AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Del Skrevet 7. august 2021 Sønnen skal begynne på videregående og står mellom to valg. Medier og kommunikasjon på Akademiet og studiespes på Handelsgym. Ingen av delene var førstevalget. Noen som har erfaringer å dele fra disse to skolene? Anonymkode: abcce...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strange Doll Skrevet 7. august 2021 #2 Del Skrevet 7. august 2021 Jeg var veldig fornøyd med akademiet på den linjen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 7. august 2021 #3 Del Skrevet 7. august 2021 Strange Doll skrev (9 minutter siden): Jeg var veldig fornøyd med akademiet på den linjen Så bra! Når gikk du der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strange Doll Skrevet 7. august 2021 #4 Del Skrevet 7. august 2021 ellabellaboo skrev (2 minutter siden): Så bra! Når gikk du der? Det begynner å bli noen år siden 😂 men jeg har mange bekjente som har gått på samme skole de siste årene og er veldig fornøyd hvilken by er aktuell ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 7. august 2021 #5 Del Skrevet 7. august 2021 Strange Doll skrev (6 minutter siden): Det begynner å bli noen år siden 😂 men jeg har mange bekjente som har gått på samme skole de siste årene og er veldig fornøyd hvilken by er aktuell ? Det er Oslo. Bislett. Var det der du eller de du kjenner gikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Del Skrevet 7. august 2021 Kan jeg spørre hvorfor han vurderer disse to? Det er jo to veldig ulike alternativer. OHG er en offentlig VGS, og en høyt rangert sådan. OHG spesialiserer seg forøvrig i økonomiske fag, så selv om det ikke er en forutsetning, så er det grunnen til at mange søker seg dit. Jeg gikk på OHG og det gjorde også min familie. Det er litt institusjonspreget, mye tradisjon der, og ganske tungt Oslo vest. De er også kjent for å ha mer disiplin i skolen, selv om det naturlig har endret seg med tiden. Akademiet er en privatskole. Opptakskravene er da ikke de samme. Det pleier å være en grunn til at folk søker seg privat, jeg vet ikke hvorfor han har peilet seg ut denne? Eneste privatskolene jeg kjenner noen har gått på i Oslo er KG (da med ønske om kristent bakteppe), WANG (av idrettsårsaker) og OPG (som ofte var de som ikke kom inn på OHG). Anonymkode: 078f9...b71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strange Doll Skrevet 7. august 2021 #7 Del Skrevet 7. august 2021 ellabellaboo skrev (13 minutter siden): Det er Oslo. Bislett. Var det der du eller de du kjenner gikk? Nei dessverre. Bergen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 7. august 2021 #8 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan jeg spørre hvorfor han vurderer disse to? Det er jo to veldig ulike alternativer. OHG er en offentlig VGS, og en høyt rangert sådan. OHG spesialiserer seg forøvrig i økonomiske fag, så selv om det ikke er en forutsetning, så er det grunnen til at mange søker seg dit. Jeg gikk på OHG og det gjorde også min familie. Det er litt institusjonspreget, mye tradisjon der, og ganske tungt Oslo vest. De er også kjent for å ha mer disiplin i skolen, selv om det naturlig har endret seg med tiden. Akademiet er en privatskole. Opptakskravene er da ikke de samme. Det pleier å være en grunn til at folk søker seg privat, jeg vet ikke hvorfor han har peilet seg ut denne? Eneste privatskolene jeg kjenner noen har gått på i Oslo er KG (da med ønske om kristent bakteppe), WANG (av idrettsårsaker) og OPG (som ofte var de som ikke kom inn på OHG). Anonymkode: 078f9...b71 Ingen av delene var førstevalget. Linjene han søkte hadde over 5 i snitt. OHG var 4. valget. Akademiet søkte han for å ha en back up i nærheten av her vi bor, og fordi han godt kan tenke seg medier og kommunikasjon. Grunnen til at jeg spør er at ingen av delene egentlig er førstevalget, men slik er det. Stor konkurranse om plassene i Oslo sentrum. Jeg har hørt at det kan være litt tøft miljø på OHG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Del Skrevet 7. august 2021 ellabellaboo skrev (5 minutter siden): Ingen av delene var førstevalget. Linjene han søkte hadde over 5 i snitt. OHG var 4. valget. Akademiet søkte han for å ha en back up i nærheten av her vi bor, og fordi han godt kan tenke seg medier og kommunikasjon. Grunnen til at jeg spør er at ingen av delene egentlig er førstevalget, men slik er det. Stor konkurranse om plassene i Oslo sentrum. Jeg har hørt at det kan være litt tøft miljø på OHG. OHG er et klart bedre valg, akademisk og erfaringsmessig og alt. Jeg er superfornøyd med lærerne der og det er en erfaring jeg ikke ville vært foruten. Men det er klart, det er mye ungdom der fra pengesterke familier og kan være mye press sånn sett. Det har kanskje avtatt noe, ettersom Oslo er blitt større og utvalget skoler også er blitt større. Anonymkode: 078f9...b71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Del Skrevet 7. august 2021 Jeg gikk på handelsgym. Beste lærerne, godt miljø. Er 20 år siden da. Anonymkode: 3c52a...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Del Skrevet 7. august 2021 Har to barn som har gått på OHG og KG og var forsåvidt fornøyd med begge skolene, men likte nok KG best. Veeeldig Oslo vest og press på Handelsgym Anonymkode: c5af0...e71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 7. august 2021 #12 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har to barn som har gått på OHG og KG og var forsåvidt fornøyd med begge skolene, men likte nok KG best. Veeeldig Oslo vest og press på Handelsgym Anonymkode: c5af0...e71 Ja, det er det jeg har hørt rykter om. Vi bor i Oslo vest selv, så er i utgangspunktet ikke fremmed for det, men jeg tenker jo at det kanskje kan bli litt mye. Har også hørt at det er veldig mye fokus på russetid og "satsebusser" etc. og at det kan bli litt krevende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moncabang Skrevet 7. august 2021 #13 Del Skrevet 7. august 2021 Jeg gikk første året på OHG, men byttet da det ble aaalt for Oslo vest for meg. Begynte på Elvebakken istedet og der var det et mye bedre miljø. Dog over 10 år siden nå så ting kan jo ha endret seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 8. august 2021 #14 Del Skrevet 8. august 2021 moncabang skrev (10 timer siden): Jeg gikk første året på OHG, men byttet da det ble aaalt for Oslo vest for meg. Begynte på Elvebakken istedet og der var det et mye bedre miljø. Dog over 10 år siden nå så ting kan jo ha endret seg Min eldste gikk på Elvebakken for fem år siden og likte skolen kjempegodt. Det som dessverre har endret seg de siste årene er at det har blitt ekstremt vanskelig å komme inn. Må ha over 5 i snitt for alle de aktuelle linjene. Samme linje for 5 år siden var rett over fire i snitt. Det har skjedd noe med snittet de to siste årene i Oslo - det har eksplodert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #15 Del Skrevet 8. august 2021 Har han noen planer for videre studier etter VGS? Trenger han realfagspoeng? Hvis ikke, tenker jeg det morsomste er å gå medier og kommunikasjon, da får han generell studiekompetanse på en litt lettere måte enn hvis han velger Handels. Anonymkode: 1368e...0a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 8. august 2021 #16 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han noen planer for videre studier etter VGS? Trenger han realfagspoeng? Hvis ikke, tenker jeg det morsomste er å gå medier og kommunikasjon, da får han generell studiekompetanse på en litt lettere måte enn hvis han velger Handels. Anonymkode: 1368e...0a0 Ingen klare planer, men han kommer ikke til å trenge realfagspoeng - det er nok uansett ikke den veien han heller. Men det var det jeg også tenkte, at det er en litt lettere vei på Akademiet enn Handels. Jeg håper bare det er en OK skole og et godt miljø...kjenner ingen som har gått der, så føler vi velger litt i blinde her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moncabang Skrevet 8. august 2021 #17 Del Skrevet 8. august 2021 ellabellaboo skrev (6 timer siden): Min eldste gikk på Elvebakken for fem år siden og likte skolen kjempegodt. Det som dessverre har endret seg de siste årene er at det har blitt ekstremt vanskelig å komme inn. Må ha over 5 i snitt for alle de aktuelle linjene. Samme linje for 5 år siden var rett over fire i snitt. Det har skjedd noe med snittet de to siste årene i Oslo - det har eksplodert... Ja, og nå som prins Sverre Magnus skal begynne der også blir det nok i hvertfall ikke enklere fremover😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #18 Del Skrevet 8. august 2021 ellabellaboo skrev (17 timer siden): Ja, det er det jeg har hørt rykter om. Vi bor i Oslo vest selv, så er i utgangspunktet ikke fremmed for det, men jeg tenker jo at det kanskje kan bli litt mye. Har også hørt at det er veldig mye fokus på russetid og "satsebusser" etc. og at det kan bli litt krevende... Jeg tenker at alle videregående skoler i Oslo har sitt rykte - litt utifra hvilke spesialiseringer de tilbyr, og hvilke mennesker som har gått der tidligere. Så popper det selvsagt opp nye skoler, og ting endrer seg. De fleste skolene er jo riktignok ganske sammensatt - det er grenser for hvor homogent det kan være. Det gjelder spesielt sentrumsskoler, det er relativt få ungdommer som er bosatt i sentrum, de fleste søker seg inn fra rundt om i byen. De høyt rangerte skolene har ofte en sammensetning fra vest, nordvest, nord og øst, der noen grupper er større enn andre. Jeg gikk på OHG, og er også fra Oslo vest, men en ganske nøktern akademisk familie. Da jeg begynte på skolen var det tydelig at det var endel elever der fra ekstremt pengesterke familier (topp 100 i Norge), spesifikt fra Bygdøy. Det var likevel en del fra 'mine' nabolag - Smestad, Ullern, Voksen, noen fra Grefsen og Tåsen, noen fra Nordstrand og også noen minoritetsungdommer fra Holmlia og Oppsal. Jeg fikk meg min vennegjeng av jenter sammensatt fra disse bydelene. Jeg var nok ikke en erketypisk vestkantjente, så jeg kom best overens med de fra andre bydeler. Vi var alle skoleflinke, og hjalp hverandre frem. Dersom du ikke selv har gått på en skole, eller har familie og nære venner som har gått der, så blir jo erfaringene litt basert på rykter. Og det er klart at noen historier er populære å fortelle videre - han som inviterte til fest og har heis inni huset, eller hun som fikk en Porsche til 18-årsdagen. Det er jo klart sånne eksempler. Men det påvirket ikke meg til daglig - mine foreldre var ikke slik, og de var klare på at det var bare noe man måtte takle slike steder. Min far gikk også på OHG, og i hans tid var det mye mer elitepreget enn idag, så han var gjennom en verre runde. Så spørs det litt hva slags ambisjoner man har når man begynner. Hvis det er viktig for en å være en etablert "vinner", dronning eller konge på skoleballet, og en som folk vet om, så er terskelen veldig høy på en slik skole. Det er alltid noen penere, kjekkere, med mer penger og spesialsydd antrekk til ballet. For meg var det IKKE et problem. Jeg ville ha glede av skolen, dens tradisjoner og fantastiske lærer, og var fullstendig fornøyd med å holde meg i bakgrunnen. En venn av meg begynte på OHG, og droppet ut og byttet. Han var nok vant med å være en ressurssterk kjekkas på sin ungdomsskole, og taklet nok ikke helt å komme inn i et miljø der han ikke rakk de andre gutta til knærne. Det ble for mye konkurranse. Det handler helt om ens forventninger. Anonymkode: 078f9...b71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellabellaboo Skrevet 8. august 2021 #19 Del Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tenker at alle videregående skoler i Oslo har sitt rykte - litt utifra hvilke spesialiseringer de tilbyr, og hvilke mennesker som har gått der tidligere. Så popper det selvsagt opp nye skoler, og ting endrer seg. De fleste skolene er jo riktignok ganske sammensatt - det er grenser for hvor homogent det kan være. Det gjelder spesielt sentrumsskoler, det er relativt få ungdommer som er bosatt i sentrum, de fleste søker seg inn fra rundt om i byen. De høyt rangerte skolene har ofte en sammensetning fra vest, nordvest, nord og øst, der noen grupper er større enn andre. Jeg gikk på OHG, og er også fra Oslo vest, men en ganske nøktern akademisk familie. Da jeg begynte på skolen var det tydelig at det var endel elever der fra ekstremt pengesterke familier (topp 100 i Norge), spesifikt fra Bygdøy. Det var likevel en del fra 'mine' nabolag - Smestad, Ullern, Voksen, noen fra Grefsen og Tåsen, noen fra Nordstrand og også noen minoritetsungdommer fra Holmlia og Oppsal. Jeg fikk meg min vennegjeng av jenter sammensatt fra disse bydelene. Jeg var nok ikke en erketypisk vestkantjente, så jeg kom best overens med de fra andre bydeler. Vi var alle skoleflinke, og hjalp hverandre frem. Dersom du ikke selv har gått på en skole, eller har familie og nære venner som har gått der, så blir jo erfaringene litt basert på rykter. Og det er klart at noen historier er populære å fortelle videre - han som inviterte til fest og har heis inni huset, eller hun som fikk en Porsche til 18-årsdagen. Det er jo klart sånne eksempler. Men det påvirket ikke meg til daglig - mine foreldre var ikke slik, og de var klare på at det var bare noe man måtte takle slike steder. Min far gikk også på OHG, og i hans tid var det mye mer elitepreget enn idag, så han var gjennom en verre runde. Så spørs det litt hva slags ambisjoner man har når man begynner. Hvis det er viktig for en å være en etablert "vinner", dronning eller konge på skoleballet, og en som folk vet om, så er terskelen veldig høy på en slik skole. Det er alltid noen penere, kjekkere, med mer penger og spesialsydd antrekk til ballet. For meg var det IKKE et problem. Jeg ville ha glede av skolen, dens tradisjoner og fantastiske lærer, og var fullstendig fornøyd med å holde meg i bakgrunnen. En venn av meg begynte på OHG, og droppet ut og byttet. Han var nok vant med å være en ressurssterk kjekkas på sin ungdomsskole, og taklet nok ikke helt å komme inn i et miljø der han ikke rakk de andre gutta til knærne. Det ble for mye konkurranse. Det handler helt om ens forventninger. Anonymkode: 078f9...b71 Tusen takk for mange gode perspektiver 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #20 Del Skrevet 8. august 2021 ellabellaboo skrev (4 timer siden): Ingen klare planer, men han kommer ikke til å trenge realfagspoeng - det er nok uansett ikke den veien han heller. Men det var det jeg også tenkte, at det er en litt lettere vei på Akademiet enn Handels. Jeg håper bare det er en OK skole og et godt miljø...kjenner ingen som har gått der, så føler vi velger litt i blinde her. Jeg hadde definitivt valgt medier og kommunikasjon når han ikke trenger realfagspoeng. Om han ikke trives på skolen, så kan han i verste fall bytte til en annen skole neste år. Anonymkode: 1368e...0a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå