AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Kontakter man fastlege for en ordentlig kontroll og henvisning til UL i uke 12? Eller hvordan er gangen i dette? Anonymkode: db357...bf4
Patriotpaula Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Du må bestemme deg om du vil ha oppfølging av lege eller jordmor, noen har bare enten jordmor eller lege hele svangerskapet, andre har feks kontroll lege-jordmor-lege etc. i utgangspunktet er det ikke behov for første kontroll før rundt uke 12. Smart å bestille time til uke 12 før du faktisk er i uke 12 da - hvis det skulle være venting for å få time
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Patriotpaula skrev (1 minutt siden): Du må bestemme deg om du vil ha oppfølging av lege eller jordmor, noen har bare enten jordmor eller lege hele svangerskapet, andre har feks kontroll lege-jordmor-lege etc. i utgangspunktet er det ikke behov for første kontroll før rundt uke 12. Smart å bestille time til uke 12 før du faktisk er i uke 12 da - hvis det skulle være venting for å få time Takk for svar:) Jeg ønsker jordmor, hvordan går jeg frem? Anonymkode: db357...bf4
Patriotpaula Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar:) Jeg ønsker jordmor, hvordan går jeg frem? Anonymkode: db357...bf4 Ring helsestasjon litt lengre uti svangerskapet, feks rundt uke 10. si at du er gravid og at du ønsker første kontroll i uke 12. Da blir du bedt om å oppgi termindato og litt andre opplysninger om deg selv, det ble i hvert fall jeg spurt om 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Patriotpaula skrev (1 minutt siden): Ring helsestasjon litt lengre uti svangerskapet, feks rundt uke 10. si at du er gravid og at du ønsker første kontroll i uke 12. Da blir du bedt om å oppgi termindato og litt andre opplysninger om deg selv, det ble i hvert fall jeg spurt om Oki:) får jeg ultralyd der også, eller må det bestilles utenom? Jeg skulle til fertilitetsutredning hos gynekolog om noen uker, skal jeg bare avlyse den da? Anonymkode: db357...bf4
Patriotpaula Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oki:) får jeg ultralyd der også, eller må det bestilles utenom? Jeg skulle til fertilitetsutredning hos gynekolog om noen uker, skal jeg bare avlyse den da? Anonymkode: db357...bf4 Jordmor sender henvisning til sykehuset for ordinær ultralyd. Du trenger jo ikke den utredningen siden du er gravid, så den kan du jo bare avbestille tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Patriotpaula skrev (14 minutter siden): Jordmor sender henvisning til sykehuset for ordinær ultralyd. Du trenger jo ikke den utredningen siden du er gravid, så den kan du jo bare avbestille tenker jeg Men jeg vil gjerne ha tidlig ultralyd i uke 12 grunnet alder. Anonymkode: db357...bf4
Patriotpaula Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men jeg vil gjerne ha tidlig ultralyd i uke 12 grunnet alder. Anonymkode: db357...bf4 Men du er jo henvist på et helt annet grunnlag. Ingen som sier at du ikke får ul i uke 12, men det må kanskje ordnes på en annen måte enn å gjøre om en utredningstime til ultralyd for å sjekke status på mini i magen
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 Tidlig UL får du kun dersom du er 38 år og opp, eller ved komplikasjoner i svangerskapet/ sykdom hos mor. Selv om bioteknologiloven nylig ble endret er ikke praksisen vedr. tidlig UL endret enda. Anonymkode: b8cea...d92 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #10 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tidlig UL får du kun dersom du er 38 år og opp, eller ved komplikasjoner i svangerskapet/ sykdom hos mor. Selv om bioteknologiloven nylig ble endret er ikke praksisen vedr. tidlig UL endret enda. Anonymkode: b8cea...d92 Aha okey takk. Trodde man fikk i uke 12 om man ville. Anonymkode: db357...bf4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Aha okey takk. Trodde man fikk i uke 12 om man ville. Anonymkode: db357...bf4 Du kan ta ultralyd privat da i uke 12, det skal jeg. Skal ta i uke 8 og i uke 12. Anonymkode: 3ba48...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Aha okey takk. Trodde man fikk i uke 12 om man ville. Anonymkode: db357...bf4 Du kan ta ultralyd så ofte du vil hvis du betaler selv Anonymkode: c0b04...8e2 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 Bestilte jordmortime med en gang jeg, bare fordi jeg hadde mye på hjertet og det var greit å ha noen å prate med Hun satte veldig pris på det også, så du TRENGER jo ikke vente til uke 12. Tilig UL bestilte jeg også tidlig pga alder, men den ventet jeg med til uke 12, i tilfelle noe skulle gå galt før det. Da hadde det vært ekstra trist å ha sett den levende babyen i feks uke 8, men muligens mistet den før den var trygg. Dette trenger jo ikke nødvendigvis å være rett for andre, så bestill når du føler det passer best for deg
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 skruttveig skrev (2 timer siden): Bestilte jordmortime med en gang jeg, bare fordi jeg hadde mye på hjertet og det var greit å ha noen å prate med Hun satte veldig pris på det også, så du TRENGER jo ikke vente til uke 12. Tilig UL bestilte jeg også tidlig pga alder, men den ventet jeg med til uke 12, i tilfelle noe skulle gå galt før det. Da hadde det vært ekstra trist å ha sett den levende babyen i feks uke 8, men muligens mistet den før den var trygg. Dette trenger jo ikke nødvendigvis å være rett for andre, så bestill når du føler det passer best for deg Men anbefaler at du venter til du er på den riktige sida av abort-statistikken (uke 12). Her i Oslo er det i hvert fall massiv pågang på helsestasjonene og til tider vanskelig å få tak i jordmor. Så synes ikke man bør belaste systemet ytterligere med å bestille time når det fortsatt, dessverre, er såpass stor sjanse for spontanabort. Men tidlig ultralyd privat kan man jo ta så mange ganger man vil og når man vil Anonymkode: b137d...4c2
Gjest 123 eller noe Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men anbefaler at du venter til du er på den riktige sida av abort-statistikken (uke 12). Her i Oslo er det i hvert fall massiv pågang på helsestasjonene og til tider vanskelig å få tak i jordmor. Så synes ikke man bør belaste systemet ytterligere med å bestille time når det fortsatt, dessverre, er såpass stor sjanse for spontanabort. Men tidlig ultralyd privat kan man jo ta så mange ganger man vil og når man vil Anonymkode: b137d...4c2 Ah ja da skjønner jeg det er litt forskjell, bor på et mindre sted på en annen side av landet, her er det aldri noen andre på venterommet hos jordmor, så de var bare glad for at jeg gjorde som jeg hadde lest flere steder på nettet. De ville ha meg inn så tidlig jeg hadde mulighet til, iallfall
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 Gratulerer❤️ Her ringer vi fastlege og får bekreftet svangerskap, så til jm😊 her har vi inne ventetid på jm, men om du bor sørpå ville jeg bestilt time med en gang for å stå på venteliste Anonymkode: a2ad3...495
Hoppbakkemester Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 Gratulerer så mye. Min kone er også gravid med vår første. Hun tok graviditetstest hos legen. Etter det har hun fått beskjed i altinn når hun skal på kontroller og sånn. Til dere som har født: Hvor ofte treffer legen på termindato?
Patriotpaula Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 (endret) Hoppbakkemester skrev (6 minutter siden): Gratulerer så mye. Min kone er også gravid med vår første. Hun tok graviditetstest hos legen. Etter det har hun fått beskjed i altinn når hun skal på kontroller og sånn. Til dere som har født: Hvor ofte treffer legen på termindato? Tror det er 5-10% ca som føder på termindagen Endret 7. august 2021 av Patriotpaula
Hoppbakkemester Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 Patriotpaula skrev (1 time siden): Tror det er 5-10% ca som føder på termindagen Når er det man vet helt sikkert.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 Jeg ble også gravid når jeg hadde time for fertilitetsjekk. Ringte og avbestilte den og bestilte samtidig tidlig UL samme sted (privat - har du time offentlig blir det vel noe annet). Der jeg skulle sa de at det var forskjellige type timer med forskjellig avsatt tid osv så de måtte endre timen jeg kunne ikke komme på fertilitetssjekk-time og få ultralyd istedet. Jeg var hos legen min i uke 5 for å høre om noen medisiner, de tok ikke noen graviditetstest av meg det holdt at jeg hadde tatt hjemme. Eneste de gjorde var urinprøve for bakterier (UVI), veide meg og spurte om siste mens og sånn. De satte meg opp på første ordinære kontroll i uke 12 siden jeg ville gjøre det hos fastlegen min. Søkte fødeplass selv men det kan også jordmor/lege gjøre for deg. I brevet med svar på at jeg fikk fødeplass fikk jeg samtidig innkalling til første ultralyd. Etter min beregning fikk jeg timen i det som blir min uke 19/20 da, ikke 18. Så glad jeg har bestilt privat UL før det Så lenge du ikke er over 38 får du ikke tidlig UL ennå men de sier at det skal på plass "iløpet av høsten" for alle over 35.. Anonymkode: 86e0e...784
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå