Gå til innhold

Hvordan visste dere hvilken bolig dere ville kjøpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje rart spørsmål, men jeg ser etter bolig, primært en liten enebolig, men rekkehus kan også være aktuelt. Så har jeg selvsagt noen kriterier - men når det kommer mange hus omtrent samtidig blir jeg redd for å velge «feil» eller for at det skal komme noe mye bedre like etterpå, som jeg da ikke kan kjøpe fordi jeg har kjøpt noe annet... 

Alt blir vanligvis solgt dagen etter visning, så det er liten tid å tenke på. 

Andre som har tenkt sånn og hva gjorde dere i så fall med det? Jeg får jo ikke bydd på noe, siden jeg stresser med dette. 

Anonymkode: 44781...65b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en del kriterier som plass, hage, utsikt til et vann, avstand til skole/tog/jobb, pris - selvfølgelig - og tilstanden på huset måtte være sånn noenlunde da vi ikke er særlig handy.

Med alle "rasjonelle" kriterier på plass, var det egentlig bare å kjenne på følelsen i huset når vi var der. Noen plasser stemte alt, men naboene hadde hagene fulle av gamle vrakbiler eller bobiler, eller man hørte en bilvei, eller vinden kom feil vei inn på tomta, hehe. Sånne ting.

Om du ikke kjenner på en følelse av "her var det trivelig", er det kanskje ikke rette plassen? Og så er det samtidig viktig å ikke bli for kravstor heller. Du kan da spenne bein for deg selv og finne feil ved alt. Denne balansegangen er vanskelig, men du finner nok ut av det. :) Lykke til!

Anonymkode: 1218e...e95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var enebolig eneste alternativ etter å ha bodd i rekke, var lei av bråk vegg-i-vegg :)  

Jeg var ikke redd for å angre, for vi hadde flere krav på lista. Når en enebolig som hadde det vi måtte ha kom på markedet, gikk vi på visning. Forelsket oss raskt i ett som skilte seg ut, følte oss hjemme. Hadde ikke kjøpt uten god-følelsen.

Absolutte krav vi hadde:

• Rolig nabolag, litt landlig 
  • Godt holdt, ikke masse lappverk. Les tilstandsrapport nøye med noen som er handy!
  • Alt det viktigste på en flate i hovedetasje, men minst to etasjer. Toalett i hver etasje.
  • Stort kjøkken, eller mulighet for å bygge ut et mindre kjøkken. Forrige kjøkken var lite og vi kunne ikke være der samtidig.
  • Gode solforhold
  • Garasje

Kjekt å ha:
  • Ekstra stue på loft eller i kjeller så man kan ha besøk enda enklere
  • 1-2 mål tomt med privat hage (lei innsyn)
  • God plass til gjester 

Anbefaler å lage en slik liste. Du må bare være tydelig på hva du vil ha, og lete etter det. Tenk for fremtiden også. Jeg er skadet, derfor alt på en flate til når jeg er på krykker. God plass til gjester er fint for gjester eller barn i fremtiden. 

Anonymkode: 45d38...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok litt for impulsiv. For 11 år siden, flyttet jeg til en by, hvor jeg ikke kjente noen, og ikke var kjent. Siden jeg hadde små barn, spurte jeg her inne, hvor det mest barnevennlige stedet i byen var. Så dro jeg på visning på det stedet, så på en enebolig og 2 rekkehus, og kjøpte det ene rekkehuset da jeg likte det best. Og jeg har aldri angret, stortrives her jeg bor. Boligen var ikke fin innvendig, og jeg har pusset opp mye. Men det er enderekke, på ene siden er det stor terrasse uten noe innsyn fra naboer, på andre siden så har vi stor lekeplass, fotballbane, basketbane og akebakke. Noe som var perfekt da barna var små. Og jeg fikk flere venner lett i borettslaget, siden vi mødre var jo ute med barna våres. Og ser og at jeg valgte helt klart rett område å bo i. Barna har og hatt en veldig bra oppvekst her. 

Anonymkode: 2cc6b...1f1

AnonymBruker
Skrevet

Er også for en sånn "må ha" og "bør ha"- liste. Gå igjennom den etter visninger. For min del har jeg aldri kjent på "den rette magefølelsen", jeg er altfor realistisk for det (for ikke å snakke om mangel på millionene). 

Den listen må være over DINE kriterier, hva som er viktigst for DEG. Lykke til uansett 😊 

Anonymkode: 3510d...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet som ikke var bygget enda og har bodd her i snart 20 år. 

Kriterier var sentralt og grei planløsning. Og det skulle være leilighet for jeg orket ikke styre med vedlikeholdsarbeid og hage.  Tilfeldigvis startet et byggeprosjekt i et område jeg kunne tenke meg å bo samtidig med at utleier sa opp kontrakten der jeg leide (vedkommende skulle bruke leiligheten selv).  Så jeg kontaktet mekler, så et par andre leiligheter som ikke falt i smak i samme område og så fikk jeg se prospektet på den jeg kjøpte. Hadde bodd i temmelig mange leide leiligheter før dette så jeg visste godt hvilke planløsninger som fungerer og hvilke som ikke gjør det. 5 dager senere hadde jeg kjøpt leilighet. Et snaut halvår senere flyttet jeg inn. 

Anonymkode: ec082...0c0

AnonymBruker
Skrevet

vi hadde noen krav. etter å ha vært på flere visninger justerte vi litt etterhvert. jeg hadde egentlig en tanke om å finne "drøm", men så da at det ikke var realistisk. derpå gikk vi mer på kravspesifikasjoner og gikk for den første som tilfredsstilte disse. det var den første som vi ikke gikk ut og følte det var noe "feil" med. vi satt også maks tak på hva vi har villige til å gi for den boligen. jeg godtok også litt annerledes kjøkken. etter vi hadde kjøpt sluttet vi å se på boligannonser. 

nå etter noen år er vi veldig fornøyd,og tenker at vi ikke kunne kjøpt noe bedre ifht hva behovet var. ikke slik at jeg "elsket" boligen når vi var på visning. 

man kan alltid tenke at det kommer noe senere, og det er en felle å gå i. da vil man aldri klare å kjøpe. 

Anonymkode: 4fde8...fc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter veldig.. 

Vi har lett i nå 1,5 år og har bydd på to objekter som vi tapte. Så vi vet jo at det finnes noe vi liker, men har tenkt vi må utvide litt, for dette tar så lang tid.

Anonymkode: cd410...5cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...