AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Jeg og samboer tenker å flytte på oss. Vi har sett litt på Fosenhalvøya i Trøndelag, deriblant Indre Fosen kommune. På bildene er det mye fin natur og kyst, og det virker som en rolig kommune. Er det noen som har kjennskap til det området? Hvordan er skolene? Er det bra samhold og trivsel mellom innbyggerne? Er det mye å finne på der? Hvordan er det å komme seg rundt til andre steder med kollektivtilbud? Anonymkode: 8eafc...27f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg og samboer tenker å flytte på oss. Vi har sett litt på Fosenhalvøya i Trøndelag, deriblant Indre Fosen kommune. På bildene er det mye fin natur og kyst, og det virker som en rolig kommune. Er det noen som har kjennskap til det området? Hvordan er skolene? Er det bra samhold og trivsel mellom innbyggerne? Er det mye å finne på der? Hvordan er det å komme seg rundt til andre steder med kollektivtilbud? Anonymkode: 8eafc...27f Kommunen ble tvangssammenslått i fjord og alt gikk rett i dass. "Folkeavstemninga" gav 50-50 akkurat, men har ikke snakket med en eneste som stemte for og en som var med å telte sa at stemmer gikk i søpla. Det er to tettsteder Rissa og Leksvik. Disse kan veldig ofte ikke fordra hverandre og skyller på den ene for å stikke av med alt. Folk i Leksvik gjør sitt for å ikke dra på shopping i Rissa og motsatt, for å ikke støtte hverandre. Men alt det der er nå så. Hovedproblemet er økonomien til kommunen. Det har blitt gjort veldig mye rart og hun som styrte økonomien nedover stakk av og nå er det på nippet til robeklista. Store kutt i skolesektor og i helsevesenet. Ingen av disse to er fine plasser å være på jobb fremover. Men folk er oftest folk og det er perfekt for folk som liker bygd utenfor byer og liker sjøen. Mye fine strender osv. Men best om du får en jobb i det private, uten tvil. Anonymkode: 2f79f...705
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 52 minutter siden, AnonymBruker said: Kommunen ble tvangssammenslått i fjord og alt gikk rett i dass. "Folkeavstemninga" gav 50-50 akkurat, men har ikke snakket med en eneste som stemte for og en som var med å telte sa at stemmer gikk i søpla. Det er to tettsteder Rissa og Leksvik. Disse kan veldig ofte ikke fordra hverandre og skyller på den ene for å stikke av med alt. Folk i Leksvik gjør sitt for å ikke dra på shopping i Rissa og motsatt, for å ikke støtte hverandre. Men alt det der er nå så. Hovedproblemet er økonomien til kommunen. Det har blitt gjort veldig mye rart og hun som styrte økonomien nedover stakk av og nå er det på nippet til robeklista. Store kutt i skolesektor og i helsevesenet. Ingen av disse to er fine plasser å være på jobb fremover. Men folk er oftest folk og det er perfekt for folk som liker bygd utenfor byer og liker sjøen. Mye fine strender osv. Men best om du får en jobb i det private, uten tvil. Anonymkode: 2f79f...705 Så da er kanskje grunnskolene ikke så solide og dynamiske? Jeg ønsker i hvertfall at eventuelle barn skal gå på en grunnskole med gode lærere, mye ressurser, høy faglig kunnskap og et trivelig sosialt miljø. Det samme gjelder for barnehage også, og det er positivt hvis det finnes barnehager som har hovedfokus på språk, teknologi eller fri medbestemmelse og kreative evner. Mulig man må til Trondheim for å finne "alternative" tilbud? Det er trist å høre at det er en slags maktkamp mellom de to største tettstedene. Er det sånn blant folk som bor de andre stedene i kommunen også? Er det lett å få jobb i det private da, hvis man bør unngå den offentlige sektoren? Anonymkode: 8eafc...27f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så da er kanskje grunnskolene ikke så solide og dynamiske? Jeg ønsker i hvertfall at eventuelle barn skal gå på en grunnskole med gode lærere, mye ressurser, høy faglig kunnskap og et trivelig sosialt miljø. Det samme gjelder for barnehage også, og det er positivt hvis det finnes barnehager som har hovedfokus på språk, teknologi eller fri medbestemmelse og kreative evner. Mulig man må til Trondheim for å finne "alternative" tilbud? Det er trist å høre at det er en slags maktkamp mellom de to største tettstedene. Er det sånn blant folk som bor de andre stedene i kommunen også? Er det lett å få jobb i det private da, hvis man bør unngå den offentlige sektoren? Anonymkode: 8eafc...27f Det er vel en 4-5 skoler i kommunen og tror det er ganske stor forskjell på dem. Ville styrt unna den i Rissa, for den er alt for stor synes jeg. For bare noen få år siden kom det elever fra trondheim til fosen fordi skolene var kjent for å være bra, da spesielt elever med større behov. Men midler har blitt kuttet gradvis ganske mye, så jeg vet ikke. Nei rissa og leksvik var hver sin kommune, så det er nok mest mellom dem at striden ligger. Jeg bor midt i mellom og for oss her har det ikke så mye å si hvor ting blir nedlagt evt. Men det er lite samkjørt blant befolkningen. Er noe industri så det kommer mye an på hva du kan jobbe med vil jeg tro. Anonymkode: 2f79f...705
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Noen her som har flere erfaringer? Anonymkode: 8eafc...27f
Fosningen Skrevet 10. november 2023 #6 Skrevet 10. november 2023 Lenge siden det var liv i denne tråden. Jeg bor i Indre Fosen og har ikke så pessimistisk inntrykk som den andre i diskusjonen her. Sender kort svar uansett. Det er gode skoler i flere bygder og god kommunikasjon inn til Trondheim. Jeg liker å bo landlig. I Indre Fosen kommune kan jeg det, samtidig som byen Trondheim, med alle sine muligheter og tilbud, ligger like i nærheten.
Tantemor Skrevet 10. november 2023 #7 Skrevet 10. november 2023 Så bra du har funnet deg godt til rette i denne landlige kommunen. Har ikke vært i hverken Rissa eller Leksvik selv, men har mange ganger kjørt fra Namdalseid og over Osen og gjennom Åfjord til Bjugn og Brekstad. Mye vakker natur, og skulle jeg flyttet kunne det blitt Åfjord. Uten at jeg vet hvordan folket er og sånn da 😛 Bra du trives 🤗
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #8 Skrevet 13. november 2023 Jeg har bodd der før, men flyttet til byen siden jeg ønsket tilbudene der nærmere. Kjenner imidlertid mange som bor der nå. Det største problemet for meg ville vært at tilbudet av fritidsaktiviteter er ganske begrenset, og når ungene skal begynne på vgs, må de enten begynne på nærskolen eller pendle til byen om de velger ei linje nærskolen ikke har. Pendling er strevsomt, men for mange er det også for tidlig å flytte på hybel. Anonymkode: e2e8a...e1e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #9 Skrevet 13. november 2023 Jeg har hytte på Fosen! kjenner ingen som bor der fast, de fleste steder er vel egentlig hyttesteder med unntak av tettstedene😅 så har du noen hipstere som flytter til Stokkøya da! Ville hvertfall flyttet et sted du ikke risikerer at skolen blir nedlagt, f. eks til Åfjord der er det både grunnskole, videregående skole, svømmehall og diverse idrettslag. Er bare en drøy time til Trondheim også Anonymkode: 11ae7...a8c
Kvakky Skrevet 13. november 2023 #10 Skrevet 13. november 2023 Tantemor skrev (På 10.11.2023 den 9.55): Så bra du har funnet deg godt til rette i denne landlige kommunen. Har ikke vært i hverken Rissa eller Leksvik selv, men har mange ganger kjørt fra Namdalseid og over Osen og gjennom Åfjord til Bjugn og Brekstad. Mye vakker natur, og skulle jeg flyttet kunne det blitt Åfjord. Uten at jeg vet hvordan folket er og sånn da 😛 Bra du trives 🤗 Vi er fine folk! Lover 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå