AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Ser det er en annen tråd som er litt beslektet med denne, men jeg er altså ikke gravid ennå, men planlegger. Forloveden og jeg har snakket om dette ganske lenge. Vi har egentlig alt vi trenger, men har ikke tatt steget ennå. Vi ble til slutt enige om at rett over sommeren, i august, bestiller jeg en legetime, og tar ut spiralen. Leter vi lenge nok, blir det alltid en grunn til å utsette. Vi blir ikke yngre noen av oss heller. Så ble koronavaksinene rullet ut. Jeg fikk første dose for noen uker siden, men er i siste gruppen som blir vaksinert. Neste dose: 1. oktober. Mannen er litt eldre enn meg, og har allerede fått begge sine koronadoser. Så jeg er litt i villrede om jeg faktisk skal ta ut spiralen og bare sette igang? Jeg vil helst ikke ta dose to mens jeg prøver, og i hvert fall ikke dersom jeg skulle bli gravid med én gang. Men jeg vet jo heller ikke hvor lang tid det vil ta. De sier jo at vaksinen er trygg mens man er gravid, på samme tid spurte de meg jo om jeg var gravid eller under prøving da jeg tok dose 1. Dessuten - alt dette er nytt, og vi vet lite. Jeg er ikke interessert i å være prøvekanin. Mannen sa at jeg kan vente, ta dose to, vente tre uker og så begynne å prøve. Men så er det nesten november, og jeg er så vanvittig lei av å utsette og utsette. Hadde jeg visst at korona kom og vi skulle være hjemme hele 2020, så hadde jeg kanskje planlagt det før det...Alt er så uforutsigbart, og plutselig er det noe nytt som stopper oss. Og så er det en del av meg som er litt irritert av at statsministeren står og ber oss om å få barn, og setter gruppen 25-35 helt sist i vaksinekøen...men jeg skal ikke bli politisk. Hvordan planlegger folk graviditet rundt vaksinen? Anonymkode: 47f47...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Du kan være heldig og få 2. dose tidligere enn først antatt. Det skjer flere plasser i landet. Ville ha satset på 2 doser før graviditet. Hilsen gravid som ikke er vaksinert. Anonymkode: 70a09...ed2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Hadde tatt dose to før prøving. Nå har jo FHI åpnet for at kommunene kan starte med dose to så om du bor i en kommune med god dekning får du den nok før oktober. Du kan jo alltids ta ut spiralen og bruke kondom i mellomtiden, det er jo ikke gitt at du hopper rett inn i stabil syklus rett etter du tar den ut. Anonymkode: 301b3...e62
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan være heldig og få 2. dose tidligere enn først antatt. Det skjer flere plasser i landet. Ville ha satset på 2 doser før graviditet. Hilsen gravid som ikke er vaksinert. Anonymkode: 70a09...ed2 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde tatt dose to før prøving. Nå har jo FHI åpnet for at kommunene kan starte med dose to så om du bor i en kommune med god dekning får du den nok før oktober. Du kan jo alltids ta ut spiralen og bruke kondom i mellomtiden, det er jo ikke gitt at du hopper rett inn i stabil syklus rett etter du tar den ut. Anonymkode: 301b3...e62 Takk for svar. Jeg håper selvsagt på det. Jeg bor i Oslo. Min manns dose to ble fremskyndet. Men det ser ut til at de fremskynder de som uansett skal ha tidligst også. TS Anonymkode: 47f47...a9f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ser det er en annen tråd som er litt beslektet med denne, men jeg er altså ikke gravid ennå, men planlegger. Forloveden og jeg har snakket om dette ganske lenge. Vi har egentlig alt vi trenger, men har ikke tatt steget ennå. Vi ble til slutt enige om at rett over sommeren, i august, bestiller jeg en legetime, og tar ut spiralen. Leter vi lenge nok, blir det alltid en grunn til å utsette. Vi blir ikke yngre noen av oss heller. Så ble koronavaksinene rullet ut. Jeg fikk første dose for noen uker siden, men er i siste gruppen som blir vaksinert. Neste dose: 1. oktober. Mannen er litt eldre enn meg, og har allerede fått begge sine koronadoser. Så jeg er litt i villrede om jeg faktisk skal ta ut spiralen og bare sette igang? Jeg vil helst ikke ta dose to mens jeg prøver, og i hvert fall ikke dersom jeg skulle bli gravid med én gang. Men jeg vet jo heller ikke hvor lang tid det vil ta. De sier jo at vaksinen er trygg mens man er gravid, på samme tid spurte de meg jo om jeg var gravid eller under prøving da jeg tok dose 1. Dessuten - alt dette er nytt, og vi vet lite. Jeg er ikke interessert i å være prøvekanin. Mannen sa at jeg kan vente, ta dose to, vente tre uker og så begynne å prøve. Men så er det nesten november, og jeg er så vanvittig lei av å utsette og utsette. Hadde jeg visst at korona kom og vi skulle være hjemme hele 2020, så hadde jeg kanskje planlagt det før det...Alt er så uforutsigbart, og plutselig er det noe nytt som stopper oss. Og så er det en del av meg som er litt irritert av at statsministeren står og ber oss om å få barn, og setter gruppen 25-35 helt sist i vaksinekøen...men jeg skal ikke bli politisk. Hvordan planlegger folk graviditet rundt vaksinen? Anonymkode: 47f47...a9f jrg tok det i mars i år, og barnet kom i august, ingenting som hadde påvirket babyen, legen og jordmoren her mente det var helt trygt Anonymkode: 3b959...175
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Hadde tatt ut spiral, og så brukt kondom til dose to var tatt. Da får kroppen både vaksine OG litt tid til å komme inn i syklus. Hilsen uvaksinert gravid som gjerne skulle tatt vaksine først. Anonymkode: 99f8c...720 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De sier jo at vaksinen er trygg mens man er gravid, på samme tid spurte de meg jo om jeg var gravid eller under prøving da jeg tok dose 1. Dessuten - alt dette er nytt, og vi vet lite. Jeg er ikke interessert i å være prøvekanin. Nei, de sier at fordelene er større enn (de hittil ukjente) ulempene i områder med høyt smittetrykk. Anonymkode: 48a25...741
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar. Jeg håper selvsagt på det. Jeg bor i Oslo. Min manns dose to ble fremskyndet. Men det ser ut til at de fremskynder de som uansett skal ha tidligst også. TS Anonymkode: 47f47...a9f Husk at vaksinen kan påvirke syklusen også da Anonymkode: 48a25...741
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, de sier at fordelene er større enn (de hittil ukjente) ulempene i områder med høyt smittetrykk. Anonymkode: 48a25...741 Ja de mener vel at de så langt registrerte bivirkningene ved vaksine under graviditet er mildere enn de eventuelle konsekvensene av å få covid-19 som gravid. Men nå er sjansene for å få covid etter en vaksinedose også betraktelig lavere. Og som sagt, vaksinen har jo ikke vært her lenge, og det er få barn som foreløpig er født i disse situasjonene, så tallgrunnlaget er ganske svakt (sammenliknet med vaksiner vi har hatt en stund). TS Anonymkode: 47f47...a9f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja de mener vel at de så langt registrerte bivirkningene ved vaksine under graviditet er mildere enn de eventuelle konsekvensene av å få covid-19 som gravid. Men nå er sjansene for å få covid etter en vaksinedose også betraktelig lavere. Og som sagt, vaksinen har jo ikke vært her lenge, og det er få barn som foreløpig er født i disse situasjonene, så tallgrunnlaget er ganske svakt (sammenliknet med vaksiner vi har hatt en stund). TS Anonymkode: 47f47...a9f Ja. Det er snakk om 0,4 av 1000 fødsler at coronaen påvirker den gravide kvinnen. Anonymkode: 48a25...741
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 Dette er et vanskelig tema. Vi vet ingenting om verken corona eller vaksinen påvirker oss eller babyen i lengden. Så spørsmålet er om du ønsker å ta sjansen eller vente til du har født. Jeg valgte å vente. Ammer nå, så kommer til å vente til jeg er ferdig med det. Så får vi se. Anonymkode: 9c574...366
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå