AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Jeg følger en influencer som pusser opp boligen sin for tiden og hun sier hall/hallen når hun egentlig mener gangen. Er det en ny greie? Jeg trodde at en hall er noe man har i en gedigen villa, ikke en liten leilighet med en liten gang. Tar jeg feil? Anonymkode: 8dc5a...d34
stan Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Hall har jeg oppfattet som en gang som går fra inngangen på bygningen, mens en gang ikke trenger å være i tilknytning til inngangen. Samtidig mistenker jeg at det er en sammenblanding med den engelske betydningen av hall eller hallway. Den norske betydningen av hall er jo et stort rom, ofte flere etasjer høyt. Typisk brukt til idrett. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Forskjellen er størrelsen. Anonymkode: 018d3...173 4
Helgeline Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 stan skrev (8 timer siden): Hall har jeg oppfattet som en gang som går fra inngangen på bygningen, mens en gang ikke trenger å være i tilknytning til inngangen. Samtidig mistenker jeg at det er en sammenblanding med den engelske betydningen av hall eller hallway. Den norske betydningen av hall er jo et stort rom, ofte flere etasjer høyt. Typisk brukt til idrett. Når jeg vokste opp, hadde vi et hus bygd rundt 1970. Det var et rom der, med tilgang til alle rom i huset. Det var ikke bare en gang, det var også plass til et lite bord og et par stoler. Min mor kalte rommet hallen, eller hålln. 😅 Før du kom inn i «hålln», gikk du gjennom et lite rom fra utsiden. Det var «vindfanget». 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 I mitt hode er det hvordan rommet brukes som er avgjørende. Er det et litt større rom med noe møblement (som f.eks en stol å sitte på mens man venter på den som aldri klarer å bli klar) og det kan brukes som et oppholdsrom kunne jeg kalt det en hall. Er det bare et rom man beveger seg gjennom for å komme seg fra et rom til et annet vil jeg kalle det en gang. Helgeline skrev (1 time siden): Når jeg vokste opp, hadde vi et hus bygd rundt 1970. Det var et rom der, med tilgang til alle rom i huset. Det var ikke bare en gang, det var også plass til et lite bord og et par stoler. Min mor kalte rommet hallen, eller hålln. 😅 Før du kom inn i «hålln», gikk du gjennom et lite rom fra utsiden. Det var «vindfanget». Slik hadde vi også det, inn gjennom "yttergangen" som vi kalte det (på engelsk er det vel dette som kalles "mud room"), og inn i et åpent rom med dører, trapp opp, og et par møbler der veninna mi pleide å vente mens jeg leita etter skjerf og votter. XD Nå kalte vi riktig nok alt for "gang" hjemme hos oss. Yttergangen, storgangen og gangen. 😛 Anonymkode: d0eab...95b
Nicathv Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 I mitt hode: hall = stort, åpent rom, f.eks gymhall gang = rom hvis hovedformål er forbindelse til andre rom yttergang/entré/vindfang = liten gang hvor en av dørene er til utsiden Denne påvirkeren har sikkert, som stan sier, blitt påvirket av amerikansk media og har blitt forvirret av det engelske ordet "hall", som er kort for hallway, dvs. gang på norsk. 1
Ullvott Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 En liten gang/korridor/entrérom i en leilighet er ikke en hall. I mitt -90-tallshus kommer vi rett inn i en litt romslig gang, der det er dører inn til stue, kjøkken og en do, pluss at det er en åpen trapp opp til 2.-etasje. Dette rommet kaller vi selvsagt bare "gangen", men det er vel denne typen rom som per definisjon er en "hall" (uttalt hå:l). I alle fall hvis man skal forholde seg til referanselitteraturen: https://naob.no/ordbok/hall_4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå