TorTh Skrevet 7. august 2021 #1 Skrevet 7. august 2021 Mange kvinner rapporterer forbigående menstruasjonslidelser som et resultat av Covid-19 vaksinasjon, rapporterer den franske avisen Le Monde. Det Nasjonale Kontor for Sikkerhet av legemidler i Frankrike har til hensikt å sette dette "potensielle signalet" under diskusjon på Europeisk nivå, men mangler arbeid for å konkludere. "Tre uker for sent", "super smertefullt etter vaksine" eller mer omfattende, voldsomme premenstruelle smerter, skriver kvinner på sosiale nettverk etter en injeksjon av vaksine mot Covid-19. I sin legemiddelovervåkingsundersøkelse datert 30 juli, har Nasjonalt Kontor for sikkerhet av legemidler og helseprodukter (ANSM) for første gang referert til disse lidelser som en "potensiell signal" i forbindelse med injeksjon av produkter fra selskapene Moderna og Pfizer-BioNTech. https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2021/08/06/covid-19-vaccins-et-perturbation-des-regles-des-signaux-et-beaucoup-d-incertitudes_6090781_4355770.html Jeg skriver ikke noe mer om dette, fordi jeg regner med at innlegget blir slettet. Sensuren er blitt ganske ekstrem på KG, og alle innlegg som kan oppfattes som kritiske til korona-vaksinen, blir slettet ganske umiddelbart. F eks slettet man et innlegg som siterte nobelprisvinneren Luc Montagnier. Altså: Innlegg som siterer professor dr Luc Montagnier, nobelprisvinner i medisin i 2008, blir slettet, mens Gunnar Tjomlid, som har ex phil som høyeste utdannelse, blir løftet fram som EKSPERTEN med store bokstaver på KG. Mere surrealistisk kan det umulig bli. 18
2ro Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Forbigående! Man kan få forbigående menstruasjon forstyrrelser av alt mulig. Er du kvinne? Diett, medisiner, infeksjon, stress osv osv. Dette har blitt delt mange ganger og er ikke noe nytt. Det har stått i norske aviser også... Ingen sensur. Faktisk blir dette tatt alvorlig, uansett hva du måtte tro. https://legemiddelverket.no/nyheter/koronavaksiner-og-menstruasjonsforstyrrelser 16
Robert Koch Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Menstruasjonsforstyrrelser er under undersøkelse. Det ville være uredelig og uetisk å proklamere det som en bivirkning før man vet om det er en årssakssammenheng eller ikke. Når man vaksinerer veldig mange mennesker, vil det være mange mennesker som opplever ulike hendelser, og derfor ber man om rapporter, slik at man kan se om det er noen oppvekst av forhold som kan tilskrives vaksine, og undersøker deretter slike tendenser. At noen har en nobelpris hindrer dem ikke i å si dumme og feilaktige ting. Luc Montagnier er det ingen i fagmiljøene som hører på. Han snakker mot vitenskapen. https://theprint.in/science/nobel-laureate-who-found-hiv-now-backs-homoeopathy-anti-vaxxers-calls-covid-a-lab-accident/665710/ https://www.factchecker.in/fact-check/nobel-laureate-luc-montagniers-anti-vaccine-claims-wrong-unscientific-covid-19-vaccination-751214 https://www.reuters.com/article/factcheck-health-coronavirus-idUSL2N2ND0WS 11
Jegern Puahate Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 57 minutter siden, Robert Koch said: Menstruasjonsforstyrrelser er under undersøkelse. Det ville være uredelig og uetisk å proklamere det som en bivirkning før man vet om det er en årssakssammenheng eller ikke. Når man vaksinerer veldig mange mennesker, vil det være mange mennesker som opplever ulike hendelser, og derfor ber man om rapporter, slik at man kan se om det er noen oppvekst av forhold som kan tilskrives vaksine, og undersøker deretter slike tendenser. At noen har en nobelpris hindrer dem ikke i å si dumme og feilaktige ting. Luc Montagnier er det ingen i fagmiljøene som hører på. Han snakker mot vitenskapen. https://theprint.in/science/nobel-laureate-who-found-hiv-now-backs-homoeopathy-anti-vaxxers-calls-covid-a-lab-accident/665710/ https://www.factchecker.in/fact-check/nobel-laureate-luc-montagniers-anti-vaccine-claims-wrong-unscientific-covid-19-vaccination-751214 https://www.reuters.com/article/factcheck-health-coronavirus-idUSL2N2ND0WS Synes du da er det merkelig at noen ser på dette som eksperimentering? Hvorfor er det ikke et eksperiment? Experiment, fra Webster: : a scientific test in which you perform a series of actions and carefully observe their effects in order to learn about something : something that is done as a test : something that you do to see how well or how badly it works Mod, fint om du lar han svare før all debatt slttes igjen. 11
Velour Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 https://www.nrk.no/nyheter/104-hjertebetennelser-etter-vaksine-1.15601532?fbclid=IwAR3JCvUHnTY8EbQIRfycCG76Mgw48XyFLRkgAAxqmJXFOo6UMtV9CVXLB1s Og betennelser i hjertemuskelen og hjerteposen. 5
Jajajane Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 2ro skrev (3 timer siden): Forbigående! Man kan få forbigående menstruasjon forstyrrelser av alt mulig. Er du kvinne? Diett, medisiner, infeksjon, stress osv osv. Dette har blitt delt mange ganger og er ikke noe nytt. Det har stått i norske aviser også... Ingen sensur. Faktisk blir dette tatt alvorlig, uansett hva du måtte tro. https://legemiddelverket.no/nyheter/koronavaksiner-og-menstruasjonsforstyrrelser Forbigående med betennelser på hjerteposen på unge mennesker også da eller? Hva tror du en betennelse i hjerte gjør? Den lager arr. Det er ikke forbigående. På lik linje med at det "ikke bare er forbigående" når det blir kluss på sykluser heller. Hvorfor skjer det? Hvorfor er dette helt greit? 9
AfterTheRain Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 (endret) Jeg liker ikke når folk bagatelliserer dette med menstruasjonsforstyrrelser. Å feie dette under teppet ved å si "kvinner får jo forstyrrelser i syklusen av mye annet, det er helt normalt" er fullstendig feil. Kanskje noen synes det er normalt hvis syklusen deres er helt ute av kontroll, men det er det faktisk IKKE. Det betyr nesten alltid at det er et eller annet som ikke stemmer i kroppen. Jeg har i hele livet mitt vært frisk, og hatt veldig regelmessige naturlige sykluser. De få gangene syklusen endret seg var det veldig alvorlige ting i bakgrunnen, f.eks en periode med ekstremt mye stress, en annen gang pga. alvorlige spiseforstyrrelser. Ellers har ingenting påvirket syklusen min. Så hvis vaksinen skulle rote opp i det, så ville jeg tenkt på dette som en veldig alvorlig bivirkning. Uansett hva andre (spesielt mannlige fagfolk) skulle mene om dette. Det er dessverre en dårlig holdning legene generelt har til kvinnehelse, at alt kan ordnes med p-piller, og alt er normalt uansett hvor gale det er. Syklusen er en veldig bra indikator på helse som blir stadig nedvurdert og ikke tatt på alvor. Og problemene blir ikke behandlet, men skjult med p-piller og andre metoder for å normalisere symptomene. Flere og flere lider av alvorlig PCOS og andre ting fordi legene ikke tar plagene på alvor, og vil ordne alt med p-piller og bagatellisering. Og nå dette med vaksine i tillegg som ikke blir tatt på alvor helt i fra begynnelsen av. Dette med menstruasjonsforstyrrelser og andre symptomer som tyder på hormonelle bivirkninger som f.eks forstørrede bryster osv er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil ta vaksinen. Og hodepine, som jeg er redd av å få som bivirkning, siden jeg har hatt alvorlige migreneanfall. Endret 7. august 2021 av AfterTheRain 22
Little Diva Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Velour skrev (45 minutter siden): Er hensikten med vaksineringen som gjøres nå å finne ut om den virker bra eller dårlig? Ja. Selvfølgelig er den det, indirekte. Kartlegging av alle mulige aspekter av vaksinen er viktig både med tanke på den nye teknologien og med tanke på femtidens vaksiner. Å tro noe annet er jo bare helt naivt. 4
Fakta? Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 4 minutter siden, Little Diva said: Ja. Selvfølgelig er den det, indirekte. Kartlegging av alle mulige aspekter av vaksinen er viktig både med tanke på den nye teknologien og med tanke på femtidens vaksiner. Å tro noe annet er jo bare helt naivt. Nei, det er å forholde seg til fakta i stedet for konspirasjoner. Oppfølgingen ville blitt gjort om man hadde ventet til det kom endelig godkjennig også, men nå som det går opp for dere så flytter dere vel det målet også. 3
Djungelvrål Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 Kvinner har tuklet med mensyklusen sin i flere hundre år også skal det blåses opp at noen får for sen mens etter en vaksinasjon?? 😅 6
enkefru Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 TorTh skrev (3 timer siden): Mange kvinner rapporterer forbigående menstruasjonslidelser som et resultat av Covid-19 vaksinasjon, rapporterer den franske avisen Le Monde. Det Nasjonale Kontor for Sikkerhet av legemidler i Frankrike har til hensikt å sette dette "potensielle signalet" under diskusjon på Europeisk nivå, men mangler arbeid for å konkludere. Vel… dette er ikke akkurat noen nyhet, dette har vært kjent en måneds tid allerede (hvis ikke mer?), og er et forbigående problem 2
Elhaym Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 AfterTheRain skrev (1 time siden): Jeg liker ikke når folk bagatelliserer dette med menstruasjonsforstyrrelser. Å feie dette under teppet ved å si "kvinner får jo forstyrrelser i syklusen av mye annet, det er helt normalt" er fullstendig feil. Kanskje noen synes det er normalt hvis syklusen deres er helt ute av kontroll, men det er det faktisk IKKE. Det betyr nesten alltid at det er et eller annet som ikke stemmer i kroppen. Jeg har i hele livet mitt vært frisk, og hatt veldig regelmessige naturlige sykluser. De få gangene syklusen endret seg var det veldig alvorlige ting i bakgrunnen, f.eks en periode med ekstremt mye stress, en annen gang pga. alvorlige spiseforstyrrelser. Ellers har ingenting påvirket syklusen min. Så hvis vaksinen skulle rote opp i det, så ville jeg tenkt på dette som en veldig alvorlig bivirkning. Uansett hva andre (spesielt mannlige fagfolk) skulle mene om dette. Det er dessverre en dårlig holdning legene generelt har til kvinnehelse, at alt kan ordnes med p-piller, og alt er normalt uansett hvor gale det er. Syklusen er en veldig bra indikator på helse som blir stadig nedvurdert og ikke tatt på alvor. Og problemene blir ikke behandlet, men skjult med p-piller og andre metoder for å normalisere symptomene. Flere og flere lider av alvorlig PCOS og andre ting fordi legene ikke tar plagene på alvor, og vil ordne alt med p-piller og bagatellisering. Og nå dette med vaksine i tillegg som ikke blir tatt på alvor helt i fra begynnelsen av. Dette med menstruasjonsforstyrrelser og andre symptomer som tyder på hormonelle bivirkninger som f.eks forstørrede bryster osv er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil ta vaksinen. Og hodepine, som jeg er redd av å få som bivirkning, siden jeg har hatt alvorlige migreneanfall. Syns nesten det er litt fint om vaksinen kaster litt lys på blødning og syklusforstyrrelser hos kvinner. Til vanlig må vi jo bare leve med sånt fordi det er "normalt". 9
Velour Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 Little Diva skrev (4 timer siden): Ja. Selvfølgelig er den det, indirekte. Kartlegging av alle mulige aspekter av vaksinen er viktig både med tanke på den nye teknologien og med tanke på femtidens vaksiner. Å tro noe annet er jo bare helt naivt. Ikke jeg som skrev det du siterte:) Men vil tro noe av hensikten er å se hvordan den virker på mange millioner mennesker ja.. 1
marita31 Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 Jaja får se hvordan menstuasjonen blir nå fremover etter 1 vaksinen.
Robert Koch Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 5 hours ago, Jajajane said: Forbigående med betennelser på hjerteposen på unge mennesker også da eller? Hva tror du en betennelse i hjerte gjør? Den lager arr. Det er ikke forbigående. På lik linje med at det "ikke bare er forbigående" når det blir kluss på sykluser heller. Hvorfor skjer det? Hvorfor er dette helt greit? Arrdannelse avhenger av alvorlighetsgraden. Det er ikke meldt om alvorlige tilfeller av perikarditt, og det har ovedsaklig forekommet blant yngre individer med god restitusjonsevne. Det er vanskelig å si noe om disse menstruasjonsforstyrrelsene enda, men med tanke på at dette hovedsaklig ser ut til å affisere én syklus, er det sannsynlig at dette er fordi inflammasjonsresponsen på vaksinen enten direkte påvirker livmorslimhinnen, eller at den kan forstyrre aksen mellom hypothalamus ("hovedprossesoren" til hormonreguleringen), binyrene og eggstokkene. Det er imidlertid ikke så veldig sannsynlig, da dette burde føre til dysregulering av andre hormonelt betingede prosesser også. Dette blir undersøkt. Svar vil komme. 4 hours ago, AfterTheRain said: Dette med menstruasjonsforstyrrelser og andre symptomer som tyder på hormonelle bivirkninger som f.eks forstørrede bryster osv er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil ta vaksinen. Forstørrede bryster kommer etter vaksinering ikke av hormonforstyrrelser, men av at lymfeknuter under brystvev forstørres. Det er helt normalt ved en slik respons man kan se etter vaksinering. 5
Robert Koch Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 31 minutter siden, Velour said: Ikke jeg som skrev det du siterte:) Men vil tro noe av hensikten er å se hvordan den virker på mange millioner mennesker ja.. Effektstudier er gjort i kliniske forsøk før godkjenning, og godkjenning kommer ikke om man ikke har kartlagt dette. Dersom resultatene ikke var overførbare fra titusener av testsubjekter til millioner (eller milliarder) av individer, ville man ikke kunne brukt de utviklings- og testmodellene man bruker i dag. Vi vet hvordan den virker. Grunnen til at man fortsetter å samle inn data, er for å avdekke de sjeldne effektene som vanlige forsøk ikke er store nok til å avdekke. Det er ikke alltid at slike eksisterer heller. I stedet for å mistenkeliggjøre alt fra farmasi til godkjennende helsemyndigheter, burde man være takknemlig for at det brukes så enormt med ressurser på å kartlegge eventuelle utilsiktede effekter når et preparat tas i bruk. Det man finner i slike prosesser er som regel så sjeldent at det ikke ville blitt avdekket uten slike datainnsamlinger. 4
ViljaH Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 AfterTheRain skrev (5 timer siden): Jeg liker ikke når folk bagatelliserer dette med menstruasjonsforstyrrelser. Å feie dette under teppet ved å si "kvinner får jo forstyrrelser i syklusen av mye annet, det er helt normalt" er fullstendig feil. Kanskje noen synes det er normalt hvis syklusen deres er helt ute av kontroll, men det er det faktisk IKKE. Det betyr nesten alltid at det er et eller annet som ikke stemmer i kroppen. Jeg har i hele livet mitt vært frisk, og hatt veldig regelmessige naturlige sykluser. De få gangene syklusen endret seg var det veldig alvorlige ting i bakgrunnen, f.eks en periode med ekstremt mye stress, en annen gang pga. alvorlige spiseforstyrrelser. Ellers har ingenting påvirket syklusen min. Så hvis vaksinen skulle rote opp i det, så ville jeg tenkt på dette som en veldig alvorlig bivirkning. Uansett hva andre (spesielt mannlige fagfolk) skulle mene om dette. Det er dessverre en dårlig holdning legene generelt har til kvinnehelse, at alt kan ordnes med p-piller, og alt er normalt uansett hvor gale det er. Syklusen er en veldig bra indikator på helse som blir stadig nedvurdert og ikke tatt på alvor. Og problemene blir ikke behandlet, men skjult med p-piller og andre metoder for å normalisere symptomene. Flere og flere lider av alvorlig PCOS og andre ting fordi legene ikke tar plagene på alvor, og vil ordne alt med p-piller og bagatellisering. Og nå dette med vaksine i tillegg som ikke blir tatt på alvor helt i fra begynnelsen av. Dette med menstruasjonsforstyrrelser og andre symptomer som tyder på hormonelle bivirkninger som f.eks forstørrede bryster osv er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil ta vaksinen. Og hodepine, som jeg er redd av å få som bivirkning, siden jeg har hatt alvorlige migreneanfall. Alle burde rapportere inn til bivirkningsregisteret om de merker noe utover litt ømhet i stikkarmen. Jeg har levert rapport fordi jeg merket en tydelig endring i menstruasjon. Ikke alvorlig, men nok til at det kan gi ny innsikt. Menstruasjonsforstyrrelse er ikke automatisk en ALVORLIG bivirkning, og det er ikke automatisk kvinnefiendtlig å ikke synes det. Selv om jeg ellers er enig i at forskning tradisjonelt har fokusert på menn, og ikke tilstrekkelig tatt innover seg at menn og kvinners kropp har mange ulikheter. Forøvrig rundt diskusjonen om eksperiment: Man har laget en prosess for utvikling av legemidler, hvor det må utføres eksperimenter/tester for å passere milepæler. I disse tidlige fasene, kalles det et eksperiment, fordi man kjører tett kontroll på alle faktorer for å studere virkning og bivirkning, gjerne mot kontrollgruppe. Her brukes nøye gjennomtenkt forskningsmetodikk for å få valide generaliserbare resultater. Hensikten er læring og innsikt. Etter at legemiddelet har passert den siste milepælen, og får godkjenning for allmenn bruk (ut av eksperiment-fase), så er det jo ikke slik at man slutter å lære, slutter å samle innsikt. Det vil være interessant i hele legemiddelets levetid. Jo lengre tid som går, jo mindre nytt/mer repetisjon kan man forvente. Det betyr ikke at det er et eksperiment. Hvis ditt barn får en reaksjon på meslinger-vaksine, så blir det rapportert inn. Selv om vaksinen har eksistert i mange år. Om en vaksine skal brukes, faller ned på kost/nytte. Hvor effektiv er den mot sykdom vs risiko for bivirkninger (lett/moderat/død) vs økonomisk kost, og sikkert andre kostnader. Covid-vaksiner er vel 95% effektive, og har lav risiko for bivirkning (men ikke 0%). Ingen vaksiner har 0% risiko for bivirkninger, men veldig lavt. Fordelene utveier klart ulempene. 3
Sunnivaha Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 Blødd i 4 uker i strekk etter vaksinen🥂🥂 2
Bie-damen Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 Ja, det er viktig å komme til bunns i dette! Spesielt er det viktig for jenter og unge kvinner som ønsker barn. Å legge lokk på mulige bivirkninger, vil virke mot sin hensikt. 9
Robert Koch Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 1 minutt siden, Bie-damen said: Ja, det er viktig å komme til bunns i dette! Spesielt er det viktig for jenter og unge kvinner som ønsker barn. Å legge lokk på mulige bivirkninger, vil virke mot sin hensikt. Hvis det ble lagt lokk på mulige bivirkninger, hadde ikke du visst om dette, og denne diskusjonen hadde ikke funnet sted. Alle innrapporterte hendelser ligger jo åpent tilgjengelige. Det er det stikk motsatte av å legge lokk på ting.... Du kan ikke forvente at et slikt enormt datasett blir ferdigbehandlet i løpet av lunsjen....For bekreftede bivirkninger, skal du se i felleskatalogen.no. Den blir fortløpende oppdatert, og du kan melde deg på varsler fra statens legemiddelverk. 5
Anbefalte innlegg