AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Er skilt fra ekskona. Vi har to barn i skolealder. Vi er enige om det meste, men jeg syns vi må ha en bedre ordning med innkjøp av felles ting/klær til ungene. Vi har 50/50. Det meste av uteklær og utstyr som sykler, ski etc flytter mellom. Ekskona mener vi må ha en avtale om felles innkjøp til ungene, dvs at vi deler likt det de trenger. Jeg tenker at vi bare kan kjøpe det de trenger fortløpende, og at utgiftene vil jevne seg ut. Dette ønsker hun ikke. Hun reagerte negativt på at jeg i vinter mente det var rimelig at hun kjøpte nye ski til ene ungen, fordi jeg kjøpte ski, staver og sko til den andre ungen i julegave nå sist. Hvorfor er det negativt? Hvordan gjør andre det med felles utstyr som ungene trenger? Anonymkode: 983c3...2f4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Vi betaler fast for ett barn hver (fritidsaktivitet, utstyr, kollektivkort, skolemelk, telefonabonnement). Men det funker bare bra om barna har ca like dyre aktiviteter. Enig med din ekskone i at det er greit å ha litt system på det. Anonymkode: ad27e...2f9 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Barna har dobbelt opp av det aller meste nå, for å slippe å sende frem og tilbake. Av større ting så kjøper den av oss som har barna når de trenger det, og sender vipps-forespørsel på halvparten. Prøver å holde det på et ok budsjett, jeg er nok litt mer liberal der enn ekskona. I totalen betaler nok jeg mer, men jeg tjener mer også. Orker ikke krangle på hver krone. Anonymkode: 71fa1...ff3
Hengebuksvinet Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 Sannsynligvis fordi det ofte er mor som tar/ ser de hyppige behovene for innkjøp? Som sørger for at basisklær og regndress til enhver tid er på plass. Jeg har verdens beste mann, men... Han er god på å kjøpe inn ski/ sykkel, men skal han kjøpe klær blir det ofte en svindyr genser og bukse. Mens strømpebukser og undertøy er langt nede på lista. Kanskje er det sånn med deg også? Kanskje ikke? Uansett vil mor heller gjøre det på en annen måte, og det er vel ikke noe problem. Ikke regn inn julegaver i rettferdigheten. Vi har alltid kjøpt ski mm til stebarn, i tillegg til at mannen betaler bidrag. Fordi vi liker ski og har økonomi til det. 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Men du kjøpte det i julegave, regner med hun også ga julegave? Anonymkode: 0d135...73c 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er skilt fra ekskona. Vi har to barn i skolealder. Vi er enige om det meste, men jeg syns vi må ha en bedre ordning med innkjøp av felles ting/klær til ungene. Vi har 50/50. Det meste av uteklær og utstyr som sykler, ski etc flytter mellom. Ekskona mener vi må ha en avtale om felles innkjøp til ungene, dvs at vi deler likt det de trenger. Jeg tenker at vi bare kan kjøpe det de trenger fortløpende, og at utgiftene vil jevne seg ut. Dette ønsker hun ikke. Hun reagerte negativt på at jeg i vinter mente det var rimelig at hun kjøpte nye ski til ene ungen, fordi jeg kjøpte ski, staver og sko til den andre ungen i julegave nå sist. Hvorfor er det negativt? Hvordan gjør andre det med felles utstyr som ungene trenger? Anonymkode: 983c3...2f4 Julegave er julegave. Dessuten er min erfaring at far sjelden skjønner at det er behov for klær/ utstyr og sånn sett ikke kjøper. Anonymkode: 08088...1cf 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Enig med eksen din. Det er mest ryddig og minst konfliktskapende Anonymkode: 3e6b7...b64
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 Du ga en gave, så derfor skal mor også gi samme sum? Det er helt feil tankegang. Tenker dere heller bør ha et ryddig system. Anonymkode: ce48d...e38 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Den ordningen vi har er at vanlig inneklær (undertøy, bukser, tskjorter, gensere, alt det der), har begge barna dobbelt opp av. Mens yttertøy og diverse ting de trenger kjøper vi til hvert vårt barn, og sender frem og tilbake. Det gjelder alt av jakker, sko, ski, sykler… Fritidsaktiviteter betaler vi også for ett barn hver. Da slipper vi diskusjoner om hvem som betaler hva, og hvor mye og bladablada. Anonymkode: bd30b...c66
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ekskona mener vi må ha en avtale om felles innkjøp til ungene, dvs at vi deler likt det de trenger. Jeg tenker at vi bare kan kjøpe det de trenger fortløpende, og at utgiftene vil jevne seg ut. Dette ønsker hun ikke. Hun reagerte negativt på at jeg i vinter mente det var rimelig at hun kjøpte nye ski til ene ungen, fordi jeg kjøpte ski, staver og sko til den andre ungen i julegave nå sist. Hvorfor er det negativt? Anonymkode: 983c3...2f4 Enig med eksen din. Mest forutsigbart og rettferdig. Dessuten burde ikke gaver være en del av den potten. Anonymkode: 6484e...64a 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er skilt fra ekskona. Vi har to barn i skolealder. Vi er enige om det meste, men jeg syns vi må ha en bedre ordning med innkjøp av felles ting/klær til ungene. Vi har 50/50. Det meste av uteklær og utstyr som sykler, ski etc flytter mellom. Ekskona mener vi må ha en avtale om felles innkjøp til ungene, dvs at vi deler likt det de trenger. Jeg tenker at vi bare kan kjøpe det de trenger fortløpende, og at utgiftene vil jevne seg ut. Dette ønsker hun ikke. Hun reagerte negativt på at jeg i vinter mente det var rimelig at hun kjøpte nye ski til ene ungen, fordi jeg kjøpte ski, staver og sko til den andre ungen i julegave nå sist. Hvorfor er det negativt? Hvordan gjør andre det med felles utstyr som ungene trenger? Anonymkode: 983c3...2f4 Det beste er å spleise. Ene trenger ny sykkel- sum deles på to. Så sant dere klarer å være enige om hva som er en ok sum for feks en sykkel. Hvis ikke bør begge kjøpe hver sin som står hos seg.. Samme med yttertøy og alt annet som gjerne blir med frem og tilbake.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 Men hvorfor er det viktig for deg å ha en slik avtale dersom det ikke er økonomisk gunstig for deg? Det er jo tydelig at hun mener det ikke vil være en god avtale for seg selv. Så da kan dere vel like gjerne ha en ordentlig avtale på det. «Utgiftene jevner seg ut» ble liksom borte da dere skilte dere. Anonymkode: ca72b...1de
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 Vi har en felleskonto til hver av barna hvor vi setter inn 1000,- kr hver i mnd. Fra denne kontoen kjøper vi inn større ting som sykkel, ski osv. Vi har en avtale på at begge skal være enig før vi bruker noe fra denne kontoen. Anonymkode: 6cb14...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har en felleskonto til hver av barna hvor vi setter inn 1000,- kr hver i mnd. Fra denne kontoen kjøper vi inn større ting som sykkel, ski osv. Vi har en avtale på at begge skal være enig før vi bruker noe fra denne kontoen. Anonymkode: 6cb14...1fb Dette synes jeg høres veldig fornuftig ut. Skulle ønske eksmannen min og jeg kunne ha klart noe slikt da barna var i skolealder. Anonymkode: a6e3f...627 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 Takk for mange svar. Vi har en felleskonto hvor vi betaler SFO og fritidsaktiviteter fra. Jeg syns det er uryddig når ekskona vil dele på utgifter enten ved at vi spleiser, eller at hun (eller jeg) betaler det fra felleskontoen. Sykler, ski, skøyter, akebrett, skolesekk, turutstyr (sovepose, liggeunderlag osv) syns jeg barna kan få i gave, og vil ikke at det skal tas fra felleskontoen. Har ikke lyst å lære barna at de får alt de trenger utenom, vil at de skal ønske seg og få i gave til jul/bursdag. Er nysgjerrig på hvordan det fungerer dere som kjøper til hvert sitt barn- får de ikke veldig forskjellige ting, hvis den ene vil kjøpe nytt og dyrt, mens den andre helst kjøper brukt eller billigere merker? Og dere som kjøper fortløpende og deler alle utgiftene- hvordan blir dere enige om "nivået"? Hvordan blir dere enige om hva som trengs? Jeg syns ofte ekskona mener ungene trenger mer enn de faktisk gjør. Anonymkode: 983c3...2f4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for mange svar. Vi har en felleskonto hvor vi betaler SFO og fritidsaktiviteter fra. Jeg syns det er uryddig når ekskona vil dele på utgifter enten ved at vi spleiser, eller at hun (eller jeg) betaler det fra felleskontoen. Sykler, ski, skøyter, akebrett, skolesekk, turutstyr (sovepose, liggeunderlag osv) syns jeg barna kan få i gave, og vil ikke at det skal tas fra felleskontoen. Har ikke lyst å lære barna at de får alt de trenger utenom, vil at de skal ønske seg og få i gave til jul/bursdag. Er nysgjerrig på hvordan det fungerer dere som kjøper til hvert sitt barn- får de ikke veldig forskjellige ting, hvis den ene vil kjøpe nytt og dyrt, mens den andre helst kjøper brukt eller billigere merker? Og dere som kjøper fortløpende og deler alle utgiftene- hvordan blir dere enige om "nivået"? Hvordan blir dere enige om hva som trengs? Jeg syns ofte ekskona mener ungene trenger mer enn de faktisk gjør. Anonymkode: 983c3...2f4 Ting som barna absolutt trenger synes jeg ikke de skal få i gave. Det er jo en del av budsjettet når man har barn (tingene du nevner som akebrett, skolesekk, turutstyr). Dette trenger de til skole og fritidsaktiviteter, og det skal de selvsagt få. Unntaket er kanskje hvis de ønsker seg en unødvendig dyr sekk eller lignende. Barn skal kunne glede seg til jul og bursdag og få noe de har lyst på, ikke noe de trenger. En gave er en gave. Hvis det er slik at du setter nødvendige ting på "gavekontoen" og ikke vil betale halvparten når hun kjøper nødvendige ting, fordi du mener hun også skal gi som gave, så forstår jeg at det blir uenigheter. Ellers er det greit at noen ting er separat. Det har f.eks. skjedd at vår datter ønsker seg en bukse som jeg synes er for dyr for en 12-åring, og da har mor og jeg spyttet inn det vi synes er greit å bruke på en bukse, og så får vår datter spare resten fra ukelønnen. Evt. jobbe ekstra hjemme eller hos besteforeldre for de siste hundrelappene. Anonymkode: 71fa1...ff3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for mange svar. Vi har en felleskonto hvor vi betaler SFO og fritidsaktiviteter fra. Jeg syns det er uryddig når ekskona vil dele på utgifter enten ved at vi spleiser, eller at hun (eller jeg) betaler det fra felleskontoen. Sykler, ski, skøyter, akebrett, skolesekk, turutstyr (sovepose, liggeunderlag osv) syns jeg barna kan få i gave, og vil ikke at det skal tas fra felleskontoen. Har ikke lyst å lære barna at de får alt de trenger utenom, vil at de skal ønske seg og få i gave til jul/bursdag. Er nysgjerrig på hvordan det fungerer dere som kjøper til hvert sitt barn- får de ikke veldig forskjellige ting, hvis den ene vil kjøpe nytt og dyrt, mens den andre helst kjøper brukt eller billigere merker? Og dere som kjøper fortløpende og deler alle utgiftene- hvordan blir dere enige om "nivået"? Hvordan blir dere enige om hva som trengs? Jeg syns ofte ekskona mener ungene trenger mer enn de faktisk gjør. Anonymkode: 983c3...2f4 Hvordan blir det «uryddig» at dere deler på alt av utgifter? Jeg får følelsen av at mor dekker det meste av det barna behøver i hverdagen, også kommer far og gir store gaver til jul og bursdag og tror at han da har betalt mest fordi han brukte 6000,- på ski... (til din info kommer man ikke langt med den summen når et barn i vekst skal ha klær, sko og utstyr) Anonymkode: 5d5ce...513 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå