Gå til innhold

Bleieutslett / Sopp?

Vimsemortil2

Anbefalte innlegg

Hjelp! 😩 

Jente på 2 år fikk plutselig bleieutslett på kjønnsleppene for 2 uker siden.

Kuttet våtserviettene selvom vi var på farten i ferietiden, tørket ekstra godt, lot hun gå uten ett par ganger daglig, tenkte at det ville roe seg innen ett par dager..

2-3 dager etterpå ble det bare verre, større, rødere å hun klaget under skift.

Søkte litt her inne å havnet på på legge til Inotyol, som har godt rykte..

Vasket det vekk skikkelig ett par ganger om dagen ved bæsjebleier, med olje..

Etter en uke begynte det å spre seg, prikker dukket opp overalt å hun klaget mer å mer, rumpa begynte også å bli rød, men på en helt annen måte..

Mistekte da sopp, har hatt noen tilfeller mens jeg jobbet i hjemmesykepleien, som kunne ligne! Ønsket ikke å behandle med Canesten o.l før jeg hadde konsultert lege, så vi tok kontakt morgenen etter med beskjed om at vi måtte ta dette med helsestasjon...ringte helsestasjonen som var feriestengt, tilbake til legesenter, som er feriebemannet å ikke hadde ledig time..

Kuttet Inotyol igjen å prøvde nok en gang med luft...la til potetmel etter hvert skift fra nå...

Etter langt over en uke ble hun bare verre å verre, huden har begynt å flasse av i rumpa og rundt endetarmsåpningen og langt opp mot ryggen, det er et helt annet utseende på det i rumpa enn det på kjønnsleppene... prikkene blir fler å fler å jeg er sikker på at det har gått sopp i det...

Ringt legesenter i 2 dager å fått samme beskjed, dette er ikke akutt men de får ikke lov å anbefale behandling over telefon uten konsultasjon.......

Fikk i går lov å starte en e-konsultasjon med vikarlege som sa at dette garantert ikke var sopp så vi kunne bruke INOTYOL...da ville det bli borte innen 2 dager..

Jeg er så lei meg hver gang vi skifter på henne, hun blir verre hver eneste dag å jeg er livredd for å feilbehandle med konsekvenser...

Det jeg egentlig lurer på er, ville dere brukt Canesten på jente på 2 år uten å gå til lege først? 🙄 Føler jeg burde brette opp armene å bare gjøre det, føler at jeg hindrer henne i å bli bedre... Samtidig er jeg livredd for å gjøre det verre...

Hva mener dere? ♥️

Endret av Vimsemortil2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk tips på helsestasjonen mot bleieeksem og det har fungert hver gang, vask og tørk godt, smør inn området med et tynt lag babyolje, og så et tykt lag med barrierekrem. Jeg bruker mustela sin som man kjøper på apoteket. Dagen etter er det mer eller mindre vekk. Inotinyl synes jeg gjør vondt værre faktisk, hvertfall når de er så såre. Gi det et forsøk imorgen og søndag å se. Hvis ikke håper jeg virkelig du får time hos lege snart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør det forresten? Sopp har en tendens til å klø en del. Hvis det klør så kan du prøve canesten, eller jeg hadde prøvd det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dattera vår hadde et skikkelig bleie utslett som vi ikke klarte å behandle. Viste seg at det var streptokokker. 

Anonymkode: 22760...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjatapinjata skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk tips på helsestasjonen mot bleieeksem og det har fungert hver gang, vask og tørk godt, smør inn området med et tynt lag babyolje, og så et tykt lag med barrierekrem. Jeg bruker mustela sin som man kjøper på apoteket. Dagen etter er det mer eller mindre vekk. Inotinyl synes jeg gjør vondt værre faktisk, hvertfall når de er så såre. Gi det et forsøk imorgen og søndag å se. Hvis ikke håper jeg virkelig du får time hos lege snart 😊

Takk for svar! Å tips 😀 Jeg også syntes Inotyol har gjort det verre ... Å prikkene spretter fram overalt... Men som sagt ser det i rumpa ut som noe helt annet enn det foran 🤷🏻‍♀️ 
Kanskje jeg skal gi dét ett forsøk til over helga da, det er jo o det minste en helt harmløs behandling ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjatapinjata skrev (23 minutter siden):

Klør det forresten? Sopp har en tendens til å klø en del. Hvis det klør så kan du prøve canesten, eller jeg hadde prøvd det. 

Det klør nok ja, hun har så å si aldri tatt seg i bleia før, men dét har hun begynt med nå 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dattera vår hadde et skikkelig bleie utslett som vi ikke klarte å behandle. Viste seg at det var streptokokker. 

Anonymkode: 22760...9f1

Var det? 😳 Hvordan fant dere ut hva det var? Hvordan så det ut? 
Dette her kan faktisk ligne på brennkopper, men mer lokalt plassert... Det er avskjelling av hud og hvitt belegg på indre kjønnslepper som har fått meg inn på tanken om sopp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en baby på 6 mnd som nylig fikk et rødt, hissig utslett rundt skjedeåpningen og kjønnslepper. Legesenteret bad meg kontakte helsestasjonen. Helsestasjonen trodde det kunne være sopp og anbefalte Daktacort. Syntes det ble litt bedre etter første smøring, men nå har det blitt rødt ned mot anus. Og det virker ikke som salven har noe effekt. Har også prøvd inotyol uten hell. Tenker jeg ringer legen over helga. 

Anonymkode: 581cb...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsemortil2 skrev (7 timer siden):

Takk for svar! Å tips 😀 Jeg også syntes Inotyol har gjort det verre ... Å prikkene spretter fram overalt... Men som sagt ser det i rumpa ut som noe helt annet enn det foran 🤷🏻‍♀️ 
Kanskje jeg skal gi dét ett forsøk til over helga da, det er jo o det minste en helt harmløs behandling ♥️

Jeg hadde gjort det først hvertfall, her har det funket som mirakelkur omtrent. De få gangene minsten her får bleie utslett er det så hissig og sårt. Men en natt eller bare noen timer også med det jeg skrev er det nesten helt bra igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjatapinjata skrev (1 time siden):

Jeg hadde gjort det først hvertfall, her har det funket som mirakelkur omtrent. De få gangene minsten her får bleie utslett er det så hissig og sårt. Men en natt eller bare noen timer også med det jeg skrev er det nesten helt bra igjen. 

Oi, så bra 😃 Da tar vi en apotek-tur etter frokost å stell 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en baby på 6 mnd som nylig fikk et rødt, hissig utslett rundt skjedeåpningen og kjønnslepper. Legesenteret bad meg kontakte helsestasjonen. Helsestasjonen trodde det kunne være sopp og anbefalte Daktacort. Syntes det ble litt bedre etter første smøring, men nå har det blitt rødt ned mot anus. Og det virker ikke som salven har noe effekt. Har også prøvd inotyol uten hell. Tenker jeg ringer legen over helga. 

Anonymkode: 581cb...011

Huff det er så vondt når det ikke går over 😞 Vi også, syntes det virket som det ble bedre helt i start, så ble det plutselig bare verre å verre hver dag 😩 Inotyol er oppskrytt for vår del nå 😞😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kan dere ikke bare la styre og gå. Høres jo helt forferdelig ut for jenta. Ville dratt til privat legevakt. Har dere noe sånt der dere bor? Eventuelt ringt lege med kry-appen for en konsultasjon.  

Anonymkode: efeea...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette kan dere ikke bare la styre og gå. Høres jo helt forferdelig ut for jenta. Ville dratt til privat legevakt. Har dere noe sånt der dere bor? Eventuelt ringt lege med kry-appen for en konsultasjon.  

Anonymkode: efeea...333

Åh KRY hadde vi glemt! Tusen takk for påminnelse 🥰 Vi var inne på Lommelegen en stund, men gruet oss for å sende bilder av underlivet på jenteungen via internett sånn 🙄 På KRY kan man vel filme direkte? Ser for meg at dét er sikrere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vimsemortil2 skrev (På 6.8.2021 den 19.55):

Hjelp! 😩 

Jente på 2 år fikk plutselig bleieutslett på kjønnsleppene for 2 uker siden.

Kuttet våtserviettene selvom vi var på farten i ferietiden, tørket ekstra godt, lot hun gå uten ett par ganger daglig, tenkte at det ville roe seg innen ett par dager..

2-3 dager etterpå ble det bare verre, større, rødere å hun klaget under skift.

Søkte litt her inne å havnet på på legge til Inotyol, som har godt rykte..

Vasket det vekk skikkelig ett par ganger om dagen ved bæsjebleier, med olje..

Etter en uke begynte det å spre seg, prikker dukket opp overalt å hun klaget mer å mer, rumpa begynte også å bli rød, men på en helt annen måte..

Mistekte da sopp, har hatt noen tilfeller mens jeg jobbet i hjemmesykepleien, som kunne ligne! Ønsket ikke å behandle med Canesten o.l før jeg hadde konsultert lege, så vi tok kontakt morgenen etter med beskjed om at vi måtte ta dette med helsestasjon...ringte helsestasjonen som var feriestengt, tilbake til legesenter, som er feriebemannet å ikke hadde ledig time..

Kuttet Inotyol igjen å prøvde nok en gang med luft...la til potetmel etter hvert skift fra nå...

Etter langt over en uke ble hun bare verre å verre, huden har begynt å flasse av i rumpa og rundt endetarmsåpningen og langt opp mot ryggen, det er et helt annet utseende på det i rumpa enn det på kjønnsleppene... prikkene blir fler å fler å jeg er sikker på at det har gått sopp i det...

Ringt legesenter i 2 dager å fått samme beskjed, dette er ikke akutt men de får ikke lov å anbefale behandling over telefon uten konsultasjon.......

Fikk i går lov å starte en e-konsultasjon med vikarlege som sa at dette garantert ikke var sopp så vi kunne bruke INOTYOL...da ville det bli borte innen 2 dager..

Jeg er så lei meg hver gang vi skifter på henne, hun blir verre hver eneste dag å jeg er livredd for å feilbehandle med konsekvenser...

Det jeg egentlig lurer på er, ville dere brukt Canesten på jente på 2 år uten å gå til lege først? 🙄 Føler jeg burde brette opp armene å bare gjøre det, føler at jeg hindrer henne i å bli bedre... Samtidig er jeg livredd for å gjøre det verre...

Hva mener dere? ♥️

Nei nei nei! Ikke bruk OLJE! Kun vann! La huden puste!!!

Anonymkode: e3df3...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du MÅ holde deg til inotyol, det trenger ikke vaskes ordentlig vekk. Ikke driv å eksperimenter, for mange blir det bare enda mer jævlig. Hold deg til inotyol og la det bli bedre, og INGEN OLJE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bruk canesten!! Ville heller prøvd med aloe vera, eller naturell yoghurt faktisk. 

Anonymkode: 8e4ca...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei nei nei! Ikke bruk OLJE! Kun vann! La huden puste!!!

Oljen brukes når kremen må løses opp og fjernes :) feks ved bæsj...bæsj+Inotyol er en seig blanding å vann biter ikke på dét...

utenom dette så bruker vi bare vann såklart :)

å lufting har i dette tilfellet vært prøvd ut i start, uten hell, nå er det behandling av sopp som er temaet..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk canesten!! Ville heller prøvd med aloe vera, eller naturell yoghurt faktisk. 

Anonymkode: 8e4ca...3b1

Du MÅ holde deg til inotyol, det trenger ikke vaskes ordentlig vekk. Ikke driv å eksperimenter, for mange blir det bare enda mer jævlig. Hold deg til inotyol og la det bli bedre, og INGEN OLJE!

Olje må vi bruke ved bæsjebleier, men vi bruker jo ikke det ellers...

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv krystallfiolett. Reseptfritt på apoteket. 

Anonymkode: 405df...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vimsemortil2 skrev (7 timer siden):

Oljen brukes når kremen må løses opp og fjernes :) feks ved bæsj...bæsj+Inotyol er en seig blanding å vann biter ikke på dét...

utenom dette så bruker vi bare vann såklart :)

å lufting har i dette tilfellet vært prøvd ut i start, uten hell, nå er det behandling av sopp som er temaet..

ts

Men herregud, inotyolen trenger ikke løses opp. Du kveler huden med olje, du er nødt til å stoppe bruken av det i en periode.

Du skal smøre på et tynt lag med inotyol og ikke åtti ganger om dagen. Har brukt inotyol ifm. avføring en million ganger og aldri hørt om problemene du skisserer.

Men barn med eksem etc frarådes bruk av olje. 

stakkars ungen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...