AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Hei! Jeg starter nå på 2. året på en IT-bachelor(ingeniør). Det er nok fortsatt litt tidlig, men etter nyttår er det på tide å finne en relevant jobb. Er det noen som har vært i samme situasjon og har noen tips? Ser gjennom jobbannonser på Finn, og de fleste jeg finner krever at man allerede er ferdig med bachelor, eller har noen års erfaring. Jeg har heller ikke gått langt nok i studiet til å oppfylle mange av de tekniske kravene som stilles, men er flink med Java, python, matlab og databaser. Bør jeg bare søke på jobber jeg egt ikke er kvalifisert til, og håpe at noen vil ta inn en læringsvillig student? Alle kan jo ikke forventes å oppfylle alle krav til kompetanse som stilles på en jobb, dessuten vil vel hvertfall noen ha lyst til å ansette studenter? Anonymkode: 497f8...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Aldri for tidlig å finne en relevant jobb. Har studiestedet ditt behov for nye ansatte? Kjenner flere studenter har jobbet på support på UIO. Mye 1.linjearbeid kan gjøres uten formel kompetanse, men det er litt vanskelig å finne deltidsjobber. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med karrieresenteret ved skolen din. Manpower kan også være til hjelp. Jeg fikk vikariat i et IT-firma for noen år siden via Manpower. Fikk fast jobb etter 3 måneder. Lykke til! Anonymkode: 60a94...0aa
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #3 Skrevet 8. august 2021 Takk for svar! Dog ser jeg ikke helt på arbeid med support som relevant for min utdannelse, da jeg helst vil jobbe med IT-utvikling. Er tross alt der jeg tror jeg er best. Anonymkode: 497f8...cb9
OliLondon Skrevet 8. august 2021 #4 Skrevet 8. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Dog ser jeg ikke helt på arbeid med support som relevant for min utdannelse, da jeg helst vil jobbe med IT-utvikling. Er tross alt der jeg tror jeg er best. Anonymkode: 497f8...cb9 Hva slag rammeverk kan du? Ingen skriver python med mindre de driver med analyser, og da har de gjerne mye mer bakgrunn enn en halvferdig bachelor i informatikk. Java er nesten utelukkende vedlikehold av Java EE applikasjoner. Skal du benytte java så trenger du fundamental kunnskap i Spring-boot. Det er vel ingenting annet enn spring-boot som brukes der lenger. I forhold til python så er det lettere å få start-jobber om du kan django eller flask, men fortsatt vanskelig å få backend-jobber uten erfaring eller noe konkret å vise til. Det er frontend-rammeverkene de fleste jobbene er i i dag. Du stiller mye sterkere med javscript, hmtl og css kunnskap enn python/java. Nesten alt er web i dag, og siden microservicer begynner å ta av, så er node (javascript) og golang de mest framtidsrettede teknologiene å sette seg inn. Jeg skjønner ikke hvorfor python blir nevnt så mye om dagen, men jeg mistenker at det skyldes at mange hobbyprogrammererere har laget et falsk inntrykk av hvor populært det er innen bransjen. Jeg har enda ikke sett noen utlyse pythonkunnskap som noe annet enn tilleggskrav til and teknologier. Hvis java/python er alt du kan uten noen spesifikke rammeverk så stiller du veldig dårlig uten en ferdig bachelor
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #5 Skrevet 8. august 2021 OliLondon skrev (1 time siden): Hva slag rammeverk kan du? Ingen skriver python med mindre de driver med analyser, og da har de gjerne mye mer bakgrunn enn en halvferdig bachelor i informatikk. Java er nesten utelukkende vedlikehold av Java EE applikasjoner. Skal du benytte java så trenger du fundamental kunnskap i Spring-boot. Det er vel ingenting annet enn spring-boot som brukes der lenger. I forhold til python så er det lettere å få start-jobber om du kan django eller flask, men fortsatt vanskelig å få backend-jobber uten erfaring eller noe konkret å vise til. Det er frontend-rammeverkene de fleste jobbene er i i dag. Du stiller mye sterkere med javscript, hmtl og css kunnskap enn python/java. Nesten alt er web i dag, og siden microservicer begynner å ta av, så er node (javascript) og golang de mest framtidsrettede teknologiene å sette seg inn. Jeg skjønner ikke hvorfor python blir nevnt så mye om dagen, men jeg mistenker at det skyldes at mange hobbyprogrammererere har laget et falsk inntrykk av hvor populært det er innen bransjen. Jeg har enda ikke sett noen utlyse pythonkunnskap som noe annet enn tilleggskrav til and teknologier. Hvis java/python er alt du kan uten noen spesifikke rammeverk så stiller du veldig dårlig uten en ferdig bachelor Har for det meste satset på å lære spring boot, så det er der jeg vil si jeg er nærmest å kunne nok til å ta en jobb. Kunnskapsnivået ligger ca. der man kan forvente at jeg ligger etter 1.5 år med utdanning, men med litt ekstra da jeg jobber godt i ferier osv. Men ja, skjønner jo at det er lite å velge i før man er ferdig. Tenkte dog at det måtte være noe. Nevnte ikke at jeg er brukbar på Javascript/HTML/CSS og react forresten, uten at det har for mye å si fra eller til akkurat nå. Anonymkode: 497f8...cb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå