Gå til innhold

Hvor mye penger har du fått totalt av foreldrene dine i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør om dette fordi jeg lurer på hva som er normalt. Har en diskusjon med søsteren min, jeg synes vi har fått mye mens hun synes vi har fått lite. Vil veldig gjerne høre fra folket her inne hva som er normalt.

Hvis du legger sammen alle pengesummer du har fått fra foreldrene dine oppgjennom årene, hvor mye blir det totalt? F.eks. penger til å ta førerkort, lommepenger under studier, hjelp til å komme inn på boligmarkedet, hjelp til å betale barnehageregninger, ferier i voksen alder, penger til å pusse opp bolig osv. Skriv hvor gammel du er og om du er enebarn eller har søsken. 

Anonymkode: d5d41...e39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har søsken. Har ikke fått noe etter fylt 18.

Anonymkode: 57229...437

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enebarn. Fikk 220.000 i forskuddsarv for å kjøpe bolig og har senere fått totalt 50.000 I tilskudd for barnehage. Jeg er 33 år. 

Anonymkode: fb434...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Penger til førerkort, har ikke trengt å ta opp studielån under studietiden, hjelp til bolig, ferier spandert +++ 

Får hjelp til alt jeg måtte trenge. Har aldri hatt økonomiske bekymringer og kommer aldri til å ha det heller. Er arving. Jobber 100% og tjener egne penger, men lever på godet pappa har jobbet hele livet for å gi meg. 29 år og tre brødre som har fått like mye, og de tjener også mer enn meg fordi de har en bedre betalt jobb enn meg. Jeg er yrkesaktiv utenfor pappa sin bedrift (helsevesen) mens to av brødrene mine er aktive i den (han ene er alvorlig psykisk syk så det er av og på), og han tredje er død (selvmord).

Anonymkode: ffe40...ed8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enebarn. Fikk 220.000 i forskuddsarv for å kjøpe bolig og har senere fått totalt 50.000 I tilskudd for barnehage. Jeg er 33 år. 

Uten at det har betydning for deg eller temaet i tråden  så har du sikkert fått gave og ikke forskudd på arv. Forskudd på arv er det meningen at skal trekkes fra i arveoppgjøret.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 28 år og har ett søsken.

Jeg aner ikke summen, men den er veldig høy. Vi fikk førerkort, 50.000kr ved kjøp av første enebolig, de spytta penger inn i oppussing, fikk 25.000kr bare fordi. De kjøper også stadig ting, og om noen av oss sliter økonomisk så stiller de opp.

De sørger alltid for at vi får like mye. 

Vi er utrolig heldige som har så snille og hjelpsomme foreldre, og jeg håper jeg kan gjøre det samme for mine barn.

Verken jeg eller mitt søsken sitter dårlig i det heller, så de må ikke.

Anonymkode: 1a347...17d

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

0kr, enebarn, 33 år.

Endret av Obscura
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt etter jeg ble 18. Er nå 25.

Fikk typ 30 000 til å kjøpe bil av pappa, og begge spleiset på førerkort for meg. Mamma har betalt noen forsikringer frem til nå. Begge har hjulpet til for å betale for nakkebehandlinger til meg, men det begynte jeg å betale for noen år siden. 

Nå skal jeg kjøpe leilighet og jeg må betale selv, men de skal hjelpe meg litt i form av å kjøpe litt startgreier (kjeler, stekepanne osv) og pappa kommer nok til å hjelpe meg litt for å bytte ut med nytt gulv. 

Ellers er det julegaver og bursdagsgaver og sånn. Pappa gav meg også en liten pengegave da jeg ble ferdig med bacheloren min.

Mulig det er litt mer også som jeg har glemt.

Anonymkode: 2a1c2...5d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt etter jeg ble 18. Er nå 25.

Fikk typ 30 000 til å kjøpe bil av pappa, og begge spleiset på førerkort for meg. Mamma har betalt noen forsikringer frem til nå. Begge har hjulpet til for å betale for nakkebehandlinger til meg, men det begynte jeg å betale for noen år siden. 

Nå skal jeg kjøpe leilighet og jeg må betale selv, men de skal hjelpe meg litt i form av å kjøpe litt startgreier (kjeler, stekepanne osv) og pappa kommer nok til å hjelpe meg litt for å bytte ut med nytt gulv. 

Ellers er det julegaver og bursdagsgaver og sånn. Pappa gav meg også en liten pengegave da jeg ble ferdig med bacheloren min.

Mulig det er litt mer også som jeg har glemt.

Glemte å si at jeg har studert og tatt master (masteren ble tatt i utlandet) men jeg har finansiert hele utdanningen selv uten pengehjelp. Men har jo et ganske heftig lån da.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Uten at det har betydning for deg eller temaet i tråden  så har du sikkert fått gave og ikke forskudd på arv. Forskudd på arv er det meningen at skal trekkes fra i arveoppgjøret.

Det ble gitt som forskudd på arv i papirene. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte å jobbe når jeg var 16 år. Er nå 47 år. Har fått 0 kr fra jeg var 16 år. Er alenebarn 

Anonymkode: f1686...28a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snart 40 år og jeg har 2 søsken. Ikke fått noe da de ikke har så mye å rutte med. 

Jeg har finansiert høyere utdanning selv og tjener bra. Eier bolig og bil sammen med mannen og klarer fint å betale barnehageregningene og feriene våre selv. 

Anonymkode: f3e71...5d6

• Liker 4
Skrevet

Er i 30-årene. Har tre søsken. Har fått endel hjelp, men da som rentefritt lån som jeg har måttet betale tilbake. Fikk førerkort betalt da jeg var 18. Da jeg kjøpte mitt første hus fikk jeg 50.000 i gave til oppussing, det har vi alle fått. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Har tre søsken. Tror ikke de heller har fått noe særlig. Mulig sponset et par flybilletter, men det er eneste.

Anonymkode: 8df61...931

Skrevet (endret)

Sikkert 300.000 totalt oppi gjennom. 

Endret av Tatja
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert 500 000 i årenes løp. Er 35 år nå. 

Anonymkode: b5a5e...476

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har fått 600000 i forskudd på arv i løpet av årene. Fikk førerkortet betalt og en del støtte under studiene. Har fått noen ferier betalt og noen pengegaver i blant rundt 5000 til jul/bursdag og en del kunst. De betalte bryllupsfesten vår også. Vil få 2 mill i forskudd på arv i løpet av året. 

Anonymkode: 6d55c...f31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel ikke fått noen større pengesum som en engangsgreie, men jeg har sikkert fått mye. Vaskemaskinen røk, da kjøpte mamma ny. Fikk nye hagemøbler i gave. Får mye praktiske ting til huset som jeg ikke nødvendigvis har tenkt over eller hadde tatt meg råd til. Jeg hadde nok ikke kjøpt robotstøvsuger, kitchen aid maskin og moccamaster første halvåret i nytt hus, men det kjøpte mamma. Hun dukker også opp med gaver til både meg, husdyr og barna rett som det er. Før en ny sesong nærmer seg har hun gjerne kjøpt vinterdress til de som trenger det. 

Fikk aldri noe stor sum som hjelp inn på boligmarkedet, som student eller ellers. Fikk lappen en gang i tiden (da den kostet rundt 10.000).

Anonymkode: 9f809...748

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er 32 år og yngst av 3 søsken. Etter jeg flyttet hjemmefra har jeg fått kanskje totalt 10 000 kr sammenlagt i bursdags- og julegaver og én flybillett t/r under studietida (1000 kr). Fikk påspandert kjøkkendel til leiligheta til verdi på ca 20 000 kr. 
Fikk påspandert førerkort da jeg var 18. 

Mine søsken har heller ikke fått store summer. Mine foreldre er ikke rike, men er helt vanlige. De er skilt og har begge boliglån. Jeg har forøvrig jobbet i alle ferier siden før jeg var i tenåra og gjennom studietida. Levde greit nok på disse pengene. Har bestandig vært flink til å forvalte verdier.

Anonymkode: ee4e3...421

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...