Gå til innhold

Toåring snakker veldig monotont

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2 1/2-åringen her snakker i massevis, i lange setninger, og jeg er ikke bekymret for språket. Men jeg har bitt meg merke i at han snakker veldig monotont? Nærmest som en robot når han snakker. Noen som har noe erfaring med det? Han er helt normalt ellers. Storesøster hadde ikke den mekaniske måten å snakke på.

Anonymkode: cdeb1...def

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

2 1/2-åringen her snakker i massevis, i lange setninger, og jeg er ikke bekymret for språket. Men jeg har bitt meg merke i at han snakker veldig monotont? Nærmest som en robot når han snakker. Noen som har noe erfaring med det? Han er helt normalt ellers. Storesøster hadde ikke den mekaniske måten å snakke på.

Det kan vel være et tegn på autisme, iallefall, men behøver ikke være noe galt. Er det andre ting som får deg til å stusse?

Anonymkode: 914bc...8b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kan vel være et tegn på autisme, iallefall, men behøver ikke være noe galt. Er det andre ting som får deg til å stusse?

Nei, han er en sosial og oppsøkende type! Ingenting som skulle tyde på autisme slik jeg ser det iallfall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha! Selv her klarte diagnose-patruljen å komme inn!!!

Anonymkode: 9c265...083

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, han er en sosial og oppsøkende type! Ingenting som skulle tyde på autisme slik jeg ser det iallfall.

Mange med autisme er sosiale og oppsøkende, du bør kanskje gjøre noe med fordommene dine.

Anonymkode: 005ed...dbc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange med autisme er sosiale og oppsøkende, du bør kanskje gjøre noe med fordommene dine.

Fordommer? Slapp nå av da! Jeg er svært klar over at det er et veldig bredt spekter. Jeg sier bare at det generelt ikke er noe som skulle tilsi at han har autisme. De to tingene jeg tilfeldigvis nevnte er ikke det eneste som gjør at jeg ikke mistenker autisme, og det skriver jeg jo også. 

TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min yngste hadde monotont toneleie i den alderen. Som din hadde han godt språk, men han hørtes ut som en parodi på en robot. Tonefallet kom etter hvert, og nå er han en upåfallende åtteåring.

Anonymkode: b85ac...d4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Min yngste hadde monotont toneleie i den alderen. Som din hadde han godt språk, men han hørtes ut som en parodi på en robot. Tonefallet kom etter hvert, og nå er han en upåfallende åtteåring.

Anonymkode: b85ac...d4d

Takk for svar! Jeg kom til å tenke på en ting. Samboer/faren har en vestlandsdialekt som er ganske monoton. Kanskje det har hatt en påvirkning på samme måte som mange av ordene han plukker opp. Er det noen der i huset som har dialekt?

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Jeg kom til å tenke på en ting. Samboer/faren har en vestlandsdialekt som er ganske monoton. Kanskje det har hatt en påvirkning på samme måte som mange av ordene han plukker opp. Er det noen der i huset som har dialekt?

TS

Min to åring er likedan og er to språkelig. Det meste blir sagt eller sunget i 1-2toner 😅 

Anonymkode: 77b36...f85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlighet? 
Noe med stemmebåndene?

Jeg bare gjetter…

Anonymkode: 988d0...19f

AnonymBruker
Skrevet

Altså de mest fremtredende kjennetegnene på autisme er manglende sosial kompetanse,  ikke forstå sosiale koder, situasjoner og samspill. Det er liksom autisme i ett nøtteskall, hvis vi skal stro nhi, helsedirektoratet og andre pålitelige kilder. 

Anonymkode: 771b6...f14

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Haha! Selv her klarte diagnose-patruljen å komme inn!!!

Anonymkode: 9c265...083

Nå er monoton tale et veldig vanlig tegn på autisme, men okay.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nå er monoton tale et veldig vanlig tegn på autisme, men okay.

Du har kanskje ikke hørt om KONTEKST? Autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, med betydelig svikt innenfor sosial kompetanse og språk. Monoton tale er ikke, og har aldri vært et diagnosekriterie eller «tegn på autisme».

Anonymkode: 1a5c7...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har kanskje ikke hørt om KONTEKST? Autisme er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, med betydelig svikt innenfor sosial kompetanse og språk. Monoton tale er ikke, og har aldri vært et diagnosekriterie eller «tegn på autisme».

Anonymkode: 1a5c7...fe9

Jeg er fullstendig klar over hva det er, siden både mannen og barnet mitt has aspergers. Og jo, barnet mitt virket helt normalt veldig lenge, men legene stusset over talen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over hva det er, siden både mannen og barnet mitt has aspergers. Og jo, barnet mitt virket helt normalt veldig lenge, men legene stusset over talen.

Jeg vet ikke hva som er normalt hos de med høytfungerende autisme, men gutten her kan si ting som «jeg er redd», «mamma er sint», «jeg gleder meg», «nå er jeg lei meg» osv. Altså sette ord på følelser han ser hos andre, og føler selv. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva som er normalt hos de med høytfungerende autisme, men gutten her kan si ting som «jeg er redd», «mamma er sint», «jeg gleder meg», «nå er jeg lei meg» osv. Altså sette ord på følelser han ser hos andre, og føler selv. 

TS

Ja, det kunne barnet mitt også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det kunne barnet mitt også.

Hva er det som gjør at barnet ditt er på spekteret nå da? Hvordan merker dere det, og hvilke tegn kom først etter talen?

TS

Skrevet

2 åringen min har ikke særlig godt språk egentlig men han høres veldig apatisk ut når han snakker det han kan, tror det er normalt.. 

Skrevet (endret)

Feil tråd..

Endret av Hactar
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som gjør at barnet ditt er på spekteret nå da? Hvordan merker dere det, og hvilke tegn kom først etter talen?

TS

Ekstremt interessert i (snevre) ting, gjerne over lang tid, og da kan han gjerne ikke helt forstå sosiale tegn. Han merker ikke at folk ikke er interessert, og kan gjerne holde på i timesvis. Kan ofte bli frustrert om følelsene tar overhånd og han ikke helt klarer å forklare i dybden hva som plager ham. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...