Gå til innhold

Hvordan har folk råd til gård og småbruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vårt fylke koster det fra 6 mill og opp til 26 mill. Det til 6 er på svært liten tomt og bolighus må rives, ikke beboelig. Et med 8 mål og grei nok standard koster 11 mill (bad og kjøkken må byttes og furupanel bør males). 

Vi har 1,4 mill i egenkapital men med 2 barn og 2 biler har vi ikke sjangs til å få lån til noe slikt. Tjener ca 900.000 så max lån er 4,5mill. 

Skjønner ikke hvordan par i tidlig 20-årene kan kjøpe slikt? Finnes det støtteordninger vi ikke vet om? Kan få lav rente pålån, men bankene har jo regler på hvor mye de får låne ut.

Anonymkode: 2c261...bf9

Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I vårt fylke koster det fra 6 mill og opp til 26 mill. Det til 6 er på svært liten tomt og bolighus må rives, ikke beboelig. Et med 8 mål og grei nok standard koster 11 mill (bad og kjøkken må byttes og furupanel bør males). 

Vi har 1,4 mill i egenkapital men med 2 barn og 2 biler har vi ikke sjangs til å få lån til noe slikt. Tjener ca 900.000 så max lån er 4,5mill. 

Skjønner ikke hvordan par i tidlig 20-årene kan kjøpe slikt? Finnes det støtteordninger vi ikke vet om? Kan få lav rente pålån, men bankene har jo regler på hvor mye de får låne ut.

Tidlig i 20-årene? Arv.

I 30-årene? Godt betalte jobber, målrettet sparing. Kanskje arv.

I 40-årene? Boligsalg. Kanskje godt betalte jobber. Litt sparing. Kanskje arv.

I 50+-årene? Boligsalg. Kanskje arv.

Endret av loveli
Skrevet

Det er ikke så dyrt overalt. Jeg har sett på finn småbruk til et par mil, men et veldig avsides sted. 

Det spørs hvor det er, hvor stort det er, hvor mange bygninger det er.

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke hvilket fylke du holder til i, men i distriktene kan du få småbruk til under en million. Da er det selvfølgelig gammelt, nedslitt og har ikke veldig sentral beliggenhet, men tjueåringer har gjerne mer energi og motivasjon til å fikse opp og gjøre ting selv. De som er eldre (45+) har gjerne råd til å leie inn folk til å renovere, og bruker ofte stedene til hytte eller helgebolig.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som har gård har overtatt en familiegård.

Anonymkode: 0e82d...3ff

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Og bøndene klager... Sitter på verdier verdt mange millioner og får penger strødd over dem fra staten… 

Anonymkode: 54507...01b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Småbruk til rundt 2.6 million til over 6 millioner her. Småbruket til 2.6 ligger på en øy hvor du er totalavhengig av ferjer for å komme til fastlandet.

Anonymkode: 4bca7...8de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og bøndene klager... Sitter på verdier verdt mange millioner og får penger strødd over dem fra staten… 

:balltre:

Anonymkode: 0e82d...3ff

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det er annen låneordning for bønder. Landbrukslån, som du kan få om du har konsesjon til å drive gården. 

De fleste bønder er belånt til langt over pipa.  

Hvor galt det kan gå var jo tydelig da den ene storbonden på Jæren gikk konkurs, og gården var belånt for 65 millioner..

Anonymkode: b8e93...45f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er annen låneordning for bønder. Landbrukslån, som du kan få om du har konsesjon til å drive gården. 

De fleste bønder er belånt til langt over pipa.  

Hvor galt det kan gå var jo tydelig da den ene storbonden på Jæren gikk konkurs, og gården var belånt for 65 millioner..

Anonymkode: b8e93...45f

oi, kunne tenkt meg å lest den saken. hvor finner jeg den😇

jeg kjenner mange bønder, og fellesnevneren er det motsatte av rikdom😌

Anonymkode: bf55e...d04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan få leie gården min og drive den slik at du får alle disse pengene fra staten.

Anonymkode: a6038...44a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar av meg kjøpte småbruk for rett over 1 million. Skikkelig nedslitt og usentral beliggenhet, men god dyrkejord og de er veldig handy begge to. De solgte en 3-roms i Oslo og har nå hverken boliglån, og ganske mye på konto for å sette i stand stedet. 

Anonymkode: 9adce...c89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor får man alt fra småbruk til millionen til store produksjonsgårder til flere titalls millioner. Tidligere i år ble et nokså sentralt småbruk i veldig god stand (omtrent alt var nytt) solgt for under 4 mill. Det gikk før visning og over takst.

Hadde småbruket ligget 5 minutter nærmere "sentrum" i kommunen hadde taksten vært en del høyere, men det ligger likevel en rusletur unna togstasjon og nærsenter med bl.a. matbutikk og apotek. Skolebussen stopper bokstavelig talt rett utenfor døra og det tar 50 min. med tog inn til Oslo.

Anonymkode: db004...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) hvordan får man landbrukslån da? Hva er lånebeløpet basert på? 

Håper noe dukker opp snart, har vært lite i sommer nå.

AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ikke pusse opp så mye. Skjønner ikke hvor kravstore noen er. 

Anonymkode: 0f202...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er drømmen din å ha småbruk, så kan det fort være at du må flytte på deg.. Vi flyttet fra en av de største byene i Norge og bor nå på småbruk i en liten kommune ca 2 timer unna byen. Vi elsker det! Å la ungene vokse opp her er helt fantastisk😊

Anonymkode: 26943...152

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Er drømmen din å ha småbruk, så kan det fort være at du må flytte på deg.. Vi flyttet fra en av de største byene i Norge og bor nå på småbruk i en liten kommune ca 2 timer unna byen. Vi elsker det! Å la ungene vokse opp her er helt fantastisk😊

Anonymkode: 26943...152

Ja det hadde vært fantastisk, men litt vanskelig pga min fulltidsjobb i byen. Er kanskje for feig til å flytte langt unna og håpe det går rundt med kun gården.

On 8/8/2021 at 10:09 PM, AnonymBruker said:

Man MÅ ikke pusse opp så mye. Skjønner ikke hvor kravstore noen er. 

Anonymkode: 0f202...eef

Er man kravstor fordi man vil ta vare på bygningene? Mange av disse i lav prisklasse er ikke tatt vare på, og trenger kledning, utvendig maling, ofte takreperasjoner og noen oppgraderinger inne (hele vinduer og gulv man ikke setter seg fast i pga store glipper bla...). Snakker ikke om modernisering og stil her, men å få det i en slik stand at man ikke må betale en halv mill i strøm for oppvarming i løpet av vinteren. Må jo ta tak i problemene med en gang, er det fukt i kjeller og det bør dreneres er det bedre å få det gjort med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...