AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Hvilke tips har du til hvilke spørsmål å stille når man skal bli kjent med noen? Jeg føler ofte samtaler stopper litt opp og dør ut fordi jeg ikke vet helt hvilke spørsmål jeg skal stille videre. Spørsmålene jeg bruker stille er: - Hva heter du? (eller typ "Hei, jeg heter Anne") - Hvor bor du? - Hvor gammel er du? - Hvilke hobbyer har du? Anonymkode: ad72b...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #3 Skrevet 6. august 2021 Disse var litt barneskole samtale. Prøv litt å utforme samtalen etter hvor du befinner deg og hva du gjør. Anonymkode: 41fbe...4a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #4 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Disse var litt barneskole samtale. Prøv litt å utforme samtalen etter hvor du befinner deg og hva du gjør. Anonymkode: 41fbe...4a3 Åja, såpass 😂 Har du noen eksempler? Lettere å skjønne da. Er nok litt sosial inkompetent... Anonymkode: ad72b...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #5 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja, såpass 😂 Har du noen eksempler? Lettere å skjønne da. Er nok litt sosial inkompetent... Anonymkode: ad72b...e4f Selvfølgelig. La oss si du venter på bussen og bussen er forsinket og her står denne kjekke fyren. Ikke gå bort og spør hva han heter, hvor gammel han er osv. Snakk nettopp om hvor du er, hva som skjer osv. Hvilket er at bussen er forsinket. Det blir en samtale ut av det....DERETTER spør man om navn osv. Anonymkode: 41fbe...4a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #7 Skrevet 6. august 2021 Det du skriver høres ut som et kryssforhør, det er ikke sånn man blir kjent med folk. Man snakker sammen. Anonymkode: 1d8d8...6a7 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #8 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du er feil vei Anonymkode: 41fbe...4a3 Hva mener du med det? Anonymkode: ad72b...e4f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #9 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det du skriver høres ut som et kryssforhør, det er ikke sånn man blir kjent med folk. Man snakker sammen. Anonymkode: 1d8d8...6a7 Ja, jeg er vel ganske sosial inkompetent. Men jeg tenker det er jo en måte å starte samtalen på? Hvordan ellers ville du gjort det? Anonymkode: ad72b...e4f
Gjest ti10 Skrevet 6. august 2021 #10 Skrevet 6. august 2021 Det kommer litt an på situasjonen. Hva slags relasjon har du til den du snakker med (hvorfor er begge der)? Er det på jobb, fritid, fest, hobby, tilfeldig på busstoppet, er personen ung eller gammel osv. Noe som er ganske trygt og "universalt" for alle, kan være å kommentere noe positivt med personen. Fin genser, hårfrisyre han eller hun har, kul musikk de hører på, fin bil, bla bla bla. Eller kommentere noe dere har felles, hvis du ser/vet om noe. Som en her sa, irriterende at bussen er sen, ellers dumt at det begynte å regne, har du møtt den nye sjefen på avdelingen, se den bilen der, det er siste modell fra gud vet hvor, en sånn ønsker jeg meg. Bare ikke begynn rett på å forhøre dem om hvor gamle de er eller private ting. Det må komme etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #11 Skrevet 6. august 2021 Ekspertenes råd: Bli godt likt av andre Du trenger ikke være festens midtpunkt for å bli godt likt av andre. Les ekspertenes råd for hvordan du kan øke populariteten din – på den gode måten. – Å bli godt likt handler om å være ekte, positiv og relevant for andre. Det sier økonomiprofessor og forfatter Lars-Johan Åge. Han står bak den svenske boken «Omtykt», hvor han forklarer hvordan man som menneske kan bli godt likt av de man omgås med. Åge lister opp flere positive effekter av å bli godt likt: Vi får blant annet et bedre samarbeid med andre, og at det øker sjansen for å få gjennomslag for egne ideer. Samtidig blir vi mer lykkelig av å være godt likt, og til gjengjeld fremkaller vi de beste kvalitetene i de menneskene vi møter. Sunn og usunn popularitet Men er det å være populær alltid positivt? Ikke nødvendigvis, mener Åge. – Det finnes to typer popularitet. Den ene er en usunn variant som jeg kaller for overfladisk popularitet. Mens denne populariteten har mest med status å gjøre, handler den sunne populariteten om dine nære relasjoner, sier han. Det er sistnevnte popularitet han mener du skal satse på. I boken beskriver Åge hvordan usunn popularitet gjenspeiler andres forståelse av oss. Den gode typen popularitet, derimot, stammer fra vårt forhold til oss selv. Selv fattet økonomiprofessoren interesse for begrepet popularitet da han forsket på forhandlingsteknikker ved Harvard Law School i USA. Her studerte han hvordan FBI-agenter kommuniserte i gisselsituasjoner, og hvordan de raskt klarte å etablere et forhold til gisseltageren. – Å bli godt likt er fundamentalt i en slik situasjon, sier han. Øk selvbevisstheten Forfatteren råder først og fremst de som ønsker å bli bedre likt, om å øke sin egen selvbevissthet. At vi har kontakt med oss selv, er det som i praksis gir sunn popularitet. Åge understreker imidlertid at det å øke egen selvbevissthet ikke betyr at man alltid skal tilpasse seg andres verdier og ønsker. Snarere tvert imot. – Få selvbevissthet og vær ekte, slik at det du gjør er i tråd med dine egne verdier og intensjoner. Da er du deg selv på en reell måte, og da kommer denne positiviteten som kan inspirere og hjelpe andre. Dersom du ønsker å øke din egen selvbevissthet og få bedre kontakt med ditt indre, anbefaler Åge aktiviteter som gjør at du blir bedre kjent med deg selv – for eksempel å tilbringe tid i naturen, meditere eller skrive ned tankene dine. – Vi kan alle finne tilbake til denne superkraften som sunn popularitet representerer ved hjelp av større selvbevissthet, sier han. Vær nysgjerrig! Espen Røysamb er professor ved psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han har forsket mye på lykke, glede, personlighet og sosiale relasjoner, og blant annet gitt ut boken «Bli lykkeligere – enkle øvelser for et bedre liv». Å bli godt likt av andre er i mange tilfeller et viktig behov for mennesker, sier professoren. – Vi er sosiale dyr som lever i et nettverk av relasjoner. Disse relasjonene er helt grunnleggende for vår psykiske helse og mestringsfølelse. Å ha gode relasjoner med andre mennesker bidrar også til å styrke det psykiske immunforsvaret, mener Røysamb. – Det å bli godt likt er nærmest en bivirkning av det å ha gode relasjoner. Det gir oss støtte, positive opplevelser og fortrolighet. Det er nesten som en vaksine mot psykiske vansker, som gjør oss bedre rustet til å stå imot eventuell motgang. En måte å oppnå gode relasjoner på, er å vise genuin interesse for de menneskene du møter. Ved å være nysgjerrig og stille spørsmål, klatrer man lettere inn i en fortrolig sfære, råder professoren. – Ikke fokuser for mye på deg selv. En bevissthet om hvordan man selv fremstår er alltid nyttig, men det er også essensielt å hente inn en nysgjerrighet for andre, og vise at du faktisk bryr deg om hvordan andre har det. Jobb med deg selv Røysamb mener imidlertid at en viktig prioritering man burde ha i relasjoner til andre, er å jobbe med å forbedre forholdet man har til seg selv. Han omtaler dette som å være sin egen gode venn, hvor man aksepterer sine feil og mangler. – Mange har et ufortjent dårlig selvbilde, og fokuserer kun på sine svakheter. Da er det viktig å akseptere at verden, inkludert oss selv, ikke er perfekt – men at vi er gode nok uansett. Dersom en kan akseptere egne begrensninger, og likevel være glad i den man er, kommer en langt. Professoren slår også et slag for dem som våger å ta en sjanse på andre mennesker, og dermed også by på seg selv. – Møtet med andre mennesker kan være fantastisk. Det er bedre å si hei til noen en gang for mye enn en gang for lite. De fleste av oss har en naturlig sjenanse, men jeg mener vi bør slippe litt tak i den. Men hva om du er sjenert? Ifølge Røysamb kan man lett få gode relasjoner til andre, uavhengig av ens egen personlighet og sosiale forutsetninger. – Om man er inn- eller utadvendt spiller ikke alltid noen stor rolle. Det er kanskje lettere for en ekstrovert i flere tilfeller, spesielt sosiale settinger, men faren her er også at man dominerer enhver relasjon man befinner seg i. Mange introverte er også opptatte av andre mennesker, og har mye å tilby i relasjoner med andre. Det er bedre å være seg selv, enn å prøve å være noe man ikke er. Vær autentisk Både Røysamb og Åge advarer riktignok om å unngå å bli for opptatt av andres oppfatning av en selv. – Usunn popularitet er knyttet til at man har det som hovedfokus og hovedmål. Det viktigste er ikke å på liv å død bli godt likt av alle til enhver tid, men heller ha som mål å ha gode relasjoner til andre, sier Røysamb. Problemet med den sunne populariteten, er at den er stillferdig. Ofte risikerer den å drukne i jakten på den overfladiske populariteten, sier Åge. Som foreleser jaget professoren selv den usunne typen popularitet, men la merke til at han ikke følte seg vel i jakten på status og omdømme. – Mitt søken etter å bli populær dyttet vekk innsatsen for å bli godt likt. Sunn og usunn popularitet kan sammenlignes med blomster, legger forfatteren til. Eksempelvis vil en plante med røtter i jorden blomstre igjen og igjen. En blomsterbukett, derimot, ser vakker ut i øyeblikket, men visner raskt. – Autentisitet er nøkkelordet. Jo bedre kontakt du har med deg selv, desto mer sunn popularitet kan du oppnå, avslutter han. Anonymkode: af051...47a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #12 Skrevet 6. august 2021 Kommer an på situasjonen du er i. Anonymkode: 9c789...362
jabx Skrevet 6. august 2021 #13 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilke tips har du til hvilke spørsmål å stille når man skal bli kjent med noen? Jeg føler ofte samtaler stopper litt opp og dør ut fordi jeg ikke vet helt hvilke spørsmål jeg skal stille videre. Spørsmålene jeg bruker stille er: - Hva heter du? (eller typ "Hei, jeg heter Anne") - Hvor bor du? - Hvor gammel er du? - Hvilke hobbyer har du? Anonymkode: ad72b...e4f Hvem er den andre personen? Ny kollega? Date? Ikke tenk på å stille spørsmål hele tiden (det er ikke et intervju eller et avhør). Del litt av deg selv også. Kom med noe, ha meninger om noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå