AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Jeg har blitt utredet for MS i litt over et halvt år nå. Ble lagt inn på sykehus over flere dager da jeg over natten mistet følelsen i halve kroppen. (følelsen i huden). Det viste seg at jeg hadde en lesjon i ryggmargen, noe som kan tyde på MS. Hadde også utslag på spinalpunksjonen de gjennomførte. Nå har den ene armen min blitt litt rar. Våknet med det idag, den værker veldig og er delvis dovnet bort. Noen som har noe å komme med her? Tenker at dette kan være et nytt symptom, men er usikker. Hjelp? Anonymkode: 6ffa2...50e
Atania Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Hadde samme symptomer som deg (følelsesbortfall i halve kroppen) da sykdommen ble oppdaget. Hadde da flere lesjoner i hjernen og antistoffer i ryggmargsvæsken.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Atania skrev (7 timer siden): Hadde samme symptomer som deg (følelsesbortfall i halve kroppen) da sykdommen ble oppdaget. Hadde da flere lesjoner i hjernen og antistoffer i ryggmargsvæsken. Jeg hadde kun den ene. Var på ny mr i mai og det var ingen endringer, og da var ikke lesjonen aktiv lenger. Har du hatt noen flere symptomer etterpå? Anonymkode: 6ffa2...50e
Atania Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde kun den ene. Var på ny mr i mai og det var ingen endringer, og da var ikke lesjonen aktiv lenger. Har du hatt noen flere symptomer etterpå? Anonymkode: 6ffa2...50e Ja nå har jeg mer kraftsvekkelse i hele kroppen, særlig på høyre side, vært delvis lam i høyre benet, men det gikk over etter kortisonkur. Fått flere lesjoner etterhvert, men heldigvis finnes det veldig effektive bremsemedisiner nå, så progresjonen går ganske langsomt 😊
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Mitt mest plagsomme symptom er utmattelse! Både fysisk og kognitivt. Anonymkode: fd074...e19 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Vanligvis er det en god ide å gi merkelige kroppsopplevelser en dag eller to for å være sikker. For mange symptomer kan komme av andre ting, feil sovestilling, stress, lite søvn osv. Prøv å tenk på noe annet iallefall til mandag. I den friske delen av befolkningen opplever så mange som 30% symptomer som «kunne vært ms» i løpet av et år. (Mitt mest plagsomme symptom er fatigue. Både kognitivt, fysisk og emosjonelt.) Anonymkode: 3526a...360 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt mest plagsomme symptom er utmattelse! Både fysisk og kognitivt. Anonymkode: fd074...e19 Har du prøvd å trene kondis og styrke for å bli sterkere og som bør kunne hjelpe mot utmattelse ? Anonymkode: 86b19...6da
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har du prøvd å trene kondis og styrke for å bli sterkere og som bør kunne hjelpe mot utmattelse ? Anonymkode: 86b19...6da Nice, du vet hva du snakker om, skjønner jeg. Det er alltid en fordel å være sterk, men det er ikke mulig å trene seg frisk fra ms. Oftest er det den kognitive utmattelsen som både er vanskeligst å håndtere og som andre har minst forståelse for. Anonymkode: 3526a...360 9
Atania Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vanligvis er det en god ide å gi merkelige kroppsopplevelser en dag eller to for å være sikker. For mange symptomer kan komme av andre ting, feil sovestilling, stress, lite søvn osv. Prøv å tenk på noe annet iallefall til mandag. I den friske delen av befolkningen opplever så mange som 30% symptomer som «kunne vært ms» i løpet av et år. (Mitt mest plagsomme symptom er fatigue. Både kognitivt, fysisk og emosjonelt.) Anonymkode: 3526a...360 TS har vel fått påvist en MS-suspekt lesjon i ryggmargen og antistoffer i spinalvæsken i tillegg til symptomer, da er det mer forståelig at hun/han bekymrer seg for MS. 1
Blomsterpotta Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har du prøvd å trene kondis og styrke for å bli sterkere og som bør kunne hjelpe mot utmattelse ? Anonymkode: 86b19...6da Jeg hater folk som trur trening er svaret på alt her i livet. Bare tren, så blir du frisk. Kutt ut, du driter deg ut ved å snakke sånn. Trur du ikke folk har forsøkt? For mange så er energien så liten at de faktisk må bruke den på helt nødvendige ting som personlig hygiene, ta seg litt mat, enkle ting. Det er ikke da de drar på Sats og brenner av all energi på trening. Jeg har ikke ms, men les deg opp på litt forskjellige sykdommer så kanskje du vil oppdage noe nytt. 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 Har du aktive symptomer nå (schub), bør du ta kontakt med sykehus så raskt som mulig for vurdering av behandling. Anonymkode: 7fc53...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 Atania skrev (1 time siden): TS har vel fått påvist en MS-suspekt lesjon i ryggmargen og antistoffer i spinalvæsken i tillegg til symptomer, da er det mer forståelig at hun/han bekymrer seg for MS. Ja, det skjønte jeg da jeg svarte, og det skjønte sannsynligvis også du av svaret mitt. Men med ms er det lurt å ha litt is i magen, og ikke gå i full kroppslig alarmberedskap det første døgnet et nytt mulig symptom dukker opp. Spørre seg selv: «Har dette vart i mer enn 24 timer? Kan det være en annen logisk forklaring på at jeg opplever dette nå?» Selvfølgelig skal man ta symptomer på alvor. Men selv om man har en ms-diagnose betyr ikke det at alt man kjenner på er ms. Og hvis man går å kjenner etter hele tiden blir man fryktelig sliten, og får lite overskudd igjen til andre ting. Stress kan også være en trigger for forverring. Anonymkode: 3526a...360 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det skjønte jeg da jeg svarte, og det skjønte sannsynligvis også du av svaret mitt. Men med ms er det lurt å ha litt is i magen, og ikke gå i full kroppslig alarmberedskap det første døgnet et nytt mulig symptom dukker opp. Spørre seg selv: «Har dette vart i mer enn 24 timer? Kan det være en annen logisk forklaring på at jeg opplever dette nå?» Selvfølgelig skal man ta symptomer på alvor. Men selv om man har en ms-diagnose betyr ikke det at alt man kjenner på er ms. Og hvis man går å kjenner etter hele tiden blir man fryktelig sliten, og får lite overskudd igjen til andre ting. Stress kan også være en trigger for forverring. Anonymkode: 3526a...360 Jeg har ikke hatt noen symptomer på et halvt år. Og går heller ikke å leter etter symptomer. Det siste jeg vil er å ha ms. Jeg lever livets glade dager, trener, er aktiv, koser meg med barnet og hundene mine. Jeg bare synes det er rart, og har fått beskjed om å snakke med legen om evt nye symptomer. Men siden det er en stund siden jeg snakket med overlege, så har jeg glemt litt hva hun sa jeg burde være obs på. Tenkte derfor det kunne være fint å høre med noen som faktisk har sykdommen, selvom symptomer og sykdomsbildet er veldig variabelt. Armen er fortsatt noe rar men var mye værre igår så har forhåpentligvis bare ligget litt rart😊 Ts Anonymkode: 6ffa2...50e 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvd å trene kondis og styrke for å bli sterkere og som bør kunne hjelpe mot utmattelse ? Anonymkode: 86b19...6da Fysisk aktivitet er viktig om man har ms, men mer mosjon er hard trening. Du bør lese deg opp litt før du svarer slikt. Anonymkode: 6ffa2...50e 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvd å trene kondis og styrke for å bli sterkere og som bør kunne hjelpe mot utmattelse ? Anonymkode: 86b19...6da Vi snakker om MS her, ikke ME😛 Anonymkode: 3e649...7c4 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 23.27): Jeg har blitt utredet for MS i litt over et halvt år nå. Ble lagt inn på sykehus over flere dager da jeg over natten mistet følelsen i halve kroppen. (følelsen i huden). Det viste seg at jeg hadde en lesjon i ryggmargen, noe som kan tyde på MS. Hadde også utslag på spinalpunksjonen de gjennomførte. Nå har den ene armen min blitt litt rar. Våknet med det idag, den værker veldig og er delvis dovnet bort. Noen som har noe å komme med her? Tenker at dette kan være et nytt symptom, men er usikker. Hjelp? Anonymkode: 6ffa2...50e Hadde du vare lesjon i ryggmargen? Ikke i hjernen? Anonymkode: e3c39...0d3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 22.55): Vi snakker om MS her, ikke ME😛 Anonymkode: 3e649...7c4 Både MS og ME har vel utmattelse som et viktig symptom? Anonymkode: 86b19...6da
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Jeg fikk også påvist lesjoner i hjernen da jeg var lagt inn tidlig i sommer. Ble lagt inn pga ekstrem hodepine og synkope, hadde mistet omtrent all kraft i venstre arm og deler av venstre ben, i tillegg til nedsatt førlighet i huden. Jeg fikk aldri noen diagnose, siden alle andre prøver var fine, men beskjed om å være obs på forverring av symptomer, nye symptomer eller ikke bedring. Litt usikker hvor lang tid jeg skal gi det, venstre armen er fortsatt helt ubrukelig, mistet faktisk taket på vannglasset mitt her om dagen. Det er nå 2,5 måned siden jeg var lagt inn 🤷🏻♀️ Anonymkode: ef676...bca 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #19 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk også påvist lesjoner i hjernen da jeg var lagt inn tidlig i sommer. Ble lagt inn pga ekstrem hodepine og synkope, hadde mistet omtrent all kraft i venstre arm og deler av venstre ben, i tillegg til nedsatt førlighet i huden. Jeg fikk aldri noen diagnose, siden alle andre prøver var fine, men beskjed om å være obs på forverring av symptomer, nye symptomer eller ikke bedring. Litt usikker hvor lang tid jeg skal gi det, venstre armen er fortsatt helt ubrukelig, mistet faktisk taket på vannglasset mitt her om dagen. Det er nå 2,5 måned siden jeg var lagt inn 🤷🏻♀️ Anonymkode: ef676...bca Men kan du bo hjemme og gjøre husarbeid? Jobb? Anonymkode: 86b19...6da
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #20 Skrevet 12. august 2021 Jeg vurderer å ta en utredning nå hos en nevrolog. Alltid litt vondt i hodet, får ofte øyeaura. . Ofte mye vann i kroppen. Problemer med søvn. Store konsentrasjonsproblemer og hukommelseproblemer til tross jeg går på adhd medisin (har ADD). Glemmer fort ting og vanskelig å finne ord som jeg egentlig kan. Sier som regel da den dingsen vettu.. når jeg ikke kommer på ordet. Jeg kan nevne ett navn på en person som jeg kommer på hva heter der og da, men så plutselig så har jeg glemt navnet rette etterpå visst jeg skal gjenta navnet. Opplever ofte folk da kikker rart på meg og legger ordet i munnen på meg når jeg står der og skal finne på ordet/navnet.. Merker når jeg prater så prater jeg dårligere enn det jeg gjorde før, opplever at folk av og til må anstrenge seg når dem hører på meg. Det igjen gjør at jeg får litt angst av å snakke med folk nå pga mine kognitiv problemer (føler som tunga svulmer i munnen min har tungt for å snakke klart). Føler ofte jeg blir hjernetrøtt (eller hva det enn nå heter). Har trent veldig lenge med jogging og formen blir ikke bedre. Tar jeg for hardt i joggeøkten og i det fotbladene mine slår kanskje litt hardere ned i bakken så får jeg en slags frysning, iling igjennom kroppen og føler som jeg forsvinner litt (ikke besvimelse, men noe lignende). Og mister da litt følelsene i armer og bein (muskelsvakhet) for en liten stund før jeg kommer til hektene igjen. Så jeg trener moderat og ikke for hardt. Har også tatt IQ tester (den de har på mensa sine sider). Har alltid ligget rundt en scor på ca 130, men de siste testene jeg har tatt har jeg rundt ca 110 i scor. Klarer ikke å fokusere slik som før (tross jeg tar adhd medisin). Har også problemer med øresus, har sjekket ut hørsel osv, men alt er ok. Har også sjekket ut stoffskifte og vitaminer og mineraler. Har alt innenfor referanse nivået. Kan dette være tegn på MS? Anonymkode: 87301...230
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå