Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at man skal sitte igjen med livsoppholdssatsen til Statens innkrevningssentral etter at bidrag er betalt, og i tillegg huslån osv? Så jeg kan risikere at en mann med netto utbetalt 26.000 i mnd ikke behøver å betale bidrag?

Anonymkode: 33eec...310

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What? 

Skriv det en gang til er du grei

AnonymBruker
Skrevet
Enterprises skrev (3 minutter siden):

What? 

Hun spør om hun kan risikere å havne i en situasjon hvor barnefar slipper å betale bidrag, fordi han tjener for lite. 

Anonymkode: b3a42...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Minstebidrag må man vel betale uansett?

Anonymkode: 4a968...ddd

AnonymBruker
Skrevet

Hva er minstebidrag? 

Anonymkode: 23fac...e39

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betalt bidrag når jeg var arbeidssøkende en periode, av dagpenger -så tviler på at han ikke må bidrag.

Anonymkode: 841c8...891

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har betalt bidrag når jeg var arbeidssøkende en periode, av dagpenger -så tviler på at han ikke må bidrag.

"betale"

AnonymBruker
Skrevet
Enterprises skrev (37 minutter siden):

What? 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun spør om hun kan risikere å havne i en situasjon hvor barnefar slipper å betale bidrag, fordi han tjener for lite. 

Anonymkode: b3a42...8ef

Nei. Jeg spør om han kan slippe å betale barnebidrag fordi han har høye boutgifter. Hvis han skal ha igjen ca 9000kr pluss boutgifter, blir det ingenting igjen å betale for. 
Han tjener ikke lite når han tjener 540.000 i året. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det slik at man skal sitte igjen med livsoppholdssatsen til Statens innkrevningssentral etter at bidrag er betalt, og i tillegg huslån osv? Så jeg kan risikere at en mann med netto utbetalt 26.000 i mnd ikke behøver å betale bidrag?

Hvorfor fikk du barn med en person du ikke er sammen med? Ganske korttenkt…..

Anonymkode: 5de31...e83

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Jeg spør om han kan slippe å betale barnebidrag fordi han har høye boutgifter. Hvis han skal ha igjen ca 9000kr pluss boutgifter, blir det ingenting igjen å betale for. 
Han tjener ikke lite når han tjener 540.000 i året. 

540 og får bare 26 utbetalt. Noe er feil. Jeg kan ikke dette. Så jeg bare tror.

Men får du ikke fra far, så får du fra nav. Mens han bygger seg opp gjeld

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor fikk du barn med en person du ikke er sammen med? Ganske korttenkt…..

Anonymkode: 5de31...e83

2CAD57E1-8D2A-4977-BC98-541596F4E726.jpeg

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Enterprises skrev (Akkurat nå):

540 og får bare 26 utbetalt. Noe er feil. Jeg kan ikke dette. Så jeg bare tror.

Men får du ikke fra far, så får du fra nav. Mens han bygger seg opp gjeld

Du har rett. Mulig han ikke har snakket sant om hva han tjener i måneden. Årslønna har jeg jo sett på årsoppgaven. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har rett. Mulig han ikke har snakket sant om hva han tjener i måneden. Årslønna har jeg jo sett på årsoppgaven. 

Jeg har selv hatt rundt 540 en gang i tiden og da betalte jeg ca 12 i skatt. Noen år siden

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingen betydning hva bidragspliktiges faktiske boligkostnader er når bidrag regnes ut. Det gjøres en bidragsevne vurdering der man ser på pliktiges inntekt før skatt og så trekkes det fra for skatt og trygdeavgift, bolig og livsopphold. 

Det benyttes faste satser- såkalte sjablonger som baserer seg på SIFO sitt budsjett. De bruker altså ikke de faktiske kostnadene.

Det er en sats for enslige og en lavere sats for samboere/gifte. Det er fordi dersom man deler bolig med en samboer har man noen å dele sine utgifter med og man har dermed litt mer til overs til å betale bidrag. 

Om bidragspliktige har gjeld (bil, hyttelån, forbruksgjeld etc) har ingen betydning for fastsettelsen av bidrag og disse utgiftene hensyntas ikke. 

Anonymkode: 4da7b...f74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det benyttes faste satser- såkalte sjablonger som baserer seg på SIFO sitt budsjett. De bruker altså ikke de faktiske kostnadene.

Ok. Vet du hva denne satsen er i så fall?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Tjener han lite nok kan han slippe helt unna. Da må hun betale, uansett hvor lite hun tjener.

Anonymkode: 4d214...b13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Tjener han lite nok kan han slippe helt unna. Da må hun betale, uansett hvor lite hun tjener.

Anonymkode: 4d214...b13

Så merkelig, husker jeg hadde 10.000 utbetalt i dagpenger i mnd (!) 2600 kr av de pengene gikk til bidrag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 19.03):

Har hatt mine 3 barn 100% i 10år, mor til barnet har aldri betalt en krone i bidrag da lønnen har vært for lav i forhold til min lønn..

Så det finnes dessverre ikke noe minstebidrag..

Anonymkode: b055a...d37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...