Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man begynne å amme baby på tredje måneden? Noen som har klart det, selv om melken var helt borte før dere startet igjen? Hva gjorde dere? Jeg angrer på at jeg ikke har ammet, så er det for sent? 😔

Anonymkode: 598cd...3c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om andre i termingruppa mi som begynte å amme ved 2-3mnd ca. De pumpet mye i tillegg til de ammet ungen for å få opp mest mulig produksjon. Endte vel med at de delammet frem til 9mnd også fikk baby mme hver dag i tillegg, men de brukte mindre mme når produksjonen gikk opp. 

Det er vel ikke forseint, men alt kommer på hva slags innsats du legger i det selv, og om barnet ditt får godt sugetak, eller i det hele tatt er villig til å amme. Å selvfølgelig om du er disponibel til å produsere nok melk. Alle er forskjellige, noen kan amme til ungen er 2 år, mens andre får ikke amming til, eller ender opp med å delamme.
Her delammet vi frem til 3mnd fordi jeg rett å slett ikke fikk opp produksjonen. Det endte med 24t amming/pumping for å få opp produksjon og mye stress.
Ungen vokser opp likegodt på MME som med MM ❤️ 

Anonymkode: e365f...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan man. Meld deg inn i Amming Uten Grenser på FB, så får du kyndig hjelp! 

Det er absolutt ikke for sent, men du trenger skikkelig hjelp og veiledning av noen med kunnskap om tema! ❤

Anonymkode: ba435...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt om andre i termingruppa mi som begynte å amme ved 2-3mnd ca. De pumpet mye i tillegg til de ammet ungen for å få opp mest mulig produksjon. Endte vel med at de delammet frem til 9mnd også fikk baby mme hver dag i tillegg, men de brukte mindre mme når produksjonen gikk opp. 

Det er vel ikke forseint, men alt kommer på hva slags innsats du legger i det selv, og om barnet ditt får godt sugetak, eller i det hele tatt er villig til å amme. Å selvfølgelig om du er disponibel til å produsere nok melk. Alle er forskjellige, noen kan amme til ungen er 2 år, mens andre får ikke amming til, eller ender opp med å delamme.
Her delammet vi frem til 3mnd fordi jeg rett å slett ikke fikk opp produksjonen. Det endte med 24t amming/pumping for å få opp produksjon og mye stress.
Ungen vokser opp likegodt på MME som med MM ❤️ 

Hvorfor kritiserer så mange meg da? Hatt besøk av svigersøster noen dager og følt konstant kritikk for at jeg flaskemater. Konstante bemerkninger på hvor mye lettere det er å amme, hvor mye bedre det er for barnet mtp immunforsvar, at det beskytter mot Corona,  og at barnet mitt som ble tatt med keisersnitt bør jo i alle fall ammes!! Jeg blir helt u.tpsyket

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kritiserer så mange meg da? Hatt besøk av svigersøster noen dager og følt konstant kritikk for at jeg flaskemater. Konstante bemerkninger på hvor mye lettere det er å amme, hvor mye bedre det er for barnet mtp immunforsvar, at det beskytter mot Corona,  og at barnet mitt som ble tatt med keisersnitt bør jo i alle fall ammes!! Jeg blir helt u.tpsyket

Det er kanskje om du har valgt å droppe amming uten en grunn? 🤔 De fleste har forståelse for flaskemating om det finnes en årsak til det.. Ikke bry deg om hva andre sier, uansett. Det er ditt valg! 

Anonymkode: 61565...475

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare list opp alle fordelene med å ikke amme;

- Far kan ta mating som gjør at du kan ta et glass vin til maten, ta en tur ut med venner, trene, sove hele natta, +++

- Du kan spise HVA du enn ønsker uten å ta hensyn til at du ammer

- Du slipper slappe hengepupper

- Du kan faktisk ha et LIV, du kan dusje når du vil, du slipper å sitte stuck i sofaen med puppen ute 24/7.

Lista kan gjøres uendelig. 

Jeg gav mitt nå voksne barn mme uten stress. Kokte melk og flasker hver kveld, tok max en time. Idag har de fleste både melkeblander og flaskesterilisator som gjør jobben på halve tiden. 

Personlug ser jeg flere ulemper MED å amme enn å ikke amme. Men det er jo såklart ikke politisk korrekt å si høyt.

Anonymkode: ca035...17e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje om du har valgt å droppe amming uten en grunn? 🤔 De fleste har forståelse for flaskemating om det finnes en årsak til det.. Ikke bry deg om hva andre sier, uansett. Det er ditt valg! 

Om hun så «droppet det uten grunn» så gir det ikke andre fripass til å bry seg. Hennes kropp, hennes valg. Ingen har noe med grunnen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er helt bak mål at folk kritiserer deg for å ikke amme. JA det er billigere og mindre "stress" med å amme. Når man bruker mme må man passe på at man blander det i riktig temp, man må vaske flasker, ha flasker tilgjengelig hele tiden, det er dyrt bla bla bla.. men det er vel opptil hver enkelt person om de vil amme eller ikke?

Jada ungen får en del antistoffer fra ammingen i starten, men samtidig så vil barnet utvikle sine egne antistoffer etterhvert også.
Jeg ble bare flaska opp på mme, og har omtrent aldri vært sjuk hele livet. Bare vanlige forskjølelser og 2 lungebetennelser på 25 år.
Drit i hva alle andre sier. Så lenge ungen får mat og er fornøyd, og mor er fornøyd så er det det viktigste. Man skal ikke stresse seg ihjel for å få til amming til enhver pris.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva så?? Det er hennes valg som du sier på slutten her. Ingen andre har noe med om man ammer eller ikke, utenom legen som skal skrive ut medisiner til deg liksom 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare list opp alle fordelene med å ikke amme;

- Far kan ta mating som gjør at du kan ta et glass vin til maten, ta en tur ut med venner, trene, sove hele natta, +++

- Du kan spise HVA du enn ønsker uten å ta hensyn til at du ammer

- Du slipper slappe hengepupper

- Du kan faktisk ha et LIV, du kan dusje når du vil, du slipper å sitte stuck i sofaen med puppen ute 24/7.

Lista kan gjøres uendelig. 

Jeg gav mitt nå voksne barn mme uten stress. Kokte melk og flasker hver kveld, tok max en time. Idag har de fleste både melkeblander og flaskesterilisator som gjør jobben på halve tiden. 

Personlug ser jeg flere ulemper MED å amme enn å ikke amme. Men det er jo såklart ikke politisk korrekt å si høyt.

Puppene blir ikke påvirket av amming. Det er hormonene i svangerskapet som påvirker det. 

Kvinner som ammer får faktisk sove en hel del mer enn kvinner som gir MME. 

Man kan spise vanlig mat når man ammer, så jeg vet ikke hva det er du tror man ikke kan spise.

TS: sjekk ut ammehjelpen. Der kan du lese om hvordan du starter å amme nå. Det er fullt mulig.

Anonymkode: 3390b...b4c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt bak mål at folk kritiserer deg for å ikke amme. JA det er billigere og mindre "stress" med å amme. Når man bruker mme må man passe på at man blander det i riktig temp, man må vaske flasker, ha flasker tilgjengelig hele tiden, det er dyrt bla bla bla.. men det er vel opptil hver enkelt person om de vil amme eller ikke?

Jada ungen får en del antistoffer fra ammingen i starten, men samtidig så vil barnet utvikle sine egne antistoffer etterhvert også.
Jeg ble bare flaska opp på mme, og har omtrent aldri vært sjuk hele livet. Bare vanlige forskjølelser og 2 lungebetennelser på 25 år.
Drit i hva alle andre sier. Så lenge ungen får mat og er fornøyd, og mor er fornøyd så er det det viktigste. Man skal ikke stresse seg ihjel for å få til amming til enhver pris.

Hva så?? Det er hennes valg som du sier på slutten her. Ingen andre har noe med om man ammer eller ikke, utenom legen som skal skrive ut medisiner til deg liksom 

Jeg er helt rnig i at man ikke skal stresse seg ihjel for å amme til enhver pris, men det er viktig å ikke spre feilinformasjon heller. WHO anbefaler amming til barn er 2 år nettopp fordi det tar 2 år for et barn å bygge seg opp et ervervet immunforsvar. Det er veldig typisk folk på KG å skrive ting som "det gikk bra med meg/mitt barn så da kan det ikke ha noen betydning om man ammer eller gir MME" og det er helt på trynet, fordi en person er faktisk ikke representativt og man må selvsagt forholde seg til forskning, der det er helt tydelig at amming gir særdeles god beskyttelse mot infeksjoner. Du får bare være glad for at du ikke ble født med common variable immunodeficiency, fordi det hadde ikke legene visst når du var født, og da kunne du faktisk ha dødd om du ikke fikk immunglobuliner via morsmelk. Så man skal være særdeles forsiktig med å bruke seg selv som eksempel fremfor å bruke vitenskapen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er helt rnig i at man ikke skal stresse seg ihjel for å amme til enhver pris, men det er viktig å ikke spre feilinformasjon heller. WHO anbefaler amming til barn er 2 år nettopp fordi det tar 2 år for et barn å bygge seg opp et ervervet immunforsvar. Det er veldig typisk folk på KG å skrive ting som "det gikk bra med meg/mitt barn så da kan det ikke ha noen betydning om man ammer eller gir MME" og det er helt på trynet, fordi en person er faktisk ikke representativt og man må selvsagt forholde seg til forskning, der det er helt tydelig at amming gir særdeles god beskyttelse mot infeksjoner. Du får bare være glad for at du ikke ble født med common variable immunodeficiency, fordi det hadde ikke legene visst når du var født, og da kunne du faktisk ha dødd om du ikke fikk immunglobuliner via morsmelk. Så man skal være særdeles forsiktig med å bruke seg selv som eksempel fremfor å bruke vitenskapen. 

Enig at man ikke skal spre feilinformasjon, men hvor har jeg spredd feilinformasjon i mitt innlegg?
Jeg sier at det skal være opptil hver enkelt mor om de vil amme eller ikke, selv om WHO mener det er anbefalt å amme til 2 år, så er det ekstremt mange som "bare" ammer til 1 år, eller mindre for den sak skyld. 

Når jeg ammet ungen min så gjorde jeg ikke annet enn å sitte i senga eller i sofaen og ammet. Jeg ammet på meg sittesår omtrent fordi jeg måtte amme den ungen 24/7 for å få opp produksjon, samtidig som jeg måtte pumpe, ta oppvask, støvsuge, vaske klær, brette klær, ta vare på min egen psykiske helse fordi jeg hadde absolutt ingen å prate med. Å når jeg allerede hadde så lite produksjon til tross for konstant amming og pumping, så hadde jeg en unge som ble mer og mer sutrete. De på sykehuset var absolutt ikke behjelpelige med ammingen heller, de mente at dette burde jeg kunne for nå var jeg jo tross alt mor. Stressingen førte til ammeslutt hos oss. Melka slutta å komme frem. Ja det kan godt være at ungen min hadde blitt født med en sykdom som utgjorde at jeg MÅTTE hatt disse antistoffene, men hvem er du til å shame meg for å ikke få det til? Hvem er du til å shame de som ikke ønsker å amme?
Amming passer ikke for alle, selv om dette i bunn og grunn burde vært verdens enkleste jobb for oss kvinnfolk som tross alt er laget for å føde, mate og oppdra barn, men så enkelt er det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var selvsagt gode grunner. Jeg fikk til ammingen helt fint i starten, orker ikke gå innpå hvorfor, men det er absolutt god grunn til at jeg måtte stoppe litt. Poenget her var at jeg ønsker å amme nå, da jeg vil tro at siden man ammer barnet til 1-2 års alder så har det enda en effekt hvis jeg starter nå når barnet er litt over tre måneder.

Ville gjerne høre fra andre mødre som begynte amme senere, i det minste del amme og om de fikk melkeproduksjonen i gang igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig at man ikke skal spre feilinformasjon, men hvor har jeg spredd feilinformasjon i mitt innlegg?
Jeg sier at det skal være opptil hver enkelt mor om de vil amme eller ikke, selv om WHO mener det er anbefalt å amme til 2 år, så er det ekstremt mange som "bare" ammer til 1 år, eller mindre for den sak skyld. 

Når jeg ammet ungen min så gjorde jeg ikke annet enn å sitte i senga eller i sofaen og ammet. Jeg ammet på meg sittesår omtrent fordi jeg måtte amme den ungen 24/7 for å få opp produksjon, samtidig som jeg måtte pumpe, ta oppvask, støvsuge, vaske klær, brette klær, ta vare på min egen psykiske helse fordi jeg hadde absolutt ingen å prate med. Å når jeg allerede hadde så lite produksjon til tross for konstant amming og pumping, så hadde jeg en unge som ble mer og mer sutrete. De på sykehuset var absolutt ikke behjelpelige med ammingen heller, de mente at dette burde jeg kunne for nå var jeg jo tross alt mor. Stressingen førte til ammeslutt hos oss. Melka slutta å komme frem. Ja det kan godt være at ungen min hadde blitt født med en sykdom som utgjorde at jeg MÅTTE hatt disse antistoffene, men hvem er du til å shame meg for å ikke få det til? Hvem er du til å shame de som ikke ønsker å amme?
Amming passer ikke for alle, selv om dette i bunn og grunn burde vært verdens enkleste jobb for oss kvinnfolk som tross alt er laget for å føde, mate og oppdra barn, men så enkelt er det ikke.

Hadde det vært så innmari viktig tror jeg ikke alle legene jeg møtte på sykehuset, legen på helsestasjon, samt helsesykepleier hadde gitt grønt lys på erstatning. Min lege sa til og med at hun var blitt foret på erstatning på 60 tallet, og sa at det ble noe ut av dem også, selv om erstatninger dengang ikke var i nærheten av kvaliteten de har i dag. Hun var spesielt støttende og sa ingenting negativt. På sykehuset sa riktignok legene at de foretrakk absolutt at jeg fortsatte å amme, MEN presiserte at erstatning var GODt NOK. Fra helsepersonell har jeg kun møtt forståelse og har ikke opplevd noe press. Det presset har kun kommet fra andre mødre, som er ferdig med å amme, og sikkert hata det og irriterer seg over dem som dropper det. Så må de overbevise seg selv og alle andre om at det nesten var livsviktig. Virker sånn. Er ikke fagfolk som pusher mest på for å si det sånn. Og jeg er drittlei av å høre om dette fra andre kvinner. Jeg vil gjerne delamme, fordi jeg tror det er naturlig på mange måter og sikkert noe stoffer der som er bra for barnet. Så hvis man får til litt er det bra liksom. Og synes det er kos å ha ammet mitt eget barn, det er jo en slags nærhet i det. Men skal aldri gå rundt og skryte av det og fortelle andre hvor mye bedre jeg var som ammet. Det er bare patetisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, dette kommer bare til å utarte seg til en lang diskusjon med ting du ikke har spurt om. Jeg anbefaler deg som sagt å melde deg inn i Amming Uten Grenser på FB (husk å forklare situasjonen din), så kan du få kvalifisert hjelp til å få igang ammingen igjen hvis du ønsker det.

Resten av tråden her blir bare støy for deg, og vil gi deg mer stress enn nødvendig. ❤

Anonymkode: ba435...f51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvor folk har det fra at det er mindre stress å amme. Jeg har  gjort begge deler, og det er mye mer stress med amming enn med å gi barnet en flaske. Mye mer. 

Anonymkode: 60117...831

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hvor folk har det fra at det er mindre stress å amme. Jeg har  gjort begge deler, og det er mye mer stress med amming enn med å gi barnet en flaske. Mye mer. 

Jeg har også gjort begge deler. Syns det var mye enklere å bare kunne slenge frem puppen fremfor å ordne med flasker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Strange Doll skrev (Akkurat nå):

Jeg har også gjort begge deler. Syns det var mye enklere å bare kunne slenge frem puppen fremfor å ordne med flasker. 

Da må man jo stoppe opp med det man gjør, kle av seg, sitte i ro veldig lenge osv. Kontra å åpne en boks ferdigblandet NAN og servere den i ferdigkokt flaske. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må man jo stoppe opp med det man gjør, kle av seg, sitte i ro veldig lenge osv. Kontra å åpne en boks ferdigblandet NAN og servere den i ferdigkokt flaske. 

Med ammebh og ammetopp er det begrenset hva man trenger å kle av seg :) Jeg har også ammet gående om jeg har det veldig travelt. 

Men man finner jo sine metoder, om du syns flaske var best for deg er jo det helt greit, ingen er lik :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om hun så «droppet det uten grunn» så gir det ikke andre fripass til å bry seg. Hennes kropp, hennes valg. Ingen har noe med grunnen.

Det kan man si om alt som er i mot anbefalinger.. Ala «min mor røykte i svangerskapet og det gikk fint med meg», eller «det fantes ikke barneseter eller bilbelter når jeg var liten, det gikk fint med alle jeg kjenner».. Har man ikke en eneste grunn, så er det jo svært sært og egoistisk å ikke amme, «bare fordi»? Har man en grunn (som ts skriver hun har), så er vel 99% av befolkningen forståelsesfulle for det. Burde være det i alle fall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok klare å få i gang melkeproduksjon med litt jobbing, vil babyen ta puppen? Håper du vil amme fordi DU vil det og ikke fordi andre mener at du BØR gjøre det....💜 Jeg har prøvd begge deler, og synest at flaske og erstatning var det beste😊

Anonymkode: 4a295...6b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...