PurpleRain Skrevet 8. august 2021 #1 Del Skrevet 8. august 2021 (endret) Har lyst å begynne å være mer ute, gå turer som varer over flere dager med sekk på ryggen, overnatte i telt. Hva er dine beste tips for slike turer? Endret 10. august 2021 av PurpleRain 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 8. august 2021 #2 Del Skrevet 8. august 2021 Myggjager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Del Skrevet 8. august 2021 Pakk så lett som mulig, om du skal gå langt. Bruk kirurgtape på utsatte steder for å unngå gnagsår (settes på før du får gnagsår). Anonymkode: 2e25e...99f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleRain Skrevet 8. august 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 8. august 2021 Flere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Del Skrevet 8. august 2021 Helt klart pakk lett! Planlegg ruta ut fra hvor du finner vann slik at du kan lage mat og drikke, ikke undervurder hvor kaldt det kan bli på natta og ta med kniv og tennstål i tillegg til lighter/fyrstikker. Det beste er om du finner deg noen å dra på tur med, så kan dere dele vekta. Anonymkode: d47c5...ab8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Del Skrevet 8. august 2021 Begynn med en natt, så klarer du fint å bære med litt god mat og kan få en fin opplevelse. - Du må ha med mer klær enn du egentlig trenger, i tilfelle været slår om eller du skulle være uheldig å skade deg og må ligge stille. - Sett opp teltet hjemme først noen ganger, så vet du at du fikser det. Samme med primus, ha god kontroll på den. - Ta med powerbank til mobil og sett den i flymodus når du går (den bruker masse batteri på å søke etter signal). Anonymkode: 19f0c...f73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #7 Del Skrevet 10. august 2021 PurpleRain skrev (På 8.8.2021 den 4.35): Har lyst å begynne å være mer ute, gå turer som varer over flere dager med sekk på ryggen, overnatte i telt. Hva er dine beste tips for slike turer? Her finner du noen tips: https://www.dnt.no/tips/ og her: https://www.speidersport.no/turtips Noen tips: Ha med kart og kompass og nødproviant, i tillegg til det du trenger av mat, klær og annet turutstyr. Ha med varme klær (ullgenser, ull-lue, ullsokker, ullongs) og klær som beskytter mot regn og klær som beskytter mot vind. Gode sko som holder deg tørr på bena er viktig. Skal du gå i fjellterreng eller andre steder der du må gå på fjell/stein, er det viktig å ha såler på skoene som ikke sklir på stein og det er også en fordel i fjellet å bruke sko som er høyere slik at de beskytter mot å få vristet anklene. I fjellet er det viktig å ta hensyn til at været kan skifte raskt. Les https://inspirasjon.ut.no/fjellvett-sikkerhet/fjellvettreglene/100495 Noen ganger har jeg på ullsokker, ullue og ullongs og ullgenser i soveposen for å holde varmen. Om du redigerer hovedinnlegget og retter trådtittelen fra Turivet til Turlivet får du sikkert enda flere svar. God tur! Anonymkode: cb530...c11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Del Skrevet 10. august 2021 Plaster, kompress og annet førstehjelpsutstyr. Toalettpapir. Anonymkode: cb530...c11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Del Skrevet 10. august 2021 Lær deg å bruke kart og kompass. Lær deg også å lese terreng, både for å velge gode rutet, men må også til for å forstå kartet. Finnes det en orienteringsklubb i nærheten? Sjekk om de har nybegynner-kurs. Her har de ofte kurs på høsten. Om du ikke bor i nord-Norge - husk hodelykt! Blir mørkt i skogen/fjellet på natta Start med kortere turer, og bare en overnatting eller to. Da bygger du deg erfaringer og blir tryggere på hva som funker/ikke funker. Skal du gå langt, og være ute i fjellet lenge, må du også være forberedt på å ta vare på deg selv og håndtere det når uforutsette ting skjer. Uten at noen nødvendigvis vil være i nærheten og kan hjelpe, eller at det ikke finnes mobildekning. Anonymkode: 972aa...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Del Skrevet 10. august 2021 Bruk tid på planlegging og skriv pakkeliste. Punktene i pakkelisten krysses av etter hvert som du pakker utstyret. Dette er lurt for å unngå å glemme å ta med viktige ting. Anonymkode: cb530...c11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Del Skrevet 11. august 2021 Gode sko God sekk Varm nok sovepose Myggmiddel Ekstra sokker Finne ut om du foretrekker telt eller hengekøye, hengekøye er min favoritt. Anonymkode: c34fd...4ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #12 Del Skrevet 14. august 2021 Viktig med et telt som ikke er tungt og samtidig lett å sette opp. Varm nok sovepose. (Jeg skifter alltid tøy før jeg legger meg og tilbake igjen når jeg står opp.) Godt skotøy er et must. Regntøy (ikke nok med impregnert/vanntett stoff, synes jeg). Lett klesskift. Liten lommelykt. Kart og kompass dersom man skal på steder der man ikke er lommekjent. Mobiltelefon, men ikke stol på at det er dekning! Mat og eventuelt drikke, alt etter om det er tilgang på rent vann eller ikke. Kanskje kokeapparat, men det er ikke nødvendig på den første turen synes jeg. Toalettpapir er oftest nødvendig også. (I begynnelsen syntes jeg det var litt utfordrende å gå på do i det fri, men det ble fort en vane. Min erfaring er at det er lett å finne seg et egnet skjulested.) Da jeg begynte å dra på slike turer (var over 40 år da det skjedde) startet jeg først med noen turer i nærområdet som bare varte en natt. Da kjørte jeg gjerne til et sted på fjellet der jeg kunne parkere og gikk ikke mer enn noen hundre meter fra bilen før jeg satte opp teltet. Da hadde jeg en enkel returmulighet om det skulle blir problemer. Jeg har ofte reist sammen med en venninne, men av og til drar jeg også alene. Jeg har aldri opplevd noe skremmende eller truende. Anonymkode: 5458b...0b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinte-my Skrevet 14. august 2021 #13 Del Skrevet 14. august 2021 Start med lette, korte turer. God sekk, ikke nødvendigvis den rimeligste, men den som er god å bære. Gode fjellsko/fjellstøvler. Godt soveutstyr, altså telt, liggeunderlag og sovepose. Planlegg mat. Lett vekt på mat, og hvilket utstyr du skal lage maten på. Vi har primus, men på tur er sønnen min mest glad i smørbrød stekt i glør, eller pannekaker på bål. Dette krever litt forberedelser, men for oss er det verdt det. Planlegg maten om du skal gå over flere dager. Spis det som først blir dårlig, og la det som tåler oppbevaring i sekk til slutten. Pakkeliste. Kryss av underveis. De færreste starter med lengre dagsturer helt i begynnelsen. For mange er det også veldig greit å gå løyper der man kan overnatte på DNT-hytter. Kan anbefale det på det varmeste! Får niåringen med på en grei dagsmarsj til favoritthytta. Bli vant til kart og kompass, og bli god venn med værmeldinga, om det er godværsturer du er ute etter. Vi gikk kortere turer i begynnelsen, og samlet oss turutstyr over tid. Kjøpte et solid, lett telt i fjor, og nye soveposer i år. Liggeunderlag i vinter. Godt utstyr koster litt, men er verdt det! Om du starter med dårlig utstyr som ikke er egnet for turene du tar, blir turgleden fort borte. Ingenting er verre enn å fryse i en kald sovepose i et vått telt. Masse lykke til med både turglede og turer! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Del Skrevet 14. august 2021 Pakk så lett som mulig. Ha med nok mat, man trenger mer energi på langturer. Sørg for utsyr som gjør at du ikke fryser på natta. Ha alltid et tørt skift til å sove i. Ikke overvurder egne evner i starten, velg turer som er overkommelige. Sjekk værmeldinger på forhånd. Anonymkode: a88d7...a80 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #15 Del Skrevet 20. februar 2022 Det er jammen ikke lett å finne disse friluftslivtrådene i mellom alle strikketrådene Er vi flere som trives med friluftsliv på KG? ⛰️ 🎣 ⛵ ⛺ ☘️ 🚶♀️ 🧗♂️ Synes du også at vi friluftselskere burde ha fått et eget underforum på KG slik at vi slipper å pløye gjennom hundredevis av strikketråder før vi finner relevante friluftslivtråder? Engasjer deg her i tråden på Ris og ros om du er enig og ønsker å engasjere deg 🥰 Anonymkode: 0aa54...a26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #16 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er jammen ikke lett å finne disse friluftslivtrådene i mellom alle strikketrådene Er vi flere som trives med friluftsliv på KG? ⛰️ 🎣 ⛵ ⛺ ☘️ 🚶♀️ 🧗♂️ Synes du også at vi friluftselskere burde ha fått et eget underforum på KG slik at vi slipper å pløye gjennom hundredevis av strikketråder før vi finner relevante friluftslivtråder? Engasjer deg her i tråden på Ris og ros om du er enig og ønsker å engasjere deg 🥰 Anonymkode: 0aa54...a26 Slutt å spam trådene! Anonymkode: 25573...994 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #17 Del Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å Anonymkode: 25573...994 Hei Digger også du friluftsliv? Så bra! 🥰 Anonymkode: 0aa54...a26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #18 Del Skrevet 20. februar 2022 Juni/juli er det mye klegg og mygg. Juli/august kommer hjortelusflua. Myggjager, myggnetting over hodet, myggspray/jager og kam. En god sekk, Hengekøye eller telt, ligge underlag, et sett med skifte, stormkjøkken, førstehjelpsutstyr, kompass, kart, øks/sag, poser til avfall, bestikk, kopp, tallerken, turmat osv. Anonymkode: 1073e...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå