AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Satt på brygga ved butikken i dag og så hvordan folk fortøyde båten. Da så jeg mye rart for å si det mildt.. Ca. halvparten fortøyer båten enten ved å surre trossa frem og tilbake mellom båten og brygga, eller ved å lage tøyseknuter, mens den andre halvparten klarte dobbelt halvstikk, selv om mange av de gjorde det på en litt klønete måte. Burde det ikke være et minstekrav for å ha båt å kunne fortøye en båt skikkelig? Hvorfor vil ikke de som surrer trossa lære seg å fortøye ordentlig? Er jo ikke så veldig vanskelig akkurat, og da slipper man jo avsløre at man ikke aner hva man driver med? Hvordan kan man kjøpe båt til mange hundretusen kroner uten engang å kunne det mest basic av alt når det gjelder båt? De må jo skjønne at det er en elendig ide? Noen som vet? Anonymkode: 04043...e21 1
Hedda-78 Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 Tenker at det kommer an på hvor man fortøyer, været, og hvor lenge man skal ligge der. Man forøyer jo ikke for storm når man bare skal en kjapp tur i butikken og kjøpe is. 3
cleangal Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Jeg har lurt på det samme. Fikk besøk av en slektning med ny, dyr båt med altfor mange hester bakpå hekken. Mannen var ikke hjemme, så jeg tok imot og forklarte hvordan han skulle legge båten. Han valgte å gjøre stikk motsatt av det jeg sa. Og maken til kjerringknuter har jeg aldri sett. Han løsnet mine doble halvstikk og pålestikk og laget noen merkelige knuter som ikke står i min utgave av «Knop, stikk og spleis» i hvert fall. Visste ikke om jeg skulle le eller gråte. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 Hedda-78 skrev (11 minutter siden): Tenker at det kommer an på hvor man fortøyer, været, og hvor lenge man skal ligge der. Man forøyer jo ikke for storm når man bare skal en kjapp tur i butikken og kjøpe is. nei, det kommer ikke an på været. Båter fortøyes med dobbelt halvstikk når været er fint og man bare skal ha en is. Når været er dårlig bruker man to doble halvstikk. Anonymkode: e3004...ecf
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 Hedda-78 skrev (18 minutter siden): Tenker at det kommer an på hvor man fortøyer, været, og hvor lenge man skal ligge der. Man forøyer jo ikke for storm når man bare skal en kjapp tur i butikken og kjøpe is. Men jeg prater om bare vanlig fortøyning i baug/akter. De som kunne å fortøye brukte tilsammen maks 5 sekunder pr fortøyning, mens de som dro trossa frem og tilbake mellom båt og brygge og avsluttet med mye snurring av trossa og tulleknuter brukte mange minutter med elendig resultat... Anonymkode: 04043...e21
Hedda-78 Skrevet 6. august 2021 #6 Skrevet 6. august 2021 He-he, nå måtte jeg sjekke om knuten jeg pleier å bruke egentlig har et navn, eller om det er definert som "tulleknute". Oppi mitt hode heter den bare "valig knute". Det viser seg at det jeg bruker når det er en påle heter dobbelt halvstikk, og hvis det er en ring bruker jeg dobbelt halvstikk om egen part. Gjerne begge deler hvis båten skal ligge lenge/uten tilsyn/dårlig vær. Har et alt for langt tau, så jeg bruker ikke enden, jeg legger tauet dobbelt og bruker løkka som ende, hvis du skjønner hva jeg mener. Enig i at dobbelt halvstikk om egen part er lynkjapp når man bare har den i fingrene. Man må bare bruke et par minutter på å få den inn. En youtubevideo, en skolisse og et stolbein å øve på burde holde, man har lært det før kaffen er kald. Men hvodan andre fortøyer sin egen båt er meg likegyldig, så lenge den ikke dunker borti min.. Forøvrig irriterer jeg meg mer over folk som lar tauendene ligge utover brygga så folk risikerer å snuble i de. Tau skal ligge ut av veien for folk. Dårlig folkeskikk...
AnonymBruker Skrevet 8. august 2021 #7 Skrevet 8. august 2021 Samma f’n, hvorfor gidder du å bry deg Anonymkode: 4cb93...75c 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (På 8.8.2021 den 3.35): Samma f’n, hvorfor gidder du å bry deg Anonymkode: 4cb93...75c Fordi hvis man ikke engang kan fortøye båten, så er man ikke skikket til å kjøre rundt med rask eller stor båt. Anonymkode: 04043...e21 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå