Gå til innhold

Hvorfor MÅ man spise kake i familieselskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig i familieselskap og hadde nettopp spist før jeg dro. Og drukket kaffe. Jeg var derfor ikke sulten da jeg kom og jeg orker ikke å trykke i meg når jeg ikke har lyst på. Jeg er ikke glad i kaker og generelt ikke søtsaker. Jeg blir igrunnen bare kvalm av det. Og jeg liker ikke så godt å drikke kaffe når det er varmt ute. Jeg endte derfor opp med å ikke forsyne meg med noe. Jeg er over 30 år så jeg klarer å passe på meg selv. Men da alle hadde forsynt seg ropte min mor over rommet at jeg måtte gå å forsyne meg. Jeg sa at jeg ikke var sulten. Etterpå kom søsteren min og sa at der var boller også, ikke bare kake. Igjen så sa jeg at jeg ikke var sulten. 

Hvorfor må man bli så uglesett av å ikke spise kake? Jeg spiser jo om jeg har lyst på..Kjenner det begynner å irritere meg kraftig at folk skal mase sånn om dette... Jeg har ikke spiseforstyrrelser bare så det er sagt. De få gangene jeg har lyst på så spiser jeg det.

Anonymkode: b08f7...0eb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Den norske kulturen i et nøtteskall. 

Anonymkode: 4a6ed...320

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Og dette måtte sippe og syte over her på KG? Herregud ass

Anonymkode: cedb2...390

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Du visste jo det kom til å bli servering og kaffe og kaker dit du kom. Jeg ville, hvis jeg var deg, derfor bare spist noe lite og lett og hoppet over kaffen før jeg dro. dette for å kunne ta et bittelita stykke kake og en kopp kaffe i selskapet, av ren høflighet. Jeg liker heller ikke kaker noe særlig, blir fort kvalm, men anser det som mest høflig å forsyne meg bittelita i selskap. 

I andre anledning, som f.eks på jobb, er det helt greit å takke nei, det gjør jeg nesten alltid. Men i selskap mener jeg det er mest høflig å forsyne meg med et eller annet for syns skyld. Å ikke drikke kaffe fordi det er varmt er bare sært. det er bare å ta en kopp og drikke halvparten, i verste fall. 

Anonymkode: a46f4...2cc

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Ukultur det her med spisetvang. 

Anonymkode: 6a414...743

• Liker 5
Skrevet

Be om noe kaldt å drikke, da? Det er jo litt sært å spise på forhånd når man skal i selskap - man trenger ikke fråtse i kaker, men det er jo normalt høflighet å ta imot hvertfall litt av det man blir servert. 

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du visste jo det kom til å bli servering og kaffe og kaker dit du kom. Jeg ville, hvis jeg var deg, derfor bare spist noe lite og lett og hoppet over kaffen før jeg dro. dette for å kunne ta et bittelita stykke kake og en kopp kaffe i selskapet, av ren høflighet. Jeg liker heller ikke kaker noe særlig, blir fort kvalm, men anser det som mest høflig å forsyne meg bittelita i selskap. 

I andre anledning, som f.eks på jobb, er det helt greit å takke nei, det gjør jeg nesten alltid. Men i selskap mener jeg det er mest høflig å forsyne meg med et eller annet for syns skyld. Å ikke drikke kaffe fordi det er varmt er bare sært. det er bare å ta en kopp og drikke halvparten, i verste fall. 

Ja, jeg visste jo det, men jeg regner jo med at det er greit å ikke spise om man ikke har lyst på.. Det var jo ganske avslappet stemning. Det er jo noe annet om man blir invitert på middag f.eks.. Og jeg har nesten ikke drukket kaffe i hele sommer for jeg blir så kvalm av det når det er så varmt ute. Drakk bare en liten kopp før jeg dro fordi samboeren min allerede hadde laget til før jeg stod opp. Og jeg orka jo nesten ikke den.

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Be om noe kaldt å drikke, da? Det er jo litt sært å spise på forhånd når man skal i selskap - man trenger ikke fråtse i kaker, men det er jo normalt høflighet å ta imot hvertfall litt av det man blir servert. 

Jeg spiste frokost som normalt før jeg dro. Ca kl 11. To knekkebrød. Og jeg blir lenge mett av det. Hadde derfor ikke matlyst kl 1530 da jeg kom dit. Og jeg ble jo ikke servert. Kunne bare gå på kjøkkenet og forsyne meg som jeg ville..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp. Den norske kulturen i et nøtteskall. 

Anonymkode: 4a6ed...320

Har du vært i andre kulturer uten "sosialt press" på å spise det man blir tilbudt som gjest? Vært invitert på middag i Italia? På "fika" hos en svensk familie? Osv. 

Faktum er at en rekke kulturer har langt strengere regler for hva man må gjøre som gjets og i mange kulturer er det nærmest dødssynd å ikke ta i mot det man blir budt (særlig enkelte afrikanske og asiatiske kulturer). Jeg tror ikke det finnes en eneste kultur der det blir ansett som i det minste uhøflig og uvennlig å ikke ta i mot noe som helst. Det er så absolutt ikke særegent for norsk kultur. 

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiste frokost som normalt før jeg dro. Ca kl 11. To knekkebrød. Og jeg blir lenge mett av det. Hadde derfor ikke matlyst kl 1530 da jeg kom dit. Og jeg ble jo ikke servert. Kunne bare gå på kjøkkenet og forsyne meg som jeg ville..

Og der var brus, saft og vann. Men jeg hadde jo ikke lyst på 😛

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke så glad i kake, men jeg sørger for å ikke spise for mye, og tar meg et stykke og en kopp kaffe når jeg er på besøk.

Samme om man blir bedt på et glass vin og ost og kjeks. Eller tapas. Eller hva. 

Synes helt ærlig det er en litt sær ting å klage over. 

Anonymkode: aacd2...089

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og der var brus, saft og vann. Men jeg hadde jo ikke lyst på 😛

Et glass vann kunne du kanskje klart å presse ned, så ville det virket mindre demonstrativt.

Ellers enig i at spisepress er en uting. Har selv noe familie fra lande som er fanatisk opptatt av både å servere og spise kaker.

Anonymkode: e5e86...fa4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg visste jo det, men jeg regner jo med at det er greit å ikke spise om man ikke har lyst på.. Det var jo ganske avslappet stemning. Det er jo noe annet om man blir invitert på middag f.eks.. Og jeg har nesten ikke drukket kaffe i hele sommer for jeg blir så kvalm av det når det er så varmt ute. Drakk bare en liten kopp før jeg dro fordi samboeren min allerede hadde laget til før jeg stod opp. Og jeg orka jo nesten ikke den.

Men altså, du er jo over 30 år? Da vet du jo hva som er forventet i din familie, i selskap, sosiale normer og regler, kotyme? Hva som blir ansett som høflig og vanlig? 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg var nylig i familieselskap og hadde nettopp spist før jeg dro. Og drukket kaffe. Jeg var derfor ikke sulten da jeg kom og jeg orker ikke å trykke i meg når jeg ikke har lyst på. Jeg er ikke glad i kaker og generelt ikke søtsaker. Jeg blir igrunnen bare kvalm av det. Og jeg liker ikke så godt å drikke kaffe når det er varmt ute. Jeg endte derfor opp med å ikke forsyne meg med noe. Jeg er over 30 år så jeg klarer å passe på meg selv. Men da alle hadde forsynt seg ropte min mor over rommet at jeg måtte gå å forsyne meg. Jeg sa at jeg ikke var sulten. Etterpå kom søsteren min og sa at der var boller også, ikke bare kake. Igjen så sa jeg at jeg ikke var sulten. 

Hvorfor må man bli så uglesett av å ikke spise kake? Jeg spiser jo om jeg har lyst på..Kjenner det begynner å irritere meg kraftig at folk skal mase sånn om dette... Jeg har ikke spiseforstyrrelser bare så det er sagt. De få gangene jeg har lyst på så spiser jeg det.

Man må ikke

Jeg elsker å bake men spiser ikke kake noe jeg helt fint klarer å si nei til å spise i besøk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du blir stappmett i over 4 timer av å spise 2 knekkebrød til frokost kl 11 på formiddagen så skjønner jeg godt at de spurte deg et par ganger om du ville ha noe. Det vil jo si at klokken var 16 på ettermiddagen og du ikke hadde fått i deg mer enn kanskje 200 kalorier til sammen hele dagen.

Anonymkode: 56f2d...b3e

• Liker 27
Skrevet

Det er nok fordi det er noe "alle" liker. Jeg har det på samme måte med laks. Hver gang noen inviterer til middag på sommeren, så er det alltid stekt, bakt eller grillet laks, fordi det er noe "alle" liker. Neste gang tar jeg med meg matpakke, tror jeg. :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du spiste 2 knekkebrød før kl 12 og var ikke sulten kl 15.30??🤔 Et nor alt spise nøster og sultfølelse har du i hvertfall ikke.... 

Anonymkode: 49cfe...f9a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Folk er så rart. Spesielt dere norske. Der ville du har fornærmet hvem som helst kultur. Skjerp deg- du høres bortskjemt ut. 

Anonymkode: 3bf6a...7eb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var invitert i familieselskap så hadde jeg forsynt meg av noe. Litt kjedelig tross alt for de som har invitert, brukt tid på å lage kake om ingen hadde spist. 

Anonymkode: e0b37...5d7

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg var nylig i familieselskap og hadde nettopp spist før jeg dro. Og drukket kaffe.

Hvis du spiser før du drar til familieselskap hvor det serveres mat, så er du selvfølgelig mett og det vil være mindre fristende å spise. Men samtidig forventes det at folk spiser noe når de er på fest hvor det serveres mat. Du visste godt at det skulle serveres mat, ikke sant?

Spørsmålet mitt er: Hvorfor spiste du så mye før selskapet så du ikke hadde matlyst til maten der?

Var det et bevisst valg du tok fordi du ikke ønsket å spise der? 

Det virker som du bommet helt på de sosiale kodene i familien og selskapet. Da kan du ikke være sur at andre påpeker det.

P.S. Det er vanlig og sosialt forventet at man spiser noe når man er invitert et sted hvor det serveres mat. Det kan være 3 biter, men noe. Da er man sær og rar hvis man nekter plent å sette noe i munnen med mindre det er snakk om matallergi.

Endret av Drizzt
  • Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...