AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Her hjemme har vi en egen hylle med godteri. Det er velfylt og mye spennende fristelser tilgjengelig. Alle i familien kan også forsyne seg så mye de vil og orker. Likevel kan det gå flere uker mellom barnet forsyner seg med søtsaker. Men vennene til barnet har tydeligvis en annen regel hjemme og de blir helt ville når de ser godtehyllen. Barnet vårt har fortalt vennene at det bare er å forsyne seg, noe de også har gjort. De spiste seg kvalme på godteri. En annen ting er foreldrene blir kanskje ikke så begeistret for at barnet deres får godteri midt i uken. Er det slik at vi må gjemme unna alt av søtsaker før vi får besøk? Jeg er redd for at hvis vi begynner å sette begrensninger for søtsaker, at det vil gi motsatt effekt for barnet. Hvordan har dere andre løst det? Anonymkode: 03b8d...0ae
Hactar Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Dere kan jo ha hyllen, men ikke la det være fritt frem for gjester å forsyne seg? Eventuelt ha godteriet i et skap, så det ikke ligger tilgjengelig nok til å bli en fristelse? Er nokså vanlig å ha rammer for hva barna fritt kan tilby sine gjester, og hva slags mat som er beregnet på andre anledninger, så det ikke tømmes for verken godteri eller middagens proteinkilde. Ellers tenker jeg at det ikke nødvendigvis er strengere regler hjemme som gjør at de andre barna spiser seg dårlige på godteri, men at de strengere reglene kan komme av at barna har større søtsug og mer umoden selvregulering enn dere er vant med. Jeg har ett barn som kunne levd på sjokolade om han fikk lov, og ett som ikke er så glad i søtt og kunne hatt fri tilgang. 20
GammelKaktus Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Jeg har det i et skap som barna som er på besøk ikke har tilgang til og guttungen vet jo hvem av de som ikke klarer å begrense seg så da tar han de ikke med for å velge noe, han går å finner noe alene. Og så pleier jeg å si at de ikke skal ta mer enn en kjekspakke. Et par av de er så voldsomme at jeg må gi de godteri i hver sin skål for hvis ikke så trykker den ene det så raskt i trynet at ingen andre får smake. 😄 4
Caramelita Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 Kort og godt legg det et sted litt ute av syne, ha de reglene dere måtte ønske for familiemedlemmene, men begrens det til spesielle anledninger (lørdagskveld, filmkveld etc) hvor barnas gjester blir tilbudt godteri. Vil tro ikke alle foreldre er like fornøyde med stadige godteorgier hos venner😆 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Jeg har det i et skap som barna som er på besøk ikke har tilgang til og guttungen vet jo hvem av de som ikke klarer å begrense seg så da tar han de ikke med for å velge noe, han går å finner noe alene. Og så pleier jeg å si at de ikke skal ta mer enn en kjekspakke. Et par av de er så voldsomme at jeg må gi de godteri i hver sin skål for hvis ikke så trykker den ene det så raskt i trynet at ingen andre får smake. 😄 Det var akkurat det som skjedde med vennene til barnet. Jeg hadde lagt meg på sofaen for å slappe av en halvtime og da kom barnet mitt og hentet meg for vennene ble dårlige. De hadde trykket i seg så mye de kunne på 30min. Det var et godt tips. Tusen takk. ts Anonymkode: 03b8d...0ae 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 Tja, jeg har også et sånn skap hjemme. Velfylt og jeg kan ta hvor mye jeg vil, hvor ofte jeg vil. Og tror du faen meg ikke jeg er innom hver dag. Godtesuget har ikke noe med tilgjengeligheten å gjøre, for tilgjengelig har det vært i 10 år. Noen er søtmomser, andre er ikke. Ha egne regler for barna når de har besøk, så de ikke tømmer alt. Anonymkode: b4ed9...a80 10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Caramelita skrev (4 minutter siden): Kort og godt legg det et sted litt ute av syne, ha de reglene dere måtte ønske for familiemedlemmene, men begrens det til spesielle anledninger (lørdagskveld, filmkveld etc) hvor barnas gjester blir tilbudt godteri. Vil tro ikke alle foreldre er like fornøyde med stadige godteorgier hos venner😆 Ts her Ja, var redd for det. Så vi må rett og slett bli strengere når vi har besøk. Anonymkode: 03b8d...0ae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 Da må dere ha regel for besøkende da! Og regelen må jo selvfølgelig også gjelde barnet i huset når det har besøk! Anonymkode: 59146...f24 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, jeg har også et sånn skap hjemme. Velfylt og jeg kan ta hvor mye jeg vil, hvor ofte jeg vil. Og tror du faen meg ikke jeg er innom hver dag. Godtesuget har ikke noe med tilgjengeligheten å gjøre, for tilgjengelig har det vært i 10 år. Noen er søtmomser, andre er ikke. Ha egne regler for barna når de har besøk, så de ikke tømmer alt. Anonymkode: b4ed9...a80 Det kan være tilfeldig, men jeg merker at de barna i min vennekrets som ikke har strenge regler på godteri har et mer avslappet forhold til det, mens de med strengt kostholdregime blir ville når de ser godteri. Jeg og min eldre bror bodde i samme husstand, mens han fikk kun godis hver lørdag, kunne jeg forsyne meg hver dag om jeg ville. Han er sukkeravhengig idag. Anonymkode: 03b8d...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #10 Skrevet 6. august 2021 Dette er jo en ikke-sak, og ikke et problem. Skift til godteskuff, og fortell barnet i huset at den ikke er for gjester. Gjester kan heller ikke forsyne seg av noe annet, man spør, om det er frukt eller et glass vann eller is fra fryseren. Anonymkode: 434b5...6d5 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #11 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det kan være tilfeldig, men jeg merker at de barna i min vennekrets som ikke har strenge regler på godteri har et mer avslappet forhold til det, mens de med strengt kostholdregime blir ville når de ser godteri. Jeg og min eldre bror bodde i samme husstand, mens han fikk kun godis hver lørdag, kunne jeg forsyne meg hver dag om jeg ville. Han er sukkeravhengig idag. Anonymkode: 03b8d...0ae Jeg hadde det strengt med godteri, fikk kun noen få biter på lørdag, og så på bursdagen, julaften, påskeegg og 17. mai. Fikk heller ikke syltetøy, sjokoladepålegg, ketchup, brus eller sånne ting. Jeg vennet meg aldri til å like søtt, så spiser det fortsatt ikke i voksen alder. Lager hjemmelaget iskrem fordi kjøpeis er for søtt. At de som ikke får spise sukker som barn får mer sukkersug er en myte. Bare se på voksne, de som kutter ut sukker, mister sukkersuget etter noen få uker. Spiser man mye sukker får man derimot bare lyst på mer og mer. Anonymkode: b213f...233 6
Drizzt Skrevet 6. august 2021 #12 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her Ja, var redd for det. Så vi må rett og slett bli strengere når vi har besøk. Anonymkode: 03b8d...0ae Tøm hylla før dere har besøk. Enkelt og greit. Og lær barna om å ikke invitere andre til å spise uten at mamma eller pappa har blitt spurt først. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #13 Skrevet 6. august 2021 Du bør jo snakke med barnet ditt om at den fri flyt med godteri bare gjelder dere i familien, og ikke alle vennene hans. Anonymkode: 8e450...f93 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 Hvorfor har dere fri tilgang på godteri for barna hver dag i uka? Er det en strategi for at barnet ikke skal fråtse? Hva om dere hadde et barn som elsket godteri, og forsynte seg hver dag? Hadde det vært greit? Anonymkode: 9a7dd...a0e 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor har dere fri tilgang på godteri for barna hver dag i uka? Er det en strategi for at barnet ikke skal fråtse? Hva om dere hadde et barn som elsket godteri, og forsynte seg hver dag? Hadde det vært greit? Anonymkode: 9a7dd...a0e Nå er det jo nettopp det de ikke har da.. barn som fråtser. Hadde barna til ts vært hole hadde det nok heller ikke vært fritt frem i godisskapet. Anonymkode: e3dc7...7bf 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 Vi har fri tilgang til godteri med et fantastisk utvalg. Her lar vi barn og gjester være selvstendige, om de ønsker å spise godteri istede for middag, be my guest. Anonymkode: 68e86...988
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 Hvor gamle er ungene? De toler ikke det samme som voksne ts. Du må passe på og bry deg mer. Nei barn på besøk får ikke proppe seg fulle av sukker. Anonymkode: ac950...3eb 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har fri tilgang til godteri med et fantastisk utvalg. Her lar vi barn og gjester være selvstendige, om de ønsker å spise godteri istede for middag, be my guest. Anonymkode: 68e86...988 Folk er rare altså Anonymkode: ac950...3eb 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 Jeg hadde blitt litt irritert hvis barnet mitt var på besøk en plass og fikk beskjed om at det kunne spise så mye godteri det bare ville. Anonymkode: dd5ba...388 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde blitt litt irritert hvis barnet mitt var på besøk en plass og fikk beskjed om at det kunne spise så mye godteri det bare ville. Anonymkode: dd5ba...388 Jeg hadde nok ikke blitt irritert, men forstått at to av mine barn ikke kunne kommet på besøk dit mer. Anonymkode: 22970...4b2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå