Gå til innhold

Hvorfor er det så dyrt hos psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå er jeg ingen ekspert, men ser mange solofirmaer hvor én person har flere ulike tjenester innen psykologi eller hva enn. 

For 45 min koster det gjerne over 1000-lappen, opp til 1.600 for ett møte..

Samtidig sier man at man ikke blir psykolog om man går etter pengene... 

Er det slik at de får få kunder? Derfor må de skru opp prisene?

Er det ikke da bedre å skru dem ned og heller jobbe etter en vanlig jobb, som en slags hobbyinntekt?

Skjønner at det er mye mer komplekst enn det, men det virker på meg som om en utfordrer med pris på under 900,- per time ville nytt godt av alle kundene som kommer, kontra de som har såpass bratte priser?

Eller er det virkelig så høy etterspørsel? 

Anonymkode: 40f70...db7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De skal betale leie av lokale, møbler, strøm, vedlikehold, ha utstyr, ta ut lønn selv, kanskje lønne en sekretær, de skal betale skatt. Det er mange utgifter knyttet å drive selv, så jeg tenker at de ikke nødvendigvis sitter igjen med så mye etter alt er trukket fra. 

Anonymkode: dd747...bae

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

De skal betale leie av lokale, møbler, strøm, vedlikehold, ha utstyr, ta ut lønn selv, kanskje lønne en sekretær, de skal betale skatt. Det er mange utgifter knyttet å drive selv, så jeg tenker at de ikke nødvendigvis sitter igjen med så mye etter alt er trukket fra. 

Privatpraktiserende psykologer sitter gjerne igjen med nærmere millionen i årslønn. Selv i det offentlige er lønnen langt, langt over snittet.

Anonymkode: f32ce...dca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo se et grovt regnestykke da:

La oss si at en psykolog tar 1.300 per time, og jobber 8 timer om dagen. 

Da har han tjent 10.400 i løpet av én dag. På en uke har han tjent 52.000.

På en måned har han da tjent 208.000.

Jeg tror virkelig ingen leie eller strøm gjør det særlig magert for psykologiens eget utbytte. Jeg kan se den med sekretær, men så er det bare å få en eller annen tenåring til å si i fra at pasienten har kommet. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig engang. 

208.000,- per mnd kan jo noen bare drømme langt om..., 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror en del privatpraktiserende psykologer tjener ganske godt. Det forutsetter fullbookede dager selvfølgelig. Nå må de jo betale skatt også, da. De har også for- og etterarbeid i forbindelse med psykologtime. De kan ikke fylle opp dagen med pasienter uten å forberede seg. Kanskje de har 3-4 pasienter om dagen? Jeg gjetter litt her. I det offentlige skal det rapporteres og skrives epikriser. Det tar mye tid. I hvor stor grad de private gjør dette er jeg usikker på.

De har altså ikke utbetalt 208.000 i mnd. Om man har sekretær skal det betales arbeidsgiveravgift i tillegg. Vet egentlig ikke hvor vanlig det er med sekretær. Uansett, om du er en populær psykolog kan du nok tjene godt om du jobber privat. Bedre enn gjennomsnittet, slik som leger og tannleger også gjør. De har en lang utdanning og det er et studium som er vanskelig å komme inn på. man ønsker en god kvalitetssikring i de jobbene. 

Anonymkode: b83fd...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Markedet bestemmer i det private og synes det er helt greit at de tjener bra etter lang utdannelse. Skulle tatt seg ut som en lagerarbeider med null kompetanse på det meste her livet skulle tjene like mye som en viktig psykolog.

Anonymkode: d6e96...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stor etterspørsel og for få psykolger. 

Anonymkode: ffe1f...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tror virkelig ingen leie eller strøm gjør det særlig magert for psykologiens eget utbytte. Jeg kan se den med sekretær, men så er det bare å få en eller annen tenåring til å si i fra at pasienten har kommet. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig engang. 

Jeg tror det er få gode psykologer som klarer å jobbe med pasienter 8 timer daglig. Det vil være naturlig å bruke tid på å forberede seg og på etterarbeide også. De fleste bruker også tid på å sette opp timer, føre regnskap, etterutdanne seg.

Forsikringer i forhold til sykdom koster vel litt når man driver for seg selv.

Avbestillinger gjør det nok ikke så lett å fylle opp timelistene hver dag.

Regnestykket er trolig mer komplisert enn du ser for deg.

Anonymkode: 2decf...afe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stor etterspørsel og for få psykolger. 

Anonymkode: ffe1f...4c9

Jeg synes å ha hørt at i Oslo er det veldig mange kandidater, så det er ikke lett å lande jobb. I tillegg er startlønnen litt lavere enn i distriktene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi kvaksalverne tror de er de smarteste folka som finnes. 

Anonymkode: 08a40...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare tre universiteter i Norge som får utdanne psykologer (blir en slutt på nå). Psykologer utdannet i andre EØS-land får ikke jobbe som psykolog i Norge.

Struper man antall psykologer vil det oppstå høyere ettersøprsel enn det finnes tilbud. Det er grunnleggende økonomisk prinsipp.

Forbyr man å bygge flere hus, vil dgens hus eksplodere i verdi.

En enkel måte å opprettholde høy verdi.

Anonymkode: 83d01...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette var et veldig grovt regnestykke.

Hvis psykologen jobber 8 timer per dag går det nok vekk et par timer til for- og etterarbeid. De har sikkert strenge dokumentasjonskrav.

Da er beløpet ned i kr. 156 000,-.

Husleie er vanskelig å vite, men kanskje kr. 20 000,- i mnd. Må ha behandlingsrom og venterom + toalett. Strøm kr. 1 000,-. 

Da er beløpet nede i kr. 135 000,-.

Må sikkert ha forsikring. Aner hvor mye det kan være. 

Kurs og oppdatering.

Med en årsinntekt på 1,4 mill. (11 mnd jobb, 1 mnd ferie) blir det ca. 300 000,- i skatt.

Psykologistudiet er på 6 år og de fleste har et stort studielån de skal betjene.

Anonymkode: dfce1...94e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg til tidligere nevnte ting, så bør man også spare til pensjon. Det tar også tid eller penger å rengjøre lokaler. 

Anonymkode: 2decf...afe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette var et veldig grovt regnestykke.

Hvis psykologen jobber 8 timer per dag går det nok vekk et par timer til for- og etterarbeid. De har sikkert strenge dokumentasjonskrav.

Da er beløpet ned i kr. 156 000,-.

Husleie er vanskelig å vite, men kanskje kr. 20 000,- i mnd. Må ha behandlingsrom og venterom + toalett. Strøm kr. 1 000,-. 

Da er beløpet nede i kr. 135 000,-.

Må sikkert ha forsikring. Aner hvor mye det kan være. 

Kurs og oppdatering.

Med en årsinntekt på 1,4 mill. (11 mnd jobb, 1 mnd ferie) blir det ca. 300 000,- i skatt.

Psykologistudiet er på 6 år og de fleste har et stort studielån de skal betjene.

Når man driver egen bedrift så jobber man gjerne utenom også. For en enmannsbedrift er det jo gjerne, uansett hva personen selger av ting og tang og tjenester, slik at mye arbeid skjer utenom åpningstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange kostnader som privat psykolog. Alt fra egne forsikringer, til behandlingsforsikringer, leie av lokaler, lønn med pensjon, tilgang på sikre journalsystemer betale for eventuelle tester man bruker ++. De fleste jeg kjenner som jobber privat tjener det samme som en offentlig spesialist, altså rundt 7-800.000 i året. Man orker ikke 8 pasienter om dagen. Normalen ligger på 4-5 om dagen, minus avbestillinger. Jeg jobber på DPS, kanskje 6 hvis det er lette vansker. 

Anonymkode: 86376...fb9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man driver egen bedrift så jobber man gjerne utenom også. For en enmannsbedrift er det jo gjerne, uansett hva personen selger av ting og tang og tjenester, slik at mye arbeid skjer utenom åpningstider.

Jobber man utenom åpningstider er ihvertfall ikke kr. 1 000,- for mye i pris.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er mange kostnader som privat psykolog. Alt fra egne forsikringer, til behandlingsforsikringer, leie av lokaler, lønn med pensjon, tilgang på sikre journalsystemer betale for eventuelle tester man bruker ++. De fleste jeg kjenner som jobber privat tjener det samme som en offentlig spesialist, altså rundt 7-800.000 i året. Man orker ikke 8 pasienter om dagen. Normalen ligger på 4-5 om dagen, minus avbestillinger. Jeg jobber på DPS, kanskje 6 hvis det er lette vansker. 

Anonymkode: 86376...fb9

Hæ ? Tjener en offentlig psykolog på dps bare 800.000 brutto i året ?

Anonymkode: a5bd7...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hæ ? Tjener en offentlig psykolog på dps bare 800.000 brutto i året ?

Anonymkode: a5bd7...ba0

Det er dersom man er psykologspesialist. En psykolog uten spesialisering ligger på rundt 510 - 560-ish 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2021-8-8 den 7.51):

Men altså... 1500 kr for 45 minutter. Smak litt på den timebetalingen. 

La oss si de har vanlig arbeidsdag med 8-10 pasienter på den tiden. Opp til 15000 pr dag i lønn, Du skal søren i meg leie dyrt skal det forsvares. Har aldri vært borte i private psykologer som har sekretær. Selv ikke de som jobber sammen med flere.

Det er rett og slett horrible priser. 500 kr for 45 minutter er mye det også, men det hadde jeg forstått. 

Anonymkode: 9ac6d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tro at en månedslønn på 250 000 til 300 000 vil dekke ganske mye mer enn strøm og leie av lokale.

Anonymkode: 9ac6d...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...