Nella Skrevet 19. september 2005 #1 Skrevet 19. september 2005 Sambo ønsker seg så levergryte til middag og der er jeg litt blank. Noen som har bra oppskrifter å dele?
Arkana Skrevet 19. september 2005 #2 Skrevet 19. september 2005 Levergryte og potetmos med hvitløk og soltørkede tomater (4 porsj.) 600 g lever av kalv, storfe eller lam 6 skiver bacon 2 ss smør 2 løk 2 gulrøtter 2 skiver sellerirot ½ ts pepper ½ ts salt 1 knust laurbærblad 1 ts tørket timian 3 dl vann 3 ss rømme eller crème fraîche 1 ss maisenna rørt ut i ½ dl vann 1 kg poteter 2 fedd hvitløk 2 dl varm melk 2 ss smør salt/pepper 50 g soltørkede tomater i olje 4 ss friske hakkede urter, f.eks basilikum, persille revet parmesan Halvtin frossen lever og rens den for hinner og grove ganger. Skyll under kaldt rennende vann og tørk med kjøkkenpapir. Del leveren opp i "sviske"-store terninger og del bacon i mindre biter. Rens og del løk i båter og gulrøtter og selleri i tynne skiver /staver. Brun lever og bacon i smør i panne eller gryte ved middelsvarme. Brun løk og grønnsaker og tilsett i gryten sammen med salt, krydder, vann og rømme/crème fraîche. Kok opp og la trekke i 10-12 min. Jevn med maisennamel rørt ut i vann og smak til med krydder og salt før servering. Server med potetmos og salat eller kokte poteter, grønnsaker og rørte tyttebær. Potetmos med italiensk smak: Rens og del poteter og hvitløk i biter og kok i usaltet vann til potetene er gjennomkokte. Hell av vannet. Mos/knus potetene med en «potetstapper» og spe med varm melk. Smak til med salt, pepper, smør/olivenolje, hakkede soltørkede tomater og urter. Dryss over revet parmesan ved servering. Lammelevergryte(4-6 pers.) 750 g lammelever 90 g smør 6 hakkede baconskiver 1 knust hvitløksfedd 2 hakkede løk 1 ss hvetemel 2 kopper vann 2 kjøttbuljongterninger 2 ss tomatpuré en boks hermetiske tomater 3 hakkede selleristenger 500 g pastinakk, hakket Fjern alle membraner fra leveren, la ligge i bløt i 30 minutter, tørk med kjøkkenpapir. Skjær i tynne skiver. Stek bacon sprøtt i smøret og ta ut av pannen. Stek leveren brun og ta ut. Tilsett løk og hvitløk og stek det mykt. Rør inn mel og fres under omrøring 1 minutt. Rør inn vann blandet med smuldret buljong og rør til det koker og tykner. Rør inn tomatpuré, tomater, selleri og pastinakk. La småkoke uten lokk i 15 minutter. Legg bacon og lever i pannen og varm opp før servering.
Nella Skrevet 19. september 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2005 Takk Regna med at du hadde noe på lur Smakt noen av de?
Arkana Skrevet 19. september 2005 #4 Skrevet 19. september 2005 Smakt noen av de? ← Nei, jeg liker ikke lever. Men begge er utprøvd av folk som liker det da, så de skal visst være gode.
Nella Skrevet 19. september 2005 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2005 Da blir det nok den øverste av de i morra. Ikke så begeistra for lever selv jeg, men noen ganger får sambo få vilja si også. Tar gjerne imot flere retter med lever så jeg har til siden en gang om noen har
Arkana Skrevet 19. september 2005 #6 Skrevet 19. september 2005 Jeg har flere, men disse er det ingen jeg vet om som har prøvd, men det kan jo likevel være de inspirerer deg. Lever og bacon i tomat-/vinsaus (4 pers.) 750 g kalvelever 3 baconskiver i strimler 2 skivede løk 1 knust hvitløksfedd 1 laurbærblad 1 ts hakket timian 1 ss hvetemel 1 kopp tørr rødvin ¼ kopp tomatpuré ¾ kopp vann ½ ts sukker Del leveren i 2 cm skiver. Stek den gyllen i litt olje, ta opp. Stek bacon, løk og hvitløk i samme panne. Tilsett laurbærblad, timian og mel og stek et par minutter. Rør gradvis inn vin blandet med tomatpuré, vann og sukker. La småkoke til den tykner. Rør inn lever rett før servering og varm opp. Ris- og kyllingleverkaker m/stekte grønnsaker (8 pers.) 300 g finhakket kyllinglever 2 ts hakket frisk timian 2 ss tørr rødvin 45 g smør 1 finhakket løk 1½ kopp ris 1 laurbærblad 3 kopper vann 3 små hønsebuljongterninger 1 kopp revet parmesan 3 vispede egg ¼ kopp hakket persille hvetemel 1 vispet egg, ekstra 1 kopp tettpakkede loffsmuler 2 ss melk 500 g squash i skiver 1 skivet løk 1 rød paprika i strimler 1 knust hvitløksfedd Stek lever og timian mørt. Tilsett vin og la putre 1 minutt. Fres løken myk i smøret. Tilsett ris, laurbærblad, vann og buljong og kok opp. La småkoke under lokk ca 20 minutter, til all væsken er absorbert. Ta av varmen og rør inn leverblandingen, ost, egg og persille. Avkjøl, dekk til og sett kaldt. Del blandingen i 16 som formes til flate kaker. Dypp i mel, så i egg blandet med melk og til slutt i loffsmuler. Sett kaldt 30 minutter. Stek dem ca 5 minutter på hver side og la renne av på kjøkkenpapir. Stek grønnsakene i olje sammen med hvitløk og server med kakene. Lever i fløtesaus (4 pers.) 500 g storfelever salt/pepper 2 ss hvetemel 2 ss smør 3 dl fløte 250 g champignon 1 løk 3 sjalottløk 1 purre 1 ss maisenna Rens leveren og skjær den i små biter. Tørk den, salte og pepre og vend i mel. Stek raskt i litt smør. Spe med fløte så det dekker og la trekke under lokk 10-12 minutter. Stek hakket løk og sopp gyllent og la trekke med i fløten de siste minuttene. Jevn med maisenna rørt ut i litt vann og smak til med salt og pepper. Server med kokte poteter og tyttebærsyltetøy.
Nella Skrevet 21. september 2005 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2005 Lagde den øverste jeg og det ble vel så godt som lever kan bli vil jeg tro Men sambo elska gryta. Kunne ikke vært mer fornøyd enn han var etter middagen i går.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå