Gå til innhold

Fornærmet hvis du ikke fikk være fadder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker helst å ha en yngre slektning som fadder til datteren vår, men jeg tror at søsteren min kommer til å bli dypt fornærmet. Det er første babyen min. Hva ville dere ha gjort? Hadde dere blitt sinte dersom det var dere som ikke ble valgt? Dersom jeg vil ha to faddere så ønsker jeg å ta en annen slektning som også er en av mine nærmeste venninner. Søsteren min og jeg er ikke uvenner altså. Hvis jeg ender opp med å velge henne, så er det helst fordi jeg er redd for at hun blir såret. 

Anonymkode: df1bd...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha tre faddere? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg valgte heller ikke søsken som faddere til mitt barn. Selv om jeg er fadder selv, til flere nevøer og nieser. Ingen som ble fornærmet. Valgte venninner. Men uansett så betyr ikke fadder noe som helst. Bortsett fra et navn på et papir. 

• Liker 1
Skrevet
Kemila skrev (2 minutter siden):

Du kan ha tre faddere? 

Det er ingen øvre grenser vissnok, ser jeg etter et google søk. Men det er ikke vanlig å ha mer enn seks. 😆

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom dere velger å døpe, regner jeg med at dere er religiøse? Da bør du jo velge en fadder som akter å følge opp de løftene man avlegger i kirken (oppdra barnet i den kristne tro osv.)

Anonymkode: 4d8f8...432

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Hårstrikk79 skrev (2 minutter siden):Jeg valgte heller ikke søsken som faddere til mitt barn. Selv om jeg er fadder selv, til flere nevøer og nieser. Ingen som ble fornærmet. Valgte venninner. Men uansett så betyr ikke fadder noe som helst. Bortsett fra et navn på et papir. 

Det er bare det at når jeg giftet meg så skulle hun ha noe å si på hvem som var forlover osv. Hun sa f.eks at jeg ikke skulle velge den ene venninna mi siden hun ofte drakk seg dritings og ikke kunne ta ansvar. Jeg valgte denne venninnen uansett. 

Når jeg tidligere har luftet for henne at jeg ønsker denne slektningen så har hun sagt at vi (jeg og denne jenta) sjeldent tilbringer tid sammen. Moren min synes også at jeg burde ha søsteren min sammen med hun yngre slektningen. Jeg forklarte at jeg synes det er fint å ha den yngre generasjonen som fadder, litt med tanke på hva som før lå i begrepet å være fadder. Er en måned til dåp og søsteren min tar vel kanskje forgitt at hun skal bli valgt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ettersom dere velger å døpe, regner jeg med at dere er religiøse? Da bør du jo velge en fadder som akter å følge opp de løftene man avlegger i kirken (oppdra barnet i den kristne tro osv.)

Nei, men hele familien døper barna. Jeg liker tradisjonen og er fremdeles medlem i statskirka. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men hele familien døper barna. Jeg liker tradisjonen og er fremdeles medlem i statskirka. 

Liker tradisjonen? Ehhh, ok... Ypperlig grunn til å stå å lyve presten rett opp i trynet der, altså. 👌

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare det at når jeg giftet meg så skulle hun ha noe å si på hvem som var forlover osv. Hun sa f.eks at jeg ikke skulle velge den ene venninna mi siden hun ofte drakk seg dritings og ikke kunne ta ansvar. Jeg valgte denne venninnen uansett. 

Når jeg tidligere har luftet for henne at jeg ønsker denne slektningen så har hun sagt at vi (jeg og denne jenta) sjeldent tilbringer tid sammen. Moren min synes også at jeg burde ha søsteren min sammen med hun yngre slektningen. Jeg forklarte at jeg synes det er fint å ha den yngre generasjonen som fadder, litt med tanke på hva som før lå i begrepet å være fadder. Er en måned til dåp og søsteren min tar vel kanskje forgitt at hun skal bli valgt. 

Søsteren din virker veldig engasjert i det meste som gjelder deg, skjønner jeg😛 Jeg valgte også venninner, pga de er mye yngre enn mine søsken. Men for å være helt ærlig, så tror jeg bare søstrene mine var glad til, for å slippe å være fadder:) 

Men for å bevare"husfreden" så hadde jeg nok valgt søsteren, om jeg var i din situasjon. Siden det virker så viktig for henne. Man kan jo ha flere faddere😀

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Liker tradisjonen? Ehhh, ok... Ypperlig grunn til å stå å lyve presten rett opp i trynet der, altså. 👌

Javel. Det var jo diskusjonen her. 95% prosent av de jeg vet om, altså familie, venner, bekjente og kollegaer er ikke kristne og har likevel døpt barna sine 👍

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fem faddere til mitt første barn. Kan du ikke bare ta de du vil pluss søsteren din? 

Anonymkode: da4c1...180

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom søsteren din ønsker å være fadder, så ville jeg hatt 3 eller 4 faddere, der hun er en av dem.

Selv hadde jeg blitt lettet over å ikke bli spurt, da jeg ikke liker å hykle i kirken. Hadde sagt nei om jeg ble spurt da, men det er jo litt ubehagelig. 😛

Anonymkode: 1ffb8...001

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Javel. Det var jo diskusjonen her. 95% prosent av de jeg vet om, altså familie, venner, bekjente og kollegaer er ikke kristne og har likevel døpt barna sine 👍

Trist og idiotisk. Hvorfor i alle vide verden melder man barna sine, som ikke kan velge selv, inn i kirka om man selv ikke er kristen? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Hårstrikk79 skrev (1 minutt siden):

Søsteren din virker veldig engasjert i det meste som gjelder deg, skjønner jeg😛 Jeg valgte også venninner, pga de er mye yngre enn mine søsken. Men for å være helt ærlig, så tror jeg bare søstrene mine var glad til, for å slippe å være fadder:) 

Men for å bevare"husfreden" så hadde jeg nok valgt søsteren, om jeg var i din situasjon. Siden det virker så viktig for henne. Man kan jo ha flere faddere😀

Ja, hun er vel en beskyttende storesøster... Hun er bare ett år eldre enn meg. Jo, men så har jeg jo ikke lyst til det heller da. Vil helst ha en eller to faddere. Vet jo om de som har fire forlovere når de gifter seg, men det virker som de gjør det fordi de ikke vil såre noen eller ikke klarer å velge bort! Skal ikke være enkelt dette her 😆

«Må» vel kanskje bare la henne være fadder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du velger selv de du ønsker som faddere, punktum. En tante vil uansett være der for barnet.

Anonymkode: cad76...1e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde fem faddere til mitt første barn. Kan du ikke bare ta de du vil pluss søsteren din? 

Anonymkode: da4c1...180

Så ikke det litt rart ut fremme ved døpefonten? Ble det en snakkis at noen mente at det var så mange faddere? For jeg regner med at mannen hadde minst en fadder også? Her skal mannen bare ha en fadder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så ikke det litt rart ut fremme ved døpefonten? Ble det en snakkis at noen mente at det var så mange faddere? For jeg regner med at mannen hadde minst en fadder også? Her skal mannen bare ha en fadder. 

Det er jo ikke du og mannen som har faddere, det er barnet! Og det er helt vanlig å ha flere faddere, du kan ikke sammenligne det med forlover, der det er vanlig å ha én.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke du og mannen som har faddere, det er barnet! Og det er helt vanlig å ha flere faddere, du kan ikke sammenligne det med forlover, der det er vanlig å ha én.

En fadder han hadde valgt til barnet* selvfølgelig. Ja jeg forstår. Synes bare det kanskje ser litt voldsomt ut dersom man feks ikke har så stor slekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sto ikke ved døpefonten engang, da jeg var fadder for venninnen min sitt barn. Hun hadde flere faddere:)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du egentlig at søsteren din så veldig gjerne vil være forlover og fadder? Ikke frekt ment, men klart alle søsken synes sånt er stas men når det gjelder kommentaren vedr forlover høres det jo bare ut som hun vil ditt eget beste. Trenger ikke bety hun at mente at hun skulle være det selv? Er jo ikke vanlig å ha søster som forlover? Synes du skal være ærlig med søsteren din fremfor å spørre fremmede på et forum. Ganske sikker på at søsteren din tar det helt fint at du ønsker andre som fadder:)

Anonymkode: e4435...83a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...