Gå til innhold

Nyutdannet lærer som trenger tips i forhold til kontaklærerrollen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er helt nyutdannet lærer som skal begynne som kontaktlærer nå om et par uker på en ungdomskole.

Er det noen lærere her som kan gi meg noen tips om hva som er viktig å huske på i oppstarten med helt fersk 8.klasse?

Jeg vil gjerne også høre fra foreldre om hva dere forventer og ønsker fra en kontaktlærer.

Tusen takk for alle råd :) 

Anonymkode: e09df...6d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

- Vær forberedt på at det første året er tøft. Du får kanskje en mentor på jobb? Bruk vedkommende godt!
- Bestem deg for hvor tilgjengelig du skal være for foreldre og foresatte. Gi gjerne ut telefonnummeret ditt, men ha tydelige grenser. Du trenger ikke å svare på en melding du får av en mor en lørdagskveld om at Per skal til tannlegen på tirsdag. Lær deg å koble av fra jobb, jo før jo heller. 
- Lag deg gode årsplaner med en gang, det letter jobben veldig gjennom året. 
- Bruk kollegaene dine for det de er verdt. Det er alltid mye ved en arbeidsplass som man tar for gitt/går av seg selv når man har arbeidet der lenge, det være kulturen på arbeidsplassen eller ulike tradisjoner ved skolen, som man lett kan glemme å fortelle den nye. Er det noe du lurer på, spør! 
- Husk at 8. klassinger er egentlig ganske små, de er fremdeles barn og trenger fremdeles tydelige beskjeder og klare rammer. Kjør det stramt i starten og løs heller opp etter hvert om du ser at de takler det. 
- Noe av det viktigste du gjør i starten er relasjonsbygging! Elevene skal forhåpentligvis ha deg som lærer de neste tre årene og du vil bli en av de viktigste voksenpersonene i livet deres. Vis at du bryr deg om dem og hva de gjør både på skolen og fritiden. 

Lykke til med verdens beste yrke ❤️

Anonymkode: 88a0d...76e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lykke til med verdens beste yrke ❤️

Anonymkode: 88a0d...76e

Tusen takk for mange gode råd!

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har noen tips? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville kjørt mye samarbeidsoppgaver i timene så elevene blir kjent mer hverandre fra start, hvis ikke kan det fort ta lang tid.

Anonymkode: 2bbc4...7b6

Skrevet

Lær deg å bruke «i forhold til» riktig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommenterer vanligvis ikke slikt direkte, men siden du faktisk skal være kontaktlærer må du lære deg hva i forhold til betyr. Det betyr sammenlignet med. Du har nå bedt om tips sammenlignet med kontaktlærerrollen, og det henger jo ikke på greip. Enkelt forklart her: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/i-forhold-til/

Anonymkode: d58c3...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Mulig TS har samme dialekt som meg, her bruker vi «i forhold til» i fleng selv om det egentlig ikke hører hjemme der, og blir brukt feil i forhold til det vi mener 🤪🤪

Anonymkode: 65d52...e0c

• Liker 1
Skrevet

Skoler har ofte et godt samarbeid rundt innkjøring, og der får du mye gratis. Ellers er mine beste tips:

- Gi av deg selv. Forteller du elevene litt om eget liv/ hva du står for, er det mye lettere å bygge relasjon.

- Forbered deg knallgodt i fagene dine, i starten. Sånn at de får tillit. 

- Vær mer opptatt av trygt og forutsigbart enn av at alt må testes. Enkelte lærere har en tanke om at de skal gjøre alt så morsomt, men glemmer du å bygge den gode strukturen blir alt tungt.

- Opptre alltid som et team, der dere snakker hverandre opp.

Lykke til! Det er tøft å gå rett på kontaktlærer som nyutdannet, men du klarer det nok. Men ta vare på deg selv. Vi bruker stort sett å la lærere få et år som faglærere, før de får kontaktlærerfunksjon. Fordi det er så mye å sette seg inn i. Pass på at du søker støtte og rettledning, ts vare på deg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig TS har samme dialekt som meg, her bruker vi «i forhold til» i fleng selv om det egentlig ikke hører hjemme der, og blir brukt feil i forhold til det vi mener 🤪🤪

Anonymkode: 65d52...e0c

Ikke skyld dette på dialekt ;) Er du i tvil, bruk «med tanke på». Det er som regel det som er rett!! Her kunne det feks vært «trenger tips med tanke på kontaktlærereollen». Ser mange gjør denne feilen, jeg (som tydeligvis flere her) irriterer meg over det. I forhold til er når du sammenligner størrelse, fart, volum, alder osv.. Eks: han var liten ved fødsel, i forhold til søsknene sine. 

Lykke til med læreryrket! Ha troen på deg selv og at du gjør en god nok jobb. Hilsen barneskolelærer :) 

Anonymkode: c4be6...398

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare gi et tips til lettlest litteratur om relasjoner, med praktiske tips! Pedlex.no har veldig kjekke hefter, som jeg syntes var verd investeringen. F.eks. «Å skape et godt klassemiljø», «Samarbeidslæring i skolen» og «Relasjonskompetanse og livsmestring i skolen».

Anonymkode: e5d5b...d01

Skrevet

Du har fått gode tips, ser jeg :) Noen ting jeg tenker på før elevene kommer er:

-ordne klasserommet klart, bestem plasseringen på forhånd. La ikke elevene bestemme dette, ever. Samme med grupper og par til samarbeid.

-la oppstart og avslutning av dagen/timene være like, og lett gjenkjennbare. Start med å lage dagsplan på siden av tavla, slik at elevene kan følge med "hvor de er" på dagen.

-Start øktene med mål, slik at elevene vet hva de skal lære og få forventninger til hva som skal skje. Dette er gull i forhold til elever som trenger klare og tydelige rammer, men gagner hele klassen. 

-Avslutt øktene litt før tida, gi elevene tid til å rydde, roe ned, og finne fram ting til neste økt. Kork økta ved å igjen snakke om hva som var målet, klarte vi å få til dette? Viktig  også å snakke om når ting ikke gikk helt som planlagt, og man ikke fikk gjort det som skulle gjøres, kanskje har vi lært andre ting? :) Handler om å rydde hodet litt, før man skal ut til friminutt/neste økt.

-Støtter veldig det en over sier, husk at 8.klasse er barn! Noen virker bråvoksne, og kan søke mye oppmerksomhet, mens mange er veldig usikre og litt engstelige.

Jeg pleier å tenke på egne barn når jeg underviser, hvordan hadde jeg villet at mine barnskulle  bli snakket til og behandlet av lærerene sine? Vis omsorg. Husk at foreldrene har sendt det mest verdifulle de eier og har til klasserommet ditt.

-Til slutt, start tidlig med utviklingssamtalene, det tar tid å komme igjennom alle. Det er fint å tidlig treffe og bli kjent med foreldrene. Det er ikke så farlig om du ikke har så mye vurderinger, kartlegginger og slikt ennå. Start gjerne samtalen med å la foreldrene fortelle litt om barnet sitt, hva er barnet flink til, hva liker de å gjøre sammen, hva er de stolt av med barnet sitt? Da legges gjerne et godt grunnlag for en relasjon, og det er lettere å ta kontakt dersom noe skulle bli utfordrende.

Dette ble langt, men tilslutt masse lykke til i en fin, variert, spennende (og til tider litt slitsom) jobb! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...