AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Nå har jeg "ufrivillig" fulgt et par som skulle gå 6 etapper i fjellet på tvers av Norge. Men "ufrivillig " mener jeg at de har postet bilder hver dag på fb. Når de var vel fremme til dagens mål. Dag tre begynte jeg å bli kvalm. Samme t skjorte og klær fra dag en til dag sju. Er det sånn for de fleste fjell vandrere at de bruker samme klær i sju dager? Anonymkode: c0a5e...bf6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Prøv å gå med en tung sekk i dagevis og du pakker så lite så mulig du også. Ullklær lukter veldig lite. Anonymkode: 82139...630 17
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Jeg har brukt samme truse i 3 uker. Det er sunt å være møkkete. - Lars Monsen Anonymkode: 53f58...c66 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 Hvis de sover i telt og er ute hele tiden og treffer bare hverandre, forstår jeg ikke problemet. De har vel med så lite som mulig og får uansett ikke dusjet. På fjellet føler jeg det er andre regler sånn sett. Anonymkode: 96a9b...369 9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Ja, det er vanlig. Skal du gå i flere dager med sekk på ryggen sparer du vekt der du kan, og klesskift er unødvendig på slike turer. Anonymkode: 6ac7a...822 4
frekvens Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Tar ikke med ekstra skjorter nei. Har som regel en skjorte og en ulltrøye, to par sokker og en ekstra bokser. samme gjelder for de jeg er på tur med. En ukes tur er ikke noe problem. 3
Mann87-8 Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 Helt normalt, gjort det mange ganger selv. Du lukter ikke roser etter 7 dager i fjellet uansett hvor ofte du skifter. En skjorte/genser å gå i, den blir du svett i uansett, og ett plagg for å bruke i leir når du har kommet frem. sekken blir mer enn tung nok om du ikke skal bytte klær hver dag 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Går alltid med tynne ullklær på slike turer. Da holder det å vaske seg og lufte klærne om natta Anonymkode: c5422...f88
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Du må huske på at det sjelden er veldig varmt i fjellet, så du blir ikke like svett som du hadde blitt i høyere temperaturer. Sokker og truser kan bli litt gufne, så det lønner seg å ha flere par pluss å vaske underveis. Anonymkode: 8e17d...45c
frekvens Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 Går jeg en uke i fjellet uten etterforsyning så er sekken min gjerne 25 kilo første dagen. Da hjelper det lite at det er svalt i fjellet. Blir søkksvett uansett. Det fine med ull er at det tørker fort og lukter lite. Er det mye mygg kan jeg ta en skjorte(som ellers brukes i camp) utenpå ulla for å hindre en del av stikkene. Den skjorta vil etter kort stund stinke men den kan jeg vaske underveis og tørke på bardunen under tarp. Ulla tørker på kroppen. Man må nesten lære seg å leve med å være litt skitten. Å ha med 2-3 kilo ekstra klær er strengt tatt ikke nødvendig. 2
Summeer Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 De har sikkert to skift, ett tørt til camp og ett til å være i aktivitet. Jeg pleier å være helt crazy på telttur over flere dager, og tar med et tredje skift så jeg har litt å gå på 🤪
Gjest Saph Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 Jeg vasker klær når jeg er på tur så jeg slipper å ha med masse ekstra klær. Helt vanlig.
Brunello Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 Hvor mange t-skjorter tror du Lars Monsen hadde i sekken da han gikk Canada på langs? 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nå har jeg "ufrivillig" fulgt et par som skulle gå 6 etapper i fjellet på tvers av Norge. Men "ufrivillig " mener jeg at de har postet bilder hver dag på fb. Når de var vel fremme til dagens mål. Dag tre begynte jeg å bli kvalm. Samme t skjorte og klær fra dag en til dag sju. Er det sånn for de fleste fjell vandrere at de bruker samme klær i sju dager? Anonymkode: Jeg har 4 like ull tskjorter jeg alltid bruker på tur. Kan de ha flere sett? Hvis ikke usj. Kan maks bruke samme tskjorte 2 dager på rad på tur og da føler jeg meg ekkel. Men, lettere sekk er viktigere enn å føle meg fresh på tur. Anonymkode: b64a6...ce6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #15 Skrevet 8. august 2021 Jeg har med skift av undertøy. Dersom jeg skal innom DNT hytter, ett sett hytteklær. Da har jeg også med vaskemiddel, så får skylt opp det verste. Men skifter ikke ulltrøye som jeg går i hver dag, det hadde blitt altfor mye å bære. Man får jo uansett ikke dusjet, så lukter jo ikke roser på dag 7. Anonymkode: ea412...df2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Saph skrev (På 2021-8-7 den 22.02): Jeg vasker klær når jeg er på tur så jeg slipper å ha med masse ekstra klær. Helt vanlig. Det samme gjør jeg. Anonymkode: aa0d3...4ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå