Gå til innhold

Må man bo hjemme for å spare til egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra et miljø der det er vanlig å bo hjemme til man er mlm 23-26 år. Grunnen er fordi mange vil stille sterkere når de skal kjøpe bolig. Selv blir jeg møtt med at det lureste er å spare så mye egenkapital som mulig. Likevel setter jeg spørsmålstegn ved om dette må gå på bekostning av det å flytte for seg selv. Er det noen som har flyttet ut i starten av 20-årene og som har klart å spare opp til egenkapital? Trenger virkelig slike historier nå.

Vet at dette avhenger av flere faktorer. Som type utdanning, deltidsjobb, månedsleie, økonomisk sans osv. Jeg tenker å jobbe litt under studiene og mye om sommeren, og spare alt sammen. Ferietur en sjelden gang, men dette skal da være planlagt nøye. Ellers bruker jeg ikke mye penger.

J21

Anonymkode: 8a117...ec1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det sier seg selv at dersom du bor hjemme uten husleie eller boligkostnader av noe slag (leie, strøm, forsikring) så betyr det 5-10K/mnd i sparemulighet vs 5-10K i utgifter. Legger du til matbudsjett på toppen (hvis du ikke bidrar med noe) så har du enda mer å rutte med.

Det er ikke dermed sagt at det ikke lar seg gjøre å spare mens man leier. Men du vil jo nødvendigvis ha mindre å legge av hver måned.

Det jeg ville gjort var å lete på Finn etter en aktuell leilighet å leie, og så brukt den til å budsjettere med. Da har du reelle bokostnader - og hvis du i tillegg bruker SIFO budsjettet for de andre kostnadene så ser du fort hvordan det ligger an.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 15.000 i utgifter hver mnd på å bo alene så sier det seg selv at du får spart opp egenkapital mye fortere hvis du heller kunne spart disse pengene i fond eller sparekonto hver mnd. Det er 180.000 i året. 
Hvis du skal ha bolig i dag (som er rådyrt) trenger du kanskje 500.000 i egenkapital. 

Anonymkode: 79380...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk leid en sliten kjellerhybel til 3700 kr/måneden, og drev med dumpster diving ved siden av fulltidsjobb + tok på meg mye overtid. Hadde null fritid og dermed veldig lite utgifter til ferie og moro. Spare opp 300.000 på 2 år, kunne sikkert klart enda mer om jeg virkelig prøvde. Så ja - det er mulig. Sjekk hvor du vil legge levestandarden din.

Anonymkode: 3cfee...b52

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kommer fra et miljø der det er vanlig å bo hjemme til man er mlm 23-26 år. Grunnen er fordi mange vil stille sterkere når de skal kjøpe bolig. Selv blir jeg møtt med at det lureste er å spare så mye egenkapital som mulig. Likevel setter jeg spørsmålstegn ved om dette må gå på bekostning av det å flytte for seg selv. Er det noen som har flyttet ut i starten av 20-årene og som har klart å spare opp til egenkapital? Trenger virkelig slike historier nå.

Vet at dette avhenger av flere faktorer. Som type utdanning, deltidsjobb, månedsleie, økonomisk sans osv. Jeg tenker å jobbe litt under studiene og mye om sommeren, og spare alt sammen. Ferietur en sjelden gang, men dette skal da være planlagt nøye. Ellers bruker jeg ikke mye penger.

J21

Flytta ut når jeg var 18, leide og jobbet. Hadde ikke orket å bo hjemme lenger. Ja har plenty med egenkapital men er jo også noen og 40🤣

Endret av Loff77
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

J21

Hvor mye har du spart til nå?

Anonymkode: 76a8a...ccf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

J21

Flyttet ut når jeg var 19 for å studere.  Studerte i 6 år og bodde rimelig i kollektiv, etter det leide jeg i 5 år en liten leilighet på 35 kvm. Hadde sommerjobb og noen deltidsjobber under studietiden, men ikke mye jeg sparte opp. Fikk først fart på sparingen da jeg fikk fulltidsjobb etter studietiden og en ok lønn.

Kjøpte bolig det året jeg fylte 33 år. Da hadde jeg spart opp 15%, og hadde fått en brukbar lønn.

Men det tok sin tid (14 år).

Anonymkode: 9c16d...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra og klarte meg selv da jeg var 16 år. Jobbet hardt og brukte ikke penger på noe fram til jeg var 28 år. Det krever enormt mye. Jeg gav ikke bare avkall på reiser, kafé etc. jeg Droppet stort sett middag. Man må derfor ofre mye og være klar for det. Som 28-åring hadde jeg endelig nok egenkapital til å få lån til bolig. Kjøpte min første bolig i 2019 😊

Anonymkode: 311c1...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært uaktuelt.

Jeg flyttet hjemmefra som 19-åring. Bodde på studenthybel, så kollektiv, så en rimelig og usentral sokkelleilighet, og kjøpte første leilighet 26 år gammel. Hadde da vært student frem til jeg fylte 23. Så var de tre årene etter endt studie der jeg fortsatte å leve som student som virkelig bidro til egenkapitalen. 

Anonymkode: 4d89d...816

• Liker 2
Gjest laPistola
Skrevet
Loff77 skrev (1 time siden):

Flytta ut når jeg var 18, leide og jobbet. Hadde ikke orket å bo hjemme lenger. Ja har plenty med egenkapital men er jo også noen og 40🤣

Jeg flytta også ut når jeg var 18, kjøpte når jeg var 19, og er nå noen og 40. Skulle ønske unge i dag hadde et boligmarked litt mer likt det vi hadde. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som klarte det, men hun har vært veldig restriktiv med penger, flink til å si nei og har høy arbeidskapasitet.

Hun jobbet fulltid ved siden av studiene og satte alt fra studielånet inn på sparekonto. Hun har alltid bodd i rimelige kollektiv og kjøper aldri drikke når vennegjengen er ute. I tillegg lager hun enkel og rimelig mat og spiser aldri ute eller unner seg nye klær.

Så ja, det går an, hvis du lever veldig restriktivt.

Anonymkode: 14c78...902

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytta ut som 16-åring. Gikk et år på vgs, før jeg gikk ut i jobb, og flyttet inn med daværende samboer. Vi bodde ekstremt billig, og fikk spart nok kapital til å kjøpe da vi var 22. 

Jeg angrer veldig på måten jeg gjorde det på. Skulle aldri flyttet så tidlig, skulle aldri flyttet inn med noen så tidlig, og jeg skulle aldri sluttet på skolen. 

Ble låst til forholdet i flere år, før jeg fikk stabil nok inntekt til å kjøpe selv. 

Nå er jeg 30, og tar opp utdanning igjen. 

Du vil selvsagt få spart mer om du fortsetter å bo hjemme. De årene vi leide for å spare opp, bodde vi helt forferdelig. Leide for 4500 kr, i en leilighet som kommunen erklærte ubeboelig da vi flyttet (ikke nok rømningsveier, råte i vegger osv). 

Dersom du har muligheten, hadde jeg absolutt fortsatt å spare nå mens du bor hjemme, og mens du går på skole. Ikke gjør noe som gjør at du risikerer å måtte slutte på skolen. 

Anonymkode: 25210...9f8

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Nei, man må ikke bo hjemme for og spare til ek. Alt det du nevner , inntekt, planlegging , god økonomi styring , ikke ferier osv  vil avgjøre hva du kan spare, og selvsagt hva du må ut med i utgifter hvis du velger og leie. Det er uansett sånn at hvis du har mulighet til og bo gratis hjemme kan du sette alt av boutgifter på sparing, så det er jo lurt… 

Skrevet

Min datter fikk kjempetilbud på leilighet. Nybygg, fastpris, ikke på markede, dvs ikke i denne lovløse budrunden. Hun kunne kjøpt. Ung. Bestefaren stilte som kausjon. Hun valgte nei. Jeg skjønner henne. Skal du h en leilighet, så må du følge opp. Jeg har ikke økonomiske forhold så jeg kan ikke hjelpe. Bestefaren derimot har alt. Men min datter har valgt å bo i utlandet. Så bolig i Norge er ganske enkelt uaktuelt pr i dag. 

Skrevet

Hun bodde da hjemme før hun flyttet ut. Har fyllt opp sin konto, boligsparing. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye har du spart til nå?

Anonymkode: 76a8a...ccf

Tusen takk for mange svar!

Til nå har jeg spart 100 000. Jeg tenker å leve på pengene fra sommerjobben i høst + lånekassen (stipend). Vil virkelig høre gode historier på at det er mulig å spare tross flytting. Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet på hybel da jeg var 17 år. Har hatt sommer- og deltidsjobber siden jeg var 15 år og sparte det meste av lønnen min. Bodde i kollektiv under studiene mens jeg fremdeles jobbet. Kjøpe leilighet på egenhånd som 24-åring med de oppsparte pengene. 

Anonymkode: 9b489...70b

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg begynte å jobbe og spare da jeg var 16 år. Jeg flyttet ut da jeg var 18 år, og flyttet hjem igjen et halvt år da jeg var 19 år for å spare ekstra til egenkapital. Hadde da avtale med mine foreldre om at jeg betalte absolutt ingenting for å bo hjemme, jobbe mest mulig og spare alt. Så kjøpte jeg første bolig da jeg var 20 år. 

Vet ikke om det teller, siden jeg var yngre enn du nevner. 

Anonymkode: 727c7...dc4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte det, men hadde i en periode tre jobber (dagtid, fire kvelder i uken og helg). Jeg var i 20-årene, og da orker man slikt. 

Litt usikker på om det var verdt det, om jeg hadde kunnet bo hjemme. Jeg hadde jo ikke noe liv og var nesten aldri hjemme i den leieboligen. 

Anonymkode: 31e69...06d

Skrevet

Enn får jo spart mye mer av å bo hjemme, men å bo hjemme til man er i midten av 20 årene høres lenge ut. 

Bor du for deg selv, så får du spart mye mindre da du oftest må betale dyrt for å leie. I de store byene koster det 10000 minimum å leie en 2 roms leilighet om du skal bo alene. Bor du i kollektivt må du ut med noen tusenlapper mindre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...