Gjest gjest1 Skrevet 19. september 2005 #1 Skrevet 19. september 2005 Hei! Noen som har oppskrift på lys topping? Mener å huske at for å være lys er forskjellen at man ikke smelter smøret? Vel jeg vet ikke og jeg hater mørk topping til sjokoladekake, så da søker jeg igjen o'store KG om hjelp
Arkana Skrevet 19. september 2005 #2 Skrevet 19. september 2005 Pisk 200 g smør med 200 g melis og 1 ts vaniljesukker. Så pisker du inn noen skjeer kakao (evt kan du bruke Oboy/Nesquick, men jeg synes det blir fryktelig søtt og lite sjokoladesmak). Noen skjeer sterk kaffe er også godt i (da må du kanskje avkjøle kremen litt slik at den ikke blir så tynn).
Catlin Skrevet 20. september 2005 #3 Skrevet 20. september 2005 250 gram margarin piskes sammen med 250 gram melis og 1 dl kakao. Når det er pisket til krem, pisker du inn 2 egg (piskes inn et og et om gangen)
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #4 Skrevet 20. september 2005 Hvilket smør bruker dere? Mener å huske at Tine meierismør ikke egner seg pga alt for sterk smak?
Brunhilde Skrevet 20. september 2005 #6 Skrevet 20. september 2005 Jeg ville nok gjort som Arkana, men smeltet en plate (lys) kokesjokolade og blandet i smørkremen istedet for kakao. Ville også tilsatt en eggeplomme. Så: 200 g smør + 200 gr melis piskes til det blir lyt og fluffy. Tilsett en eggeplomme og pisk til kremen har samlet seg igjen. Smelt sjokoladen og avkjøl litt. Bland i smørkremen som nok vil skille seg og pisk til den samler seg enda en gang. Denne varianten blir fløyelsemyk, mektig og veldig god!
Arkana Skrevet 20. september 2005 #7 Skrevet 20. september 2005 Jeg synes faktisk helt vanlig Soft Flora margarin (gjerne blandet med litt smør, for ekstra smak) er godt til kremen. Forøvrog enig med Brunhilde i at kokesjokolade gir mye bedre smak på smørkremen enn kakao, men da blir den ikke så lys lenger.
Gjest gjest1 Skrevet 21. september 2005 #9 Skrevet 21. september 2005 Det ble eplekake i går og ikke sjokoladekake... Lystene forandrer seg litt fort i min tilstand Men til helgen blir det sjokoladekake
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå