Sunshine Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 (endret) Jeg trenger tips til hva dere lager av de ulike tingene du høster i hagen eller skogen? Blåbær, Rips, Rabarbra spesielt… Gjerne noe som er sunt og kan sendes med i matpakker på skolen, men tar i mot alt av tips! Legg gjerne med oppskrift! Foreløpig går det i syltetøy, pai og smoothie, men det hadde vært kjekt med noe annet også! Endret 6. august 2021 av Sunshine
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Utover det opplagte, som syltetøy og saft - Rips: likør, gelè Blåbær: chutney, marmelade Ikke så veldig matpakkevennlig. Men er gøy å kunne servere en likør fra "egen hage", eller ostefat med hjemmelagede marmelader og chutneys. Anonymkode: b8d58...26f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Sunshine skrev (22 timer siden): Jeg trenger tips til hva dere lager av de ulike tingene du høster i hagen eller skogen? Blåbær, Rips, Rabarbra spesielt… Gjerne noe som er sunt og kan sendes med i matpakker på skolen, men tar i mot alt av tips! Legg gjerne med oppskrift! Foreløpig går det i syltetøy, pai og smoothie, men det hadde vært kjekt med noe annet også! Saft 2 l rips 8 dl vann 6 dl Sukker 1 ts vaniljesukker 1 krm natriumbensoat Skyll bærene i vann. Legg dem i en rustfri kasserolle og hell på vannet. Kok opp og la det småkoke under lokk i 10 minutter. Mos bærene mot kanten på kasserollen. Sil bærmassen gjennom en fin sil og la den renne av i 30 minutter. Hell saften tilbake i kasserollen. Rør inn sukker og småkok i 10 minutter. Ta kasserollen av platen. Skum av. Ta opp litt av saften og rør i vaniljesukkeret og natriumbensonatet i denne. Rør det deretter blandingen ned i saften. Fyll saften på varme, rene flasker. Oppbevares kaldt. Syltetøy 1 kurv jordbær 500 g rabarbra 1 vaniljestang (kan sløyfes) 400 g sukker Rens og skjær jordbær i to, rabarbraen i ca. 2 cm tykke skiver. Splitt opp vaniljestangen. Legg jordbær, rabarbra og sukker lagvis i en kjele. Legg vaniljestangen mellom lagene. La kjelen stå på kjøkkenbenken en times tid så bær og rabarbra begynner å safte seg. Kok opp, skru ned varmen og la syltetøyet småkoke til jordbær og rabarbra er mørt. Rør av og til så det ikke brenner seg i kjelebunnen. Skum godt av, ta opp vaniljestangen og fyll syltetøyet på varme glass som skrues til med det samme Scones 220 g hvetemel 220 g sammalt hvete, fin eller grov 1 ss bakepulver 1 ts salt 2 ss sukker 4 ss rapsolje 3 dl vann 150 g blåbær Bland sammen mel, bakepulver, salt og sukker. Ha i olje og vann Rør sammen deigen, men ikke arbeid den for lenge. Er deigen klissete, tilsett litt mer hvetemel.Vend inn blåbærene Bruk en salatskje e.l og legg sconesrøren i topper på et stekebrett kledd med bakepapir. 6. Stek på midterste rille i cirka 12 minutter. Steketiden vil variere fra ovn til ovn. Anonymkode: 8d643...30c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 Syltetøy, saft, gelé, pai, likør Anonymkode: 74400...827
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Jeg er dessverre ikke flink til å bruke det vi har, men har tidligere laget syltetøy, saft, pai, kake og muffins, som jeg kommer på. Har epler, rips og stikkelsbær. I år ser det ut til at det kommer plommer også👍 Anonymkode: 8271a...1da
skrue Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Begynte for noen år siden å lage rabarbravodka i søken etter hva mer jeg kan bruke rabarbra til. Altså nøytral vodka med litt sukker og rabarbrabiter. Står i ca en måned på glass før jeg heller på flaske. Holder seg fint i noen år. Fin ingrediens i sommerdrinker.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 Jeg lager saft av rips, oppskrift fra Tines matblogg. Anonymkode: 08921...666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå