Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ☺️

jeg er i uke 35+6 og har en ferie uke neste uke før jeg går ut i perm. Jeg angrer veldig på at jeg har denne ferien så seint, men vi satt den før jeg visste jeg var gravid… kroppen har begynt å svikte, veldig vondt i rygg ekstremt sliten, føles derfor ikke ut som ferie… hadde jeg ikke hatt ferie så hadde jeg tatt ut full sykemld denne uka. 

lurer derfor på om dere vet om det er mulig å ringe legen for å få en sykemld og få ferieuka igjen til etter permisjonen? Eller tror dere legen vil «skylde» på at jeg har ferie? Har jobbet fult hele svangerskapet, så det er ikke for å sluntre unna…

Anonymkode: 2ad40...d00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke sykemelding når du har ferie, bare fordi du er gravid. Og hvilken rolle spiller det? Det er snakk om én uke. Herregud, ta deg sammen. 

Man kan vel få sykemelding om du hadde planlagt tur til utlandet, men måtte opereres i ferien. Men regner med du ikke har noen slike planer? Det er jo ingenting i ferien din som blir spolert, ergo ingen sykemelding. 

Anonymkode: 96629...260

• Liker 9
Skrevet

Dropp den tanken. Jobben din kommer til å le av deg. Selv om det kanskje ikke kommer ut til deg

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er jo ingenting i ferien din som blir spolert, ergo ingen sykemelding. 

Man kan få sykemelding om man er syk i ferien. Hvis TS er så dårlig/har så vondt at hun ville fått sykemelding fra jobb, er det stor sannsynlighet for at hun får sykemelding. Det er ikke meningen at man skal måtte "bruke opp" ferien på sykdom, bare fordi man var uheldig å ble syk når man først fikk fri. 

Har selv vært sykemeldt når jeg skulle ha ferie. Hvorvidt jeg hadde jobb eller ferie var irrelevant fordi jeg var syk. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (Akkurat nå):

Man kan få sykemelding om man er syk i ferien. Hvis TS er så dårlig/har så vondt at hun ville fått sykemelding fra jobb, er det stor sannsynlighet for at hun får sykemelding. Det er ikke meningen at man skal måtte "bruke opp" ferien på sykdom, bare fordi man var uheldig å ble syk når man først fikk fri. 

Har selv vært sykemeldt når jeg skulle ha ferie. Hvorvidt jeg hadde jobb eller ferie var irrelevant fordi jeg var syk. 

Men her utgjør det jo NULL forskjell om hun har ferie eller sykemelding, hun kommer jo bare til å ligge på sofaen uansett. 

Jeg hadde syntes det var ekstremt pinlig å levere en sykemelding for en uke mens jeg hadde ferie og jeg i tillegg skulle ut i permisjon og være borte fra jobb i månedsvis. 

• Liker 9
Skrevet
Enterprises skrev (6 minutter siden):

Jobben din kommer til å le av deg.

Du mener at kollegene hennes blir å le av henne hvis legen sykemelder henne grunnet sykdom/smerter? Glad mine kolleger er forståelsesfulle mennesker som støttet meg i stedet for å le av meg da jeg var sykemeldt. 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men her utgjør det jo NULL forskjell om hun har ferie eller sykemelding, hun kommer jo bare til å ligge på sofaen uansett. 

Null forskjell i forhold til hva? Dersom TS blir sykemeldt kan hun søke om å få igjen ferien - ergo kan hun benytte den på et senere tidspunkt. Er ikke det en forskjell? 

At TS skal ut i permisjon etterpå har ingenting med saken å gjøre, ettersom ferien og permisjonen ikke sammenfaller tidsmessig. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe legen og så må han vurdere grunnlaget for sykemelding, men hvis jeg skal være helt ærlig hadde jeg latt denne gå. 

Anonymkode: 28a90...0e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (4 minutter siden):

Null forskjell i forhold til hva? Dersom TS blir sykemeldt kan hun søke om å få igjen ferien - ergo kan hun benytte den på et senere tidspunkt. Er ikke det en forskjell? 

At TS skal ut i permisjon etterpå har ingenting med saken å gjøre, ettersom ferien og permisjonen ikke sammenfaller tidsmessig. 

Jeg tenker at man ikke trenger å benytte seg av alle smutthull for å tyne mest ut av velferdsstaten. 

• Liker 14
Skrevet
7 minutter siden, nordlending said:

Du mener at kollegene hennes blir å le av henne hvis legen sykemelder henne grunnet sykdom/smerter? Glad mine kolleger er forståelsesfulle mennesker som støttet meg i stedet for å le av meg da jeg var sykemeldt. 

Sykemeldingen blir kjent blant de som trenger denne infoen. Disse vet også at du får ferien tilbake.

Dette blir ofte sett med på og snakket om bak ryggen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at man ikke trenger å benytte seg av alle smutthull for å tyne mest ut av velferdsstaten. 

Nå er det strengt tatt en grunn til at man kan være sykemeldt i ferien, og søke om å få denne ferien til gode. Vil ikke kalle det et smutthull. 

Enterprises skrev (6 minutter siden):

Sykemeldingen blir kjent blant de som trenger denne infoen. Disse vet også at du får ferien tilbake.

Dette blir ofte sett med på og snakket om bak ryggen. 

Ser ikke for meg at sjefen og lønningskontoret går rundt og snakker om sykemeldingene til de ansatte akkurat, ei heller gjør narr av dem. Arbeidsgiver får uansett ikke vite årsak til sykemelding. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (Akkurat nå):

Nå er det strengt tatt en grunn til at man kan være sykemeldt i ferien, og søke om å få denne ferien til gode. Vil ikke kalle det et smutthull. 

Ser ikke for meg at sjefen og lønningskontoret går rundt og snakker om sykemeldingene til de ansatte akkurat, ei heller gjør narr av dem. Arbeidsgiver får uansett ikke vite årsak til sykemelding. 

Som sagt, jeg hadde skjønt det om det var ferieplaner som ble spolert. Men i dette tilfellet dreier det seg jo bare om å utnytte systemet til det fulle. Man ikke gjøre det, selv om man kan. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, nordlending said:

Sykemeldings grunnen er irrelevant.

Det som blir sett ned på er at du søker om å få tilbake ferien din pga sykemeldingen. Og det blir ikke delt til ansatte nedover. Men til likestilte/oppover.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Enterprises said:

Sykemeldings grunnen er irrelevant.

Det som blir sett ned på er at du søker om å få tilbake ferien din pga sykemeldingen. Og det blir ikke delt til ansatte nedover. Men til likestilte/oppover.

Det er vel strengt tatt ikke lov å dele denne infoen med andre enn lønnsansvsarlig. Andre ledere trenger ikke vite om fraværet til TS skyldes ferie eller sykemelding.

Anonymkode: 3d2f0...879

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Som sagt, jeg hadde skjønt det om det var ferieplaner som ble spolert. Men i dette tilfellet dreier det seg jo bare om å utnytte systemet til det fulle. Man ikke gjøre det, selv om man kan. 

Hvor i all verden har du det fra at ikke ferieplanene blir spolert? Selvfølgelig blir feriepengene spolert dersom TS er sofaliggende hele ferien. Det var neppe å ligge på sofaen som var planen da hun satte opp ferien slik den uka.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel strengt tatt ikke lov å dele denne infoen med andre enn lønnsansvsarlig. Andre ledere trenger ikke vite om fraværet til TS skyldes ferie eller sykemelding.

Det er helt korrekt. Med det gjøres. Akkurat på samme måte som uvanlig navn ignoreres når det er snakk om jobbsøknader. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke den ferieuka neste år da? Vet ikke helt reglene for sånt jeg. Nå skal du vel ikke på jobb noe mer dette året uansett, så du har jo nye ferieuker når du er tilbake fra permisjonen? 

Anonymkode: 32a3a...6dd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kan du bruke den ferieuka neste år da? Vet ikke helt reglene for sånt jeg. Nå skal du vel ikke på jobb noe mer dette året uansett, så du har jo nye ferieuker når du er tilbake fra permisjonen? 

Anonymkode: 32a3a...6dd

Ja, ts kan bruke den ferieuke neste år dersom hun sykemeldes 100% 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du kan ringe legen og så må han vurdere grunnlaget for sykemelding, men hvis jeg skal være helt ærlig hadde jeg latt denne gå. 

Anonymkode: 28a90...0e2

Enig i denne…

Anonymkode: c6f09...6a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man sykemeldes om man er syk i ferien sin. Det er da helt vanlig praksis, ihvertfall der jeg har jobbet, ingen som reagerer negativt på det. Prat med legen, TS  

Anonymkode: 2305a...79f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...