AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Barnet vårt på snart 3 har til vår fortvilelse allerede hatt sitt med tenner. Hen fikk plutselig begynnende hull i 2 jeksler i overkjeven. Deretter har det begynt i 2 jeksler i underkjeven. Så oppdaget jeg under tannpuss i går at hen har gulbrune flekker på fortennene oppe på baksiden. Nå føler jeg meg helt maktesløs, da vi har vært ekstremt nøye med kosthold og tannpuss. Kan emaljefeil oppstå sånn eller er det noe som allerede er der når tanna kommer opp? Og hva med permanente tenner, er det en sjangs for at de ikke har problemer? Vi er hos tannlege hver tredje mnd for å pensle jekslene og skal heldigvis straks dit igjen Anonymkode: 4361a...ac0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Vi har et barn med emaljefeil som ifølge tannlegen har vært der siden tennene kom opp. Vi visste det ikke, og jeg gikk helt i kjelleren da hun fikk et hull som 5-åring. Etter det har hun imidlertid ikke hatt hull. Vi pusser to ganger daglig og tar fluor, og har et ganske normalt kosthold, men hun er veldig glad i søtt, dessverre… Anonymkode: f804e...976
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har et barn med emaljefeil som ifølge tannlegen har vært der siden tennene kom opp. Vi visste det ikke, og jeg gikk helt i kjelleren da hun fikk et hull som 5-åring. Etter det har hun imidlertid ikke hatt hull. Vi pusser to ganger daglig og tar fluor, og har et ganske normalt kosthold, men hun er veldig glad i søtt, dessverre… Anonymkode: f804e...976 Den følelsen kjenner jeg desverre så alt for godt til. Føles ut som jeg gjør noe galt, men skjønner ikke åssen jeg skal kunne gjøre det bedre. Godteri holder vi kun til lørdag, passer på i forhold til mat med mye syre i og bruker veldig god tid på tannpuss. Mest sukkerholdige vi gir er yoghurt og er jo ikke slik at hen spiser store mengder av det heller. Fluor har vi også gitt hver dag siden vi var hos tannlegen første gang Anonymkode: 4361a...ac0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 Bruker dere tanntråd? Her begynnte vi med tanntråd fra ca. 3 års-alderen. Anonymkode: 5c031...ee4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Min datter på 10 år har emaljefeil, og det var der når tennene kom opp. Dette er ikke noe som kommer på friske tenner. Tennene er allerede «skadet» før de kommer ut. Min datter har det også på noen av voksentennene sine. Anonymkode: 6e079...5a4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Har det selv, og man er født med dette. Det kan bli kostbart når hun blir voksen, så pass på god dokumentasjon hos tannlegene, så kanskje hun får dekket noe når hun blir voksen. Har nok brukt nesten 200 000kr nå i voksen alder for å sette på kroner osv, da mangel på emalje gjorde at tenner knakk/iset mye etterhvert. Anonymkode: 7e394...d49
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har det selv, og man er født med dette. Det kan bli kostbart når hun blir voksen, så pass på god dokumentasjon hos tannlegene, så kanskje hun får dekket noe når hun blir voksen. Har nok brukt nesten 200 000kr nå i voksen alder for å sette på kroner osv, da mangel på emalje gjorde at tenner knakk/iset mye etterhvert. Anonymkode: 7e394...d49 Hvorfor har du ikke fått dekket utgifter på disse tennene hos tannlege? Tannlegen til min datter har sagt at alt av utgifter blir dekket på disse tennene livet ut. Anonymkode: 6e079...5a4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Hvorfor er hull i tenner så fælt? Ja, det kan forebygges. Sannheten er at noen får hull og andre ikke. Noen får tannsykdommer og andre ikke. Brukt antibiotika eller astmamedisin som barn er non til å få emaljefeil. Når mødre er så usikkere at noen tenner ødelegger troen på seg selv er det noe virkelig feil med verden. Anonymkode: b1033...518 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor har du ikke fått dekket utgifter på disse tennene hos tannlege? Tannlegen til min datter har sagt at alt av utgifter blir dekket på disse tennene livet ut. Anonymkode: 6e079...5a4 Fått dekket noe, men det koster. Får ikke 100 % dekning. I tillegg er det vært dårlig dokumentasjon/ting som er kastet etter mange år. Når de feks gikk fra papir journal til digital. Derfor jeg skrev at dere må passe på det Anonymkode: 7e394...d49
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 Vil gjerne vite hva som kan gi 100% dekning på dette? Virker jo på HELFO også, som man kun får dekket deler, ikke alt? Står man kan få «støtte» til behandlingen. Men er jo supert hvis ditt barn får en diagnose slik at dette kan bli dekket 100%. Så hadde vært veldig interessant å vite hvilket grunnlag det er på, kanskje jeg kan ta det opp med tannlegen på nytt. Anonymkode: 7e394...d49
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har et barn med emaljefeil som ifølge tannlegen har vært der siden tennene kom opp. Vi visste det ikke, og jeg gikk helt i kjelleren da hun fikk et hull som 5-åring. Etter det har hun imidlertid ikke hatt hull. Vi pusser to ganger daglig og tar fluor, og har et ganske normalt kosthold, men hun er veldig glad i søtt, dessverre… Anonymkode: f804e...976 Hun er veldig glad i søtt, dessverre? DERE bestemmer hva barnet spiser. Skjerp dere Anonymkode: e6044...ff1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den følelsen kjenner jeg desverre så alt for godt til. Føles ut som jeg gjør noe galt, men skjønner ikke åssen jeg skal kunne gjøre det bedre. Godteri holder vi kun til lørdag, passer på i forhold til mat med mye syre i og bruker veldig god tid på tannpuss. Mest sukkerholdige vi gir er yoghurt og er jo ikke slik at hen spiser store mengder av det heller. Fluor har vi også gitt hver dag siden vi var hos tannlegen første gang Anonymkode: 4361a...ac0 Hva med juice? Saft? Frukt? Anonymkode: e6044...ff1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil gjerne vite hva som kan gi 100% dekning på dette? Virker jo på HELFO også, som man kun får dekket deler, ikke alt? Står man kan få «støtte» til behandlingen. Men er jo supert hvis ditt barn får en diagnose slik at dette kan bli dekket 100%. Så hadde vært veldig interessant å vite hvilket grunnlag det er på, kanskje jeg kan ta det opp med tannlegen på nytt. Anonymkode: 7e394...d49 Jeg har forstått det slik at man får dekket behandling på tenner som har emaljefeil også etter 18 år, men ikke på de tennene som ikke har emaljefeil. Derfor er det viktig at tannlegen dokumenterer hvilke tenner som har medfødt feil. Det dokumenteres med både røntgenbilder, tekstlig beskrivelse, foto. Kroner koster vel rundt 30 000 stykket. Dette kan være arvelig/genetisk eller miljø, flere ulike sykdommer. Tannlege vil sette diagnose. Se f.eks på MIH, molar incisor hypomineralization. Molar er jeksler, incisor er fortenner, hypo = for lite (hyper = for mye), mineralisering er emaljen. Under-emaljeringen skjer når tannen dannes i kjeven, før de kommer opp, så har ikke med kosthold eller tannpuss å gjøre. Men tannen er jo svekket, så vil få raskere hull. Melketenner dannes i fosterstadiet, permanente tenner dannes ved ca 1 år. Anonymkode: a8df7...2b5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 Hvorvidt det vil dekkes delvis eller 100% i fremtiden når det blir aktuelt, er jo opp til politikerne. Så det kan endre seg mange ganger. Det foreldre kan gjøre, er å sørge for god dokumentasjon, å få satt diagnose, og ellers følge opp i det daglige. Anonymkode: a8df7...2b5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er hull i tenner så fælt? Ja, det kan forebygges. Sannheten er at noen får hull og andre ikke. Noen får tannsykdommer og andre ikke. Brukt antibiotika eller astmamedisin som barn er non til å få emaljefeil. Når mødre er så usikkere at noen tenner ødelegger troen på seg selv er det noe virkelig feil med verden. Anonymkode: b1033...518 Hva i alle dager snakker du om?! Anonymkode: 6e079...5a4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 Kan man som foreldre se om barnet har emaljefeil, eller er dette noe bare tannlegen oppdager? Anonymkode: a5be2...354
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 Sjekk ungen for cøliaki. Det finnes hjemmetester man kan bruke, og som gir en meget god indikasjon på om man bør utredes videre hos lege. Anonymkode: 4a8f0...ed4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekk ungen for cøliaki. Det finnes hjemmetester man kan bruke, og som gir en meget god indikasjon på om man bør utredes videre hos lege. Anonymkode: 4a8f0...ed4 https://www.ncf.no/hva-er-coliaki/barn/emaljeskader?fbclid=IwAR1Oq9TX6O0xNJv0Sa5iRDm94ifCzK0sDYkVMMli8NhGQIFtTh3vwNCVLXw Anonymkode: 4a8f0...ed4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har det selv, og man er født med dette. Det kan bli kostbart når hun blir voksen, så pass på god dokumentasjon hos tannlegene, så kanskje hun får dekket noe når hun blir voksen. Har nok brukt nesten 200 000kr nå i voksen alder for å sette på kroner osv, da mangel på emalje gjorde at tenner knakk/iset mye etterhvert. Anonymkode: 7e394...d49 Fikk du dekket noe av dette pga sykdom? Jeg har slitt med spiseforstyrrelser og oppkast i ung alder-tilsammen 20 år. Frisk nå som godt voksen, men tennene mine bærer preg av det. Må stadig fylle kompositter i groper pga ising og nå har jeg knukket to jeksler jeg tror jeg må ha krone på. Aner du om man får dekket dette? Har vært åpen med tannlegen min i alle år rundt dette. Og har dokumentasjon. Men foreløpig har ingen snakket om refusjon for behandlingene mine.. Anonymkode: 07dcc...775
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå