Gå til innhold

Åpne BSU selv om jeg kun sparer 1000 kr i måneden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det lurt å starte med BSU? Vet at svaret er så fort som mulig, men jeg tenker rent økonomisk.

I høst skal jeg starte å studere. Jeg tenker å jobbe ved siden av studiene. Jeg skal sette lesing først så tviler på at jeg får tid til å jobbe mye. Er det da lurt å åpne BSU selv om jeg bare sparer opptil 1000-, i måneden, eller er det best å vente til etter tre år, slik at jeg kan utnytte skattefordelen maks?

Anonymkode: 4f04e...e91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle monner drar :) bare å spare det! 

Anonymkode: f1d1a...f0b

AnonymBruker
Skrevet

Banken liker å se at du sparer, og hvis du prioriterer hard kan du klare 25.000 i året om du setter av litt av januar og august-stipendet :) Kanskje du får pengegaver til bursdag også f.eks. 

Samtidig må du passe på at du har en liten buffer du har tilgjengelig. Når det blir nytt år blir jo BSU-pengene låst, så pass på at du har litt på vanlig sparekonto også hvis noe ryker eller du får en dyr tannlegeregning.

Lær deg god studieteknikk også, det handler ikke bare om antall timer du leser. Og du kan jo fint jobbe i sommerferien, da tjener du fort en del til BSU.

Jeg hadde begynt å spare tidligere i BSU om jeg kunne gått tilbake i tid. 

Anonymkode: 92274...adf

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke 1000 kr er «bare».

AnonymBruker
Skrevet

Skattefordelen får du bare til du er 32, så hvis du er 20 nå er det bare å sette i gang selv om du ikke tjener nok til å utnytte den, du viser uansett evne til å spare og får en god rente.

Anonymkode: fd5bf...2ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker uansett jo tidligere jo bedre. Hadde kjørt på uansett. Sleng inn litt ekstra de gangene du kan :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen grunn til å ikke åpne en BSU-konto, samme hvor lite du sparer.

(Bortsett fra hvis du aldri har tenkt å bruke pengene på bolig da, så klart.)

Anonymkode: bc85a...b21

AnonymBruker
Skrevet

Så meget positive dere er. Jeg trodde virkelig at man måtte spare minst 20 000-, i året om det skulle lønne seg. Som dere sier vil jeg nok klare å spare en del om sommeren. Jeg skal også se om jeg kan sette av stipendet, det var lurt. Jeg har ikke snakket om økonomi med foreldre, har dere andre tips så kom gjerne med det. Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så meget positive dere er. Jeg trodde virkelig at man måtte spare minst 20 000-, i året om det skulle lønne seg. Som dere sier vil jeg nok klare å spare en del om sommeren. Jeg skal også se om jeg kan sette av stipendet, det var lurt. Jeg har ikke snakket om økonomi med foreldre, har dere andre tips så kom gjerne med det. Ts 

25000 tilsvarer 5000 kroner tilbake i skatt.

Betaler du inn mindre får du mindre tilbake i skatt det året men det lønner seg uansett! Du har begrenset tid til å utnytte tilbudet. 

Anonymkode: 255a6...33e

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du, nok til at du betaler skatt? Hvis ikke du skatter enda er det lurt å vente, sånn at du får full skattefordel. Det høres ut som du har tenkt til å spare en stund, og da kan indeksfond være et godt alternativ.

Anonymkode: 16223...233

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber du, nok til at du betaler skatt? Hvis ikke du skatter enda er det lurt å vente, sånn at du får full skattefordel. Det høres ut som du har tenkt til å spare en stund, og da kan indeksfond være et godt alternativ.

Anonymkode: 16223...233

Nei, det er ikke noe poeng i å vente hvis hun har fylt 20. Da har hun 12 år igjen å spare på, og hvis hun ikke bruker alle får hun uansett ikke fylt kvoten. BSU renten er høy, og investeringen er helt sikker, i motsetning til fond.

Anonymkode: fd5bf...2ad

Gjest Blondie65
Skrevet

Følgende faktorer er viktige å vurdere om en skal spare i BSU:

• Oppsparte midler i BSU er bundet (unntatt det året du har satt dem inn) og kan kun brukes til boligformål. 
  • Rentebetingelsene er svært gode, men det vesentlige er skattefordelen. Dersom du ikke tjener nok til å betale skatt, skal du da binde så mye penger på en konto hvert år? Kanskje alternative spareformål da er bedre

Som du ser er det noen betingelser som må være oppfylt når man binder så mye penger i så mange år. Jeg mener at dersom man vet at man skal kjøpe bolig og tjener nok penger til å betale skatt er det god grunn til å opprette en BSU selv om en ikke greier å sette inn fullt beløp hvert år.

Dersom en ikke har inntekt over frikortgrensen bør en vurdere andre spareformer som ikke binder pengene opp. Dette gjelder selvsagt om en ikke har tenkt å kjøpe bolig heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparte 1000 kr i mnd fra jeg var 18 år. Jobbet ikke ved siden av pga sykdom, men jeg fikk 2000 kr av foreldrene mine - så sparte 3000 kr til BSU i mnd! 

Anonymkode: 91448...9c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...