Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var ei på jobb som sa det, at det var ikke bare å bare bli sykemeldt lengre. Er i helsevesenet dette her. De har kuttet masse i bemanningen og man blir mentalt helt utkjørt. Så jeg sa at staten sparer nok lite på dette her, da det bare blir mye mer sykemeldinger. For kan ikke se for meg at disse gammel damene klarer dette kjøret over lang tid. 

Hun kollegaen sa da at nå er det vanskelig å bli sykemeldt og at sjefen ringer hver dag pluss tilrettelegginger. Altså at det har blitt mye vanskeligere det siste året? Føler man blir brukt som en fakkel. Skal bare brennes opp og kastes når den er tom. 

Anonymkode: f906c...459

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som tar dette opp høyere i systemet? At det drives rovdrift på folk? Hvorfor aksepterer dere helsearbeidere en sånn hverdag? 

Ellers skal vel sjefen ta kontakt med den sykemeldte og avklare tilrettelegging, det er ikke noe nytt. 

Anonymkode: c03ad...818

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sykemeldt sykepleier på 4 uka her, har ikke hørt et kvekk fra sjefen, vil heller ikke si det var vanskelig å bli sykemeldt, jeg kunne ikke jobbe og da er det ikke så mange andre alternativer. Kommer vel kanskje mest an på legen, men tror de fleste leger kjenner til hvordan hverdagen innen helse kan være, og at folk blir utmattet av det.

Anonymkode: 1b5d8...1e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sånn er arbeidslivet i  dag, i praksis sjefen som bestemmer om du får sykemelding. Og ja, man er en "fakkel". Man spises opp, og så sparkes man ut når man ikke duger lenger. Rovdrift er den nye forretningsmodellen i så og si hele arbeidslivet. 

Anonymkode: fc62b...709

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er kjempelett.

Anonymkode: 51700...b9c

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig mange grunner til å bli sykemeldt. Noe kan tilrettelegges og noe ikke. En venninne gikk fra 20% ufør i 10 år, til å kunne friskmeldes 100% når hun fikk ny jobb. Den nye sjefen var flinkere til å tilrettelegge.

Jeg skal ha en hofteoperasjon i november og sliter med å få riktig stoffskiftedosering. Legen sa i Juli at jeg bare kunne sende en melding hvis jeg trengte sykemelding.

Anonymkode: 41eeb...0e7

• Liker 1
Skrevet

Jobber i helse og får sykmelding når jeg trenger det. Har en fastlege som tar meg på alvor og som forstår situasjonen vi står i. Men så har jeg blitt sykmeldt pga kronisk sykdom som har forverret seg pga arbeidsmiljø. Sykmeldes ikke fordi jeg er sliten, men fordi jeg fysisk ikke er i stand til å jobbe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ingen som tar dette opp høyere i systemet? At det drives rovdrift på folk? Hvorfor aksepterer dere helsearbeidere en sånn hverdag? 

Ellers skal vel sjefen ta kontakt med den sykemeldte og avklare tilrettelegging, det er ikke noe nytt. 

Anonymkode: c03ad...818

Tror det meste er forsøkt, men dette har bare blitt verre og verre. 

Vi aksepterer dette fordi det er liten av andre muligheter, annet en å flytte. Men så har man vært dum og kjøpt hus, fått unger og den der biten. 

AnonymBruker
Skrevet
pia mater skrev (55 minutter siden):

Jobber i helse og får sykmelding når jeg trenger det. Har en fastlege som tar meg på alvor og som forstår situasjonen vi står i. Men så har jeg blitt sykmeldt pga kronisk sykdom som har forverret seg pga arbeidsmiljø. Sykmeldes ikke fordi jeg er sliten, men fordi jeg fysisk ikke er i stand til å jobbe. 

Ja fysisk er greit det, men det psykiske er nok like viktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja fysisk er greit det, men det psykiske er nok like viktig. 

Selvfølgelig. Hos meg er problemet psykisk press som går utover sykdommen min. Så i grunn er det psykisk stress, bare at kroppen min blir fysisk syk av det i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er legen som sykmelder, ikke ansatt! 

Anonymkode: 6541a...ad5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Myte: Det er legen som bestemmer at jeg skal være sykmeldt.

Svar: Nei. Sykmeldingen er kun et råd fra legen. Det er pasienten selv i samråd også med sin arbeidsgiver som skal finne ut om det er hensiktsmessig med fravær eller tilstedeværelse og graden av dette. Det er NAV som vurderer om det foreligger rett til sykepenger eller ikke.  Arbeidsgiver kan også bestride og avvise en sykmelding, dersom arbeidsgiveren kan legge fram gode grunner til å tvile på sykmeldingen. 

Fra: https://www.idebanken.org/aktuelt/dette-misforstar-folk-om-sykmeldinger

Anonymkode: e183b...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanskeligere å få ny jobb dersom man har vært sykemeldt flere ganger i nåværende stilling? Referansene spørres vel alltid om sykefravær? Dette er ikke min problemstilling, men tenkte det kan være greit å vite (vet jo aldri om man blir sykemeldt i fremtiden). Mener jeg har hørt at det kan være vanskelig å få ny jobb etter langvarig sykefravær/ ofte sykemeldinger. 

Anonymkode: 59b9c...7a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det vanskeligere å få ny jobb dersom man har vært sykemeldt flere ganger i nåværende stilling? Referansene spørres vel alltid om sykefravær? Dette er ikke min problemstilling, men tenkte det kan være greit å vite (vet jo aldri om man blir sykemeldt i fremtiden). Mener jeg har hørt at det kan være vanskelig å få ny jobb etter langvarig sykefravær/ ofte sykemeldinger. 

Anonymkode: 59b9c...7a9

Ja vil tro det hvis det kommer frem. Sykefravær og feilansettelser er utrolig dyrt for en arbeidsgiver. En bedriftskasse er ikke utømmelig

Mange glemmer at en bedrift er til for å tjene penger til lønn samt overskudd til eierne som har investert penger i bedriften.  

Anonymkode: fa329...572

Skrevet

Man blir sykmeldt når legen vurderer det slik at man har behov for det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Svar: Nei. Sykmeldingen er kun et råd fra legen. Det er pasienten selv i samråd også med sin arbeidsgiver som skal finne ut om det er hensiktsmessig med fravær eller tilstedeværelse og graden av dette. Det er NAV som vurderer om det foreligger rett til sykepenger eller ikke.  Arbeidsgiver kan også bestride og avvise en sykmelding, dersom arbeidsgiveren kan legge fram gode grunner til å tvile på sykmeldingen. 

idebanken, ja. kjøpt og betalt av NHO. Tror du virkelig de har lest seg opp på arbeidstaker sine rettigheter? slutt å begrave arbeidernes rettigheter! våre rettigheter fratas sakte men sikkert nok som det er fra høyre-regjeringen!

Anonymkode: 1b542...257

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Var ei på jobb som sa det, at det var ikke bare å bare bli sykemeldt lengre. Er i helsevesenet dette her. De har kuttet masse i bemanningen og man blir mentalt helt utkjørt. Så jeg sa at staten sparer nok lite på dette her, da det bare blir mye mer sykemeldinger. For kan ikke se for meg at disse gammel damene klarer dette kjøret over lang tid. 

Hun kollegaen sa da at nå er det vanskelig å bli sykemeldt og at sjefen ringer hver dag pluss tilrettelegginger. Altså at det har blitt mye vanskeligere det siste året? Føler man blir brukt som en fakkel. Skal bare brennes opp og kastes når den er tom. 

Vel, jeg har hørt at vår kommune har folk fått beskjed om at veldig få sykemeldinger blir godkjent, da de fleste er "friske" nok til å møte på jobb og gjøre noe. Fullstendig sykemeldt blir man ikke med mindre man er død, ble det også spøkt med.
Jepp, dette er helsevesenet.

Anonymkode: 30ee3...fc7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Teknisk sett er det riktig. Du kan selv velge om du ønsker å bruke en sykemelding fra legen, legen kan ikke bestemme at du skal bruke den, men kan gi mer eller mindre sterke anbefalinger. Men uansett, arbeidsgiver og ansatt kan ikke bli enige om sykemelding uten at en lege anbefaler det, så jeg vil si at det er en lege som må sykemelde en pasient..

Anonymkode: 33bb7...ef8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan samsvarer dette med retten man har til å ikke trenge å diskutere årsaken til eller diagnosen bak sykemelding med leder/sjef? Hvis man skal diskutere med sjefen om tilrettelegging, er man jo nødt til å snakke om helsa si? Jeg opplevde mye problemer med min sjef i forbindelse med sykemelding grunnet psykiske årsaker, fordi jeg ikke følte meg komfortabel med å brette ut min psykiske helse til sjefen, og sjefen maste om tilrettelegging og måtte ha begrunnelse på hvorfor jeg (og legen) mente jeg ikke klarte ditt og datt. Veldig slitsomt, og det forverret de psykiske problemene mine.

Anonymkode: 30ee3...fc7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...