AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Har ei på snart 11 mnd. Samboeren vil at hun skal til barnehagen, men jeg synes det er for tidlig. Jeg er uføre og har muligheten til å ha hun hjemme litt til til hun blir 2 år. Hva mener dere jeg burde gjøre? Anonymkode: d06de...739
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Hadde ventet til hun var 1,5 ca. Rundt den tiden er mange veldig interessert i andre barn, og det er vanskeligere å dekke disse behovene hjemme. Det er jo også et pluss at de kan gå og prate litt😊 Hvis jeg kunne, hadde jeg ikke sendt ettåringen i barnehagen (som jeg måtte). Anonymkode: f5a80...840 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Ville ventet litt til, så fremt du klarer å gi henne det hun trenger selv om du er syk. Et alternativ kan jo være å ha deltidsplass eller korte dager. Men 11 mnd er absolutt ikke en alder hvor man "må" sette småtten i barnehage. Anonymkode: fcd60...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 Su trenger jo ikke ha fullplass? En deltidsplass hadde sikkert vært fint for både deg og henne. Det er fint for barna å møte andre barn og utforska andre områder, og bli kjent med andre voksne. Det er fint for deg også å få være bare deg, om du så bruker tiden på å trene, vaske eller slappe av. vi har ikke annet valg enn å sende ungen vår i bhg 11 mnd gammel, skulle gjerne hatt en deltidsplass for jeg ser for meg at det blir litt utfordrende å skulle aktiviserer stimulere barnets behov etterhvert som de blir eldre. Min venninne synes hvertfall det var utfordrende da de ikke fikk plass før barnet var 15mnd Anonymkode: 59a35...eb0 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Barn har det best hjemme til de er 2-3 år, så dersom du klarer å ivareta henne godt tross uførhet, så hold henne hjemme! Eventuelt kan hun gå deltid eller ha korte dager, som andre har nevnt, etter hvor mye du orker. Mannen din tror sikkert at barn har best av å starte i barnehagen tidlig fordi "alle" gjør det, men sannheten er jo at de fleste sender barnet tidlig i barnehagen fordi de må av økonomiske grunner. Vårt barn fyller 2 år om en knapp måned og skal begynne i barnehagen først nå. Vi sparte opp for å kunne ha ulønnet permisjon fordi vi anså det som best for barnet. Vi har et mye mer modent og sosialt barn i år enn i fjor. Anonymkode: 0e0fd...da9 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 Jeg ville ventet til 18+ mnd hvis du kan. Det er så ekstremt stor forskjell på et barn på 11 mnd og et barn på 18 mnd. Anonymkode: 983d9...213 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Jeg ville absolutt tatt i mot plass nå i høst Hvis du har fått det? Hvis du er ufør trenger du vel litt egentid på dagen og da kan den lille være aktiv med andre barn, uten at du trenger å få dårlig samvittighet. Du kan jo ha henne der korte dager og gi henne fri på dager du har overskudd og tid Jeg tenker at det er bare fint at du er hjemme, da blir tilvenningen ekstra fin. Anonymkode: 48d09...92c 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Min 15 mnd skal begynne nå, og det virker ganske perfekt. Spiser godt selv, er veldig mobil og kan gå ganske greit, og ser han trives veldig med flere rundt seg. Blir lange dager for ham med bare oss foreldrene, i sommer hvor vi har truffet mange andre har han virkelig kost seg! Anonymkode: 67b1a...0e3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Ville ikke ventet så lenge som 2 år. Vi gjorde det og angret litt, etter 1,5 var det vanskelig å få sosialisert barnet godt nok. Anonymkode: e94d4...4d3 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 Ville venter til 3-4 år. Mener det er det mest ideelle. Forskning viser også dette. Selvsagt forutsatt av gode forhold hjemme. Anonymkode: 8aed7...a86 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #11 Skrevet 7. august 2021 Jeg ville ha ventet til neste høst, og vært takknemlig og glad for å ha mulighet til å være sammen med barnet mitt så lenge som mulig. Fra neste høst kan dere søke om deltidsplass slik at barnet ditt får boltre seg i barnehagen og bli kjent med andre barn og voksne, samtidig som dere fortsatt har noen dager hjemme sammen. Jeg tror det er viktigere enn folk vil vedkjenne, at barn får være hjemme med foreldrene sine og oppdras i en-til-en-situasjoner framfor i "flokk". Lykke til med å finne ut av hva som passer best for dere! Anonymkode: 8d65c...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 Jeg ville ventet til neste år, da er hen 1 år og 11 måneder. Fin alder å begynne i☺️ Jeg jobber selv på småbarnsavdeling. Det er ingenting vi kan gi barnet ditt som ikke du kan gi det minst like godt hjemme-i den alderen der😊 Hovedfokus for de små er trygghet, søvn, mat, sang og lek. Det fikser du sikkert bedre enn oss, som som regel har 4 barn (minst) per voksen. Så til neste år når barnet ditt er blitt litt større og mer selvstendig ville jeg startet med 3 dagers plass, event. 4 korte dager. F. eks 8.30 til 14.00 eller 8.00 til 13.30. I fra 4,5 års alder ville jeg økt til 4 dager og drøyd henting til 14.30. Anonymkode: 33640...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Har ei på snart 11 mnd. Samboeren vil at hun skal til barnehagen, men jeg synes det er for tidlig. Jeg er uføre og har muligheten til å ha hun hjemme litt til til hun blir 2 år. Hva mener dere jeg burde gjøre? Anonymkode: d06de...739 Hvis du er uføre så er du vel syk. Hvordan har du mulighet for å passe barn??? Anonymkode: 2acbb...717 1
Strange Doll Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du er uføre så er du vel syk. Hvordan har du mulighet for å passe barn??? Anonymkode: 2acbb...717 Er du seriøs nå? 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ventet til neste år, da er hen 1 år og 11 måneder. Fin alder å begynne i☺️ Jeg jobber selv på småbarnsavdeling. Det er ingenting vi kan gi barnet ditt som ikke du kan gi det minst like godt hjemme-i den alderen der😊 Hovedfokus for de små er trygghet, søvn, mat, sang og lek. Det fikser du sikkert bedre enn oss, som som regel har 4 barn (minst) per voksen. Så til neste år når barnet ditt er blitt litt større og mer selvstendig ville jeg startet med 3 dagers plass, event. 4 korte dager. F. eks 8.30 til 14.00 eller 8.00 til 13.30. I fra 4,5 års alder ville jeg økt til 4 dager og drøyd henting til 14.30. Anonymkode: 33640...8d1 Hente en 1.5 åring kl 13.30 eller 14.00, når de mest sannsynlig har sin første dupp? Skal de da hentes imens de sover da mener du eller med en gang den våkner så er mamma der og tar dem imot.? Anonymkode: e9e96...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #16 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ville venter til 3-4 år. Mener det er det mest ideelle. Forskning viser også dette. Selvsagt forutsatt av gode forhold hjemme. Anonymkode: 8aed7...a86 Så lenge uten å sosialiseres med andre barn jevnlig? Da bør hun finne andre som har 3-4 åringer hjemme også Anonymkode: e9e96...1a1 4
Gjest 123 eller noe Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 Har dere ikke mulighet til å gå i åpen barnehage sammen da? Eller er de covidstengt?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så lenge uten å sosialiseres med andre barn jevnlig? Da bør hun finne andre som har 3-4 åringer hjemme også Anonymkode: e9e96...1a1 Og det er ikke lett! Vi slet med vår 2 åring. Ble mye babysang sammen med andre babyer, men få gjevnaldrende. Anonymkode: e94d4...4d3 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hente en 1.5 åring kl 13.30 eller 14.00, når de mest sannsynlig har sin første dupp? Skal de da hentes imens de sover da mener du eller med en gang den våkner så er mamma der og tar dem imot.? Anonymkode: e9e96...1a1 Barna pleier legges ca.11, etter mat, 2 åringene sover som regel maks. 2 timer. Da er klokka 13.00, så veldig fint FOR BARNET å bli hentet 13.30. Selvsagt ikke mulig for de fleste, men nå har faktisk TS mulighet til å gjøre dette, og TS spurte og hva som var best for barnet🙂 Særlig blant flyktningforeldre er jeg vant til at barna hentes tidlig. De kommer ofte rett etter norskopplæringa er ferdig 13.45. Noen av deres barn var bare ett år, da sov de ennå. Vi la de i vogn og foreldrene trillet bare vogna med det sovende barnet hjem😍 Så heldige de små var, fikk vokne opp med mor/far der, i stedet for få voksne på mange barn. Ofte har vi ikke et ledig fang til en trøtt krabat engang😌 Anonymkode: 33640...8d1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 Strange Doll skrev (1 time siden): Er du seriøs nå? Jeg lurer også. Er selv uføretrygdet og har ikke sjans i havet til å ha vår sønn på 16 måneder hjemme alene hver eneste dag. Blir deilig når han starter i barnehage og far endelig kan jobbe fulltid. Å aktivisere en ettåring krever mye innsats og energi. Heldig er de som er frisk nok til det. Anonymkode: 2cc0f...4e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå