AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Om man spiser alt man vil en dag i uka vil det ødelegge for vektnedgang? Ligger til vanlig på 1300 kcal, om jeg spiser alt jeg vil en dag i uken vil det ødelegge for meg da? Anonymkode: d05fd...eb9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Spørs hvor mye du vil spise og hvor stort underskudd du har resten av uka. Hvis du f.eks. forbrenner 2000 kalorier per dag, så har du 700 kalorier til overs, dvs. på de seks dagene du er innafor har du spart opp 4200 kalorier. Så da må du spise 6200 kalorier den siste dagen for å ødelegge. Anonymkode: 1eeb5...9a6 5
Sandum.PT Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Som nevnt over så er det mulig å spise opp underskuddet sitt. Se heller på kaloriregnskapet som et ukentlig regnskap og ikke et daglig regnskap. Det kan gjøre det lettere å planlegge utskeielser uten at det går ut over resultatene 🙂 7
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 Kjenner du et eneste slankt menneske som praktiserer fråtsedager? Problemet med en slik dag, i tillegg til det rene kaloriregnestykket som allerede nevnt, er vaner. Du tøyer magesekken, og blir mer sulten dagen etter. Du tilfører kroppen sukker og fett, som den så får sug etter de neste dagene. Og det å holde på et normalt, sunt kosthold blir nesten umulig. I alle fall over tid. Anonymkode: d70f6...d5d 11
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 Sandum.PT skrev (8 minutter siden): Som nevnt over så er det mulig å spise opp underskuddet sitt. Se heller på kaloriregnskapet som et ukentlig regnskap og ikke et daglig regnskap. Det kan gjøre det lettere å planlegge utskeielser uten at det går ut over resultatene 🙂 Enig! (Jeg ser det egentlig som et månedlig regnskap fremfor ukentlig eller daglig, fordi det fungerer best for meg) Anonymkode: 12a4a...a97 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #6 Skrevet 8. august 2021 Det fungerer dårlig. Jeg gjorde det en periode og det ødela veldig mye for vektnedgangen. Problemet er at man ofte ikke spiser litt den ene dagen, men mye fordi man skal ta igjen. Kose seg veldig før fasten resten av uken. Dessuten holder du fast ved dårlige vaner og er raskt tilbake i disse når slankekuren er over hvis du skulle greie å gå ned. Jeg gikk ned, men veldig sakte, og jeg følte jeg slet mye mer enn når jeg tok tak og hadde kaloriunderskudd hele tiden. Anonymkode: eeaf5...94e 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner du et eneste slankt menneske som praktiserer fråtsedager? Problemet med en slik dag, i tillegg til det rene kaloriregnestykket som allerede nevnt, er vaner. Du tøyer magesekken, og blir mer sulten dagen etter. Du tilfører kroppen sukker og fett, som den så får sug etter de neste dagene. Og det å holde på et normalt, sunt kosthold blir nesten umulig. I alle fall over tid. Anonymkode: d70f6...d5d For meg funker det tvert imot bedre og bedre. Jeg fråtser, eller rettere sagt spiser det jeg har lyst på og så mye jeg vil av det, på lørdager. Suget etter søtsaker i ukedagene er stort sett borte og jeg slipper den mentale belastningen det er å tenke at jeg aldri skal spise ditt eller datt. Jeg tenker bare at det og det kan jeg spise på lørdag om jeg har lyst. Og når jeg spiser snop og kake så sjelden blir jeg raskere mett og forsynt, det skal mindre til. I tillegg har jeg begynt å få en slags hangover dagen etter at jeg har spist mye sukker, som også gjør at det frister mindre etter hvert. Faktisk har denne måten å spise på gjort at jeg synes det er godt å bli ferdig med lørdagen, i stedet for omvendt. Jeg antar at det hjelper meg at jeg spiser omtrent null karbohydrater til vanlig. I stedet for å telle kalorier og veie maten prøver jeg heller å spise mest mulig ubearbeidet og proteinrik mat, så for min del handler det mer om å spise mye av noe i stedet for å begrense andre ting. Det ble en del sukker og alkohol i går og nå skal det bli godt med kjøtt og egg igjen. Anonymkode: b0b25...85a 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #8 Skrevet 8. august 2021 Jeg går ned i vekt nå. Er normaltvektig i utgangspunktet, bmi 20men føler ingen behov for en frotsedag. Da tror jeg at velten hadde stagnert Og st jeg syns frotsedagen var så behagelig at jeg hadde beholdt den dagen selv etter kuren er slutt, og jeg hadde gått opp i vekt når jeg ikke lengre slanket meg resten av dagene. men spørs litt hva du mener med frotsedag. At du ett måltid, fks hvis du er invitert bort, kan spise mer enn du gjør de dagene ellers i uka? Helt innafor. Det gjør jeg. Men begrenser allikevel tilbehør med mye kcal, desserter og hva jeg spiser i forkant av selskapet Anonymkode: 3e730...97f 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #9 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg går ned i vekt nå. Er normaltvektig i utgangspunktet, bmi 20men føler ingen behov for en frotsedag. Da tror jeg at velten hadde stagnert Og st jeg syns frotsedagen var så behagelig at jeg hadde beholdt den dagen selv etter kuren er slutt, og jeg hadde gått opp i vekt når jeg ikke lengre slanket meg resten av dagene. men spørs litt hva du mener med frotsedag. At du ett måltid, fks hvis du er invitert bort, kan spise mer enn du gjør de dagene ellers i uka? Helt innafor. Det gjør jeg. Men begrenser allikevel tilbehør med mye kcal, desserter og hva jeg spiser i forkant av selskapet Anonymkode: 3e730...97f Jeg er ikke TS, men jeg kan beskrive hva jeg mener med "fråtsedager". Med fråtsedager mener jeg ikke at jeg spiser uhemmet, men at jeg ikke er like streng på kaloriinntaket som jeg er ellers i hverdagen. Som sagt ser jeg på energiinntaket som et månedlig regnskap. For å opprettholde vekten behøver jeg ca 60 000 kcal i måneden, for å gå ned 0,5 kg i uken i vekt må jeg ha et energiunderskudd på ca 15 000 kcal i måneden, det tilsvarer -500 kcal per dag, et inntak på ca 1500 kcal. Hvis jeg blir invitert i selskap en dag denne måneden, og spiser det jeg ønsker denne dagen kan jeg, med mitt månedsregnskap kompensere for det selskapet gjennom resten av måneden. Hvis jeg da spiser ca 3000 kcal i selskapet kan jeg kompensere ved å spise 1450 kcal daglig resten av måneden. Det er en minimal endring som knappest merkes i løpet av en dag, men som utgjør en god del på sikt. Eller så kan jeg ha en dag i uken der jeg spiser en litt større middag, eller et kakestykke, eller litt snacks, og kompensere på samme måte. Anonymkode: 12a4a...a97
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #10 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke TS, men jeg kan beskrive hva jeg mener med "fråtsedager". Med fråtsedager mener jeg ikke at jeg spiser uhemmet, men at jeg ikke er like streng på kaloriinntaket som jeg er ellers i hverdagen. Som sagt ser jeg på energiinntaket som et månedlig regnskap. For å opprettholde vekten behøver jeg ca 60 000 kcal i måneden, for å gå ned 0,5 kg i uken i vekt må jeg ha et energiunderskudd på ca 15 000 kcal i måneden, det tilsvarer -500 kcal per dag, et inntak på ca 1500 kcal. Hvis jeg blir invitert i selskap en dag denne måneden, og spiser det jeg ønsker denne dagen kan jeg, med mitt månedsregnskap kompensere for det selskapet gjennom resten av måneden. Hvis jeg da spiser ca 3000 kcal i selskapet kan jeg kompensere ved å spise 1450 kcal daglig resten av måneden. Det er en minimal endring som knappest merkes i løpet av en dag, men som utgjør en god del på sikt. Eller så kan jeg ha en dag i uken der jeg spiser en litt større middag, eller et kakestykke, eller litt snacks, og kompensere på samme måte. Anonymkode: 12a4a...a97 Dette er jo tilnærmet slik en person med et normalisert forhold til mat spiser. Minus regnestykket, selvfølgelig. Som sikkert er veldig fornufitg om man ikke har hatt et normalt kosthold over tid. Er jeg i selskap spiser jeg kake. Skal ut og spise i dag, og tar sikkert vin til maten. Men jeg kjøper ikke kake og spiser alene en fredag, eller plukker med meg McDonalds en onsdag. Jeg tror det unormale begynner når man har denne tilkoblingen til at mat er "kos", og noe man må "unne seg", i stedet for å bare spise normalt gjennom uka, inkludert noe mer usunn mat og drikke i normale situasjoner, som selskap. Ikke alene foran TVen. Anonymkode: d70f6...d5d 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #11 Skrevet 8. august 2021 Ok vil ikke akkurat kalle det en frotsedag, men skjønner. 3000 kcal hadde jeg ikke spist på en middag, men folk har såklart forskjellig forbrenning og utgangspunkt Anonymkode: 3e730...97f
Sjøbanan Skrevet 8. august 2021 #12 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er jo tilnærmet slik en person med et normalisert forhold til mat spiser. Minus regnestykket, selvfølgelig. Som sikkert er veldig fornufitg om man ikke har hatt et normalt kosthold over tid. Er jeg i selskap spiser jeg kake. Skal ut og spise i dag, og tar sikkert vin til maten. Men jeg kjøper ikke kake og spiser alene en fredag, eller plukker med meg McDonalds en onsdag. Jeg tror det unormale begynner når man har denne tilkoblingen til at mat er "kos", og noe man må "unne seg", i stedet for å bare spise normalt gjennom uka, inkludert noe mer usunn mat og drikke i normale situasjoner, som selskap. Ikke alene foran TVen. Anonymkode: d70f6...d5d Nuvel. Det er vel ikke akkurat unormalt å forbinde mat og drikke med kos og unne seg noe en helgedag. Svært mange koser seg med mat og drikke foran tven, dermed er det vel heller din oppførsel som er "unormal". 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #13 Skrevet 8. august 2021 Jeg har ikke erfaring med det ts, nevner, men jeg tror det psykologiske kan spille inn. Det vil si at for mange kan det være enklere å leve mer nøkternt ukedager fordi man har en "fråtsedag" å se frem til. Derav begrepet "lørdagsgodt", f.eks. Og så tror jeg også, som mange nevner her, at du ikke kommer til å starte dagen med en pose chips og kaste deg over godis, brus, øl og boller som en villmann om du unner deg en sånn dag i uka, fordi du vil komme til å merke at du blir fortere "mett" på slike ting enn du kanskje gjorde før, og merke at du ikke trenger så mye godis/chips som før for å ha fått nok. Sånn er det i alle fall for meg, uten at jeg slanker meg. Før spiste jeg en god del snop lørdag, nå merker jeg at en til to biter er nok. Hvis jeg da en sjelden gang spiser mer, så får det heller være unntaket. Anonymkode: b92e5...805
Bokdamen Skrevet 8. august 2021 #14 Skrevet 8. august 2021 Sjøbanan skrev (14 minutter siden): Nuvel. Det er vel ikke akkurat unormalt å forbinde mat og drikke med kos og unne seg noe en helgedag. Svært mange koser seg med mat og drikke foran tven, dermed er det vel heller din oppførsel som er "unormal". Det jeg tror ab mener er at det er veldig mange som har en uheldig kobling der hvis man skal kose seg eller unne seg noe ekstra er dette automatisk forbundet med mat. Man kan kose seg som familie med å spille et spill, dra i badeland, leke sammen eller gjøre noe annet kjekt, men for mange av oss er «nå skal vi kose oss» forbundet med å lage vafler, spise is eller noe annet usunt. God mat og drikke kos, men kos trenger ikke være mat. 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #15 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette er jo tilnærmet slik en person med et normalisert forhold til mat spiser. Minus regnestykket, selvfølgelig. Som sikkert er veldig fornufitg om man ikke har hatt et normalt kosthold over tid. Anonymkode: d70f6...d5d Ja det er "tilnærmet slik en person med normalisert forhold til mat spiser", er ikke det naturlig at man under en vektreduksjon legger så nært opptil ønsket livsstil som overhodet mulig? Anonymkode: 12a4a...a97 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #16 Skrevet 8. august 2021 Bokdamen skrev (8 minutter siden): Det jeg tror ab mener er at det er veldig mange som har en uheldig kobling der hvis man skal kose seg eller unne seg noe ekstra er dette automatisk forbundet med mat. Man kan kose seg som familie med å spille et spill, dra i badeland, leke sammen eller gjøre noe annet kjekt, men for mange av oss er «nå skal vi kose oss» forbundet med å lage vafler, spise is eller noe annet usunt. God mat og drikke kos, men kos trenger ikke være mat. Takk. Akkurat det jeg sikter til. Vi kan ta fredags-pizzaen foran TVen til en god film - det er selvfølgelig kos. Men en film uten mat/snop er akkurat like mye kos. Og over tid spiser man mye sunt, litt usunt, helt naturlig. Fordi man ikke har denne koblingen. Anonymkode: d70f6...d5d 1
Zooey Skrevet 8. august 2021 #17 Skrevet 8. august 2021 For min del er det enklere å unne meg noe godt i løpet av uka når jeg føler for det. Hvis jeg har en hel dag med "dårlig" mat så føler jeg meg ofte uvel neste dag og jeg får også et enormt søtsug så det er vanskeligere å gå tilbake til et sunt kosthold dagen etter. Dette er selvsagt individuelt, men for min del fungerer det bedre slik. Bilde: https://www.instagram.com/p/CR_9It-gOFp/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå