AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Jeg leier, og oppvaskmaskin følger med. Dessverre er det en eldre modell. Den stanser opp ca hvert tiende minutt med feilmelding («klarer ikke tømme ut vann»), så må jeg ta stikkontakten ut og inn igjen og da fungerer den litt igjen. Hvis jeg ikke følger med hele tiden gir den opp etter hvert og bare slutter å vaske - men det rr ingenting vann i den når jeg åpner. Jeg har selvsagt snakket med utleier om dette. Hans løsning var å lime fast slangen, men det løste ingenting. Jeg er ikke interessert i å ham rennende inn her hele tiden, spesielt når han ikke klarer å fikse det, men bare slurver i vei. Er det noe jeg kan gjøre selv? Ja, jeg skal flytte. Takk for ev tips om oppvaskmaskinen. Anonymkode: 4ddfe...aa2
stan Skrevet 7. august 2021 #2 Skrevet 7. august 2021 Først hvilken type er det? Merke og modell? Mest sannsynlig finnes det bruksanvisning på nettet. Der står det hva som forårsaker feilmeldingen og hva som kan hjelpe. Litt generelt kan det være noe som har satt seg fast som tetter og gjør det vanskelig for pumpa å tømme ut vannet. Men det er utleier som har ansvaret, hvis du begynner å reparere og ødelegger så risikerer du å måtte betale for ny maskin. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Enig med @stan. Du bør skrive modellnavn på maskina. Ellers er det som regel enkelt å fikse. Da må man opp med filteret nederst i maskina og sjekke for hindringer. Jeg ville kanskje startet med å ta ut strømmen i 10 min eller noe. Se om det kan være teknisk feil, og sjekke filteret som jeg sa, samt vann inn og ut av maskina for blokkeringer. Høres for øvrig ikke ut som det er blokkeringer siden du skriver at det ikke er vann i maskina, og koppene blir rene? Anonymkode: b7d21...9a5
Gjest Alterego666 Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 stan skrev (6 minutter siden): Først hvilken type er det? Merke og modell? Mest sannsynlig finnes det bruksanvisning på nettet. Der står det hva som forårsaker feilmeldingen og hva som kan hjelpe. Litt generelt kan det være noe som har satt seg fast som tetter og gjør det vanskelig for pumpa å tømme ut vannet. Men det er utleier som har ansvaret, hvis du begynner å reparere og ødelegger så risikerer du å måtte betale for ny maskin. Det @stan sier. Enkelt google-søk finner hba du må gjøre. Men dette ER utleiers ansvar.
asterix Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Sannsynligvis er det ikke maskinen det er noe galt med, men vannlåsen under vasken som må renses. Avløpet fra maskinen er koblet på der antar jeg? Når avløpet er nesten tett tar det ikke unna vannet fort nok når maskinen pumper ut. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 stan skrev (10 minutter siden): Først hvilken type er det? Merke og modell? Mest sannsynlig finnes det bruksanvisning på nettet. Der står det hva som forårsaker feilmeldingen og hva som kan hjelpe. Litt generelt kan det være noe som har satt seg fast som tetter og gjør det vanskelig for pumpa å tømme ut vannet. Men det er utleier som har ansvaret, hvis du begynner å reparere og ødelegger så risikerer du å måtte betale for ny maskin. Jeg har lest bruksanvisningen grundig, men om du klarer å finne ut noe mer er jeg takknemlig. Det er en AEG Favorit 77011WOP. Feilmelding sier at den ikke tømmer ut vann, men det gjør den. Jeg tenker at den egentlig trenger sørvis og at den sannsynligvis er kjempegammel. Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 asterix skrev (13 minutter siden): Sannsynligvis er det ikke maskinen det er noe galt med, men vannlåsen under vasken som må renses. Avløpet fra maskinen er koblet på der antar jeg? Når avløpet er nesten tett tar det ikke unna vannet fort nok når maskinen pumper ut. Mulig, men den har vært sånn hele tiden og har kun vært i bruk to måneder (her). Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mulig, men den har vært sånn hele tiden og har kun vært i bruk to måneder (her). Anonymkode: 4ddfe...aa2 Sa du ikke at maskinen fulgte med leiligheten? Anonymkode: bae0c...c4e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Høres for øvrig ikke ut som det er blokkeringer siden du skriver at det ikke er vann i maskina, og koppene blir rene? Enig. Jeg tenker at det er noe i veien med vannet (kobling, rør, el). En eller annen lettvinn løsning, kanskje? Det er veldig dårlig trykk i dusjen, også. Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #10 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sa du ikke at maskinen fulgte med leiligheten? Anonymkode: bae0c...c4e Jo. Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sa du ikke at maskinen fulgte med leiligheten? Anonymkode: bae0c...c4e Hvordan vet du da at den var sånn før den ble satt inn i leiligheten? Anonymkode: bae0c...c4e
asterix Skrevet 7. august 2021 #13 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mulig, men den har vært sånn hele tiden og har kun vært i bruk to måneder (her). Anonymkode: 4ddfe...aa2 Er røret fra maskinen til avløpet renset?
stan Skrevet 7. august 2021 #14 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har lest bruksanvisningen grundig, men om du klarer å finne ut noe mer er jeg takknemlig. Det er en AEG Favorit 77011WOP. Feilmelding sier at den ikke tømmer ut vann, men det gjør den. Jeg tenker at den egentlig trenger sørvis og at den sannsynligvis er kjempegammel. Anonymkode: 4ddfe...aa2 Fant ikke eksakt den modellen, men sjekk ut om det er en som ligner. Vanligvis er feilmeldinger og slikt det samme. https://www.e-manual.eu/en/search-5/AEG+Favorit+77011WOP+Dishwasher
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #15 Skrevet 7. august 2021 https://m.youtube.com/watch?v=kb2nTbqdUlI Anonymkode: 13db6...c6e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #17 Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mulig, men den har vært sånn hele tiden og har kun vært i bruk to måneder (her). Anonymkode: 4ddfe...aa2 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan vet du da at den var sånn før den ble satt inn i leiligheten? Anonymkode: bae0c...c4e Les det jeg skrev en gang til. Jeg sier jo at den har vært sånn hele tiden her, men ikke at jeg vet hvordan den var før den kom hit. Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Skrevet 7. august 2021 stan skrev (4 minutter siden): Fant ikke eksakt den modellen, men sjekk ut om det er en som ligner. Vanligvis er feilmeldinger og slikt det samme. https://www.e-manual.eu/en/search-5/AEG+Favorit+77011WOP+Dishwasher Men jeg vet jo hva feilmeldingen betyr. Det sier jeg jo. Feilmeldingen sier at maskinen ikke klarer å tømme ut vannet. Men da burde det vært vann i maskinen når jeg åpner den. Det er det ikke. Ingenting. Om jeg drar ut støpsel og setter inn igjen fortsetter den å vaske en liten stund. Det ville den vel ikke gjort om det var vannlåsen? Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #19 Skrevet 7. august 2021 asterix skrev (6 minutter siden): Er røret fra maskinen til avløpet renset? Nei. Det er limt fast i slangen så kan uansett ikke gjøre noe med det. Men er det logisk at røret var tett fra første dag? Anonymkode: 4ddfe...aa2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #20 Skrevet 7. august 2021 robot91 skrev (10 minutter siden): Du må nok rengjøre filteret. Det gjorde jeg første dag feilmelding kom. Men filteret var helt rent. Anonymkode: 4ddfe...aa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå