Gå til innhold

Hvordan kan korona-kullene ha kunnskapshull når de har tidenes høyeste karaktersnitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8B39yx/frykter-studiestedene-ikke-er-klare-for-coronakullet

Korona-kullene har danket ut de som måtte avlegge eksamen i kampen om studieplassene. Og nå advares det om at korona-kullene kommer uforberedt til høyere utdanning og høyskolene må ta grep.

Jeg får virkelig ikke dette til å henge på greip. Her har noen blitt grundig lurt.

Anonymkode: 0aef0...ea7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper noen har fått litt koronabonus. Særlig våren 2020.

Dessuten har de ikke hatt erfaring med eksamener i samme grad. 

Skrevet

Og hvordan kan man samtidig mene at de er for dårlig rustet til å ta eksamen på grunn av mangelfull undervisning, men samtidig mene at de er kvalifisert til å søke høyere utdanning?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skriftlig eksamen skulle aldri ha blitt avlyst. Greit nok at forskjellige skoler har hatt forskjell på utdanningskvaliteten pga korona(noen hjemmeskole, andre ikke osv), men slik er det jo hele tiden i Norge, uansett korona eller ikke.

Jenny fra Ullern som går på Handelsgym i Oslo hvor alle lærere faktisk er utdannede lærere, er bedre rustet til eksamen enn Kent Ronny fra ei lita bygd i innlandet, hvor 7/10 av lærere ikke er lærerutdannede.

Anonymkode: 2aed8...1c4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Veldig godt spørsmål, dette henger ikke på greip i det hele tatt. Eksamen for avgangskullene skulle ikke vært avlyst i 2021. Jeg har større forståelse for at eksamen ble avlyst i 2020, da var situasjonen helt ny og kaotisk for alle. Men våren 2021 hadde vi levd i dette i mer enn ett år. 
Jeg jobber i høyere utdanning, og der har vi hatt eksamen tre ganger (pluss konteeksamen) (inkludert våren 2020, forresten). Ikke snakk om å avlyse der. Og førsteklassingene er bare 12 måneder eldre enn vgs-elevene som absolutt ikke kunne ta eksamen. Studentene har også hatt det mye tøffere, mange har hatt kun digital undervisning siden mars 2020, og i tillegg kommer utfordringer med å bo alene, økonomi etc som de fleste på vgs ikke har. 
Det var nesten flaut å se elevorganisasjonene og elever i vgs stå der og argumentere mot eksamen. Jeg husker godt hvordan det var. Da jeg gikk i andreklasse på vgs, var muntlig eksamen ett døgn unna å bli avlyst pga streik, og vi var knust. Elever vil aldri ha eksamen! Klart det er mest behagelig å ikke ha eksamen. Men det betyr ikke at de har rett. 

Anonymkode: 25dbd...fef

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8B39yx/frykter-studiestedene-ikke-er-klare-for-coronakullet

Korona-kullene har danket ut de som måtte avlegge eksamen i kampen om studieplassene. Og nå advares det om at korona-kullene kommer uforberedt til høyere utdanning og høyskolene må ta grep.

Jeg får virkelig ikke dette til å henge på greip. Her har noen blitt grundig lurt.

Anonymkode: 0aef0...ea7

Jeg lurer forresten hvor pengene til å ta disse «grepene» skal komme fra?

Anonymkode: 25dbd...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart dette. Angående skriftlig eksamen så er dette ikke de første som rammes. Det har vært en del streiker i sektoren som har ført til at elever har mistet skriftlig eksamen.

Anonymkode: 21394...2ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...