Gå til innhold

Baby 5-6 mnd ruller ikke…bekymret!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en jente på 5,5 måneder korrigert (født fire uker før tiden), som ikke ruller fra rygg til mage, og jeg kjenner det bekymrer meg skikkelig. Når hun ligger på ryggen ligger hun enten og «slapper av» og titter rundt seg, eller leker med føttene sine; viser null tegn til å ville snu seg eller strekke seg over mot lekene som ligge rundt henne. Når hun ligger på magen leker hun fint og kan ligge ganske lenge, men heller ingen bevegelse her - snur seg litt rundt sin egen akse, men that’s it. Er ellers blid og fornøyd, elsker å stå i fanget og kan sitte kortvarig uten støtte. 
Hun har to storebrødre, som var superaktive på den alderen, rullet, sto på alle fire, akte seg bakover osv. Hun er generelt mye roligere enn de. Har hatt oppfølgning på HS av fysioterapeut pga prematur, men ble avsluttet da hun var fire mnd pga motorisk utvikling var helt normal. 
Jeg har kontaktet fysio igjen for en ny vurdering, men i mellomtiden håper jeg noen her kan berolige meg - jeg gjorde den store feilen å Google, og alt som kommer opp er at barn bør absolutt ha rullet ved seks måneder, og masse om at det kan være tidlig tegn på autisme😭

(Det skal sies at jeg sliter med angst, og slike bekymringer er ikke ukjente for meg…bare variasjoner i tema, har aldri bekymret meg for barnas utvikling før..)

Anonymkode: 13a48...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen grunn til bekymring! Mange babyer tar livet litt med ro i starten 🙂 synes det høres ut som du har en frisk og rask frøken som bare ikke har så mye hastverk med å snu seg. Vil si 5,5 mnd er godt innenfor normalen altså. Min tanteunge var "sen" med å snu seg. Hun var vel 7 mnd før hun gjorde det selv. Hun er hvert fall en helt normal toåring nå. Begynte å gå når hun var 15 mnd 😊 

Anonymkode: c5718...14a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min yngste var også litt treig med å rulle mage til rygg, fikk beskjed om å «trene» litt med henne på det. Hun rullet ganske kjapt etter 6 mnd kontrollen, og gikk da hun var 10,5 mnd 😄 Noen babyer er bare litt mer bedagelig anlagt, som regel er det ikke noe å bekymre seg for (uten at det er noe galt i å ha det litt i bakhodet).

Anonymkode: 1ca31...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ingen grunn til bekymring, ts. Det skjer når det skjer! Jeg vet hvor forferdelig provoserende og teit det høres ut, men det er sant.

Så lenge barnet ditt er sterk, så går det så fint. Og barnet ditt roterer rundt sin egen akse, det gjør ikke mi på 6,5mnd. ;)

Alle barn er forskjellige. Jeg kjenner jeg blir stresset selv til tider når jeg ser i termingruppen at andre barn krabber, reiser seg og thjo og hei, mens mi ruller fra mage til rygg på en arm.

Det kommer når det kommer, så får vi heller nyte den rolige tiden før en må løpe etter de. :hjerte:

Anonymkode: 581c7...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste viste ingen interesse for å bevege på seg eller noe slikt frem til hun var litt over 6 måneder. Da begynte hun å åle seg bakover og i sirkel, før hun knakk koden for å komme seg fremover like før hun ble 8 måneder. Hun strakk seg etter de lekene som hang rett over henne, eller lå rett foran henne de få gangene hun godtok å ligge på magen (nektet å gjøre dette frem til ca 6 måneder), men ellers enn det var hun bare opptatt av hendene sine eller føttene sine. 
Hun er 2,5 år i dag, helt normal, og gikk like etter at hun fylte ett år. Så jeg hadde prøvd og ikke uroe meg noe voldsomt, barn er ulike og lærer ting i forskjellig tempo. 
Min yngste er nå 6 måneder, og har ålt seg en stund allerede, så det viser jo bare at også søsken er forskjellige. 

Anonymkode: 8708a...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullammer du? Det er bevist at barn med sen motorisk utvikling mangler b12. Og at de tar igjen utviklingen i reserfart når de får tilført b12. Etter 3 mnd er morsmelk nesten tomt for b12. Hvis barnet ditt får grøt, se om den inneholder b12. Ellers kan du finne matvarer du kan gi som har dette vitaminet

Anonymkode: d1457...5d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Huff og huff så masse unødvendige bekymringer førstegangsmødre skal gå rundt med. Disse ulike trinnene babyer skal nå er egentlig ikke no bit deal, men blir så J*vlig stor sak ut av det pga diverse forum og barsel grupper/ kvinneklubber. Altså se dere rundt, ser dere ikke at de aller fleste barn før eller siden springer rundt i en lekepark med drittstressa mor eller far i hælene. Akkurat når din begynner gå/løpe og rulle og vet ikke hva, kan variere fra et punkt ( tidlig) til et mange måneder senere punkt ( sent) og begge regnes som komplett normale. Akkurat din unge er innprogrammert på sin individuelle utvikling og det er samma faan når ungen til venninnen din begynte rulle og gå. Det er et helt annet barn.

STRESS NED. Det går bra!! 

Anonymkode: 83fb2...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjorde ikkje min lett premature heller. Alt gjekk litt treigere, men det kom når det kom. Hadde fysioterapeut som avslutta ganske fort. Barnet lærte seg å gå 18 månader gammal. Som er innafor øvre normalområde. 

Anonymkode: 7a0c2...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...