AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Jeg ble gravid etter 1 dose var tatt, hva har dere andre fått av råd i forhold til å ta dose da? Jeg vil være i svangerskaps uke 11 ca. Anonymkode: aa740...6ae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble gravid etter 1 dose var tatt, hva har dere andre fått av råd i forhold til å ta dose da? Jeg vil være i svangerskaps uke 11 ca. Anonymkode: aa740...6ae Da bør du vel vente til tidligst 2. trimester. Aller helst til barnet er kommet hvis du ikke har risiko for alvorlig sykdom, eller mye smitte rundt deg. Du er jo uansett beskyttet en god del med 1. dose. Anonymkode: f20bc...ebb 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da bør du vel vente til tidligst 2. trimester. Aller helst til barnet er kommet hvis du ikke har risiko for alvorlig sykdom, eller mye smitte rundt deg. Du er jo uansett beskyttet en god del med 1. dose. Anonymkode: f20bc...ebb Ok er det i fare for bivirkninger som feber man ikke bør ta den? Anonymkode: aa740...6ae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ok er det i fare for bivirkninger som feber man ikke bør ta den? Anonymkode: aa740...6ae Den anbefales ikke til gravide i første trimester fordi det er for lite forskning. Og så er det vel litt risiko-/nyttevurdering. Ingenting som tyder på at det er risiko for foster eller mor, men man vet ikke sikkert. Så da er det dumt å ta sjansen, hvis risikoen for smitte eller alvorlig sykdom er liten. Anonymkode: f20bc...ebb 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Det er ikke forsket særskilt på hva vaksinen kan gjøre med fosteret/mor under en graviditet. At det ikke foreligger noe som tilsier at det ikke er trygt er derfor temmelig intetsigende på nåværende stadium. Også etter alle meldingene som har begynt å komme om blødningsforstyrrelser hos kvinner, hadde jeg absolutt ikke følt meg trygg på at det er risikofritt for gravide å ta den. Anonymkode: 2bf00...927 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke forsket særskilt på hva vaksinen kan gjøre med fosteret/mor under en graviditet. At det ikke foreligger noe som tilsier at det ikke er trygt er derfor temmelig intetsigende på nåværende stadium. Også etter alle meldingene som har begynt å komme om blødningsforstyrrelser hos kvinner, hadde jeg absolutt ikke følt meg trygg på at det er risikofritt for gravide å ta den. Anonymkode: 2bf00...927 Du må slutte å skremme folk, det er ingenting med disse blødningsforstyrrelsene som kan påvirke en graviditet. Det har jeg lagt med link til info om tidligere. Anonymkode: f20bc...ebb 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må slutte å skremme folk, det er ingenting med disse blødningsforstyrrelsene som kan påvirke en graviditet. Det har jeg lagt med link til info om tidligere. Anonymkode: f20bc...ebb Det er ikke meg du siterte, men hvor har du det fra at blødningsforstyrrelser ikke kan påvirke graviditet? Forøvrig er både menstruasjonsforstyrrelser og spontanabort meldt som mistenkte bivirkninger etter vaksinasjon med koronavaksiner. Se tabell 4 og 5. https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210805 Rapport bivirkningsmeldinger etter koronavaksine.pdf Anonymkode: 619ad...3e3 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Jeg skjønner ikke hvordan noen kan sove godt om natta etter å ha anbefalt andre å ta vaksine under graviditet under den påstanden om at det er helt trygt. Det vi vet er at det virker å være trygt for den gravide, hva den eventuelt kan gjøre med et foster vet ingen for sikkert, kanskje er det harmløst, kanskje ikke for alle. Det er en grunn til at verken jordmødre eller leger flest (eller FHI) klarer å anbefale vaksinen til friske gravide, for ingen kan gi deg noe garanti. Vaksinen er trolig bedre for mor enn å få korona, men hva korona gjør med fosteret vet vi heller ikke for sikkert. Hadde jeg vært deg ville jeg ventet med dose 2 til etter babyen er ute, men det er også basert på at ingen vet. Anonymkode: 04a09...b8a 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Jeg kommer til å vente til etter barnet er født i alle fall. Anonymkode: ee84a...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg ble gravid etter 1 dose var tatt, hva har dere andre fått av råd i forhold til å ta dose da? Jeg vil være i svangerskaps uke 11 ca. Anonymkode: aa740...6ae Ville tatt min andre etter åtte uker, som er anbefalt. Anonymkode: ea30d...a9d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ok er det i fare for bivirkninger som feber man ikke bør ta den? Anonymkode: aa740...6ae Det står på FHI sine sider at gravide anbefales å vente til etter graviditeten med mindre man bor i områder med høyt smittetrykk eller lignende. Anonymkode: b9337...940 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du må slutte å skremme folk, det er ingenting med disse blødningsforstyrrelsene som kan påvirke en graviditet. Det har jeg lagt med link til info om tidligere. Anonymkode: f20bc...ebb Det vet ikke du. Når kvinner får menstruasjon 7 år etter overgangsalderen sier det seg selv at her er det hormonelle påvirkninger. Derfra kan en bare tenke hvordan det evt hormonelt påvirker barnet. Anonymkode: b9337...940 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det vet ikke du. Når kvinner får menstruasjon 7 år etter overgangsalderen sier det seg selv at her er det hormonelle påvirkninger. Derfra kan en bare tenke hvordan det evt hormonelt påvirker barnet. Anonymkode: b9337...940 Hvis en kvinne får "menstruasjon" 7 år etter overgangsalderen, dreier det seg ikke om hormonforstyrrelser, men sannsynligvis kreft. Nå skal du vel fortelle oss at koronavaksinen er kreftfremkallende? Anonymkode: 909bd...b6e 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 19 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke meg du siterte, men hvor har du det fra at blødningsforstyrrelser ikke kan påvirke graviditet? Forøvrig er både menstruasjonsforstyrrelser og spontanabort meldt som mistenkte bivirkninger etter vaksinasjon med koronavaksiner. Se tabell 4 og 5. https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210805 Rapport bivirkningsmeldinger etter koronavaksine.pdf Anonymkode: 619ad...3e3 Det er helt naturlig at det vil være noen kvinner som spontanaborterer etter å ha blitt vaksinert. 30% av alle svangerskap ender tross alt i abort. Leger plikter å melde dette inn som en mulig bivirkning, selv om det kanskje ikke er noen sammenheng mellom vaksine og SA. Det er først når vi eventuelt ser om det blir flere tilfeller av SA med vaksine enn uten at det går an å si noe om det. Anonymkode: 909bd...b6e 2
kermit123 Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 Det vi vet er at Delta gir høyere risiko for alvorlige helseplager enn andre i samme aldersgruppe. Ingen studier har påvist risiko ved vaksine. Men antallet i disse studiene har vært lavere enn i andre koronastudier på resten av populasjonen (35000, USA), så de gir et litt mindre sikkert bilde. Dersom du bor i Oslo eller Bergen feks, så ville jeg ha tatt den etter andre trimester.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 kermit123 skrev (1 minutt siden): Det vi vet er at Delta gir høyere risiko for alvorlige helseplager enn andre i samme aldersgruppe. Ingen studier har påvist risiko ved vaksine. Men antallet i disse studiene har vært lavere enn i andre koronastudier på resten av populasjonen (35000, USA), så de gir et litt mindre sikkert bilde. Dersom du bor i Oslo eller Bergen feks, så ville jeg ha tatt den etter andre trimester. 35 000 gravide i USA er selvrapportering, skal tillegges. Anonymkode: b9337...940
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis en kvinne får "menstruasjon" 7 år etter overgangsalderen, dreier det seg ikke om hormonforstyrrelser, men sannsynligvis kreft. Nå skal du vel fortelle oss at koronavaksinen er kreftfremkallende? Anonymkode: 909bd...b6e Flere kvinner har fått dette etter vaksinen og det har ingenting med kreft å gjøre. Ærlig talt for en nedlatende holdning. Anonymkode: b9337...940 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 Er mannen din og øvrig familie rundt deg vaksinert? Rådene ang. vaksine og graviditet avhenger litt av smitterisiko. Det er tryggere å vaksinere seg dersom det er god sjanse for å bli smittet, det er tryggere å la være hvis smitterisiko er lav. Du er allerede ganske beskyttet med første dose. Hvis partner og folk rundt deg er vaksinert, og du kan f.eks. være på hjemmekontor, så hadde jeg ventet med dose to. Anonymkode: e9db6...c15
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg ble gravid etter 1 dose var tatt, hva har dere andre fått av råd i forhold til å ta dose da? Jeg vil være i svangerskaps uke 11 ca. Anonymkode: aa740...6ae Hadde aldri i mitt liv turt. Har aldri vært anbefalt før å vaksinere gravide. Anonymkode: 6f21f...60d 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg ble gravid etter 1 dose var tatt, hva har dere andre fått av råd i forhold til å ta dose da? Jeg vil være i svangerskaps uke 11 ca. Anonymkode: aa740...6ae Tror det kan være farlig om du blir smittet av korona og er gravid.. Ville nok tatt vaksinen. Anonymkode: 3343a...53d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå