Gå til innhold

Stor baby - vokser alle det av seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har en liten sønn på 3 mnd. Da han ble født veide han 4 kg og var 56 cm lang. På 3 mnd kontroll veide han 8,4 kg og var 65 cm lang. Han ser ut som (og er nok på størrelse med) en gjennomsnittlig 6 mnd gammel baby. 

Pleier de fleste barn å vokse slik av seg? Eller kommer han "alltid" til å være stor? Noen som har hatt store barn som kan fortelle om sine erfaringer? Er bekymret for at han alltid kommer til å ligge langt over alle kurver. 

Anonymkode: 25d93...b20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg fødte en gutt på 2,5 kg og 48 cm. Nå er han ett år, og er helt på gjennomsnitt i størrelse, både vekt og lengde 😊

Anonymkode: 2e9d0...96b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke  noe å bekymre seg over i det heletatt. Bare vent til at han kommer seg på føttene og virkelig begynner å utforske verden. Kan med nesten 100 % sikkerher si at han vil bli slankere da.

Vær heller glad du for at han er stor og foran, det tyder på et friskt og sunt barn med et bra hjerte. Jeg har møt motsetningen til det med alvorlig hjertefeil på barneintensiven, og det er alt annet enn trivelig. Tro meg

Anonymkode: ebca6...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en kjempe feit baby og jeg vokste det av meg 🙈 ble en spinkel unge og normal voksen til slutt

Anonymkode: e5294...c82

AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan fort forandre seg. Jeg har 5 barn, tre av dem var over 4 kg ved fødsel. Gutt født født i uke 40+3 var 4060 gr og 50 cm. Han ble fort gjennomsnittlig på lengde og vekt og var betydelig lavere enn snittet til han gikk ut ungdomsskolen. Gutt født 40+1 var 4250 og 51 var over snittet til han var 3. Nå er han 8 og slankere og lavere enn snittet. Jenter født 38+2 var 4850 gr og 50 cm. Hun er 4 år nå og veier 500gr mindre enn storebror på 8 og er mye høyere enn snittet for sin alder. Hun er som en gjennomsnittlig 6 år gammel jente på høyde og vekt. Litt spent på hvordan hun utvikler seg😬

Anonymkode: e4e4c...46e

AnonymBruker
Skrevet

Min som var så stor ved fødsel og spedbarnstiden har fortsatt å ligge langt over i høyde, men er ganske tynn 

Anonymkode: 76b08...621

Skrevet

To av barna mine var 4,5 kg ved fødsel, og helsesøster sa at de fleste babyer flater ut og blir mer gjennomsnittlige ila det første året. Og det stemte for mine barns del. Ved et års alder var de omtrent like store som storebroren som var en kilo mindre ved fødsel. Men det tok litt tid, det er jo sånn at store nyfødte krever mye mat og mine var ordentlig store babyer første halvåret vel. Men så forandret det seg. Nå er de 7 og 3 og slanke. Litt over snittet på høyde, helt samme mønsteret på alle mine tre. Skulle sånn sett ikke trodd de var såpass ulike i størrelse som nyfødte.

AnonymBruker
Skrevet

Den som var størst ved fødsel i min søskenflokk ble også størst som voksen, 15-20 cm høyere enn oss andre.

Var gjennomsnittlig som barn, men vokste fra oss i puberteten.

Anonymkode: 27a46...ade

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var en kjempestor baby, 4678g og 59 cm lang 🙈 som voksen er jeg 159 høy og veier 55 kg, så kan ikke påstå at jeg er veldig stor 😉 

Anonymkode: 4bc05...0f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på. Hvis de blir overvektig av morsmelkerstatning har de vanskeligere for å «vokse det av seg», fordi det er annet fettinnhold i det enn i morsmelk. Men barnet ditt er jo langt også så tror ikke du skal være redd for overvekt. Følger han kurven sin greit? 

Anonymkode: 39f00...cc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg var en kjempestor baby, 4678g og 59 cm lang 🙈 som voksen er jeg 159 høy og veier 55 kg, så kan ikke påstå at jeg er veldig stor 😉 

Oi, da var du lang og slank! Så kult!

Min var 4,6kg, 53cm og 39cm i hodeomkrets og er fortsatt GODT over gjennomsnitt på høyde og vekt. Ligger utenfor percentilskjema på alt. 7 år nå

Anonymkode: e9722...9cf

AnonymBruker
Skrevet

Broren min var en bælfeit baby, han var 13 kilo da han var et år. Innen han begynte på skole var han tynn, og da han var inne til førstegangstjeneste var han 188 og 63 kilo 😝 Så han vokste det definitivt av seg. Nå er han 40 år og slank, med en babysønn som ligner en sumobryter.

Anonymkode: 35535...a60

AnonymBruker
Skrevet

Min første sønn var helt gjennomsnittlig ved fødsel (3,5 kg), men vokste veldig raskt og veide over 9 kg ved 4 mnd og nesten 12 ved 6 mnd. Så flatet det heldigvis litt ut (jeg var bekymret for om det feilet han noe). Han veide 13 ved ett år og 14 ved to år.

I dag er han en gjennomsnittlig høy og vanlig slank femåring. Og frisk og rask!

Anonymkode: 4dfba...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en stor baby men etter han begynte å gå så har han vært slank. Er faktisk ett stort problem at han er så slank for buksene passer ikke oppe selv om jeg strammer de maks. Høy og slank er dårlig kombinasjon når det kommer til bukser.

Selv var jeg stor som baby men har alltid vært slank ellers. Er nå 34 år å bruker str XS i klær. 

Anonymkode: a73e1...922

AnonymBruker
Skrevet

Min var 4,5 kg da han ble født- men fra 1 års alder på han under på vektkurven sin og har gjort det langt opp i skolealder.

Gikk på ekstrakontroller pga undervekt.

Han fikk mme om det har noe å si.

Anonymkode: 2bfa5...133

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar, det er godt å lese at de fleste vokser det av seg 🙂 

Han får kun morsmelk, og helsesøster er ikke bekymret. Så er vel på tide at jeg legger fra meg bekymringene også 🙂

Anonymkode: 25d93...b20

Gjest Albbas
Skrevet

Sønnen min var helt på snittet ved fødsel, og ble raskt skikkelig tjukk og god. 😅 Lå på 98-persentilen.

Nå er han 5 år og under snittet på vekt. Stagnerte vektmessig da han var ett år, og fra 2-3 år har han gått saaakte opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Min veide 9.9kg på 3mnd kontrollen.  Lå godt over 98percentilen. Så han var over den tykkeste 2 prosenten i landet 😂

Ikke var han spesielt lang heller. Han var bælfeit. Brukte str 80 i klær. 

Helsesøster bare lo og lurte på om jeg hadde morsfløte og ikke melk 😂

Nå er han 5 år og har ikke et gram fett på kroppen. 

Det som er godt med de tykke er at de tåler så mye bedre all sykdommen man skal igjennom de første to åra. Søstera til den tykke gutten min var radmager, og hun ble så mye tidligere sløv ved sykdom da hun ikke hadde noe å tære på. 

Anonymkode: 079bf...8f3

AnonymBruker
Skrevet

To babyer her. 4 kg ved fødsel, 10 kg ved 6 mnds alder. God vektoppgang de første månedene, så stabiliserte det seg fra 6 mnd kombinert med økt aktivitetsnivå. Ved 1-årskontrollen så veide begge ca. 11, 5 kg. Morsmelk frem til 6 mnd, så gradvis innføring av fast føde fra da. 15 mnd nå, spiser 4 skiver om dagen, grøt en gang (fyller KALAS-skålen fra IKEA og en full middagstallerken (også KALAS) med oss i tillegg til frukt og grønt gjennom dagen. Går bare opp noen gram i måneden nå med økt aktivitet. Veier fremdeles rundt 11,5 kg og er 80 cm lange. 

Anonymkode: f9233...64c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vokst bare 1 m siden du ble født 😅 

Anonymkode: 21dd4...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...