Gå til innhold

1 åringer i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en datter på 2 år nå. Hun startet i barnehage når hun var 1 år, jeg jobbe 75% stilling. så jobber fra 0815 til 14, siden jeg jobbe 3-3 turnus jobber jeg sjelden på ukedager og mer helger. ped leder i bgh var ikke ferdig utdannet men hadde  fast stillling som pedleder under utdannelsen. De dager jeg jobbet leverte jeg ungen 0800 og hentet 1415, når jeg hadde fri hadde min datter fri. Jeg fikk beskjed at jeg måtte levere tidligere å hente senere og ha datteren min i bgh hver dag for hun måtte  komme inn i barnehagemiljøet, jeg mente at hun var så lita at hun trengte mor mer enn barehage, til høsten skal jeg møte samme pedleder for selv om jeg prøvde å bytte barnehage var det ikke noe ledig, jeg har enda mulighet å ha henne hjemme ofte(gravid og føder snart) noe jeg akter å gjøre da vi koser oss sammen. Jeg tror enda hun trenger mor mer enn barnehage, å vurderer å ta henne ut av barnehage, men vil miste plassen da når jeg skal begynne på jobb, men er redd ped leder skal se fanden på veggen å kalle meg til barnevern. ser svar alt at så lenge man ikke har noe å skjule, noe vi ikke har, men er noe med å kommer under oppsyn med barnevern, selv om alt fungerer. Hadde dere tatt barnet ut og heller motatt kontantstøtte, ønsker å gjøre dette, å vet at min datter i lengden har mer igjen for å være sammen med meg, de er små så kort tid

Anonymkode: f13e5...37c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Jeg ville snakket med pedleder, det er jo ikke greit. Jeg ble alene før barnet ble et år, så han ble prioritert inn i barnehagen og begynte rett etter han hadde fylt et år. Jeg var heldig og hadde mulighet til å jobbe redusert en periode etter barnehagestart.

Jeg snakket med de i barnehagen, jeg ønsket jo at han skulle komme inn i rytmen med å gå i barnehagen, men at han ikke trengte så lange dager. Han måtte jo bli vant til barnehagen, for jeg har jo ikke råd til å jobbe redusert til han begynner på skolen. Jeg leverte han mellom 8 og 10 en gang, hentet mellom 13 og 15. Noen ganger var han der fra 9 til 13. Det var aldri noe problem. Holdningen til barnehagen var at det var positivt at jeg ønsket å være med barnet. 

Dette gikk helt supert. Ungen ble godt vant til å være i barnehagen, og de ansatte i barnehagen har aldri sagt at det er noe annet enn positivt. 

Anonymkode: 8910d...f93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er barnet i barnehagen? Har du barnet i barnehagen kun 1 dag i uken kan jeg forstå at pedleder ønsker at barnet kommer oftere da det går lang tid mellom hver gang og det da på en måte må ha tilvenning hver gang hun kommer. 
Om du heller ønsker å ha henne hjemme så gjør du jo selvsagt det. Det gir ikke grunnlag for en bekymringsmelding til barnevernet så det skal du ikke bekymre deg for.

Anonymkode: 401df...855

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk beskjed at jeg måtte levere tidligere å hente senere og ha datteren min i bgh hver dag for hun måtte  komme inn i barnehagemiljøet

Det er veldig vanskelig å tro at ped.lederen har sagt dette jeg har uthevet når du leverer 8 og henter 14.15. Er du sikker på at du har forstått riktig? 8-14 er en normal dag.

Når det gjelder hvor ofte hun er i barnehagen, er det også vanskelig å tro at ped.lederen har sagt at din datter må være der hver dag. Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Er du sikker på at du har forstått riktig? Sa ped.lederen istedet at hun må være oftere der for å komme inn i barnehagemiljøet og du tolket som om hun sa at hun må være der hver dag?

Men hvis din datter nesten aldri er i barnehagen og kanskje bare 1 dag i uka, er det i praksis umulig for henne å få noe særlig utbytte av å være i barnehage. Da er det bedre å holde henne hjemme og søke barnehageplass igjen senere når du er mentalt klart å sende ungen din i barnehage. Så skaffer du deg dagmamma den ukedagen du jobber. Det er sikkert barn som står på ventelisten for plassen din datter opptar men ikke bruker. 

Endret av Drizzt
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vanskelig for å tro at hun vil du skal levere tidligere og hente senere enn det du skriver. 8-14 er en 6-timersdag, innenfor kjernetiden og når barnehagen har mest folk på. Jeg har vært vikar i mange barnehager, og alle ville hoppet av glede hvis alle foreldre benyttet barnehagen innenfor dette tidsrommet, i stedet for 9timersdager eller mer. 

Men hvis barnet ditt bare er der et par dager hver uke max, slik det høres ut som du beskriver, kan jeg skjønne at de ønsker noe mer stabilt for barnet, hvis de ser at hun er utrygg. Jeg syns det er merkelig at du prøver å bytte barnehage på dette grunnlaget, og regner med det ligger mer til grunn? 

Anonymkode: 18953...b57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er hun i barnehagen? Det er veldig rart å be om lenger dager hvis hun faktisk er der 8-14.15, hadde vært noe annet hvis hun ikke var der i kjernetida. 
når jeg har snakket om redusert plass med folk som jobber i barnehage har de sagt at, spesielt for de aller minste, er det bedre å være korte dager(i kjernetida) hver dag enn å være f.eks 3 dager i uka med lenger dager.  Ikke fordi de mener barna har det bedre i barnehagen enn hjemme, men når de først skal være i barnehagen har de det best når det blir kontinuitet og forutsigbarhet og mulighet til å komme inn i miljøet slik at de er trygge når de er der.

Anonymkode: 2f35d...fde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ped. leder i barnehage og stusser på at du skriver at du er redd de skal ringe barnevernet? Kun på bakgrunn av at du ikke ønsker å ha barnet ditt der fulle dager? Og at det ikke er noe mer du ikke forteller her? 

Jeg hadde heller stusset over at noen brukte barnehagens fulle åpningstid med en ettåring, selv om noen selvsagt har behov for det også. Her er det viktige at vi ansatte og foreldre har en god dialog så vi vet hvorfor hverandre gjør og mener det vi gjør, vi oppdrar jo tross alt barn sammen. Spør pedlederen om å sette av litt tid til en samtale :)

Anonymkode: b7d1e...b04

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ungen har meget godt av å være i barnehagen. De trenger rutiner og stabilitet, ikke minst lære språket ordentlig. 

Anonymkode: 1f249...142

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min tjener greit….Vi koser oss hjemme jeg og barna🥰 Jeg vil og Heller ha barn hjemme hvis det går.

Anonymkode: 029df...433

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna mine går ikke I bhg jeg er hjemmeværende er så heldig at mannen min tjener greit….Vi koser oss hjemme jeg og barna🥰 Jeg vil og Heller ha barn hjemme hvis det går.

Å hva har dette svarer å gjøre med det hun spør om?

Anonymkode: 94849...37a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei.

Jeg har en datter på 2 år nå. Hun startet i barnehage når hun var 1 år, jeg jobbe 75% stilling. så jobber fra 0815 til 14, siden jeg jobbe 3-3 turnus jobber jeg sjelden på ukedager og mer helger. ped leder i bgh var ikke ferdig utdannet men hadde  fast stillling som pedleder under utdannelsen. De dager jeg jobbet leverte jeg ungen 0800 og hentet 1415, når jeg hadde fri hadde min datter fri. Jeg fikk beskjed at jeg måtte levere tidligere å hente senere og ha datteren min i bgh hver dag for hun måtte  komme inn i barnehagemiljøet, jeg mente at hun var så lita at hun trengte mor mer enn barehage, til høsten skal jeg møte samme pedleder for selv om jeg prøvde å bytte barnehage var det ikke noe ledig, jeg har enda mulighet å ha henne hjemme ofte(gravid og føder snart) noe jeg akter å gjøre da vi koser oss sammen. Jeg tror enda hun trenger mor mer enn barnehage, å vurderer å ta henne ut av barnehage, men vil miste plassen da når jeg skal begynne på jobb, men er redd ped leder skal se fanden på veggen å kalle meg til barnevern. ser svar alt at så lenge man ikke har noe å skjule, noe vi ikke har, men er noe med å kommer under oppsyn med barnevern, selv om alt fungerer. Hadde dere tatt barnet ut og heller motatt kontantstøtte, ønsker å gjøre dette, å vet at min datter i lengden har mer igjen for å være sammen med meg, de er små så kort tid

Ped.leder blander seg opp i noe hun har ingenting med. Hadde klaget på henne og tatt ut barnet av barnehage. Selvfølgelig har ikke bv noe med å om du har ungen i barnehage eller ei.

Anonymkode: 9eacd...c45

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så utrolig interessant og relevant 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ped.leder blander seg opp i noe hun har ingenting med. Hadde klaget på henne og tatt ut barnet av barnehage. Selvfølgelig har ikke bv noe med å om du har ungen i barnehage eller ei.

Anonymkode: 9eacd...c45

Eh ... Ped.lederen har plikt å følge opp barna og si ifra når noe bør endres. Hvis situasjonen er slik TS beskriver at barnet knapt er i barnehagen, så må ped.lederen si ifra at barnet ikke får nok utbytte av å være der med så sjeldent oppmøte. Det er meningsløst å klage at ped.lederen gjør jobben sin. Men ellers enig at med så lite oppmøte er det best at plassen frigjøres til et barn som faktisk vil bruke den. 

• Liker 2
Skrevet

Du er redd for at barnehagen skal sende bekymringsmelding til barnevernet fordi du leverer for sen og henter for tidl7g? Det er totalt ubegrunnet frykt. De kontakter barnevernet dersom de tror barnet kan være utsatt for omsorgssvikt eller på annen måte lider overlast. Utifra det du skriver, er det ikke grunn til å tro det.

For øvrig synes jeg at du skal tenke deg om en gang til når det gjelder å ta barnet ut av bhg mens du har en nyfødt baby. Det høres veldig koselig ut, men realiteten er ofte annerledes. Tro meg...

Ellers tenker jeg at du ikke skal avfeie ped-leders betraktning om hvor mye som er optimalt for barnet å være i bhg. Dersom barnet er så lite i bhg at hun aldri helt rekker å bli trygg og fortrolig med å være der, kjent med rutiner og de andre barna, er ikke det helt heldig for barnet. Da vil hun bli mer stresset av å være der enn hun hadde vært hvis hun var mer vandt til det. Tryggere og dermed lykkeligere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei.

barnet mitt var 19mnd når det begynte og hxn gikk fra ca 10-16 når jeg bodde med far og 8-16 fra ca 2 år, barnet har ingen skader av det altså, barnet er nå opp i 3 klasse og er veldig sosial og har mange venner, sier ikke at de som begynner senere ikke får venner,men barn har godt av og omgås med andre barn og ikke voksne hele dagen

Anonymkode: cfb6b...8d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Å hva har dette svarer å gjøre med det hun spør om?

Anonymkode: 94849...37a

Svaret er at jeg er enig med henne at vis man kan ha barna hjemme er det bedre en og ha de I bhg. Ts har rett at barn har mer igjen å være hjemme med henne Heller enn og gå I bhg…

AnonymBruker
Skrevet
minister-mio skrev (4 timer siden):

Så utrolig interessant og relevant 

Ja jeg er enig med TS at barn har bedre av og være hjemme med mor enn og gå I bhg og de er små kort tid.

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at din datter er 2 år og at du vil ta din datter ut av barnehage for å motta kontantstøtte? De fleste steder får man kun kontantstøtte fra 1 år til 2 år.

Anonymkode: a1c72...089

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...