AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Del Skrevet 6. august 2021 Pandemien har gjort at vi som samfunn ikke lenger aksepterer risiko for død som kan forhindres. Før pandemien aksepterte vi at folk ble smittet av influensa og hundrevis døde hvert år. Dette akspeteres ikke lenger. Den lavere aksepten for sykdomsdød vil kunne slå ut på beslutninger om dyre livreddende medisiner som staten tidligere har sagt nei til. Det betyr at medisiner som f.eks Ixazomib, Spinraza, Trikafta osv nå bør behandles på nytt i Beslutningsforum og bli gjort tilgjengelig for alle. Vi aksepterer ikke at liv går tapt av økonomiske hensyn. Anonymkode: d5a2d...544 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #2 Del Skrevet 6. august 2021 Tull. Tvert i mot. Alt har dreid som om covid-19. folk med andre sykdommer har knapt fått hjelp. Kjente ei i 40 års alderen som var så heldig og få kreft under pandemien, hun hadde sjans for og overleve med cellegiftbehandling , men da måtte hun ta det privat , helsenorge kunne ikke profitere henne som ikke hadde covid. Selv har jeg en kronisk sykdom som « slår ut» ca hvert 5 år, da blir det tatt veldig seriøst og jeg blir lagt inn på sykehuset, nå kunne jeg ikke engang bli undersøkt av hensyn til smittevern, og fikk 5 resepter og skulle selvmedisinere meg. Det var en artikkel om dette som var lagt ut på fb med kommentarer under, og det er mye trist. Covid har nok i Norge tatt flere liv og gitt flere varig sykdom ved at de ikke har fått helsehjelp enn at de hatt fått corona. ( det er fint at vi har råd til noen livreddende medisiner framover da.. Anonymkode: e05bf...35e 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tull. Tvert i mot. Alt har dreid som om covid-19. folk med andre sykdommer har knapt fått hjelp. Kjente ei i 40 års alderen som var så heldig og få kreft under pandemien, hun hadde sjans for og overleve med cellegiftbehandling , men da måtte hun ta det privat , helsenorge kunne ikke profitere henne som ikke hadde covid. Selv har jeg en kronisk sykdom som « slår ut» ca hvert 5 år, da blir det tatt veldig seriøst og jeg blir lagt inn på sykehuset, nå kunne jeg ikke engang bli undersøkt av hensyn til smittevern, og fikk 5 resepter og skulle selvmedisinere meg. Det var en artikkel om dette som var lagt ut på fb med kommentarer under, og det er mye trist. Covid har nok i Norge tatt flere liv og gitt flere varig sykdom ved at de ikke har fått helsehjelp enn at de hatt fått corona. ( det er fint at vi har råd til noen livreddende medisiner framover da.. Anonymkode: e05bf...35e Trist lesning😔 Anonymkode: 4e582...1e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. august 2021 #4 Del Skrevet 6. august 2021 Er det vanlig at det dør 4,3 millioner mennesker på 1,5 år av influensa? Det visste jeg ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. august 2021 #5 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tull. Tvert i mot. Alt har dreid som om covid-19. folk med andre sykdommer har knapt fått hjelp. Kjente ei i 40 års alderen som var så heldig og få kreft under pandemien, hun hadde sjans for og overleve med cellegiftbehandling , men da måtte hun ta det privat , helsenorge kunne ikke profitere henne som ikke hadde covid. Selv har jeg en kronisk sykdom som « slår ut» ca hvert 5 år, da blir det tatt veldig seriøst og jeg blir lagt inn på sykehuset, nå kunne jeg ikke engang bli undersøkt av hensyn til smittevern, og fikk 5 resepter og skulle selvmedisinere meg. Det var en artikkel om dette som var lagt ut på fb med kommentarer under, og det er mye trist. Covid har nok i Norge tatt flere liv og gitt flere varig sykdom ved at de ikke har fått helsehjelp enn at de hatt fått corona. ( det er fint at vi har råd til noen livreddende medisiner framover da.. Anonymkode: e05bf...35e Dette er selvsagt bare tull. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 6. august 2021 #6 Del Skrevet 6. august 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Kjente ei i 40 års alderen som var så heldig og få kreft under pandemien, hun hadde sjans for og overleve med cellegiftbehandling , men da måtte hun ta det privat , helsenorge kunne ikke profitere henne som ikke hadde covid. Hvis dette er sant, er det et alvorlig lovbrudd. Jeg tror ikke på det. 14 minutter siden, Peonjenta said: Er det vanlig at det dør 4,3 millioner mennesker på 1,5 år av influensa? Det visste jeg ikke. På verdensbasis dør 400.000 - 600.000 av influensa på 1.5 år. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. august 2021 #7 Del Skrevet 6. august 2021 Robert Koch skrev (Akkurat nå): Hvis dette er sant, er det et alvorlig lovbrudd. Jeg tror ikke på det. På verdensbasis dør 400.000 - 600.000 av influensa på 1.5 år. Så litt flere som dør av covid. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 6. august 2021 #8 Del Skrevet 6. august 2021 Just now, Peonjenta said: Så litt flere som dør av covid. Omtren ti ganger så mange. Antagelig er det reelle tallet langt høyere. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 6. august 2021 #9 Del Skrevet 6. august 2021 Robert Koch skrev (Akkurat nå): Omtren ti ganger så mange. Antagelig er det reelle tallet langt høyere. I så fall burde vi jo sett en generell overdødelighet på verdensbasis sammenlignet med tidligere år. Men det har vi jo ikke. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 6. august 2021 #10 Del Skrevet 6. august 2021 Ja noe godt kommer utav pandemien. Verden har matmangel og råvaremangel og mere kommer. Vi ser det komme nå, men tar ikke grep. Sykdomsbekjempelsen og fokuset har endret seg fra å redde liv til at ingen skal bli smittet. Vi dødelige blir skadelidende. Så får Nakstad skrevet bok og bli millionær. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbalala Skrevet 6. august 2021 #11 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Pandemien har gjort at vi som samfunn ikke lenger aksepterer risiko for død som kan forhindres. Før pandemien aksepterte vi at folk ble smittet av influensa og hundrevis døde hvert år. Dette akspeteres ikke lenger. Anonymkode: d5a2d...544 Feil. All sykdom og død er nå uten interesse så lenge det ikke dreier seg om covid. Det er den eneste sykdom som ikke aksepteres under noen omstendighet, og alle samfunnets ressurser brukes på å forhindre at noen får denne sykdommen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 6. august 2021 #12 Del Skrevet 6. august 2021 11 minutter siden, Barbalala said: I så fall burde vi jo sett en generell overdødelighet på verdensbasis sammenlignet med tidligere år. Men det har vi jo ikke. Du må oppdatere deg. https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 6. august 2021 #13 Del Skrevet 6. august 2021 4 minutter siden, Barbalala said: Det er den eneste sykdom som ikke aksepteres under noen omstendighet, og alle samfunnets ressurser brukes på å forhindre at noen får denne sykdommen. Det er den eneste infeksjonssykdommen som er i mer eller mindre ukontrollert spredning over hele verden. Derfor får den så mye oppmerksomhet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 6. august 2021 #14 Del Skrevet 6. august 2021 Robert Koch skrev (2 minutter siden): Det er den eneste infeksjonssykdommen som er i mer eller mindre ukontrollert spredning over hele verden. Derfor får den så mye oppmerksomhet. Dessverre er det mange "luringer" som ikke skjønner det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 6. august 2021 #15 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tull. Tvert i mot. Alt har dreid som om covid-19. folk med andre sykdommer har knapt fått hjelp. Kjente ei i 40 års alderen som var så heldig og få kreft under pandemien, hun hadde sjans for og overleve med cellegiftbehandling , men da måtte hun ta det privat , helsenorge kunne ikke profitere henne som ikke hadde covid. Selv har jeg en kronisk sykdom som « slår ut» ca hvert 5 år, da blir det tatt veldig seriøst og jeg blir lagt inn på sykehuset, nå kunne jeg ikke engang bli undersøkt av hensyn til smittevern, og fikk 5 resepter og skulle selvmedisinere meg. Det var en artikkel om dette som var lagt ut på fb med kommentarer under, og det er mye trist. Covid har nok i Norge tatt flere liv og gitt flere varig sykdom ved at de ikke har fått helsehjelp enn at de hatt fått corona. ( det er fint at vi har råd til noen livreddende medisiner framover da.. Anonymkode: e05bf...35e Dette har jeg vanskeligheter med å tro. Sønnen min ble operert med en mindre alvorlig sykdom, operasjonen ble utført tidligere enn antatt. Jeg har vært på sykehuset selv 3 ganger med blodpropp, hverken unormalt med ventetid eller redusert kapasitet. Svigers har vært inn og ut pga kreft. Aldri nektet noe som helst hjelp. Da hadde jo sykehusene vært tomme. Har ikke hørt om en eneste en som ikke har fått den nødvendige helsehjelpen. Det å ikke få hjelp til kreft forså å dø pga man blir nektet det fordi vi har corona høres svært usannsynlig ut. --------- Ts, det handler ikke om antall døde eller syke i den forstand at vi ikke godtar det. Det handler om faren for å overbelaste helsevesenet slik som Italia og at i begynnelsen var viruset ukjent. I Norge dør det langt fler fra livsstilssykdommer. På verdensbasis dør det langt fler fra sult. Og dette kommer til å fortsette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 6. august 2021 #16 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull. Tvert i mot. Alt har dreid som om covid-19. folk med andre sykdommer har knapt fått hjelp. Kjente ei i 40 års alderen som var så heldig og få kreft under pandemien, hun hadde sjans for og overleve med cellegiftbehandling , men da måtte hun ta det privat , helsenorge kunne ikke profitere henne som ikke hadde covid. Selv har jeg en kronisk sykdom som « slår ut» ca hvert 5 år, da blir det tatt veldig seriøst og jeg blir lagt inn på sykehuset, nå kunne jeg ikke engang bli undersøkt av hensyn til smittevern, og fikk 5 resepter og skulle selvmedisinere meg. Det var en artikkel om dette som var lagt ut på fb med kommentarer under, og det er mye trist. Covid har nok i Norge tatt flere liv og gitt flere varig sykdom ved at de ikke har fått helsehjelp enn at de hatt fått corona. ( det er fint at vi har råd til noen livreddende medisiner framover da.. Anonymkode: e05bf...35e Herlighet, har du kokt sammen dette selv du? Kjenner flere som har blitt syke under korona med alt fra kreft til blodforgiftning til barn som har måttet fjerne mandler og kvinner som har fått brystreduksjon og fått erstatningspupp i silikon, fjerning av føflekker og fotvorter. Alle har blitt behandlet innenfor rimelig tid. Alt fra alvorlige ting til bagateller, kreft har vært høyt prioritert hele tiden som det er til vanlig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koya Skrevet 6. august 2021 #17 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (3 timer siden): Hvis dette er sant, er det et alvorlig lovbrudd. Jeg tror ikke på det Jeg tror heller ikke på det. Jeg kjenner 3 mennesker som mottok offentlig kreftbehandling under pandemien (min onkel, hans mor på over 80 år og min svigerfar) Endret 6. august 2021 av Koya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velour Skrevet 6. august 2021 #18 Del Skrevet 6. august 2021 Robert Koch skrev (5 timer siden): Det er den eneste infeksjonssykdommen som er i mer eller mindre ukontrollert spredning over hele verden. Derfor får den så mye oppmerksomhet. Og hvordan har vi klart å «kontrollere» influensa? Mange som blir syke hver eneste dag- men man har ikke testet og lett etter hvert eneste menneske med symptomer. Hvor lang tid må egentlig gå før myndigheter verden over føler seg trygge nok.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RunM Skrevet 6. august 2021 #19 Del Skrevet 6. august 2021 Det beste som har kommet ut av pandemien er at den lokale trekkspillfestivalen er blitt avlyst. To ganger på rad. Juhuuuu! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 6. august 2021 #20 Del Skrevet 6. august 2021 Barbalala skrev (8 timer siden): Feil. All sykdom og død er nå uten interesse så lenge det ikke dreier seg om covid. Det er den eneste sykdom som ikke aksepteres under noen omstendighet, og alle samfunnets ressurser brukes på å forhindre at noen får denne sykdommen. Spot on. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg