Gå til innhold

Hva lager du av frukt og bær i hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger tips til hva dere lager av de ulike tingene du høster i hagen eller skogen? Blåbær, Rips, Rabarbra spesielt… Gjerne noe som er sunt og kan sendes med i matpakker på skolen, men tar i mot alt av tips! Legg gjerne med oppskrift!

Foreløpig går det i syltetøy, pai og smoothie, men det hadde vært kjekt med noe annet også! :)

Endret av Sunshine
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utover det opplagte, som syltetøy og saft -

Rips: likør, gelè

Blåbær: chutney, marmelade

Ikke så veldig matpakkevennlig. Men er gøy å kunne servere en likør fra "egen hage", eller ostefat med hjemmelagede marmelader og chutneys. 

Anonymkode: b8d58...26f

AnonymBruker
Skrevet
Sunshine skrev (22 timer siden):

Jeg trenger tips til hva dere lager av de ulike tingene du høster i hagen eller skogen? Blåbær, Rips, Rabarbra spesielt… Gjerne noe som er sunt og kan sendes med i matpakker på skolen, men tar i mot alt av tips! Legg gjerne med oppskrift!

Foreløpig går det i syltetøy, pai og smoothie, men det hadde vært kjekt med noe annet også! :)

Saft

2 l rips 
8 dl vann 
6 dl  Sukker 
1 ts vaniljesukker 1 krm natriumbensoat

Skyll bærene i vann. Legg dem i en rustfri kasserolle og hell på vannet. Kok opp og la det småkoke under lokk i 10 minutter.

Mos bærene mot kanten på kasserollen. Sil bærmassen gjennom en fin sil og la den renne av i 30 minutter.

Hell saften tilbake i kasserollen. Rør inn sukker og småkok i 10 minutter. Ta kasserollen av platen. Skum av.

Ta opp litt av saften og rør i vaniljesukkeret og natriumbensonatet i denne. Rør det deretter blandingen ned i saften.

Fyll saften på varme, rene flasker. Oppbevares kaldt.

Syltetøy 
1 kurv jordbær 
500 g rabarbra 
1 vaniljestang (kan sløyfes) 
400 g sukker

Rens og skjær jordbær i to, rabarbraen i ca. 2 cm tykke skiver. Splitt opp vaniljestangen.

Legg jordbær, rabarbra og sukker lagvis i en kjele. Legg vaniljestangen mellom lagene. La kjelen stå på kjøkkenbenken en times tid så bær og rabarbra begynner å safte seg.

Kok opp, skru ned varmen og la syltetøyet småkoke til jordbær og rabarbra er mørt. Rør av og til så det ikke brenner seg i kjelebunnen.

Skum godt av, ta opp vaniljestangen og fyll syltetøyet på varme glass som skrues til med det samme

Scones 

220 g hvetemel 
220 g sammalt hvete, fin eller grov 
1 ss bakepulver 
1 ts salt 
2 ss sukker 
4 ss rapsolje 
3 dl vann 
150 g blåbær

Bland sammen mel, bakepulver, salt og sukker. Ha i olje og vann 

Rør sammen deigen, men ikke arbeid den for lenge. Er deigen klissete, tilsett litt mer hvetemel.Vend inn blåbærene

Bruk en salatskje e.l  og legg sconesrøren i topper på et stekebrett kledd med bakepapir.
6. Stek på midterste rille i cirka 12 minutter. Steketiden vil variere fra ovn til ovn.

Anonymkode: 8d643...30c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syltetøy, saft, gelé, pai, likør :)

Anonymkode: 74400...827

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre ikke flink til å bruke det vi har, men har tidligere laget syltetøy, saft, pai, kake og muffins, som jeg kommer på. Har epler, rips og stikkelsbær. I år ser det ut til at det kommer plommer også👍

Anonymkode: 8271a...1da

Skrevet

Begynte for noen år siden å lage rabarbravodka i søken etter hva mer jeg kan bruke rabarbra til. Altså nøytral vodka med litt sukker og rabarbrabiter. Står i ca en måned på glass før jeg heller på flaske. Holder seg fint i noen år. Fin ingrediens i sommerdrinker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager saft av rips, oppskrift fra Tines matblogg. 

Anonymkode: 08921...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...