Fakta? Skrevet 6. august 2021 #41 Del Skrevet 6. august 2021 1 hour ago, Isambard said: JJeg er vaksinert, og her diskuterer vi hva som skjer når hele befolkningen i Norge er fullvaksinert. Det kommer ikke til å skje, og hos noen har vaksinen liten eller ingen effekt. Selv om vi bestemmer oss for å la det spre seg for å få full immunitet gjennoms smitte så kan det ikke gjøre det uhindret. Viruset er så smittsomt at sykehusene fortsatt kan bli fulle fordi for mange blir syke samtidig selv om en betydelig mindre andel blir det enn før. Husk at det bare er 2-3 % av Norges befolkning som har vært smittet til nå, i løpet av over et år. Mange flere enn det vil ikke bli vaksinert eller ikke ha god effekt av vaksinen. Hvis viruset får spre seg uhindret så kan praktisk talt hele befolkningen bli smittet i løpet av 2-3 måneder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 6. august 2021 #42 Del Skrevet 6. august 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Det du sier er at tiltak er bra og sunt, så hvorfor ikke leve sånn resten av livet ...? Tiltakene har rammet veldig forskjellig. Likevel: barn og unge trenger jevnaldrende, det er det ingen tvil om. Et år for for oss føles som fem for dem. Vi har gjort endringer. Vi har lært og barna får mer tid med oss foreldre. Barna har hatt sin cohort hele tiden. Nå er den større. De har ikke lidd. Heller motsatt. Akademisk har de blomstret (fantastiske løsningsoriente lærere og tilpasset læring). Hadde jeg visst dette hadde vi tatt en jordomseiling...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velour Skrevet 6. august 2021 #43 Del Skrevet 6. august 2021 2ro skrev (12 minutter siden): Vi har gjort endringer. Vi har lært og barna får mer tid med oss foreldre. Barna har hatt sin cohort hele tiden. Nå er den større. De har ikke lidd. Heller motsatt. Akademisk har de blomstret (fantastiske løsningsoriente lærere og tilpasset læring). Hadde jeg visst dette hadde vi tatt en jordomseiling...) Vet om barn som har sittet alene hjemme med hjemmeskole mens foreldrene er på jobb-ikke konsentrert seg og blitt hengende etter. Mange trenger en lærer eller voksen hjemme som kan hjelpe til. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 6. august 2021 #44 Del Skrevet 6. august 2021 Velour skrev (6 minutter siden): Vet om barn som har sittet alene hjemme med hjemmeskole mens foreldrene er på jobb-ikke konsentrert seg og blitt hengende etter. Mange trenger en lærer eller voksen hjemme som kan hjelpe til. Her er den erfaringen 1 til 20. Så jeg kjenner noen som kom ut av det verre enn andre. Jeg tviler derimot at det ikke kommer til å utligne seg i stor grad. Jeg kjenner folk som lå langt bak som barn men tok igjen som ungdom, etterhvert har de landet samme plassen som resten av oss... Som gjennomsnittlige personer som har vært et par på høyskole/universitet, har en grei jobb, studielån og boliglån. De fleste av oss ender en plass rundt midten med mindre vi får sykdom eller gifter oss opp. ☺️ Grunnskole bestemmer ikke hvor vi ender opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 6. august 2021 #45 Del Skrevet 6. august 2021 2ro skrev (52 minutter siden): Vi har gjort endringer. Vi har lært og barna får mer tid med oss foreldre. Barna har hatt sin cohort hele tiden. Nå er den større. De har ikke lidd. Heller motsatt. Akademisk har de blomstret (fantastiske løsningsoriente lærere og tilpasset læring). Hadde jeg visst dette hadde vi tatt en jordomseiling...) Bra for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 6. august 2021 #46 Del Skrevet 6. august 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Bra for deg. Ja, absolutt. Barna måtte slutte i en fritidsaktivitet hver, og plutselig ble livet litt mer harmonisk. Men det er ikke bare jeg som har gjort samme erfaring, om det er det du tror. Folk har flyttet fra by til bygd for å finne nye verdier. Så ja, mange har fått reflektert og gjort endringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymus1986 Skrevet 6. august 2021 #47 Del Skrevet 6. august 2021 (endret) 2 hours ago, Example said: Helt enig. Vaksineringen er bra, men det er også en grunn til å åpne opp. Fortsetter vi med tiltak utover høsten, bør det stilles noen tøffe spørsmål om regjeringens og kommuners juridiske og etiske vurdering. Spesielt når COVID-19 selv med Delta-varianten er mindre dødelig enn sesonginfluensa i en vaksinert befolkning. Når en stor nok andel av befolkningen har blitt fullvaksinert må man lette på mange av tiltakene, punktum. Endret 6. august 2021 av Anonymus1986 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 6. august 2021 #48 Del Skrevet 6. august 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Ja, absolutt. Barna måtte slutte i en fritidsaktivitet hver, og plutselig ble livet litt mer harmonisk. Men det er ikke bare jeg som har gjort samme erfaring, om det er det du tror. Folk har flyttet fra by til bygd for å finne nye verdier. Så ja, mange har fått reflektert og gjort endringer. Hvis tiltak er så fantastisk som du sier så er det jo det reneste drømmeland. Vi andre må ha misforstått alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nan4y5 Skrevet 6. august 2021 #49 Del Skrevet 6. august 2021 NorthernLight skrev (8 timer siden): Det er langt unna sannheten. Ta en titt rundt i verden og man ser også at smittetallene øker her hjemme. Mange har ikke fått 2 dose . Nye verre mutasjoner kan oppstå når som helst når så mange ikke har fått vaksiner på jorden. Man skal ikke se bort i fra at det kommer en escape variant som vaksinene ikke virker mot. Det er bare tull og tøys at pandemien er over. Rett og slett useriøst. FHI har sagt og gjort mye rart det siste året. Tull og tøys og helt useriøst ja😂 Og kompetansen din innenfor dette området stammer fra hva da? Internett? Dette sto i artikkelen: "Blant annet viser nye grove anslag at dødeligheten for korona nå ligger under en vanlig sesonginfluensa." Hvis noen har tenkt å svare at dødeligheten er så lav pga. tiltakene, så vil jeg komme i forkjøpet og anta at dødeligheten er gitt i prosent av alle smittede, og ikke nummeret dødsfall i seg selv. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 6. august 2021 #50 Del Skrevet 6. august 2021 T-Rex skrev (6 timer siden): Pandemi betyr en verdensomspennende spredning av smittsom sykdom. Norge er bare en bittebitteliten del av verden. For å se hvordan det går med resten av verden, kan du kikke litt på worldometers tall. COVID Live Update: 201,975,289 Cases and 4,285,288 Deaths from the Coronavirus - Worldometer (worldometers.info) 4. august døde 10.098 mennesker av viruset. Hvor mange døde i verden av andre årsaker den 4. august? Hvor mange av de som døde av covid den 4. august var hverken gamle eller syke fra før? Hvor stor andel av alle normalvektige, tidligere friske og under 60 år som døde den 4. august, døde av covid-10? Isambard skrev (3 timer siden): Vi blir ikke enige uansett. For meg handler liver om mye mer enn å overleve. Jeg setter rwtt og slett ikke liv og helse foran alt. Vi har neppe helt ulikt syn på hvor farlig covid-19 er. Amen! FrittgåendeBurugle skrev (2 timer siden): Sammenlignet med hjertesykdom og kreft? Altså sykdommer som ligger på topplisten over dødsårsaker i Norge? Søkt sammenligning. Ikke søkt. Man gjør svært lite for å hindre disse sykdommene. Man kunne gjort mye om man var villige til like ekstrem inngripen i befolkningens liv der, som man er med covid-19. FrittgåendeBurugle skrev (2 timer siden): Det er vel ingen som har påstått at covid er verre enn kreft. Tiltakene som er satt inn sier jo det? Man kunne ved å innføre samme tvangen man har hatt i forhold til corona, fått redusert livsstilssykdommer også kraftig. Rasjonere ut mat så ingen kan spise seg feite, pålagt daglig trening, tvangsmåling av fettprosent, midjemål og BMI og settes i isolasjon om man overskrider de satte verdiene. Men det ville man jo ikke finne på å gjøre, fordi livet er, og skal være, mer enn fravær på sykdom og død. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 6. august 2021 #51 Del Skrevet 6. august 2021 2ro skrev (3 timer siden): Jeg tror vi egentlig er enig. Begrenset antall på utested, sertifikat, hjemmekontor og slikt rammer ikke barna. Jeg håper tiltakene blir målrettet og de mest ressurssterke tar hoved vekten. Jeg har sympati for unge voksne også, bare for å ha det sagt. Vi som er mellom 35-65 tåler ofte tiltakene litt lengre. Kohorten var etablert for flere år siden Mange er i trygge jobber og har familie rundt oss. Jeg er for lettelser for studenter, unge voksne og barn. MEN, bare om dette viser seg å være trygt... Jeg ønsker ingen bølge med unge voksne som får livene ødelagt. Jeg stoler på at fhi med venner har kontroll på dette. Man kan løse der hele ved å spisse tiltak mot den gruppen, ved siden av barna som er meget mottakelig for smitte, de uvaksinerte voksne. Skal man ha tiltak, bør det rettes den veien når alle har fått tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 7. august 2021 #52 Del Skrevet 7. august 2021 velociraptor skrev (8 timer siden): Hvor mange døde i verden av andre årsaker den 4. august? Hvor mange av de som døde av covid den 4. august var hverken gamle eller syke fra før? Hvor stor andel av alle normalvektige, tidligere friske og under 60 år som døde den 4. august, døde av covid-10? Amen! Ikke søkt. Man gjør svært lite for å hindre disse sykdommene. Man kunne gjort mye om man var villige til like ekstrem inngripen i befolkningens liv der, som man er med covid-19. Tiltakene som er satt inn sier jo det? Man kunne ved å innføre samme tvangen man har hatt i forhold til corona, fått redusert livsstilssykdommer også kraftig. Rasjonere ut mat så ingen kan spise seg feite, pålagt daglig trening, tvangsmåling av fettprosent, midjemål og BMI og settes i isolasjon om man overskrider de satte verdiene. Men det ville man jo ikke finne på å gjøre, fordi livet er, og skal være, mer enn fravær på sykdom og død. Du forstår ikke forskjell på håndtering av smittsomme og ikke-smittsomme sykdommer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 7. august 2021 #53 Del Skrevet 7. august 2021 theTitanic skrev (8 timer siden): Hvis tiltak er så fantastisk som du sier så er det jo det reneste drømmeland. Vi andre må ha misforstått alt. Det forskes på dette. Vi har sett både positive og negative konsekvenser for barn og unge. Jeg sier ikke at tiltakene er fantastisk fordi jeg påpeker at ikke alt er så dystert som enkelte synes å mene. Funnene kommer sikkert til å føre til endringer, og det gjorde det i løpet av pandemien. Enkelte ting var en tabbe som ble rettet på. Men tidsklemma ble påvirket, familetid, hjemmelaget mat, nye hobbyer, redusert forventningspress etc ble sett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2021 #54 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) parmanoia skrev (17 timer siden): Jeg stoler mer på FHI enn regjeringen. Men de et vel livredd for å miste noen stemmer. Jeg ser nå i hvertfall her en agenda at alle barn nå under 12 må teste seg ved ankomst Norge med fly. Det er ikke lengre frivillig som det var for 3 dager siden. Folk kommer med mobiler for de finner ikke det tiltaket på fhi sine sider. Men de på testestasjoner må forholde seg til det kommunen bestemmer. Grunnen er tror jeg at regjeringa vil starte skole og bhg året med grønne skoler slik at de kan høste stemmer på det. 2-3 uker uti skoleåret vil alle karantenene komme igjen. Endret 7. august 2021 av Bente1234 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2021 #55 Del Skrevet 7. august 2021 Velour skrev (10 timer siden): De med trygge jobber og god økonomi kunne kanskje føle at ting ble mer «harmonisk» en stund. Alle de med familie i utlandet , besteforeldre som ikke har sett barnebarna på et år osv hadde det /har det nok ikke så bra. Fryktkampanje, nedstenging og karantener har skapt mye stress. Ensomhet og isolasjon. Konkurser og tapte jobber. Og uvisshet. Får man beholde jobben? Får man sett familien sin? 1 år? Har ikke sett mine siden høsten 2019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 7. august 2021 #56 Del Skrevet 7. august 2021 Bente1234 skrev (8 minutter siden): Jeg ser nå i hvertfall her en agenda at alle barn nå under 12 må teste seg ved ankomst Norge med fly. Det er ikke lengre frivillig som det var for 3 dager siden. Folk kommer med mobiler for de finner ikke det tiltaket på fhi sine sider. Men de på testestasjoner må forholde seg til det kommunen bestemmer. Grunnen er tror jeg at regjeringa vil starte skole og bhg året med grønne skoler slik at de kan høste stemmer på det. 2-3 uker uti skoleåret vil alle karantenene komme igjen. Jeg tror virkelig ikke at å starte skolene på grønt nivå har med stemmesanking å gjøre. Det er til det beste for barna (håper vi) og det er deres plikt som folkevalgte å ta avgjørelser til det beste for flest mulig av befolkningen. Antar at du ikke har barn i denne alderen? Å få åpne trygt på grønt nivå betyr mye for barn og deres omsorgspersoner. Ikke alt er politikk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2021 #57 Del Skrevet 7. august 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Jeg tror virkelig ikke at å starte skolene på grønt nivå har med stemmesanking å gjøre. Det er til det beste for barna (håper vi) og det er deres plikt som folkevalgte å ta avgjørelser til det beste for flest mulig av befolkningen. Antar at du ikke har barn i denne alderen? Å få åpne trygt på grønt nivå betyr mye for barn og deres omsorgspersoner. Ikke alt er politikk. Men det er jo et gedigent synsbedrag hvor lenge tror du skolene blir grønne når de starter? Jeg gjetter Max 2-3 uker så er vi tilbake der foreldre sitter i karantene uke etter uke .. fordi ofte er foreldre til skolebarn mellom 25-40 og ikke så mange av de har fått vaksine enda. Det er min spådom. Håper jeg tar feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 7. august 2021 #58 Del Skrevet 7. august 2021 Bente1234 skrev (12 minutter siden): Men det er jo et gedigent synsbedrag hvor lenge tror du skolene blir grønne når de starter? Jeg gjetter Max 2-3 uker så er vi tilbake der foreldre sitter i karantene uke etter uke .. fordi ofte er foreldre til skolebarn mellom 25-40 og ikke så mange av de har fått vaksine enda. Det er min spådom. Håper jeg tar feil Jeg håper du tar feil Jeg er jo i den gruppen. Mer testing av barn er nok en bra ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 7. august 2021 #59 Del Skrevet 7. august 2021 (endret) 2ro skrev (1 minutt siden): Jeg håper du tar feil Jeg er jo i den gruppen. Mer testing av barn er nok en bra ting. Jeg syns det er forbanna tull å tvinge barn til det😡 Endret 7. august 2021 av Bente1234 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 7. august 2021 #60 Del Skrevet 7. august 2021 Bente1234 skrev (14 minutter siden): Men det er jo et gedigent synsbedrag hvor lenge tror du skolene blir grønne når de starter? Jeg gjetter Max 2-3 uker så er vi tilbake der foreldre sitter i karantene uke etter uke .. fordi ofte er foreldre til skolebarn mellom 25-40 og ikke så mange av de har fått vaksine enda. Det er min spådom. Håper jeg tar feil Hvis det blir karantene og greier igjen, så håper jeg nordmenn protestere like heftig som da de prøvde å stenge polet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg