Gå til innhold

til mødre - delt foreldreansvar?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Føler mødre seg "truet" på noen måte siden mange ikke vil gi delt foreldreansvar til far? Iså fall, hva bygger redselen på? Jeg synes det helt på jordet å nekte noe sånnt, far er tross alt FAR. Snakker selvfølgelig om fedre som tar seg av sine barn...

UNDRENDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste fedre har da delt foreldreansvar, så å snakke om mødre generelt blir vel litt feil. :)

Når det gjelder meg selv, kan jeg bare si at far ikke har delt foreldreansvar fordi han ikke ønsker kontakt med barnet. Han har nå heller aldri bedt om delt foreldreansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge foreldrene har vært gift så har foreldrene automatisk delt foreldre ansvar. Ellers kjenner ikke jeg noen som nekter far delt foreldre ansvar. Det er jo som kjent slett ikke det samme som delt omsorg. Delt foreldre ansvar betyr jo bare at far og mor må være enig om navne endring, hvorvidt barnet skal få pass og om barnet kan gifte seg før det er 18 år. Det eneste som kanskje kan få en mor eller far til å nekte er vel hvis de skal flytte utenlands og ikke ønsker innblanding fra den andre parten......

Min sønns far ønsket ikke delt foreldre ansvar han. Jeg spurte ham, men nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med det, hvis situasjonen skulle bli slik.

Såklart jeg vil at sønnen min skal ha en like stor del i pappas liv som i mammas liv. Jeg har ikke mer krav på sønnen min jeg.

Men, (det er bestandig et men) det finnes jo bestandig situasjoner hvor dette rett og slett ikke passer. Som hvis foreldrene skiller lag og den ene flytter et stykke fra bostedet. Da kanskje det vil egne barnet bedre å bo fast til en av foreldrene, pga skole, reisemuligheter osv. Men det må jo såklart gå an å gode ordninger for det, utover det som er fastsatt.

At staten fastsetter tider for den andre parten til å ha barnet(når det ikke er delt omsorg), synes jeg er helt bak mål. Hadde dette vært tider man kunne tatt utgangspunkt i, men forandret etter som det passet, hadde det vært noe annet. Hvis disse tidene ikke overholdes kan den som har hovedomsorgen miste sine rettigheter.

Sånn som det er idag kan ikke den uten omsorgen sitte barnevakt engang, hvis det ikke er til en fastsatt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Henna:

Jeg tror du blander kortene litt her: Delt foreldreansvar betyr at begge skal være med på store avgjørelser når det gjelder barnet. F.eks. innmelding i kirkesamfunn, om barnet kan flytte utenlands med den ene forelder o.l.

Delt omsorg betyr at de praktiserer 50% hos mor og 50% hos far. Man kan forsåvidt ha delt omsorg uten å ha delt foreldreansvar og omvendt.

Når det gjelder avtaler om samvær, er det i utgangspunktet full avtalefrihet i dette landet. Det er først når den ene forelder stevner den andre, at retten trår inn og setter grensene. Det er likevel avtalefrihet mellom foreldrene etter en slik rettssak, men det fordrer jo at de kan samarbeide med hverandre. Hvis foreldrene derfor blir enige om at far skal være barnevakt når mor er borte, kan ikke retten gå inn og sette grenser for dette. Unntakene er selvfølgelig når den ene part ikke er skikket til samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg regner med at delt omsorg og foreldreansvar går veldig inn i hverandre? For de som har eneomsorg er vel foreldreansvaret en like stor del av det. Men jeg forstår hva du mener.

Det stemmer at det er avtalefrihet her i landet, såfremt du ikke er registrert som aleneforsørger og mottar trygdeytelser og bidrag. Det var det jeg refererte til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...