Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på rett over året som alltid har vært vanskelig når det gjelder soving, men nå er det helt kræsj. Hun begynner dagen i åttetiden, og er da klar til å ta seg en lur i elleve-tolv tiden. Da sover hun alt fra 40 minutter til 2 timer. Dersom hun sovner 11 og bare tre kvarter, har hun gjerne en liten dupp i 15-tiden en gang. Da er hun ikke trøtt før i 21-22 tiden. Noe jeg synes er sent. Men om hun sover et par timer (som er mest vanlig), våkner hun gjerne 13:30 - og blir ikke trøtt før i 18-tiden, og vi legger henne i 19-tiden. 

Problemet med det er hun alltid (!) våkner lyyyysvåken etter halvannen time 😳 og vi prøver alt for å få henne til å sove igjen. Ingen leking, ikke noe snakking. Men hun står i senga, tuller, kaster sutten på gulvet, ler og er helt i fyr og flamme. Og hun sovner ikke før 23:00-00:00 tiden. Både jeg og barnefar blir utslitt av kveldene, og vi vet rett og slett ikke hva vi kan gjøre. 

Noen som har noen tips til hvordan vi kan få jobbet det inn slik at hun faktisk sover på kvelden? Hun må jo liksom sove på dagen og 😶

Anonymkode: 94537...939

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legg henne ca 2,5 timer etter at hun våkner. Men la hun sove kun 20 minutter. 2 timer etter det igjen får hun en langlur på 2 - 2,5 timer, og legging klokken 20.

At hun våkner etter halvannen time tyder nemlig på at hun er overtrøtt og har for mye uro i kroppen til å finne nattesøvnen.

Når de er rett over året bør de ikke ha mer enn 4,5 timer våkentid før legging. Maks

Anonymkode: 295a6...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv å legg henne ca 2,5 timer etter at hun våkner. Men la hun sove kun 20 minutter. 2 timer etter det igjen får hun en langlur på 2 - 2,5 timer, og legging klokken 20.

At hun våkner etter halvannen time tyder nemlig på at hun er overtrøtt og har for mye uro i kroppen til å finne nattesøvnen.

Når de er rett over året bør de ikke ha mer enn 4,5 timer våkentid før legging. Maks

Problemet er og at hun ikke trøtt etter to timer våkentid, sånn virkelig ikke. Kanskje etter to og en halv, vanligvis tre.

Vi snakket med jordmor på helsestasjon, og hun sa at barn rett over året burde være ferdig med siste luren sin senest i13-14 tiden - hvis de da skal i seng til 18:30-19:00. 

Jeg merker fort når hun er overtrøtt altså, da er det veldig kort mellom latter og gråt. Og jeg ser det på øyene hennes. Når hun våkner på kvelden, så er hun rett og slett bare våken. 🥴 

Barnehagestart er jo og rett rundt hjørnet, så jeg hadde håpet på å få til søvn på kvelden før den tid. 🤞

Ts

Skrevet

Trøst deg med at det meste kommer i faser. Vi har ei på straks halvannet. Hun holdt på sånn en stund også. Noen kvelder funket det å gi henne litt lunken melk. Noen ganger la vi henne inn til oss litt. Noen ganger måtte hun bare få være våken rett og slett. 

Hun har ikke lagt seg til noen "uvaner" av den grunn. Hun sover natta gjennom I egen seng nå. 

Prøv å ikke bli frustrert. Senk skuldrene. La henne få holde på om ingenting funker. Det går nok over snart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet er og at hun ikke trøtt etter to timer våkentid, sånn virkelig ikke. Kanskje etter to og en halv, vanligvis tre.

Vi snakket med jordmor på helsestasjon, og hun sa at barn rett over året burde være ferdig med siste luren sin senest i13-14 tiden - hvis de da skal i seng til 18:30-19:00. 

Jeg merker fort når hun er overtrøtt altså, da er det veldig kort mellom latter og gråt. Og jeg ser det på øyene hennes. Når hun våkner på kvelden, så er hun rett og slett bare våken. 🥴 

Barnehagestart er jo og rett rundt hjørnet, så jeg hadde håpet på å få til søvn på kvelden før den tid. 🤞

Ts

Hun får jo aaaalt for lite søvn totalt sett når hun er så mye våken på kvelden. Hun er i kronisk søvnunderskudd. Du må rett og slett få henne til å sove mer. Du bør jo også justere rådene fra HS etter lår hun starter dagen. Rundt ett år så trenger de 11-12 timer på natt. Så hvis du vil ha henne i seng før 19 så må du også begynne å vekke klokken 07. Med start klokken 08 så er faktisk riktig leggetid mellom 20 og 21.

Vekk henne 07, og bruk oppskriften jeg gav deg. Gi det noen dager. Husk at det er meningen at du skal legge ungen FØR du ser hun er trøtt. Så en powernap 2,5 timer etter at hun står opp må da være helt fint. Med bare 20 minutter søvn så blir hun lett å legge til 2-timers lur, og den er ferdig før 14.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...