Gå til innhold

Kan jeg få dekket ryddehjelp av nav?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør. Sliter psykisk (vedvarende) og går til behandling. Klarer ikke ta vare på leiligheten min, ser ut som et horehus. Går tunger også på psyken. Kan jeg få ryddehjelp / vaskehjelp? Eller er det kun for de som har fysiske handikap? 

Har så dårlige referanser på leie markedet, at jeg ikke lenger får leie privat. Har ikke råd til å leie av kommunen. Leier nå av familien, men jeg ser jo at leiligheten her også blir ødelagt, som de tidligere 😓 

Anonymkode: 7a958...f83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om hjemmehjelp. Mener de at du er i så dårlig forfatning at du ikke klarer deg selv så kan du muligens få litt hjelp, men du må være klar over at dette ikke er «hushjelp». 

Anonymkode: ae869...cfd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ufør. Sliter psykisk (vedvarende) og går til behandling. Klarer ikke ta vare på leiligheten min, ser ut som et horehus. Går tunger også på psyken. Kan jeg få ryddehjelp / vaskehjelp? Eller er det kun for de som har fysiske handikap? 

Har så dårlige referanser på leie markedet, at jeg ikke lenger får leie privat. Har ikke råd til å leie av kommunen. Leier nå av familien, men jeg ser jo at leiligheten her også blir ødelagt, som de tidligere 😓 

Du må brette opp ermene og begynne å vaske.. ikke ligge på sofan på tlf hele dagen 

Anonymkode: 080ba...4d3

• Liker 21
Gjest Elder Millennial
Skrevet (endret)

Tviler litt, det er litt forskjell fra kommune til kommune hvilke kriterier de har for hjemmehjelp. Det skader ikke å søke! 

Hva med en støttekontakt? Ikke at de skal rydde for deg, men kanskje støtte deg i jobben? 

Endret av Elder Millennial
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare starte ett sted. Ta ett rom og begynn i ett hjørne, så rydder du deg utover 10 min om gangen. Klarer du å trykke på tlf/pc klarer du 10 min med rydding 

Anonymkode: dba96...c71

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke kommunen om hjemmehjelp. Det innvilges til de som har ulike funksjonshemminger (kan være psykiske funksjonshemminger såvel som fysiske). Som regel innvilges det timer til rengjøring av primærrom, dvs. 1 soverom, bad, kjøkken og stue, for øvrige rom må du evt. betale privat vaskehjelp. Vanligvis tildeles det hjemmehjelp ca. hver tredje uke, men dette varierer fra kommune til kommune og sak til sak. Det kreves egenandel for hjemmehjelp, men de som lever på minstesats trygd slipper ofte, men dette er opp til kommunen din. 
Kontakt kommunen din og be om et møte. Da kommer en saksbehandler hjem til deg og dere snakker om bistandsbehovet ditt. 

Anonymkode: c7c25...89f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du klarer å rydde. Det er bra for psyken. Ønsker du å være der du er fortsetter du å tenke og gjøre som før. Ønsker du deg et mer normalt liv så gjør du normale ting. Hvis du hadde blitt kastet på gata hvis leiligheten ikke var strøken så tipper jeg den hadde vært strøken. Kanskje du har fått for mye hjelp?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å være uføre er ikke en unnskyldning for å ikke rydde…

Anonymkode: e23c6...77d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvsagt høre med NAV om det finnes noen muligheter, men det vil uansett være bra for din egen psyke om du tar tak i dette. Som andre sier - start i det små. Ti minutter om dagen. Fem minutter, om så var. 

Anonymkode: 7c4b0...5f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden var jeg støttekontakt for en med psykiske problemer via kommunen. 

Oppgavene mine var å handle, hjelpe til å rydde litt i leiligheten og holde vedkommende med selskap noen timer. 

Anonymkode: bd3a4...546

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som hjemmehjelp i en kommune, og der er det ikke bare fysisk syke som får hjelp - så ta kontakt med kommunen du bor i, så kan det hende de kan hjelpe deg!

Lykke til😄

Anonymkode: ffca5...ca6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke NAV noe med. Du må søke om bistand fra kommunen. Tror det er veldig, veldig vanskelig å få noe annet enn hjemmehjelp. Hjemmehjelp tar ikke ryddeoppgaver.

Anonymkode: 156b1...37e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje du kan betale familien litt ekstra mot at de vasker og rydder?

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet

Prøv psykisk helse. Har du noe tilsvarende ambulant team eller rusken der du bor? Det kan du finne hvis du logger deg inn på helse Norge. Snakk evt med legen. Overse alle de stygge kommentarene fra folk som ikke har peiling. Det finnes hjelp ( sannsynligvis ikke nav ) du må be om den før det blir verre. 

Til dere som ikke skjønner det, er kaos i hodet ofte det samme som kaos rundt, og nei det er ikke bare og ta seg sammen og begynne i et hjørne. 

Skrevet

Hvk kontoret i din kommune kan hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier - det er kommunen du skal henvende deg til, og ja, også folk med psykisk sykdom har rett til hjelp ved behov :)

Hjemmehjelp og andre tjenester i hjemmet er kommunale oppgaver. Får en det innvilget er det vanligvis en egenandel som betales. Som oftest varierer denne med inntekt.

Snakk med fastlegen din.

Snakk med psykiatrikontoret - antakelig lettest å få hjelp den veien ved psykisk sykdom. De kan ha ulike former for hjelp, både for å ta tak i ting akutt, men også for å forsøke å bedre boevnen din over tid.

Snakk med kommunens/bydelens tildelingskontor/helse og omsorg.

Det kan også være at du kan søke om leilighet i bolig med tilsyn etterhvert.

Men det viktigste er at du tar kontakt med hjelpeapparatet og er ærlig om hvordan det står til ❤️ kommunen er ansvarlig for sine innbyggeres ve og vel

Anonymkode: cf574...d2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De rydder ikke for deg, de vasker rundt. Du må betale egenandel. Du kan ha rett på hjemmehjelp, ja. Ta kontakt med kommunen. Jeg hadde hjelp til min del av husvasken en gang i tiden, men husker ikke hvordan det kom på plass. 

Anonymkode: 0148d...39c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du må brette opp ermene og begynne å vaske.. ikke ligge på sofan på tlf hele dagen 

Anonymkode: 080ba...4d3

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du må bare starte ett sted. Ta ett rom og begynn i ett hjørne, så rydder du deg utover 10 min om gangen. Klarer du å trykke på tlf/pc klarer du 10 min med rydding 

Anonymkode: dba96...c71

Hoppbakkemester skrev (36 minutter siden):

Du klarer å rydde. Det er bra for psyken. Ønsker du å være der du er fortsetter du å tenke og gjøre som før. Ønsker du deg et mer normalt liv så gjør du normale ting. Hvis du hadde blitt kastet på gata hvis leiligheten ikke var strøken så tipper jeg den hadde vært strøken. Kanskje du har fått for mye hjelp?

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Å være uføre er ikke en unnskyldning for å ikke rydde…

Anonymkode: e23c6...77d

Fire stykker som ikke forstår problematikken! Ikke hør på disse TS. Det er hjelp å få! Du har fått gode tips, fokusér på de :) lykke til! :blomst:  Å innse at man trenger hjelp er et stort steg på veien!

Anonymkode: 0a0cf...59f

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De rydder ikke for deg, de vasker rundt. Du må betale egenandel. Du kan ha rett på hjemmehjelp, ja. Ta kontakt med kommunen. Jeg hadde hjelp til min del av husvasken en gang i tiden, men husker ikke hvordan det kom på plass. 

Anonymkode: 0148d...39c

Det er godt poeng. Kommunal hjemmehjelp til husvask gjør kun det vanligvis - og vasker rundt rot.

Men det er også mulig å få tildelt timer til hjelp med å sette et hjem i orden igjen. Har en venninne som holder på med en slik prosess nå.

Kommunens psykiatrikontor er nok best å henvende seg til for TS.

De har erfaring med problemstillingen, og ressursene. TS er på ingen måte alene om å ikke klare å holde hus og hjem i orden pga psykisk sykdom.

Derfor finnes det psykiatriske psykepleiere, støttekontakter, assistent, ambulerende team ol.

Prøv kommunens psykiatrikontor TS. ❤️ 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

*psykiateisk hjemmepsykepleie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...