Gå til innhold

Hvordan vet politiet av jeg er jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet politiet av jeg er jeg dersom jeg skal skaffe første pass i voksen alder uten verken førerkort eller bankkort med legitimasjon? 

Gjelder ikke meg altså, men begynte å tenke på dette

Anonymkode: e0c58...6f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fødselsattest 

Anonymkode: 4d02a...e32

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fødselsattest 

Hvem har tatt vare på fødselsattesen. Dessuten jeg kan gi min til en fremmed. 

Interessante spørsmål, for å skaffe seg legitimasjon i voksen alder, må en ha legitimasjon. 

Anonymkode: 3f387...9d1

AnonymBruker
Skrevet

La oss si. Jeg er 20 år, mine foreldre er døde. Huset dems brant ned, jeg har følgelig ingenting ID. Jeg konfirmerte meg ikke, har ikke førerkort resten brant i huset. Ønsker nå bankkort. Wath to do?

Anonymkode: c833d...912

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fødselsattest 

Og hvordan kan de sjekke at den aktuelle fødselsattesten tilhører personen som spaserer inn på politistasjonen?

Anonymkode: 307cb...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessant, men urealistisk spørsmål. Du må skaffe deg legitimasjon på ett eller annet tidspunkt. Ellers vil du ikke motta voksen-bankkort, pakker hos posten, resepter på apoteket osv. Noe alle må på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: 55d18...587

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant, men urealistisk spørsmål. Du må skaffe deg legitimasjon på ett eller annet tidspunkt. Ellers vil du ikke motta voksen-bankkort, pakker hos posten, resepter på apoteket osv. Noe alle må på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: 55d18...587

Nei, dette er ganske realistisk.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De har sine metoder. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel et personnummer?

Anonymkode: 66afc...94a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har vel et personnummer?

Anonymkode: 66afc...94a

Hvordan kan de knytte identiteten til personen som sier personnummeret? 

AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (2 minutter siden):

De har sine metoder. 

Som hva da?

AnonymBruker
Skrevet

I banken opererer de med at et familiemedlem erklærer at du er deg

Anonymkode: 4caf0...293

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Som hva da?

Første bud er vel at det ikke er utstedt noen legitimasjon på personen med personnummeret du oppgir.

Anonymkode: 58bf1...4ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I banken opererer de med at et familiemedlem erklærer at du er deg

Anonymkode: 4caf0...293

Og hvis man ikke har noen familie?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som hva da?

Ta med klassebilder fra skolen 😂 "Fra venstre.. Kari Andersen" så får de se om det ligner

Anonymkode: d24c4...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Står jo årstall og sånn på de bildene. Så da kan man regne på om alder/klassetrinn på bildet stemmer med fødselsattesten. 

Skrevet (endret)

Jeg mener det holder å ta med kopi av selvangivelsen. Var borti et sånt tilfelle. 

Måtte vise godkjent legitimasjon i banken pga nye regler. Nabo av meg hadde ikke pass fra før , heller ikke noen form for legitimasjon eller førerkort. Mener bestemt han måtte ha med papirer fra skatteetaten når han skulle ordne seg pass.

Endret av Bøtteballetten
AnonymBruker
Skrevet

Og har du mistet fødselsattesten kan man vel bestille nytt fra staten eller tar jeg feil?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, dette er ganske realistisk.

Nei, det er det på ingen måte.

Det skjer ikke så ofte, men offentlige etater har sine metoder for å håndtere det.

Ofte handler det om at vedkommende bekrefter informasjon som kan sannsynliggjøre at man er den man utgir seg for. Hva slags informasjon dette dreier seg om vil variere, og det er heller ikke ønskelig å dele dette på et offentlig forum, selv om det er veldig vanskelig å begå ID-tyveri på denne måten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

La oss si. Jeg er 20 år, mine foreldre er døde. Huset dems brant ned, jeg har følgelig ingenting ID. Jeg konfirmerte meg ikke, har ikke førerkort resten brant i huset. Ønsker nå bankkort. Wath to do?

Anonymkode: c833d...912

Så lenge du er født i Norge har du et personnummer, selv om du ikke husker det. Du vet sannsynligvis din egen fødselsdag. Da vil det være et begrenset antall personer å sjekke. Siden du mest sannsynlig kjenner eget navn, så er det ikke så vanskelig. 

Det kan være at du blir bedt om å gi mer informasjon for å sikre at det ikke er noen andre som gir seg ut for å være deg. Dette er ikke helt vanntett, men sannsynligheten er lav for svindel. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...