Gå til innhold

Dere med småbarn- hvordan starter dagen? Fordeling mm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to små. En på 2 og en på 5. Hver dag er det jeg som må stå opp. 2åringen står opp ca 0530. 5åringwn ca 07. Hver dag står jeg opp med dem og jeg blir jo veldig trøtt. Mannen sover til ca 08 i hverdagen og i helgene til 1030 ca. 

Han sier at han i helgene kan ta en dag med dem, men da går han å legger seg igjen når jrg står opp ca 09. Også går dagen bort til å vente på han. 

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: f794e...dd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var alltid jeg som stod opp med barna. Tilslutt orket jeg ikke mer. Pakket veska og flyttet. 

Har ny mann nå og her deler vi på. Vi får en dag hver i helgen til å sove ut. Nå i ferien står vi begge opp samtidig. 

Får dere unger så må dere hjelpe hverandre. 

Anonymkode: 9e004...520

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er gravid i tredje trimester og har en 2,5 åring. Vi bytter fortsatt på å ta største dersom hun våkner om natta, men stort sett våkner hun i 6-7 tiden, da kommer hun inn til senga vår. Mannen står opp da og drar på jobb, mens vi ligger og koser/småsover/ser i bok til 7-7:30. ordner frokost, matpakker og leverer i barnehagen før jobb (jeg begynner 9). Mannen henter hver dag og begynner på middag til jeg kommer hjem. Legger annenhver dag frem til jeg ikke orker/babyen blir født. Da er jeg litt usikker på hvordan vi løser morgenene, men regner med jeg vil ta dem etter noen uker. 

Anonymkode: 19a7a...5c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 2 åring og en 6 mnd. I hverdagene står jeg opp med dem fordi mannen har gått på jobb før vi våkner. I helgene står vi opp sammen, og en gang innimellom sover en av oss en time ekstra. 

Anonymkode: 54f43...226

• Liker 1
Gjest Innsikten
Skrevet

Jeg har en på 16 måneder,  jeg står opp med han hver dag fordi jeg har ferie nå. Men under normale omstendigheter,  når begge jobber, så tar vi annenhver gang, hvis han våkner om natten. I barnehagen er det slik at den som starter senest på jobb leverer og den som slutter først henter. Mannen jobber turnus, så begynner og slutter på jobb til litt forskjellige tider. 

Jeg hadde aldri greid å finne meg i den løsningen du beskriver. Barn er felles ansvar. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en baby på 3 måneder. Mannen står opp hver dag med baby så jeg får sove. Han jobber hjemmefra så har med baby på zoom osv. Jeg står opp rundt klokken 9/10, da har jeg baby i noen timer. Dette er mannens eget forslag og ikke noe jeg har krevd eller bedt om.. (mannen er en morgenfugl og jeg er det motsatte) 

Anonymkode: d4445...2ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har to små. En på 2 og en på 5. Hver dag er det jeg som må stå opp. 2åringen står opp ca 0530. 5åringwn ca 07. Hver dag står jeg opp med dem og jeg blir jo veldig trøtt. Mannen sover til ca 08 i hverdagen og i helgene til 1030 ca. 

Han sier at han i helgene kan ta en dag med dem, men da går han å legger seg igjen når jrg står opp ca 09. Også går dagen bort til å vente på han. 

Hvordan er det hos dere? 

hverdagen står begge 2 opp kl 5-530 stort sett ,de er snart 2 og 3år.

Far står opp stort sett hver dag så tidlig,mens jeg sover inn, han må dra på jobb kl 730

i helgene sover han så lenge han vil, så lenge jeg får sove til 7 på hverdagene.

jeg begynner og jobbe 1 oktober, og barna begynner i bhg nå 18 august, faren ville følge de 3 dagene de skulle tilvennes, vi har besøk barnehagen mye på både dagtid og kveldstid, de kjenner de fleste voksne der og derfor tror både vi og bhg at det ikke trengs mer enn 3 dager. begge 2 elsker og være på besøk der og liker godt oppmerksomheten fra andre barn

Anonymkode: bca9b...557

AnonymBruker
Skrevet

Vi bytter på å stå opp først. Og når den andre har fått sovet ut, får den ene sove et par timer etterpå i helgene og ferier.

I hverdagen bytter vi på. Det kommer an på vaktene mine. Når jeg har fri, tar jeg meg av levering og henting og middag. Den som henter ordner alltid middag.

Anonymkode: 5b8a8...3ac

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er jo at dere finner en rytme som fungerer, og føles rettferdig, for dere. Jeg klarer meg med noe mindre søvn og liker å stå opp litt tidligere enn mannen. Vi endte derfor opp med en løsning hvor jeg stort sett har stått opp med ungen på hverdager, så han får sovet litt ekstra. Men så har han levert og hentet barnet hos dagmamma og jeg har kunnet dra tidligere på jobb enn ham. Også har vi hatt én helgedag hvor vi får sove lengre hver.

Barnet begynner straks i barnehage, så vi får se hvordan det blir da. Vil tro jeg som oftest leverer og at han henter.

Anonymkode: a8fc7...422

AnonymBruker
Skrevet

Da ungen gikk i barnehagen sto mannen opp og fyrte i peisen før jobb (vinteren), og så sto jeg og ungen opp senere i tide til å levere i barnehage. I helgene tar vi fortsatt en dag hver. 

Anonymkode: a86b9...8bd

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det hos dere? 

...og når vi har stått opp så har vi stått opp. Vi vil jo gjerne bruke helga på å finne på ting sammen. Jeg står som regel opp før åtte, kanskje halv ni innimellom, i helgene. Jeg vekker mannen forsiktig rundt ni om han ikke allerede har våknet til da.

Anonymkode: a8fc7...422

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er det hos dere? 

Hva? Det er jo virkelig ikke rimelig? Man er to, da skal man dele på ansvaret også. Her ville jeg sagt at «i morgen står du opp med barna, og fremover deler vi på det 50/50», uten diskusjon. Hvordan mener han det er rettferdig at du tar alt?

Anonymkode: f6320...d92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To barn. Jeg står opp med barna i 06:30 tiden i ukedagene (han tar de på natt om de våkner). Han står opp kl 7. 
I helgene står mannen opp med barna rundt kl 7 og jeg sover gjerne til kl 8 begge dagene 😊 han tar også natt i helgene om det er noe.

Poenget her er ikke å få alt 100 % likt, men en løsning vi begge synes fungerer

Anonymkode: bdf7d...68e

AnonymBruker
Skrevet

Han er morgenfugl og står opp alle ukedager med mindre han ikke kan grunnet jobb, jeg tar nettene om det er noe. I helgene har vi én sovedag hver.

Ellers deler vi det meste 50/50.

Anonymkode: 424f3...8f5

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det hos dere? 

Mann 33 her 2gutter på 1 og 3 år

Virker ikke som dere vet hva å dele på ansvaret betyr.

Vi har det enkelt. Jeg tar natta + morgenen og levering i barnehage. Hvis hun tar seg av de på kvelden. Altså hvis de skulle våkne før vi legger oss. 

Og hvor råtten gjort er det ikke at. Joda jeg kan ta de jeg altså, men da må jeg få lov til å legge meg igjen etterpå. Det er for tafatt I mine øyne

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Annenhver morgen. En dag hver i helgen.

Er gravid nå og da står mannen opp med barnet hver eneste dag, jeg står opp hvis han feks skal kjøre lenge en dag eller om han vil ta noen øl. Men det er kanskje en gang i måneden. 

Anonymkode: 306b0...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Enterprises skrev (24 minutter siden):

Mann 33 her 2gutter på 1 og 3 år

Virker ikke som dere vet hva å dele på ansvaret betyr.

Vi har det enkelt. Jeg tar natta + morgenen og levering i barnehage. Hvis hun tar seg av de på kvelden. Altså hvis de skulle våkne før vi legger oss. 

Og hvor råtten gjort er det ikke at. Joda jeg kan ta de jeg altså, men da må jeg få lov til å legge meg igjen etterpå. Det er for tafatt I mine øyne

Er ganske tafatt slik TS beskriver situasjonen også. «Jeg blir jo veldig trøtt» og «dagen går bort til å vente på han». Jaha, da er det bare å sette ned foten da.

Anonymkode: 306b0...431

• Liker 2
Skrevet

Står opp sammen i ukedagene (ungene våkner enten til «riktig» tid eller må vekkes). I helgene har vi en sovedag hver. Ungene våkner som oftest 7-7.30 i helgene, den andre sover til 9+ og så spiser vi felles helgefrokost. Tidliggruppen spiser litt når de står opp også. Har det vært en trå morgen; får den som stod opp tidlig en siesta når minsten sover, men det er bare hvis vi er hjemme uten planer. 

Eldstemann stod opp 6 en veldig lang periode. Da delte vi det ganske likt. I helgene stod vi opp hver vår dag, men da hadde førstemann 6-8 før den andre fikk sove en time 8-9. Felles helgefrokst/brunsj 9 før vi gjorde noe felles. Var aldri aktuelt at formiddagen skulle gå med på å vente på at en voksen skulle sove

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan er det hos dere? 

Hvorfor er det du som "må" stå opp? 

Og: Hvorfor finner du deg i å være 50-talls husmor? 

Anonymkode: c6f58...a07

• Liker 2
Skrevet

Jeg ønsket meg barn sammen med kona, men fortalte det ikke. Kona er nå gravid og vi har snakket om arbeidsfordeling på forhånd. Jeg sa ja til å lage barn på betingelse om at hun skulle ta seg av alt arbeidet med barnet. Jeg kommer til å hjelpe til, men ikke i nærheten av 50/50.

Man burde bli enige om barnepass og husarbeid før man får barn. Da unngår man konflikter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...