Gå til innhold

Forslag til konebil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Zooey skrev (44 minutter siden):

Skulle ønske Nissan Figaro fantes i Norge, hadde glatt kjøpt den 😍

Nissan_Figaro.jpeg

Det går an å hente en slik for en svært rimelig penge. Tilsvarende biler koster nesten ingenting i Japan. Eksempelartikkel:

https://jalopnik.com/importing-this-honda-beat-is-the-most-fun-i-ve-ever-had-1846953290

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er det deg igjen (Kia + Honda) Power? 😂

Joda, Kia har flere gode biler, men Honda har litt dårlig utvalg. Akkurat Honda Jazz er definitivt bra, men utrolig kjedelig bil, med mye billig "hard plast" følelse. Selv den nyeste Honda Jazz ser så kjedelig og pensjonist-aktig ut at det burde ikke gå an. 

VW er ikke "råttent". Golf og Polo er veldig solide biler for sin klasse, spesielt de siste årene etter at man kvittet seg med de dårlige TSI-motorene for vel 4 år siden, da man gikk over til 1,0 TSI.

Jeg forstår ikke helt hvordan en Kia Stonic som starter på 310.000 kr er bedre, ifølge deg, enn Stonic sin konkurrent VW T-Cross som starter på 320.000 kr. Folk flest ville ha valgt VW T-Cross any time of the day, foran Kia Stonic. 

https://www.volkswagen.no/no/biler/t-cross.html

Anonymkode: 287e7...b75

Haha, har jeg fått meg et rykte på KG? Offda... 😄

"Folk flest" gjør ikke nødvendigvis gode valg. Koreanere er billigere, bedre utstyrt, har bedre garanti, og er ikke så dørgende kjedelig som VW sine produkter. Volkswagen har ikke laget pålitelige biler siden midten av 90-tallet, hvorfor det der "tysk kvalitet"-stempelet overhodet eksisterer fortsatt er helt uforståelig. 

Anonymkode: 20d83...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går an å hente en slik for en svært rimelig penge. Tilsvarende biler koster nesten ingenting i Japan. Eksempelartikkel:

De har rattet på motsatt side. Kan ikke så mye om biler, men regner med det hadde kostet minst like mye som bilen å forandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zooey skrev (25 minutter siden):

De har rattet på motsatt side. Kan ikke så mye om biler, men regner med det hadde kostet minst like mye som bilen å forandre?

Det med rattet går fint, men du trenger nye frontlykter som lyser rett vei. Det koster ca en tusenlapp per lykt hos spesialister i Nederland (få i Norge som kan dette). Er du oppriktig interessert kan du finne mye info hos Statens Vegvesen. De er ofte litt vrange, men det skal gå fint å registrere en slik her. Verst for dem som registrerer den første, men Norge godtar europeisk typegodkjenning og jeg vet Figaroen er blitt hentet til en del europeiske land. Du kan også kjøpe en slik mye dyrere ferdig ankommet i Europa:

https://www.autoscout24.de/lst/nissan/figaro?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=D&atype=C&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kort/liten bil = konebil. Jeg tror det er fordi jo fysisk mindre bil, jo mindre bil å krasje med = perfekt for kvinnfolk (jeg er kvinne, sånn at det er sagt). 

Her har du eksempler på hva jeg mener med liten bil, kort og høy;
03E48515-5771-4E4D-B188-E253B87A75E7-1200x900.jpegfiat-500c-konebil.jpgpost-47764-14779358697641_thumb.jpeg?uuid=55a37c2f-45b7-5807-9b00-678266ce3a5b&function=hardcrop&type=preview&source=false&q=75&width=1200&height=675

Anonymkode: 9d75d...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det med rattet går fint, men du trenger nye frontlykter som lyser rett vei. Det koster ca en tusenlapp per lykt hos spesialister i Nederland (få i Norge som kan dette). Er du oppriktig interessert kan du finne mye info hos Statens Vegvesen. De er ofte litt vrange, men det skal gå fint å registrere en slik her. Verst for dem som registrerer den første, men Norge godtar europeisk typegodkjenning og jeg vet Figaroen er blitt hentet til en del europeiske land. Du kan også kjøpe en slik mye dyrere ferdig ankommet i Europa:

https://www.autoscout24.de/lst/nissan/figaro?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=D&atype=C&

De har mange i Storbritannia vet jeg og det er veldig rimelige å kjøpe. Skal sjekke ut linkene, takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Konebil, faktisk. Og hvorfor kommer det forslag på små biler? Det er da ikke en sardinboks med fire hjul hun trenger. 

Anonymkode: bec24...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er selv kvinne og har en Suzuki Swift, den er middels såvidt jeg vet. Men vil ha meg en liten og passelig bil når jeg skal ha neste bil igjen. Hva skal jeg med en stor familiebil liksom? Større plass, større å parkere osv og dyrere. Nei vil ha liten passelig bil. Er vel mange koner og andre uten familie som har det. Pensjonister har også slike biler mange. 

Anonymkode: cee8b...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://jalopnik.com/importing-this-honda-beat-is-the-most-fun-i-ve-ever-had-1846953290

Haha, har jeg fått meg et rykte på KG? Offda... 😄

"Folk flest" gjør ikke nødvendigvis gode valg. Koreanere er billigere, bedre utstyrt, har bedre garanti, og er ikke så dørgende kjedelig som VW sine produkter. Volkswagen har ikke laget pålitelige biler siden midten av 90-tallet, hvorfor det der "tysk kvalitet"-stempelet overhodet eksisterer fortsatt er helt uforståelig. 

Nå viste jeg nettopp hvordan Kia Stonic er betydelig kjedeligere enn VW T-Cross. Du greier ikke å si hva som gjør at Stonic er bedre enn T-Cross hvis vi skal sammenligne Crossovers med bensinmotor som begynner på rett over 310.000 kr. 

Har du fått med deg ellers Toyota Yaris sin nye Cross? Den er også tøff. Yaris Cross. Den kommer nå til høsten. Starter fra 316.000 kr, altså på samme nivå som Kia Stonic, som du skryter av. 

Det betyr at vi har Kia Stonic fra 310.000 kr VS VW T-Cross fra 320.000 kr VS Toyota Yaris Cross fra 316.000 kr.

https://bil24.no/prisene-for-yaris-cross-er-klar/

Honda sliter hardt ellers, uten Honda Jazz hadde det vært kvelden for Honda. Hva selger Honda nå for tiden i det hele tatt? Den lille Honda-E el-bilen ble ikke akkurat noe suksess, selv om den er litt morsom faktisk. Men folk vil ikke ha den. 

Tror også at Honda-E ble knust av Mazda sin MX-30. Honda hadde aldri en sjanse i det prissegmentet når det gjelder nye el-biler med kortere rekkevidde. Da snakker jeg priser på rundt 250.000 - 260.000 kr. Så har du Nissan Leaf i tillegg som ikke gjorde salget bedre for Honda-E. 

Honda Jazz, selv den nye, fremstår veldig kjedelig. Iallfall når det gjelder basisversjoner. Man må opp i Crosstar utstyrsnivå for at den ikke skal se helt "omsorgssenter" ut 🤣 Og da har Jazz-en bikket over 300.000 og er på Kia Stonic nivå jva gjelder pris. Igjen, ønsker da folket å legge på litt tid, så har de T-Cross og snart Yaris Cross hvis de ønsker bensin / hybrid.

Ønsker folket el-bil, så er det mye annet å velge i 300.000 kr segmentet. Peugeot E-208 ser ganske tøff ut. Hva er vitsen å velge Honda Jazz eller Honda-E for den slags skyld? 

Har du sett den nye Cupra Born? Den ligner VW ID.3, men en bedre og tøffere. Men kommer til å koste like mye som VW ID.3, starter fra 270.000 kr. 

https://www.cupraofficial.no/biler/cupra-range/born.html

Cupra er som kjent, det mer eksklusive merket til SEAT, som igjen er eid av VW. En slags Lexus, som Toyota også har.

Honda-E og Honda Jazz har ikke en sjanse. Det er åpenbart.

Kia måtte ta ut Rio og Ceed ut av bestillingene fordi de floppet her til lands. Kia kan også like godt ta ut Picanto. Er ikke vits å ha den til salgs, når de ikke har Rio til slags. Stonic selges knapt, men de har den fortsatt til salgs i likhet med Picanto. 

Kia har riktignok ProCeed og X-Ceed modeller, men de er veldig dyre, og her kommer igjen Skoda inn og river Kia-en ganske lett. Skoda er igjen en del av VW. Her snakker vi fort Octavia og Superb som går rett i strupen på ProCeed og Skoda Enyaq har ellers dominert de siste månedene. Nå trenger jeg ikke engang nevne hvor mye VW ID.4 dominerer med tanke på volumsalg. 

Kia Niro ser gammel ut nå, og e-Soul sin design er tragisk. Ser ut som firkantet boks, men e-Soul har likevel solgt greit, så det har Kia fått til. 

Men nå er det i hovedsak Kia EV6 som kommer til å være Kia sin viktigste modell fremover. 

Rio er "slått ut" og tilbys ikke lenger i Norge.

Ceed er "slått ut" og tilbys ikke lenger i Norge.

Picanto og Stonic selger svært lite. Kan bare fjerne de to fra modelloversikten i likhet med Rio og Ceed.

Niro ser gammel ut. 

e-Soul ser firkantet ut.

Sorento gidder jeg ikke engang å nevne. Er det noen som kjøper disse? Sorento kan også fjernes i likhet med Rio / Ceed / Picanto / Stonic. Man kan få Audi E-Tron og Mercedes EQA / EQC for den prisen Sorento krever. Eller skikkelig Sedan Limousin som CLA Plug-In Hybrid. 

ProCeed / X-Ceed er fine de, men de har tøff konkurranse. 

Det er EV6 som blir "Jesus The Savior" for Kia her til lands, ellers er de andre modellene ikke noe særlig å skryte av med tanke på pris. 

Du fortsetter å hevde at Kia er så mye bedre og billigere, men Kia er ikke det. 

Nå har både Fiat og Alfa Romeo like god garanti som Kia, men det er ikke noe salgsargument for å gidde å kjøpe dem. 

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/3095-bilgaranti-antall-ar-og-kjorelengde

BMW tilbyr faktisk 200.000 KM garanti innenfor sine 5 år. Det er 40.000 KM per år, og det er ganske så bra. 

Mange andre merker har "option" der man kan oppgradere til 150.000 KM garanti når man kjøper bil, men fortsatt innenfor 5 år. 

Mercedes har rustgaranti på 30 år. Ingen kommer i nærheten av det. Det er faktisk rust som knekker en bil til slutt. 

En ting er å kritisere VW, det har man delvis rett til å gjøre selvsagt, men tyske biler er mye mer enn kun VW. BMW / Mercedes / Audi vil alltid være foran Kia på det meste. Sånn er det bare. 

Jeg sier ikke at Kia er dårlig, men sett bort fra den nye Kia EV6 som kommer snart, så har Kia ikke annet å skryte av, og det ser man av salget også. 

Stonic burde ikke hatt høyere pris enn 275.000 kr MAKS. Picanto burde vært nede i 175.000 kr. Ceed-modellene er også veldig dyre og Niro burde hatt kampanje nede på 300.000 kr hvis de faktisk skal selge noe. Igjen, hvem gidder å kjøpe Stonic og Niro når man kan velge VW T-Cross og nå snart Yaris Cross?

Hvem gidder å velge Kia Picanto som starter på 210.000 kr når man kan velge VW e-UP med inntil 257 KM rekkevidde som starter fra 230.000 kr? Nesten samme pris. Selvsagt går man heller for VW e-UP enn å gå for Kia Picanto. 

Kia har faktisk priset seg selv ut på mange av sine modeller vil jeg si. Det er min mening, men det gjenspeiles også i selve salget. 

Anonymkode: 9f4d0...f51

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kort/liten bil = konebil. Jeg tror det er fordi jo fysisk mindre bil, jo mindre bil å krasje med = perfekt for kvinnfolk (jeg er kvinne, sånn at det er sagt). 

Her har du eksempler på hva jeg mener med liten bil, kort og høy;
03E48515-5771-4E4D-B188-E253B87A75E7-1200x900.jpegfiat-500c-konebil.jpgpost-47764-14779358697641_thumb.jpeg?uuid=55a37c2f-45b7-5807-9b00-678266ce3a5b&function=hardcrop&type=preview&source=false&q=75&width=1200&height=675

Anonymkode: 9d75d...273

Blir ikke risikoen for alvorlig personskade høyere når bilen er så liten ved en krasj? 

Forstår ikke hvorfor kvinner skal ha så små biler, spesielt når man har barn. Barnevogner, unger, venner, bilstoler osv. 

Anonymkode: 9cf81...94d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De er ikke så pene. 

Anonymkode: 0c746...2eb

Må bilen være pen da? Hovedsaken att den klarer frakte konen dit hun skall da, trenger ikke noen pen bil for det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Liten bil som passer perfekt: BMW i3. Det er en perfekt bil som passer veldig godt på trange steder. Den er smal og den har utrolig god svingradius.

Anonymkode: ba60a...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vil absolutt anbefale en test tur i BMW i3  problemfritt bilhold, sprek og lettkjørt

Anonymkode: 87388...830

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva er behovet da? Sardinboks, som noen over nevner? Min bil er stor, og ingen kaller den konebil. Har behov for bil som kommer seg frem på litt shabby veier til fjells og som har god plass til hunden. 

Anonymkode: a4387...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men det er ikke den nyeste A-Klassen. Den på bildet er i tillegg AMG-utgaven, og de fleste ser litt mer vanlige ut av den typen der.

Den nyeste A-Klassen kom ut i 2018 (A200 med 163 HK), etterfulgt av A180 med 136 HK i tidlig 2019.

I tillegg har den nye A-Klassen en Sedan utgave også, selv om det er "kompakt" som fortsatt gjelder for de aller fleste. Men det har blitt solgt Sedan utgaver her til lands også. 

Dette er kompakt utgaven:

https://www.bos.no/bruktbil/mercedes-benza200-aut-aaf3196e057a43e697951194e9378de1

Så har du Sedan utgaven:

https://www.bos.no/bruktbil/mercedes-benza200-aut-c42e464d31ae4189b217f14cbc68ce8c

Disse er større enn den du henviser til på bildet ditt. I tillegg er den nye klassen mye mer High Tech sammenlignet med den du har på bildet. Man merker det spesielt når man sitter i bilen.

Det er uansett ikke biler som kvinner flest velger når de skal ha en "kompakt og snerten" bil. 

Anonymkode: a01f2...09e

Hvorfor skal ikke kona få kjøre rundt i en AMG? 

Den A-klasse er jo akkurat likedan i karossen uansett type motor. Og den er i Golf størrelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konebilen min er en Tesla X. Forstår meg ikke på konebil-begrepet. Hvis du vil ha en mindre bil, ville jeg gått for en Nissan Leaf eller Tesla 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...