Gå til innhold

Nyresyk katt.. Har du erfaring /kunskap ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Katten min er blitt dårlig igjen og jeg lurer på om jeg må la ham bli avlivet denne gangen . Dyrlegene sier bare at jeg må komme inn så de kan se på ham . Hva skal de se ??  De vet jo hva som skjer med ham. Nyrene er vel 80 % skadet  😢

Han kaster opp klar veske med litt skum i, det er ikke galle.  Dette har han gjort lenge i perioder. 
Jeg orker ikke forklare så mye , men jeg har hele tiden tatt ham til dyrlege og han har fått behandling , det har gått nedover siden september i fjord.
Har du noen råd til meg , har du lest deg opp på nyresvikt hos katt ?  Har de mye smerter  ?  Jeg vil ikke at han skal lide noe.
Han har spist fint og drukket vann som normalt gjennom det hele, men ikke akkurat timene etter oppkast av denne versken .

Anonymkode: a45e8...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gamlepus fikk nyresvikt i 2015, første symptomet vi oppdaget var UVI, som er vanlig å få mye av når nyrene svikter.
Hun var litt kvalm og hadde nedsatt appetitt i tillegg, samt gikk noe ned i vekt fra helsekontrollen hun var på noen måneder tidligere.
Da vi fikk diagnosen var hun i stadium 2. Noen katter kan bli bedre igjen med mye flaks og riktig behandling og kosthold, men de fleste stadium 2-nyrepuser går videre til stadium 3, noe som kan ta alt fra noen uker til noen år.
Stadium 3 fører ofte med seg mye mer problemer og man bør vurdere avliving ut i fra den enkelte katts form, mens i stadium 4 vil veterinæren ofte anbefale avliving over behandling.

I vårt tilfelle ble Gamlepus noe bedre da hun først fikk behandling for uvi, og siden fikk tilskudd som hjelper nyrene å skille ut avfallstoffer. I starten fikk vi Renalzin, men det hadde omtrent samme konsistens som prim, så vi gikk senere over til Pronefra. Med Pronefra, våtfór to ganger i døgnet og nøye oppfølging hos veterinær, levde hun over fire år til. Det siste året fikk hun artrose i ryggen og gikk dermed også kronisk på Metacam for smertelindring, men da hun sleit med å bøye seg og brette seg sammen for å vaske seg og dermed begynte å se pjuskete ut fordi hun ikke fikk vasket seg skikkelig, bestemte vi oss for at det var nok.
Gamlepus ble 19 år, nyresvikten hadde gått over i stadium 3 én måned før hun tok turen over regnbuebroen. Hun døde ikke av nyresvikt, men var på vei ut pga alderdom.

Med nyresvikt i et tidlig stadium kan pus leve i mange år, så lenge du passer på at det ikke er for mye fosfat i maten de får, gir nyretilskudd og nyrefór, samt passer på at de har tilgang til vann hele tiden. Våtfór med lite fosfat, fersk fisk og noe kjøtt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd nyresvikt på en av mine katter for mange år siden. Jeg tror kanskje jeg var 16-17 år. Hun tisset i sengen, ble stygg i pelsen og gikk ned i vekt. Jeg trodde kanskje noe var galt med tennene eller at hun var syk så vi gikk til veterinær for å ta en helsesjekk. De fant ingenting galt men anbefalte olje i maten og komme tilbake hvis hun ble verre.

Det gikk kanskje en uke og på en torsdag kveld sluttet hun å spise. På fredag ville hun ikke ha mat heller. Ringte veterinær, men så lenge katten fikk i seg nok vann så kunne jeg vente og se det litt an. Så startet helgen og jeg husker veldig lite av hva som skjedde. Det jeg husker er at det siste jeg gjorde søndag kveld/natt var å sitte på gulvet sammen med katten. Jeg hadde skinke og leverpostei som jeg prøvde å få henne til å spise. På det punktet hadde hun også sluttet å drikke, jeg blandet leverpostei i vannet men ingenting hjalp. Katten satt sammenkrøket, stirret på gulvet og ville ikke røre på seg. På mandag hadde jeg skole, så min mor/far leverte katten hos veterinæren på morgenen og der var hun frem til jeg sluttet på skolen. Tror de ringte meg litt utpå dagen, og jeg fikk beskjed på telefonen om at katten var veldig syk, de anbefalte at hun avlives og jeg måte komme så fort jeg kunne.

Slik jeg ser det så er du heldig som vet at katten din er syk, du vet hva som er galt og dere har gitt behandling for at han skal ha det bedre. Jeg vet ikke hvor lenge katten din har igjen, men jeg anbefaler at du avliver den før det går for langt. Med nyresvikt så går det bare en vei, og jeg håper du slipper å se katten din hvis den blir like svak og dårlig som min. Det jeg husker best med henne er hvordan hun var i slutten, hvor mye smerter hun må ha hatt og at hun var helt fraværende og ikke seg selv. Jeg tror det er mye bedre om katten din får slippe mens han ennå er seg selv, og du kan hjelpe slik at  den ikke trenger å gå rundt med mye vondt og smerter.

Anonymkode: 4f659...4a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...